Talebnia Z, Masoumi F, Ranjbar M, Maghroor M, Keshavarzakhlaghi A A. The Experience of Implementing the Welcoming Nurse Program in Iran Psychiatric Center: Quality Improvement. IJN 2023; 35 (139) :520-533
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3625-fa.html
طالب نیا زهرا، معصومی فریبا، رنجبر ملیحه، مغرور مژگان، کشاورز اخلاقی امیرعباس. تجربه اجرای برنامه پرستار خوشامدگو در مرکز روانپزشکی ایران: برنامه بهبود کیفیت. نشریه پرستاری ایران. 1401; 35 (139) :520-533
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3625-fa.html
1- گروه پرستاری، مدیر خدمات پرستاری، مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه پرستاری، سرپرست مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
3- گروه پرستاری، سرپرست مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران. ، mojgan.maghroor@gmail.comr
4- گروه روانپزشکی، رئیس مرکز روانپزشکی ایران، دانشگاه علومپزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (1228 مشاهده)
زمینه و هدف باتوجهبه سودمندیهایی که یک محیط خوشامدگو میتواند داشته باشد، دفتر پرستاری مرکز روانپزشکی ایران تصمیم گرفت ایده پرستار خوشامدگو را برای بیماران با اختلالات روانی و خانواده های آنها اجرا کند.
روش بررسی واحد خوشامدگویی مرکز از شهریور سال 1396 بهصورت رسمی راه اندازی و شروع به فعالیت کرد. پرستار خوشامدگو ابتدا خود را به مددجو و خانواده معرفی و در صورت آماده بودن شرایط، به معرفی مرکز، اهداف بستری و آشناسازی با فضای مرکز، نحوه دسترسی به روانپزشکان، مقررات ملاقات و مقررات حین بستری می پرداخت. این برنامه، با آشناسازی مراجعین با مقررات بیمارستان، منشور حقوق بیماران، تیم درمان، امکانات رفاهی، بخش های بستری، واحد الکتروشوک، درمانگاه و مددکاری مرکز و رسیدگی به شکایات و انتقادات ادامه مییافت. به منظور ارزیابی درونی فرم نظرسنجی با طرح 5 سؤال بازپاسخ و بدون ذکر مشخصات جمعیتشناختی طراحی و در بخشها توزیع شد. پاسخهای مشارکتکنندگان جمعآوری و بهروش تحلیل محتوا مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها نتایج ارزیابی درونی نشان داد 92 درصد بیماران و خانواده های آنها از اجرای پرستار خوشامدگو رضایت داشتند و اجرای برنامه را بسیارخوب و عالی ارزیابی کردند. نیمی از بیماران و خانواده آنها ( درصد) معتقد بودند بعضی پرستارها دلسوز و بعضی بیتوجهاند و به مشکلات خوب رسیدگی نمیکنند و فکر میکردند روانپزشک و روانشناس وقت زیادی برای بیمار ندارند و ویزیت پزشکها خیلی دیر به دیر انجام میشود.
نتیجهگیری پاسخ بیماران و خانوادههای آنان به سؤالات طرحشده در برنامه پرستار خوشامدگو نشان داد که بهطورکلی بیماران و خانوادههای آنان از این برنامه رضایت داشتند. ازنظر نویسندگان گزارش این تجربه بهعنوان یک ایده نو میتواند انگیزه لازم را برای اجرای آن در سایر مراکز روانپزشکی و غیر روانپزشکی فراهم کند.
نوع مطالعه:
گزارش مورد |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1401/7/17 | پذیرش: 1401/10/1 | انتشار: 1401/10/1