این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی می باشد، که به منظور بررسی تاثیرآموزش بر میزان آگاهی مدارس ابتدایی در مورد بهداشت چشم دانش آموزان شهر تهران انجام شده است. در این پژوهش 60 معلم از جامعه پژوهش به صورت نمونه گیری تصادفی دو مرحله ای انتخاب شد. جهت گرد آوری داده ها در مورد تاثیر آموزش بر میزان گاهی معلمان مدارس ابتدایی در مورد بهداشت چشم دانش آموزان پرسش نامه ای مشتمل بر دو بخش و بر اساس اهداف پژوهش تنظیم گردید، که سوالات بخش اول در مورد خصوصیاب فردی واحدهای مورد پژوهشس و سوالات بخش دوم در زمینه رعایت نکات بهداشتی چشم، عیوب انکساری و یماریهای چشم بوده است. نتایج حاصی از مقایسه میزان اطلاعت قبل و بعد از آموزش نشان داد که آموزش بر این امر با بیش از 95 درصد اطمینان موثر بوده است. روشهای آماری مورد استفده برای تعیین تاثیر آموزش بر میزان آگاهی معلمان مدارس ابتدایی ، در مورد تک تک سوالات تست آماری مک نمار بوده که بر طبق آن موثر واقع سدن آموزش بررسی شد. جهت بررسی تاثیر آموزش و تعیین روابط آنها با مستغیر های سن، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، سابقه کار و مدارک تحصیلی از آزمون تفاوت میانگین یا آزمون تی استفاده گردید و جهت تعیین همبستگی بین نمرات قبل و بعد از آموزش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |