جلد 33، شماره 128 - ( اسفند 1399 )                   جلد 33 شماره 128 صفحات 26-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi T, Maroufi Z, Haghani S. Impact of Education Based on the Health Belief Model on the Nutritional Knowledge and Performance of Female Health Ambassadors. IJN 2021; 33 (128) :15-26
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3328-fa.html
صالحی تهمینه، معروفی زینب، حقانی شیما. ارزشیابی اثر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای زنان سفیر سلامت. نشریه پرستاری ایران. 1399; 33 (128) :15-26

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3328-fa.html


1- گروه مدیریت پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد رشته آموزش جامعه نگر در نظام سلامت، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09188740200 Email: maroufi.z@tak.iums.ac.ir
3- آمار زیستی، مرکز تحقیقات مراقبت‌‌‌های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران، ایران
چکیده:   (3049 مشاهده)
زمینه و هدف: غذا نقش مهمی در تأمین سلامت فرد دارد و آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی می‌تواند عادت بد غذایی در افراد را بهبود بخشد. هدف از این مطالعه ارزشیابی اثر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر آگاهی و عملکرد تغذیه‌ای زنان سفیر سلامت است.
روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش ارزشیابی از نوع تحلیل اثر، با طرح پیش آزمون- پس آزمون است، نمونه‌ها به روش تصادفی ساده به تعداد 48 نفر انتخاب شدند. برای آنها برنامه آموزشی مدونی در زمینه تغذیه اجرا گردید برای انجام این پژوهش از پرسشنامه ساختارمند (NUTRI- KAP) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. در تمام آنالیزهای آماری ، مقدار P کمتر از 05/0 معنی‌دار در نظر گرفته شد..
یافته‌ها: به دنبال مداخله آموزشی میانگین نمره آگاهی و عملکرد مشارکت کنندگان در پژوهش قبل از مداخله 39/4 ± 39/18 و 87/1 ± 81/8 بود که پس از مداخله به 41/4 ± 70/24 و 67/2 ± 27/12 تغییر یافت. اختلاف میانگین نمرات کسب شده در آگاهی با میزان اثر 43/1 و عملکرد با میزان اثر 52/1 و تفاوت معنی‌داری بین قبل و بعد از مداخله در زمینه آگاهی ( 001/0 (P< و عملکرد ( 001/0 (P< مشاهده شد و نرمال بودن متغییرهای پژوهش با بررسی کشیدگی و چولگی مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجه‌گیری کلی: نتایج این مطالعه افزایش دانش و بهبود عملکرد تغذیه‌ای و تأثیر آموزش براساس الگوی اعتقاد بهداشتی بر دانش و عملکرد زنان سفیر سلامت را نشان داد.
متن کامل [PDF 1057 kb]   (931 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/8/14 | پذیرش: 1399/11/15 | انتشار: 1399/11/15

