زمینه و هدف: بیمارستان ها یکی از پرتعاملترین سازمان ها هستندکه سرعت انتقال دانش و یادگیری در آن ها بسیار بالا میباشد. مقایسه سطح یادگیری سازمانی در بیمارستان های خصوصی و دولتی میتواند در انتخاب استراتژی های یادگیری سازمانی برای ارتقاء سطح خدمات در بیمارستان ها و اصلاح رفتار سازمان به مدیران کمک نماید.
روش بررسی: این مطالعه از طریق پیمایش مقطعی انجام شده است. 460 پرستار در 14 بیمارستان دولتی و
8 بیمارستان خصوصی شهر تهران که به صورت تصادفی انتخاب شدند نمونه پژوهش را تشکیل می دادند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه بود و برای تحلیل دادهها و مقایسه سطح قابلیت یادگیری سازمانی از روش های تحلیل عاملی و مقایسه میانگینها استفاده شده است.
یافتهها: سطح هر چهار قابلیت یادگیری سازمانی یعنی1- تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی،2-دید سیستمی،3-فضای بازوآزمایش گری و 4-انتقال و یکپارچهسازی دانش در بیمارستان های خصوصی بالاتر از دولتی بود. اما سطح این قابلیت ها در هر دوگروه بیمارستان ها از حد متوسط پایینتربوده است. همچنین قابلیت انتقال و یکپارچهسازی دانش بالاترین میانگین و قابلیت تعهد مدیریت برای یادگیری سازمانی پایینترین میانگین را در بین 4 قابلیت هم در بیمارستان های خصوصی و دولتی و هم در مجموع داشتهاند.
نتیجهگیری: با توجه به اینکه قابلیت انتقال و یکپارچهسازی دانش، هم در بیمارستان های دولتی و هم خصوصی میانگین بالاتری نسبت به دیگرقابلیت ها دارد، پیشنهاد میشود که از آن برای ارتقاء سطح دانش سازمانی پرستاران و سایر پرسنل بهره برداری شود تا دیگر قابلیت های یادگیری سازمانی نیز افزایش یابد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |