مقدمه : آموزش بیماران باید بر اساس بررسی و تعیین نیازهای آموزشی آنان و برمبنای جنس صورت پذیرد و اطلاعاتلازمدقیقاً براساسنیازهایبیانشدهاز طرفبیمارانارائهگردد.
هدف : تعیینو مقایسهنیازهایآموزشیهنگامترخیصاز دیدگاهبیمارانزنو مرد تحتعملبایپسعروقکرونر.
نوعپژوهش: پژوهشحاضر از نوعتوصیفیمقایسهایاستکهدر آنپژوهشگر با استفاده از پرسشنامه نیازهای آموزشی زنانو مردانتحتعملبایپسعروقکرونر را تعیینو سپسایننیازها را با هممقایسهکردهاست.
نمونه : نمونههایپژوهششامل100 زن و 100 مردیاستکهاولینبار تحتعملبایپسعروقکرونر قرار گرفتهو بهروشنمونهگیریمستمر انتخابشدهبودند.
نتایج : یافتهها نشانداد بین نیازهای آموزشی زنان و مردان در حیطههای مختلف به جز نیاز به آموزش در مورد داروهای مصرفی اختلاف معنیدار وجود داشتهاست(0001/0 > P ).
بحثو نتیجهگیری : با توجهبهیافتههایپژوهشلازماستبههنگامآموزشاینبیماران، تفاوتجنسمدنظر قرار دادهشود. همچنینپیشنهاد میشود با در نظر گرفتنجنستأثیر آموزشبر بهبود کیفیتزندگیمورد بررسیقرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |