جلد 34، شماره 133 - ( دی 1400 )                   جلد 34 شماره 133 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azadi A, Mosleh S, Alimohammadi N, Tansaz Z, Kheirollahi N. The Effect of Education by Visual Self-Assessment on the Operating Room Technician’s Knowledge, Self-Esteem and Performance in Advanced Cardiopulmonary Resuscitation. IJN. 2021; 34 (133)
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3316-fa.html
آزادی امیر، مصلح سرور، علی محمدی نصراله، تن ساز زرین، خیرالهی نرگس. تاثیر آموزش به روش خود ارزیابی تصویری بر دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در انجام احیای قلبی ریوی پیشرفته. نشریه پرستاری ایران. 1400; 34 (133)

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3316-fa.html


گروه آموزشی پرستاری مراقبت‌های ویژه، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، n.kheirollahi@nm.mui.ac.ir
چکیده:   (115 مشاهده)
زمینه و هدف: نتایج مطالعات قبلی حاکی از عملکرد ضعیف و دانش ناکافی کارکنان اتاق عمل در زمینـه احیـای قلبـی ریـوی است. مطالعه حاضـر با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش خود ارزیابی تصویری برسطح دانش، عزت نفس و عملکرد کارکنان اتاق عمل در احیای قلبی ریوی پیشرفته، انجام شد. 
روش‌ بررسی: این مطالعه پیش تجربی از نوع پیش آزمون، پس آزمون تک گروهی با شرکت 32 نفر از کارکنان اتاق عمل انجام شد. مداخله به صورت برگزاری کارگاه احیای قلبی ریوی و فیلم برداری از انجام عملی احیای قلبی بر روی مولاژ توسط هریک از شرکت کنندگان و سپس باز پخش فیلم به منظور خودارزیابی بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر- ساخته دانش و پرسشنامه عزت نفس Rosenberg در 3 نوبت (قبل، بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) و پرسشنامه خود ارزیابی عملکرد و چک لیست مشاهده ای عملکرد در دو نوبت (بلافاصله و 8 هفته پس از مداخله) جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS16 آنالیز واریانس با تکرار مشاهدات،  Greenhouse-Geisser و Bonferroni post hoc test  و تی زوجی انجام شد.
یافته‎ ها: میانگین نمره دانش کارکنان اتاق عمل از قبل تا بلافاصله بعد از مداخله ارتقاء یافت(001/0>P) اما تفاوتی بین زمان های قبل و 8 هفته بعد از مداخله دیده نشد. در خصوص میانگین نمرات عزت نفس نیز از قبل تا 8 هفته بعد از مداخله ارتقاء یافتند و این تفاوت مربوط به 3 زمان اندازه گیری قبل، بلافاصله و 8 هفته بعد از مداخله بود(004/0=P). به علاوه اینکه میانگین نمرات خودارزیابی عملکرد افزایش و عملکرد مشاهده شده کاهش پیدا کرد که این تفاوت ها مربوط به زمانهای بلافاصله بعد و  8 هفته بعد از مداخله بود(001/0>P). 
نتیجهگیری کلی: روش آموزشی خودارزیابی تصویری در ارتقاء عزت نفس و خودارزیابی عملکرد کارکنان اتاق عمل در میان مدت موثر بوده و بدین منظور به استفاده از این روش در آموزش های مداوم احیای قلبی ریوی توصیه می شود. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1400/1/6 | پذیرش: 1400/10/1 | انتشار: 1400/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb