زمینه و هدف: انگیزش به معنای کشش،رغبت یا تمایلی در فرد است که وی را به انجام کار درجهت هدف وادار میسازد. برای بسیاری از فعالیتها انگیزه وجود دارد که یادگیری آموزشگاهی از جمله آنهاست، امروزه به جهت رقابت شدید بین جوانان برای کسب تحصیلات عالی، افراد از طبقات گوناگون جامعه و با انگیزه های مختلف و بعضاً بدون شناخت آگاهی و علاقه وارد رشتههای مختلف آموزشی میشوند، لذا این تحقیق با هدف بررسی انگیزه انتخاب رشته مامایی در دانشجویان دانشگاه آزاد سمنان در سال 1389 انجام گرفت. این مطالعه توصیفی به منظور تعیین انگیزههای انتخاب رشته مامایی، در دانشگاه آزاد سمنان درسال 1389 انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه 120 نفر از دانشجویان مامایی دانشگاه آزاد واحد سمنان به روش سرشماری انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای شامل دو بخش اطلاعات فردی وگزینه های مرتبط با عوامل انگیزشی درانتخاب رشته بود. که اعتبار آن از طریق روش اعتبار محتوی و پایایی آن به روش آزمون مجدد (9/0= r ) تعیین شد. ونهایتاً دادهها با استفاده از نسخه 5/13 نرم افزار SPSS ویرایش و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
یافته ها: مهمترین انگیزه انتخاب رشته مامایی، علاقه به رشته با میانگین نمره (2/0 ± 24/3) وکماهمیتترین انگیزه، دارابودن اوقات فراغت در این حرفه با میانگین نمره (3 ± 95/1) بود. کسب موقعیت اجتماعی با میانگین امتیاز (1 ± 57/2) و�بازار کار مناسب با میانگین نمره (3 ± 955/1) اهمیت چندانی در انتخاب رشته دانشجویان نداشتند.
بحث ونتیجه گیری کلی: با توجه به یافتههای این پژوهش ،مهمترین انگیزههای انتخاب رشته مامایی، متوجه ابعاد فردی، معنوی و ماهیت شغلی این حرفه بود وابعاد اقتصادی و اجتماعی آن از عوامل با اهمیت انگیزشی محسوب نگردیدند، لذا مسئولین باید برای جلوگیری از عوارضی چون سرخوردگی، عدم رغبت به آموزش ونقصان مسئولیت پذیری در آینده حرفهای دانشجویان این رشته، به د نبال رفع معضلات و مسائل شغلی این حرفه بوده و مقبولیت اجتماعی آن را ارتقاء بخشند. تا زمینههای جذب بیشتر جوانان به این شغل با قداست فراهم گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |