جلد 17، شماره 38 - ( تابستان 1383 )                   جلد 17 شماره 38 صفحات 57-51 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

T.Ganji, N. Taleggani, H. Haghani. THE EFFECT OF TEACHING ON THE LEVEL OF ANXIETY AND KNOWLEDGE OF PATIENTS BEFORE CARDIAC CATHETERIZATION . IJN 2004; 17 (38) :51-57
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-52-fa.html
طاهره گنجی ، نرگس طالقانی ، حمید حقانی . تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب بستری در بیمارستان . نشریه پرستاری ایران. 1383; 17 (38) :51-57

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-52-fa.html


چکیده:   (12991 مشاهده)

 کاتتریسم قلب به عنوان یک روش تشخیصی مناسب و قابل استفاده برای تشخیص و سامان دهی بیماری های عروق کرونر شناخته شده است، در حالی که انجام آن برای بیماران، ایجاد تنش و اضطراب می نماید. یکی از علل بروز و افزایش اضطرا ب، ترس از ناشناخ ت ه ها است، که با افزایش آگاهی بیماران از طریق آموزش، انتظار می رود این اضطراب کاهش یابد. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش بر میزان دانش و اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب صورت گرفته است.

  این پژوهش از نوع نیمه تجربی تک گروهی و دو مرحله ای (قبل و بعد از آموزش) بوده است که بر روی نمونه ای 70 نفری انجام شده است. واحدهایمورد پژوهش به روش نمونه گیری مستمر انتخاب شده اند.

  یافته های پژوهش نشان داد که آموزش موجب افزایش دانش وکاهش اضطراب بیماران در انتظار کاتتریسم قلب گردیده است و تفاوت معنی دار آماری در مرحله قبل و بعد از آموزش بین میزان دانش و میزان اضطراب واحدهای مورد پژوهش وجود داشت. در ضمن یافته ها نشان دادند که متغیرهای جنس و وضعیت تأهل در تأثیر آموزش نقش داشته اند.

  نتیجه آزمون آماری t زوج نشان داد که بین اضطراب و دانش قبل و بعد از آموزش تفاوت معنی دار آماری وجود داشته است (000/0 p= ). ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین تفاوت میزان دانش قبل و بعد از آموزش و تفاوت میزان اضطراب قبل و بعد از آموزش همبستگی معکوس وجود داشته است (001/0 p= 395/0- r= ) به عبارت دیگر هر چه دانش نمونه ها بیشتر شده بود اضطراب آن ها کاهش یافته بود. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود که در برنامه های مراقبتی این دسته از بیماران، آموزش نیز در نظر گرفته شود. تحقیق فوق در بیمارانی انجام شد که در انتظار کاتتریسم قلب بودند، پیشنهاد می شود . با استفاده از روش های آموزشی متفاوت تحقیق های مشابهی بر روی بیمارانی که روش های تشخیصی و یا درمانی تهاجمی در مورد آن ها صورت می گیرد، انجام شود و نتایج آن با این تحقیق مورد مقایسه قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: اضطراب، آموزش، کاتتریسم قلب
متن کامل [PDF 132 kb]   (2552 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1385/10/2 | انتشار: 1383/4/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb