جلد 18، شماره 41 و 42 - ( بهار و تابستان 1384 )                   جلد 18 شماره 41 و 42 صفحات 60-49 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

A. Khoshjan, R. Mohammadi, M. Tamaddonfar, F. Hosseini. EMERGENCY WARDS AND PATIENTS’ SATISFACTION LEVEL OF THEIR PATIENTS AND FAMILIES. IJN 2005; 18 (41 and 42) :49-60
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-17-fa.html
احمد خشجان ، دکتر رخشنده محمدی ، مهرآسا تمدن فر ، فاطمه حسینی . بررسی رضایت مندی مراجعین بخش اورژانس از خدمات بهداشتی درمانی . نشریه پرستاری ایران. 1384; 18 (41 و 42) :49-60

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-17-fa.html


چکیده:   (14719 مشاهده)

  در سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی مبنای فعالیت باید بر توجه به نیازها و نظرات مددجویان استوار باشد و نحوه ارائه خدمات بهداشتی درمانی به طور مداوم مورد ارزیابی قرارگیرد. در بخش اورژا نس به دلیل حادتر بودن شرایط بیمار، نجات جان او می بایست در اولویت قرار گیرد و نظر به این که اولین تجربه اغلب بیمارا ن از بیمارستان، به بخش اورژانس مربوط می شود، ارزیابی رضایت مندی آن ها بسیار حائز اهمیت است.

  این پژوهش مقطعی با هدف تعیین رضایت مندی مراجعین از خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده در بخش اورژانس انجام شده است، که در آن 759 نفر (373 بیمار و 386 همراه بیمار) از مراجعین به بخش اورژانس مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری به روش طبقه ای بود و در هر یک از بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تعداد نمونه مورد نیاز به صورت مستمر انتخاب شد. با استفاده از پرسشنامه رضایت بیمار و با استفاده از آزمون آماری کای دو رضایت مندی مراجعین از خدمات ارائه شده و امکانات و تجهیزات مورد استفاده در بخش اورژانس بر حسب دفعات مراجعه, زمان مراجعه و نوع بیمه سنجیده شد. همچنین ارتباط بین رضایت مندی بیماران و همرا هان آن ها از خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده نیز مورد بررسی قرار گرفت .

  نتایج بیانگر آن بود که 7/80 درصد از بیماران و 7/68 درصد از همرا هان بیماران از خدمات ارائه شده راضی بودند. همچنین2/19 از بیماران و 3/31 درصد از همراهان از خدمات ارائه شده نسبتاً رضایت داشتند. 7/51 درصد از بیماران از امکانات و تجهیزات استفاده شده راضی, 48 درصد نسبتاً راضی و 3/0 درصد ناراضی بودند. نتایج نشان داد که 3/38 درصد از همرا هان بیماران از امکانات و تجهیزات استفاده شده راضی, 5/50 درصد نسبتاً راضی و 3/11 درصد ناراضی بودند. همچنین نتایج این تحقیق نشان داد بیمارانی که بیش از 3 مرتبه به بخش اورژانس مراجعه کرده بودند از خدمات و مراقبت های پرستاری ارائه شده رضایت بیشتری داشتند (044/0= P ) همچنین بیمارانی که در نوبت کاری صبح و شب مراجعه کرده بودند نسبت به مراجعین نوبت کاری عصر از خدمات ارائه شده رضایت بیشتری داشتند (018/0= P ) به علاوه درصد بیشتری از بیماران استفاده کننده از خدمات بیمه تامین اجتماعی، از خدمات ارا ئه شده ابراز رضایت کردند (044/0= P ) اما این نتیجه در مورد همراهان بیماران صدق نمی کرد. یافته ها گویای آن بود که ارتباط معنی داری بین رضایت مندی بیماران و همراهان آن ها وجود نداشت.

  طبق یافته های پژوهش بین رضایت مندی بیماران و همراهان آن ها از خدمات بهداشتی درمانی ارائه شده اختلاف وجود داشت. همچنین نتایج پژوهش حاکی از نارضایتی بیماران و همراهان آن ها از امکانات و تجهیزات مورد استفاده در نوبت کاری عصر و شب بود. لذا پیشنهاد می شود بیمارستان های ارتش به امکانات و تجهیزات مورد نیاز از جمله آمبولانس های دارای امکانات کافی مجهز شوند و توسعه فضای بخش اورژانس و ایجاد سالن انتظار با امکانات رفاهی مناسب جهت همراهان مدنظر قرار گیرد همچنین آموزش حین خدمت کارکنان, تامین نیروی انسانی (پزشک و پرستار) مجرب و کارآزموده به تعداد کافی، برقراری ارتباط موثر و پویا با دیگر مراکز درمانی و بیمارستان ها نیز مورد توجه واقع شود.

متن کامل [PDF 130 kb]   (4182 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1385/9/26 | انتشار: 1383/12/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb