جلد 37، شماره 148 - ( تیر 1403 )                   جلد 37 شماره 148 صفحات 145-132 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naeemi A, Mardani Hamooleh M, Ghaljeh M, Haghani S. Problematic Internet Use Rate Among High School Students in Tehran, Iran, 2022. IJN 2024; 37 (148) :132-145
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3824-fa.html
نعیمی آرمان، مردانی حموله مرجان، قلجه مهناز، حقانی شیما. استفاده مشکل‌زا از اینترنت در میان دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم: مطالعه توصیفی در شهر تهران. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (148) :132-145

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3824-fa.html


1- گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
2- گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران. ، mardanihamoole.m@iums.ac.ir
3- گروه مدیریت پرستاری، مرکز تحقیقات پرستاری جامعه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان، زاهدان، ایران
4- گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پرشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (233 مشاهده)
زمینه و هدف  امروزه با گسترش کاربردهای اینترنت در میان دانش‌آموزان، استفاده مشکل دار از آن نیز رو به افزایش می‌باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی استفاده مشکل‌زا از اینترنت در میان دانش‌آموزان شهر تهران انجام شد.
روش بررسی در این مطالعه توصیفی، 256 دانش‌آموز از بین مدارس مقطع دوم متوسطه شهر تهران با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای در سال 1401 بررسی شدند. ابزار گرداوری اطلاعات در این مطالعه فرم اطلاعات فردی و مقیاس روا و پایاشده استفاده مشکل‌زا از اینترنت بود که به روش خودگزارشی توسط نمونه‌های موردمطالعه تکمیل شد. سپس داده‌ها با نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 16 و با به‌کارگیری آمار توصیفی و استنباطی (آزمون‌های تی مستقل، آنالیز واریانس) تجزیه‌‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها میانگین نمره استفاده مشکل دار از اینترنت در بین دانش‌آموزان 8/19±50/27 از نمره کل 100 بود. بیشترین میانگین استفاده مشکل‌زا از اینترنت در بعد مداخلات اجتماعی برابر با 0/55±2/59 و کمترین در بعد اثرات سوء برابر با 0/51±2/44 بود. استفاده مشکل‌زا از اینترنت با هیچ‌یک از مشخصات فردی دانش‌آموزان ارتباط معنی‌دار آماری نداشت (0/05 نتیجه‌گیری طراحی برنامه‌هایی در جهت آموزش به دانش‌آموزان مقطع متوسطه جهت کاهش استفاده مشکل‌زا از اینترنت توسط مسئولین مدارس پیشنهاد می‌شود. این برنامه‌ها می‌تواند توسط روان‌پرستاران در سطح مدارس به اجرا گذاشته شود.
متن کامل [PDF 5315 kb]   (18 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/4/11 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار: 1403/4/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb