جلد 28، شماره 93 و 94 - ( اردیبهشت و تیر 1394 )                   جلد 28 شماره 93 و 94 صفحات 31-22 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hasanpour M, Hasanzadeh A, Ghaedi Heidari F, Bagheri M. Critical Thinking Skills of Nursing Students . IJN 2015; 28 (93 and 94) :22-31
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2047-fa.html
حسن پور مرضیه، حسن زاده اکبر، قائدی حیدری فاطمه، باقری مریم. مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری . نشریه پرستاری ایران. 1394; 28 (93 و 94) :22-31

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2047-fa.html


1- دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکزتحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران
2- عضو هیئت علمی واحد آمار حیاتی، دانشکده ی بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان، ایران
3- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان ، ایران
4- دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (٭نویسنده مسئول) تلفن تماس : 09332217421 ایمیل: maryambagheri83@yahoo.com
چکیده:   (7249 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: ارتقاء مهارتهای تفکر انتقادی یک هدف ضروری در آموزش عالی بخصوص آموزش پرستاری است. شرایط ناپایدار بالینی نیازمند پرستارانی با توانایی تصمیم گیری مناسب است که لازمه آن تفکر انتقادی می باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.

روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه­ای توصیفی از نوع مقطعی است. نمونه پژوهش 169 دانشجوی پرستاری بودند که به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 2 بخش؛ ویژگی‌های دموگرافیک و "آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب" بود. داده ها با استفاده ازآزمون های آماری همبستگی اسپیرمن، همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس یکطرفه در نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: مهارت‌های تفکر انتقادی در کل دانشجویان پرستاری سه مقطع کمتر از 50 درصد ( ٪8/32) بود و ارتباط معنی‌داری بین مقطع تحصیلی دانشجویان و نمره‌ی مهارتهای تفکرانتقادی و زیر مقیاس های آن با استفاده از آزمونANOVA  وجود نداشت ( 05/0P>).

نتیجه گیری کلی: به نظر می رسد علی رغم تاکید بر لزوم ارتقا تفکر انتقادی دانشجویان در سطح آموزش عالی، بستر موجود در این زمینه از کفایت لازم برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری می باشد. 

متن کامل [PDF 1349 kb]   (3147 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/10/17 | پذیرش: 1394/1/15 | انتشار: 1394/1/15

فهرست منابع
1. Chaffee J. Thinking Critically. 10rd ed: Cengage Learning; 2014.
2. Tiruneh DT, Verburgh A, Elen J. Effectiveness of critical thinking instruction in higher education: A systematic review of intervention studies. Higher Educ Stud. 2014;4(1):1-17. [DOI:10.5539/hes.v4n1p1]
3. Naber J, Wyatt TH. The effect of reflective writing interventions on the critical thinking skills and dispositions of baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today. 2014;34(1):67-72. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.04.002] [PMID]
4. Mangena A, Chabeli MM. Strategies to overcome obstacles in the facilitation of critical thinking in nursing education. Nurse Educ Today. 2005;25(4):291-8. [DOI:10.1016/j.nedt.2005.01.012] [PMID]
5. Sadeghi Z, Mohtashami R, Miri A, Sadeghi S. [Creativity in higher education a basic step to stable development]. Education Strategies in Medical Sciences. 2010;3(1):9-10.
6. American Association of Colleges of Nursing, 2008. The Essentials of Baccalaureatev Education for Professional Nursing Practice. U.S. Government Printing Office, Washington, DC.
7. Azizi-Fini I, Hajibagheri A, Adib-Hajbaghery M. [Critical Thinking Skills in Nursing Students: a Comparison Between Freshmen and Senior Students]. Nurs Midwifery Stud. 2015;4(1). [DOI:10.17795/nmsjournal25721] [PMID] [PMCID]
8. Khodamoradi K, Seyed Zakerin M, Shahabi M, Yaghmaie F, Alavi Majd H. [Comparing critical thinking skills of first-and last-term baccalaureate students of nursing, midwifery and occupational therapy of medical Universities of Tehran city]. Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity-Tehran Medical Branch. 2011;21(2):134-40.
9. Islami Akbar R, Shekarabi R, Behbahani N, Jamshidi R. [Critical thinking ability in nursing students]. I J N. 2004;17(39):15-29.
10. Barkhordary M, Jalalmanesh S, Mahmoudi M. [Critical Thinking Dispositions in baccalaureate nursing students of shahid sadooghi and Azad University of medical sciences in Yazd city]. I J N. 2011;24(69):18-25.
11. Profetto‐McGrath J. The relationship of critical thinking skills and critical thinking dispositions of baccalaureate nursing students. J Adv Nurs. 2003;43(6):569-77. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2003.02755.x] [PMID]
12. Bowles K. The relationship of critical-thinking skills and the clinical-judgment skills of baccalaureate nursing students. J Nurs Educ. 2000;39(8):373-6. [PMID]
13. Drennan J. Critical thinking as an outcome of a master's degree in nursing programme. J Adv Nurs. 2010;66(2):422-31. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2009.05170.x] [PMID]
14. Tahery N, Hachem Bechari Y, Hojjati H, Cheraghian B, Mohammadi H. [Effective Factors on Clinical Education Improvement from Nursing Students' Viewpoints of Abadan Nursing Faculty in 2009]. Dena Scientifice Journal, 2008; 4(3,4): 27-34.
15. Hasanpour M, Haghdoost Oskouie SF, Salsalei M. [The Process Of Critical Thinking In Nursing Education Developing A Model], PhD thesis, Iran University of Medical Sciences, School of Nursing and Midwifery, 2007.
16. Simpson E, Courtney MD. Critical thinking in nursing education: Literature review. Int J Nurs Pract. 2002;8:89-98. [Cited 2011 Jul 9]. Availabl from: http://eprints.qut.edu.au/263/1/.
17. Saeid Am, Alavi Mh, Yaghmaei F, Shahabi M. [Translation and psychometric properties of California Critical Thinking Skills Test (Form B)]. Journal of Shahid Beheshti School of Nursing and midwifery, 2006; 16: 12-9.
18. Khalili H. [Critical thinking skills of nursing students in Semnan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education. 2004;4(2):23-31.
19. Karimi Noghondar M, Rahnama Rahsepar F, Golafrooz M, Mohsenpour M. [Comparison of Critical Thinking and Clinical Decision Making Skills Among the Last-Semester Nursing Students and Practicing Nurses in Sabzevar University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education. 2013;12(12):916-24.
20. Paryad E, Javadi N, Fadakar K, Asiri S. [Relationship between Critical Thinking and Clinical Decision Making in Nursing Students]. I J N. 2011;24(73):63-71.
21. Borim nejad L, Taleghani F, Parsa yekta Z. [New teaching approaches]. Tehran: Boshra; 2008.p 33.
22. Maghsoudi J, Etemadifar S, Haghani F. [Improving critical thinking of students: A great challenge in clinical nursing education]. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5):1110-20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb