جلد 32، شماره 119 - ( شهریور 1398 )                   جلد 32 شماره 119 صفحات 86-76 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shirkavand L, Alaee Karahroudy F, Mohtashami J, Ghasemi E. Effects of Coping Style Training on the Treatment Adherence in Adolescents with Congenital Heart Disease. IJN 2019; 32 (119) :76-86
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2992-fa.html
شیرکوند لطیفه، علایی کرهرودی فاطمه، محتشمی جمیله، قاسمی عرفان. تأثیر آموزش سبک‌های مقابله‌ای بر تبعیت از درمان در نوجوانان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی. نشریه پرستاری ایران. 1398; 32 (119) :76-86

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2992-fa.html


1- کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
2- دکترای تخصصی پرستاری، استادیارگروه کودکان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09122750213 Email: fatemeha71@gmail.com
3- دکترای تخصصی پرستاری، دانشیار گروه روانپرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
4- دانشجوی دکترای تخصصی آمارزیستی، دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (3905 مشاهده)
زمینه و هدف : یکی از مشکلات شایع که کارکنان درمان با آن مواجهند، تبعیت نکردن از درمان در مبتلایان به بیماری‌های مزمن، بویژه در سنین نوجوانی و بلوغ است. مطالعه حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش سبک‌های مقابله‌ای بر تبعیت از درمان در نوجوانان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلب انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه تجربی با طراحی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل در سال 1397 انجام شد. 70 نوجوان 19-9 ساله مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی از بیمارستان قلب شهید رجایی و به روش مستمر انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. نوجوانان گروه مداخله، علاوه بر مراقبت‌های رایج، آموزش سبک‌های مقابله با استرس را با استفاده از محتوای آموزشی دریافت نمودند و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سبک‌های مقابله‌ای Lazarus و Folkmn شامل استرس و راه‌های مقابله با آن، جمع آوری شد و برای گروه کنترل نیز آموزش‌های معمول درون بخش انجام شد. تحلیل داده‌ها با آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و دقیق فیشر در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام گردید.
یافته‌ها: براساس نتایج آزمون تی مستقل، میانگین نمره تبعیت از درمان پس از مداخله در دو گروه تفاوت معنی‌دار آماری داشته و در گروه مداخله بالاتر بود (002/0P=). همچنین میانگین نمره تبعیت از درمان قبل و بعد از آموزش در گروه مداخله تفاوت معنی‌دار آماری داشت (001/0<P).
نتیجه گیری کلی: براساس نتایج این مطالعه مبنی بر تأثیر آموزش سبک‌های مقابله‌ای با استرس بر ارتقای تبعیت از درمان نوجوانان با بیماری مادرزادی قلب، پیشنهاد می‌شود مراقبین سلامت در جهت بهبود تبعیت از درمان در نوجوانان مبتلا به بیماری‌های مادرزادی قلبی، در برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای، آموزش سبک‌های مقابله‌ای را نیز در نظر بگیرند.
متن کامل [PDF 913 kb]   (1305 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1398/2/29 | پذیرش: 1398/5/27 | انتشار: 1398/5/27

فهرست منابع
1. Liu Y, Chen S, Zühlke L, Black GC, Choy MK, Li N, Keavney BD. Global birth prevalence of congenital heart defects 1970-2017: updated systematic review and meta-analysis of 260 studies. Int J Epidemiol. 2019 19;48(2):455-63. [DOI:10.1093/ije/dyz009] [PMID] [PMCID]
2. Nazari P, Davoodi M, Faramarzi M, Bahadoram M, Dorestan N. Prevalence of Congenital Heart Disease: A Single Center Experience in Southwestern of Iran. Glob J Health Sci. 2016 1;8(10):56421. [DOI:10.5539/gjhs.v8n10p288] [PMID]
3. Sadeghi F, Kermanshahi S, Memariyan R. Comparison of Quality of Life of School-age Children with Congenital Heart Disease as Perceived by Children and their Parents. Journal of Health and Care. 2013 10;15(3):17-9.
4. Shearer K, Rempel GR, Norris CM, Magill-Evans J. "It's No Big Deal": adolescents with congenital heart disease. Journal of pediatric nursing. 2013 1;28(1):28-36. [DOI:10.1016/j.pedn.2012.03.031] [PMID]
5. Sami,P, Text Book of Pediatric Nursing,Boshra publications,2015.
6. Rasuli M, Mirlashari ZH, Abdolrezagharebagh Z, Pediatric Nursing, Healty Baby. 2013.
7. Seyed Fatemi N, Rafii F, Hajizadeh E, Modanloo M. Psychometric properties of the adherence questionnaire in patients with chronic disease: A mix method study. Koomesh. 2018;20(2):179-91.
8. Balasi L,Paryad E, Kazemnezhad Leili E, Booraki S, SadeghiMeibodi A, Nassiri Sheikhani N. Study status of care adherence and its related factors in patients undergoing Coronary Artery By pass Surgery. Journal of Holistic Nursing And Midwifery. 2015 15;25(3):34-45.
9. Khodayari Fard M, Parand A. Stress and ways to deal with it. Tehran: Tehran University of Publication. 2011.
10. Burton NW, Pakenham KI, Brown WJ. Evaluating the effectiveness of psychosocial resilience training for heart health, and the added value of promoting physical activity: a cluster randomized trial of the READY program. BMC public health. 2009;9(1):427. [DOI:10.1186/1471-2458-9-427] [PMID] [PMCID]
11. Bayat Asgari A, Mossanejad S, Asgari M, Ramazani Farani A, Javaheri J. The Relationship Between Coping Styles with Adherence in Type 2 Diabetic Patients. Iranian Journal of Diabetes and Metabolism. 2015 15;14(2):93-8.
12. Lazarus RS, Stress SF. Appraisal and Coping New York: springer publishing company. 1984.
13. Faryabi R, Mirzayi R, Salari E, Javadi A. Investigating the effect of Education based on Lazarus and Folkman's Transactional Stress Model on Coping Skills of Jieroft University of Medical Sciences Health care workers. Journal of Jiroft University of Medical Sciences. 2016;3(1):120-9.
14. Bafekri K, Taghavi T, SeyedfatemI N, Movaghari M. The Effects of Group Discussion-Based Education on Coping Skills in Stressful Situations Among High Schools Students. iranian Journal Of Nursing Research . 2017; 12: 2 (47): 1-7.
15. Zare M. The effectiveness of psycho-psychic approach to reducing the failure and increasing the emotional adjustment of labor and street adolescents 14-18 years. Master's Thesis, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran. (2014.
16. Santer M, Ring N, Yardley L, Geraghty AW, Wyke S. Treatment non-adherence in pediatric long-term medical conditions: systematic review and synthesis of qualitative studies of caregivers' views. BMC pediatrics. 2014;14(1):63. [DOI:10.1186/1471-2431-14-63] [PMID] [PMCID]
17. Hartman Valles EA, Frazer MD. Transition Program for Adolescents with Congenital Heart Disease Focusing on Self-Management Knowledge.2015. https://digital.sandiego.edu/dnp/35
18. Klausen SH. Rehabilitation in adolescents with congenital heart disease. Unpublished doctoral dissertation). University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark. 2015.
19. Taddeo D, Egedy M, Frappier JY. Adherence to treatment in adolescents. Paediatrics & child health. 2008;13(1):19-24. [DOI:10.1093/pch/13.1.19] [PMID] [PMCID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb