جلد 24، شماره 74 - ( اسفند 1390 )                   جلد 24 شماره 74 صفحات 44-36 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yeganeh khah MR, Abedini A, Akbari H, Ziyayi Nezhad MT. Comparison of Different Methods of Education on Reducing the Anxiety of Patients with Myocardial Infarction. IJN 2012; 24 (74) :36-44
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1055-fa.html
محمد رضا یگانه خواه ، اکرم عابدینی ، حسین اکبری ، محمد تقی ضیایی نژاد . مقایسه تأثیر شیوه های مختلف آموزش بر کاهش اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی. نشریه پرستاری ایران. 1390; 24 (74) :36-44

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1055-fa.html


1- کارشناس ارشد مدیریت بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی قم، قم، ایران (نویسنده مسئول) ، yeganeh3603@yahoo.com
2- کارشناس ارشد مدیریت کودکان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی قم، قم، ایران
چکیده:   (10441 مشاهده)

  زمینه و هدف: اضطراب یکی از شایع ترین و مهم ترین واکنش های روانی بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی می باشد که تأثیر بسیار منفی بر سیر بیماری و مرحله بهبودی جسمی و روحی بیماران دارد. مطالعه حاضر با هدف، مقایسه تأثیر شیوه های مختلف آموزش بر کاهش میانگین اضطراب آشکار در بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی انجام شد.

  روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه تجربی است که در آن 66 بیمار مبتلا به سکته حاد قلبی بستری در بخش «سی سی یو» بیمارستان کامکار- عرب نیا قم به طور مستمر بر حسب معیارهای ورود انتخاب و سپس با تخصیص تصادفی در سه گروه آموزش چهره به چهره، پمفلت و لوح فشرده قرار گرفتند. ابزار گرد آوری داده ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اضطراب آشکار اسپیل برگر بود. در این مطالعه، میانگین اضطراب قبل و بعد از مداخله بیماران در هر سه گروه به تفکیک اندازه گیری و سپس با هم مقایسه شد. از SPSS نسخه شماره 11.5 و آزمون های کای اسکوئر، تی زوجی، آنالیز واریانس یکطرفه، کولموگروف – اسمیرنوف، و آزمون لون جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد.

  یافته ها: نتایج نشان داد که شیوه های مختلف آموزش موجب کاهش معنی دار میانگین اضطراب بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی شده است (000/0 = P ) ، هر چند این سه شیوه آموزش هیچگونه تفاوتی باهم در مورد کاهش میانگین اضطراب آشکار بیماران نداشتند(05/0< P ).

نتیجه گیری کلی: یافته های مطالعه موید آن است که شیوه های مختلف آموزش در کاهش اضطراب آشکار بیماران مبتلا به سکته حاد قلبی موثر است؛ بنابراین استفاده از هر سه روش قابل توصیه است
واژه‌های کلیدی: آموزش، اضطراب، سکته حاد قلبی
متن کامل [PDF 240 kb]   (3455 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1391/1/19 | پذیرش: 1393/6/3 | انتشار: 1393/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb