دانشجویان پرستاری برای تجزیه و تحلیل مشکلات بیماران، نیازمند سطوح بالایی از مهارت های تفکر انتقادی و حل مسئله می باشند. بنابراین، باید در آموزش پرستاری از روش هایی استفاده شود که توانایی ارتقاء این مهارت ها را داشته باشند.
این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بود که تاثیر آموزش را بر مبنای نقشه مفهومی بر میزان یادگیری درس نظری دانشجویان پرستاری، مورد بررسی قرار داده است. برای جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی متشکل از دو قسمت استفاده شد که حیطه های دانش و یادگیری معنی دار دانشجویان را در زمینه فرآیند پرستاری مورد ارزشیابی قرار می داد. نمونه های پژوهش عبارت بودند از 45 دانشجوی ترم دوم پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی تبریز که به روش تصادفی به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون، دانشجویان گروه های شاهد و مورد به مدت 7 جلسه و در طول دو ماه تحت آموزش قرار گرفتند. آموزش گروه شاهد با روش مرسوم آموزشی و آموزش گروه مورد با روش نقشه مفهومی صورت گرفت. در نهایت، یک پس آزمون به عمل آمد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج نشان داد که هر دو روش آموزشی در ارتقاء دانش و یادگیری معنی دار دانشجویان در زمینه فرآیند پرستاری موثر بوده اند ( 001/. = P ). در مقایسه گروه ها، مشخص شد میانگین نمرات گروه مورد در آزمون دانش بیشتر از گروه شاهد بوده است. ولی این تفاوت از نظر آماری معنی دار نبود ( 21/0= P ) . همچنین، در آزمون یادگیری معنی دار میانگین نمرات گروه مورد بیشتر از گروه شاهد بود که در این مورد تفاوت از نظر آماری معنی دار بود ( 03/0= P ).
نتایج این پژوهش موید تاثیر روش نقشه مفهومی بر یادگیری معنی دار دانشجویان پرستاری می باشد. بنابراین توصیه می گردد در مواردی که نیاز به یادگیری عمقی مطالب درسی وجود دارد از این روش آموزشی استفاده شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |