جلد 36، شماره 144 - ( آبان 1402 )                   جلد 36 شماره 144 صفحات 411-398 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi V, Sohrabi S, Rashki Ghaleno H, Haghani S. Effect of Emotion Labeling-based Training on Behavioral Disorders of Children With Autism Spectrum Disorder. IJN 2023; 36 (144) :398-411
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3717-fa.html
مرادی وحید، سهرابی سمیه، راشکی قلعه نو حسین، حقانی شیما. تأثیر آموزش مبتنی بر برچسب‌زنی هیجان‌ها بر اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم با عملکرد بالا: مطالعه نیمه‌آزمایشی. نشریه پرستاری ایران. 1402; 36 (144) :398-411

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3717-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بیرجند، ایران. ، v.moradi@bums.ac.ir
2- گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی خاش، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران.
4- گروه آمار و اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده:   (304 مشاهده)
زمینه و هدف شواهد پژوهشی حاکی از آن است که ناتوانی در تنظیم و درک هیجان‌ها سبب مشکلات رفتاری مختلفی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم می‌شود. هدف از این تحقیق، تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر برچسب‌زنی هیجانی بر اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم با عملکرد بالا بود.
روش بررسی پژوهش حاضر یک طرح نیمه‌آزمایشی با روش تک آزمودنی (از نوع ABA) بود. پنج پسر دارای اوتیسم با عملکرد بالا به‌صورت هدفمند و در طی 1 هفته نمونه‌گیری (فروردین ماه سال 1401) وارد مطالعه شدند. برای هر کودک، نرم‌افزار «بیان چهره‌اش را بکشیم (Let’s Face It)» باهدف شناخت هیجانات پایه (6 گانه) در ۳ جلسه و سپس برچسب‌زنی هیجان (EL) در ۸ جلسه (در طی ۴ هفته  وهر هفته 2 جلسه) به‌صورت جداگانه آموزش داده شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسش‌نامه‌های داده‌های جمعیت‌شناختی و اختلال رفتاری کودکان دارای اوتیسم بود. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و با آمار توصیفی و آزمون فریدمن تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها طبق نتایج کسب‌شده توسط آزمون فریدمن دو طرفه، بین مرحله اول و سوم (0/037) و سوم و چهارم (0/019) اندازه‌گیری اختلال رفتاری، تفاوت معنی‌داری وجود داشت. همچنین طبق یافته‌ها آموزش EL در کاهش اختلال رفتاری نمونه‌های موردپژوهش تأثیر معنی‌داری داشته است (0/030). 
نتیجه‌گیری یافته‌ها نشان‌دهنده بهبود اختلال رفتاری کودکان بود. براین‌اساس، احتمال تأثیر مستقیم EL بر اختلال رفتاری در کودکان دارای اوتیسم وجود دارد. 
متن کامل [PDF 5141 kb]   (78 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (88 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/5/3 | پذیرش: 1402/7/9 | انتشار: 1402/8/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb