نعیمی آرمان، مردانی حموله مرجان، قلجه مهناز، حقانی شیما. استفاده مشکلزا از اینترنت در میان دانشآموزان دوره متوسطه دوم: مطالعه توصیفی در شهر تهران. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (148) :132-145
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3824-fa.html
1- گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
2- گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران. ، mardanihamoole.m@iums.ac.ir
3- گروه مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، زاهدان، ایران
4- گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (233 مشاهده)
زمینه و هدف امروزه با گسترش کاربردهای اینترنت در میان دانشآموزان، استفاده مشکل دار از آن نیز رو به افزایش میباشد. این مطالعه با هدف ارزیابی استفاده مشکلزا از اینترنت در میان دانشآموزان شهر تهران انجام شد.
روش بررسی در این مطالعه توصیفی، 256 دانشآموز از بین مدارس مقطع دوم متوسطه شهر تهران با روش نمونهگیری سهمیهای در سال 1401 بررسی شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در این مطالعه فرم اطلاعات فردی و مقیاس روا و پایاشده استفاده مشکلزا از اینترنت بود که به روش خودگزارشی توسط نمونههای موردمطالعه تکمیل شد. سپس دادهها با نرمافزار آماری SPSS نسخه 16 و با بهکارگیری آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس) تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها میانگین نمره استفاده مشکل دار از اینترنت در بین دانشآموزان 8/19±50/27 از نمره کل 100 بود. بیشترین میانگین استفاده مشکلزا از اینترنت در بعد مداخلات اجتماعی برابر با 0/55±2/59 و کمترین در بعد اثرات سوء برابر با 0/51±2/44 بود. استفاده مشکلزا از اینترنت با هیچیک از مشخصات فردی دانشآموزان ارتباط معنیدار آماری نداشت (0/05 نتیجهگیری طراحی برنامههایی در جهت آموزش به دانشآموزان مقطع متوسطه جهت کاهش استفاده مشکلزا از اینترنت توسط مسئولین مدارس پیشنهاد میشود. این برنامهها میتواند توسط روانپرستاران در سطح مدارس به اجرا گذاشته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1403/4/11 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار: 1403/4/11