Khalili Bagheri F, Bozorgnejad M, Najafi Ghezeljeh T, Haghani H. Effect of Online Pressure Ulcer Prevention Training on the Knowledge, Attitude and Practice of Nurses in the Intensive Care Units. IJN 2024; 36 (146) :604-617
URL:
http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3767-fa.html
خلیلی باقری فضه، بزرگ نژاد مهری، نجفی قزلجه طاهره، حقانی حمید. اثر آموزش پیشگیری از زخم فشاری مبتنی بر شبکه اجتماعی مجازی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخشهای مراقبت ویژه. نشریه پرستاری ایران. 1402; 36 (146) :604-617
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3767-fa.html
1- گروه پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
2- گروه پرستاری داخلی-جراحی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران. ، mbozorgnejad@yahoo.com
3- گروه پرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران.
4- گروه آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی ، پژوهشکده مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (814 مشاهده)
زمینه و هدف زخم فشاری یک آسیب بافتی است که بهواسطه فشار ایجاد میشود و میتواند پوست، عضله، بافت همبند، غضروف و استخوان را درگیر کند. زخم فشاری یک فرایند دردناک و ناتوانکننده میباشد و سلامتی فرد را با افزایش مرگ ومیر و ناخوشی برحسب افزایش طول مدت بستری، افزایش میزان عفونت و افزایش نیاز برای روشهای جراحی به مخاطره میاندازد. زخم فشاری ایمنی بیمار را به خطر می اندازد. پیشگیری از زخم فشاری، همچنان یک چالش مهم برای پرستاران مراقبتهای ویژه میباشد. دانش و عملکرد ناکافی پرستاران را میتوان از طریق آموزش و یادگیری بهصورت الکترونیکی در قالب آموزش مبتنی بر شبکه اجتماعی ارائه داد. هدف از مطاله حاضر تعیین اثر آموزش پیشگیری از زخم فشاری مبتنی برشبکه اجتماعی مجازی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران بخشهای مراقبتهای ویژه میباشد.
روش بررسی روش نمونهگیری مستمر بود و از فروردین تا دی ماه سال 1401 در دو مرکز آموزشی درمانی و با طرح پیشآزمونـپسآزمون تک گروهی بر روی 73 پرستار انجام شد. 3 نفر بهدلیل عدم تکمیل پرسشنامهها و 4 نفر بهدلیل انصراف از ادامه همکاری از مطالعه خارج شدند. اطلاعات جمعیتشناختی و پرسشنامه سنجش دانش، پرسشنامه نگرش و پرسشنامه عملکرد، قبل و بعد از آموزش تکمیل شد. محتوای آموزشی در طول 4 هفته از طریق شبکه اجتماعی واتساپ بهصورت نوشتاری کوتاه، صوتی، انیمیش و تصاویر و فیلم برای پرستاران به اشتراک گذاشته شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تی زوجی و نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. سطح معنیداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافتهها میانگین دانش پرستاران موردپژوهش قبل از مداخله 10/61±64/47 و بعد از مداخله 10/48±70/47 شد. براساس نتیجه آزمون تی زوجی این اختلاف معنیدار بوده است ( 0/001>P). نگرش در 61/6 درصد از واحدهای موردپژوهش مثبت بود اما بعد از مداخله 56/2 درصد پرستاران نگرش مثبت داشتند. نتیجه آزمون تی زوجی نشاندهنده آن بود که نگرش قبل و بعد از مداخله در پرستاران موردپژوهش تفاوت معنیدار آماری نداشته است (0/526=P). عملکرد قبل از مداخله در 78/1 درصد از پرستاران موردپژوهش ضعیف بود و بعد از مداخله 65/8 درصد عملکرد در سطح ضعیف و 34/2 درصد عملکرد خوب داشتند. نتایج آزمون تی جی نشان داد عملکرد پرستاران قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیدار آماری نداشته است (0/493=P).
نتیجهگیری آموزش با شبکههای اجتماعی به افزایش دانش پیشگیری از زخم فشاری در بین پرستاران منجر شد اما نگرش و عملکرد آنها تغییری نکرد. بنابراین باتوجهبه تغییر نکردن نگرش و عملکرد پرستاران در مطالعه حاضر، پیشنهاد میشود با استفاده از این روش آموزشی و استفاده از فناوریهای روز، با تکرار مستمر آموزش، ارائه آموزشهای عملی حضوری و استفاده از راهکارهای ایمنی بیمار برای پیشگیری از زخمهای فشاری، آگاهی، نگرش و عملکرد پرستاران در پیشگیری از زخم فشاری باید ترویج شود و این روش در سایر حوزههای حرفه پرستاری استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری دریافت: 1402/8/21 | پذیرش: 1402/12/1 | انتشار: 1402/12/11