فهرست منابع
1. Ivari TK, Heshmati H, Faryabi R, Goudarzian Z, Ghodrati A, Najafi F, Alizadeh H. Effect of health belief model based education on nutritional behaviors of pregnant women referred to health centers in Torbat-e-heydariyeh City. J Health Field. 2016;3(4):23-31.
2. Nemati A, Abbasgolizadeh N, Rahimi K. Nutritional knowledge and patterns of women in Ardabil Province. Journal of Health. 2011;2(3):33-9.
3. Adams KM, Butsch WS, Kohlmeier M. The state of nutrition education at US medical schools. J Biomed Educ. 2015;2015(Article ID 357627):1-7. [DOI:10.1155/2015/357627]
4. Galligan l. Malnutrition and obesity are 'unacceptably high' around the world, costing the world trillions each year: Global Nutrition Report. 2018.
5. Sutliffe JT, Gardner JC, Gorman MM, Carnot MJ, Wetzel WS, Fortin T, Sutliffe CA, Adams A. Impact of a 6-month micronutrient-dense plant-rich nutrition intervention on health and well-being at the worksite. J Nutrit Metab. 2019 Apr 30;2019. [DOI:10.1155/2019/2609516] [PMID] [PMCID]
6. Tavakoli HR, Dini-Talatappeh H, Rahmati-Najarkolaei F, Fesharaki MG. Efficacy of HBM-based dietary education intervention on knowledge, attitude, and behavior in medical students. Iranian Red Crescent Medical Journal. 2016;18(11). [DOI:10.5812/ircmj.23584] [PMID] [PMCID]
7. Verstraeten R, Van Royen K, Ochoa-Avilés A, Penafiel D, Holdsworth M, Donoso S, Maes L, Kolsteren P. A conceptual framework for healthy eating behavior in Ecuadorian adolescents: a qualitative study. PloS one. 2014;9(1):e87183. [DOI:10.1371/journal.pone.0087183] [PMID] [PMCID]
8. Ahadi Z, Heshmat R, Sanaei M, Shafiee G, Ghaderpanahi M, Homami MR, Salehi F, Abdollahi Z, Azemati B, Larijani B. Knowledge, attitude and practice of urban and rural households towards principles of nutrition in Iran: results of NUTRIKAP survey. Journal of diabetes & metabolic disorders. 2014;13(1):1-7. [DOI:10.1186/s40200-014-0100-7] [PMID] [PMCID]
9. Heshmat R, Abdollahi Z, Salehi A. Country Report on Knowledge, Attitudes and Practices of Urban and Rural Households and Different Health Nursing Staff. 2015.
10. Glanz K, Rimer BK, Viswanath K, editors. Health behavior and health education: theory, research, and practice. John Wiley & Sons; 2008 Aug 28.
11. Cleland J. A critique of KAP studies and some suggestions for their improvement. Stud Fam Plan. 1973;4(2):42-7. [DOI:10.2307/1964829]
12. Kigaru DM, Loechl C, Moleah T, Macharia-Mutie CW, Ndungu ZW. Nutrition knowledge, attitude and practices among urban primary school children in Nairobi City, Kenya: a KAP study. BMC Nutrition. 2015;1(1):1-8. [DOI:10.1186/s40795-015-0040-8]
13. Ziaee R, Jalili Z, Tavakoli Ghouchani H. The effect of education based on Health Belief Model (HBM) in improving nutritional behaviors of pregnant women. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences. 2017;8(3):427-37. [DOI:10.18869/acadpub.jnkums.8.3.427]
14. Fadakar SK, Ghavi A, Niknami M, Kazemnejad LE. Relationship between Mothers'nutritional Status and Weight Gain During Pregnancy with Low Birth Weight.. Journal of Guilan university of medical Sciences. 2012;21(83):27-35.
15. Rejeski WJ, Fanning J. Models and theories of health behavior and clinical interventions in aging: a contemporary, integrative approach. Clin Interven Aging. 2019;14:1007. [DOI:10.2147/CIA.S206974] [PMID] [PMCID]
16. Sparks PJ. Rural health disparities. InInternational handbook of rural demography 2012 : 255-71. [DOI:10.1007/978-94-007-1842-5_18]
17. Khumros W, Vorayingyong A, Suppapitiporn S, Rattananupong T, Lohsoonthorn V. Effectiveness of modified health belief model-based intervention to reduce body mass index for age in overweight junior high school students in Thailand. J Health Res. 2019 Mar 11. [DOI:10.1108/JHR-08-2018-0065]
18. Green EC, Murphy EM, Gryboski K. The Health Belief Model. The Wiley Encyclopedia of Health Psychology. 2020 2:211-4. [DOI:10.1002/9781119057840.ch68] [PMID] [PMCID]
19. Mohammadi N, Hooshian M, Omidi A, Soltanian A. The effect of health belief model education on nutrition behavior of boys in secondary schools in Hamadan. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2019;26(6):397-406. [DOI:10.30699/sjhnmf.26.6.397]
20. Zareipour M, Jadgal MS, Movahed E. Health ambassadors role in self-care during COVID-19 in Iran. Journal Mil Med. 2020;22(6):672-4.
21. Fatehi F, Salem Z, Shikh Fatholahi M, Khalili P. Study on Nutritional Knowledge, Attitude and Practice of Health Care Workers in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016. Community Health Journal. 2017;11(1):49-58.
22. Rafieyfar S, Soleimanian A, Sarbandi F, Mines A, Javadi A, Nasiri A. Executive Order of Health Education and Promotion Program. Ramin: Statue; 2015.
23. Azemati B, Heshmat R, Sanaei M, Salehi F, Sadeghi F, Ghaderpanahi M, Mirarefin M, Abdollahi Z, Hemami MR, Larijani B. Nutritional knowledge, attitude and practice of Iranian households and primary health care staff: NUTRIKAP Survey. Journal of Diabetes & Metabolic Disorders. 2013;12(1):1-4. [DOI:10.1186/2251-6581-12-12] [PMID] [PMCID]
24. Diddana TZ, Kelkay GN, Dola AN, Sadore AA. Effect of nutrition education based on health belief model on nutritional knowledge and dietary practice of pregnant women in Dessie Town, Northeast Ethiopia: A cluster randomized control trial. J Nutrit Metab. 2018 21;2018. [DOI:10.1155/2018/6731815] [PMID] [PMCID]
25. Tariku B, Whiting SJ, Mulualem D, Singh P. Application of the health belief model to teach complementary feeding messages in Ethiopia. Ecology of food and nutrition. 2015;54(5):572-82. [DOI:10.1080/03670244.2015.1049344] [PMID]
26. Choi JH, Lee ES, Lee YJ, Lee HS, Chang HJ, Lee KE, Yi NY, Ahn Y, Kwak TK. Food safety and nutrition education program for elderly and assessment of program effectiveness based on health belief model. J Korean Society f Food Sci Nutrition. 2016;45(9):1366-74. [DOI:10.3746/jkfn.2016.45.9.1366]
27. Mirzaei H, Shojaeizadeh D, Tol A, Shirzad M. Application of Health Belief Model (HBM) to promote preventive behaviors against iron-deficiency anemia among female students of High School Fereydan City: A quasi-experimental study. Iranian Journal of Health Education and Health Promotion. 2017;5(4):260-9. [DOI:10.30699/acadpub.ijhehp.5.4.260]
28. AlizadehS H, Keshavarz M, Jafari A, Ramezani H, Sayadi A. Effects of nutritional education on knowledge and behaviors of Primary Students in Torbat-e-Heydariyeh. Journal of Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences. 2013;1(1):44-51.
29. Mulualem D, Henry CJ, Berhanu G, Whiting SJ. The effectiveness of nutrition education: Applying the Health Belief Model in child-feeding practices to use pulses for complementary feeding in Southern Ethiopia. Ecology of food and nutrition. 2016;55(3):308-23. [DOI:10.1080/03670244.2016.1161617] [PMID]
30. Davari S, Dolatian M, Maracy MR, Sharifirad G, Safavi SM. The Effect of A Health Belief Model (HBM)-based Educational Program on the Nutritional Behavior of Menopausal Women in Isfahan. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10(5):1263-72.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb