Ghobadi S, Kakabraee K, Goudarzi M. The Effectiveness of Cognitive-behavioral Infertility Stress-coping Training in Improving the Cognitive Emotion Regulation of Infertile Women in Iran. IJN 2024; 37 (149) :242-257
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3815-fa.html
قبادی سمانه، کاکابرایی کیوان، گودرزی محمود. ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی مقابلهای شناختی-رفتاری با تنیدگی ناباروری بر تنظیم شناختی هیجان در زنان نابارور. نشریه پرستاری ایران. 1403; 37 (149) :242-257
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3815-fa.html
1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. ، kakabraee@gmail.com
3- گروه مشاوره خانواده، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
چکیده: (749 مشاهده)
زمینه و هدف باتوجهبه نیازهای روانشناختی افراد نابارور بهخصوص زنان نابارور، کمبود تحقیقات دقیق درزمینه روانشناسی ناباروری و همچنین نیاز به یافتن یک روش کوتاهمدت و کمهزینه بیشازپیش لزوم انجام پژوهشهایی در این زمینه بهخصوص در کشور ایران را تأیید میکند. ازآنجاکه ناباروری و نگرش جامعه نسبت به آن زنان را با آشفتگیهای هیجانی متعددی مواجه میسازد و باتوجهبه اهمیت تنظیم شناختی هیجان در وضعیت روانشناختی زنان نابارور و انجام نشدن مداخله مقابلهای با تنیدگی ناباروری درزمینه ارتباط متغیرهای پیشگفت در جامعه زنان نابارور، هدف از انجام این پژوهش ارزیابی اثربخشی بسته آموزشی مقابلهای شناختی-رفتاری با تنیدگی ناباروری بر تنظیم شناختی هیجان در زنان نابارور بود.
روش بررسی پژوهش حاضر باتوجهبه هدف کاربردی و شیوه اجرا نیمهآزمایشی، از نوع طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری 2 ماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، زنان نابارور مراجعهکننده به مراکز ناباروری و مطب متخصصان زنان و درمان ناباروری شهر کرمانشاه در سال 1401 بود. 40 نفر از زنان نابارور که واجد شرایط شرکت در پژوهش بودند با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (آزمایش و کنترل) بهصورت تصادفی ساده جایگزین شدند که ملاک ورود به پژوهش، تشخیص ناباروری براساس نظر متخصص زنان و ناباروری و دریافت درمان دارویی از سوی پزشک متخصص بود. در این پژوهش از پرسشنامه استرس ناباروری نیوتن و همکاران و مقیاس تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و کرایج) به کارگرفته شده است. در این پژوهش تجزیهوتحلیل دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24، آزمون آنالیز واریانس اندازهگیری مکرر و بررسی پیشفرضهای آن استفاده شد.
یافتهها بررسی اثربخشی بسته آموزشی بر تنظیم شناختی هیجان زنان نابارور نشان داد بین سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در تنظیم شناختی هیجان تفاوت وجود دارد (05/P<0) و این تفاوت معنیدار تا مرحله پیگیری نیز تداوم داشته است (05/P<0).
نتیجهگیری بسته آموزشی مقابلهای شناختی-رفتاری با تنیدگی ناباروری زنان نابارور میتواند بر تنظیم شناختی هیجان زنان نابارور اثربخش باشد و میتوان از این برنامه برای کاهش تنیدگی زنان نابارور بهره گرفت.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مامایی دریافت: 1403/3/4 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار: 1403/6/11