افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان است. افسردگی احساس بیمارگونه غم و اندوه است که با درجاتی از رکود واکنش ها همراه است. دانشجویان، به علت فشار تحصیل، دلهره امتحان، مشکلات حاد عاطفی و اجتماعی و به طور کلی مسایل رشد و بلوغ در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند. در بررسی های انجام گرفته، میزان شیوع این بیماری را در دانشجویان از 54/ 10 تا 9/62 درصد برآورد کرده اند. شناخت عوامل موثر در ایجاد افسردگی دانشجویان، در پیشگیری و کنترل آن نقش بسزایی دارد.
در این بررسی از بین 1500 دانشجوی ساکن خوابگاه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان، دانشگاه پیام نور، دانشکده پرستاری لار و آموزشکده فنی و حرفه ای لارستان، 134 نفر به روش نمونه گیری ده درصدی انتخاب شدند (97 پسر و 37 دختر) و به وسیله پرسشنامه «بک» مورد ارزیابی و سنجش افسردگی قرار گرفتند. نمرات دریافتی بیشتر از 17 به عنوان وجود افسردگی منظور گردید.
نتایج حاصله از این مطالعه بیانگر شیوع 5/42 درصد افسردگی در بین دانشجویان ساکن خوابگاه ها بود. همچنین (2/41 درصد) دختران و (9/45 درصد) پسران به درجاتی از افسردگی دچار بودند. آزمون آماری کای اسکوئر رابطه معنی داری را میان جنسیت و افسردگی و همچنین وضعیت تاهل و افسردگی نشان نداد (05/0< P ). این آزمون در خصوص آگاهی از انتخاب رشته تحصیلی و همچنین وضعیت رفاهی- بهداشتی و میزان افسردگی رابطه معنی داری را نشان داد (05/0> P ).
در این بررسی علاوه بر وضعیت بهداشت روانی دانشجویان ساکن خوابگاه، وضعیت بهداشت محیط و امکانات رفاهی خوابگاه نیز مورد بررسی گرفت. در خوابگاه هایی که فاقد ناظمه تمام وقت و یا فاقد ناظمه باتجربه ایی بودند، افسردگی بیشتر دیده شد. این امر نشان دهنده اهمیت وجود مسئول خوابگاه، به خصوص برای گروه دختران است. از عوامل موثر در ایجاد افسردگی دانشجویان، عدم آگاهی در انتخاب رشته تحصیلی و محل تحصیل، دور بودن از خانواده، عدم امنیت شغلی و آینده مبهم و بالاخره کمبود امکانات رفاهی در شهر لار می باشد. فراهم کردن محیط آرام و عاری از هرگونه فشار روانی و ایجاد برنامه های تفریحی سالم و متنوع، از راه های کنترل و کاهش افسردگی در دانشجویان است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |