زمینه و هدف: رضایت زنان از مراقبت های دوران بارداری موجب ارتقاء خدمات دوران بارداری خواهد شد . این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین رضایت زنان از مراقبت های دریافت شده دوران بارداری با مشخصات زنان و نحوه ارائه خدمات انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر مقطعی بوده، جامعه پژوهش شامل کلیه زنان ساکن تهران که زایمان طبیعی داشتند و 6 هفته بعد از زایمان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده بودند. سه درمانگاه از هر دانشگاه به طور تصادفی انتخاب گردید. تعداد نمونه 530 نفر و روش نمونه گیری چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود . که این ابزار با استفاده از پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی و ابزار Erci&Ivanov تهیه گردید .
یافته ها: یافته ها نشان داد که 8/69 در صد از زنان از دریافت خدمات دوران بارداری در سطح خوب و 9/21 در صد در سطح عالی رضایت داشتند. زنان از نحوه ارتباط ارائه دهندگان، آموزش های دریافت شده، دسترسی به مراقبت ها، کیفیت مراقبت ها بیشتر رضایت داشتند. ارتباط معنی داری بین رضایت زنان از خدمات دوران بارداری با وضعیت اقتصادی،سطح تحصیلات، وضعیت سلامتی در دوران بارداری وجود داشت (05/0> P = ). یافته ها در ارتباط با میزان رضایت کلی زنان و ارتباط آن با مشخصات ارائه خدمات دوران بارداری نشان داد، بین رضایت زنان از خدمات دوران بارداری با تعداد دفعات مراجعه، زمان انتظار برای دریافت مراقبت ها ارتباط معنی دار وجود داشت (05/0> P= ). به طوری که هر چه تعداد دفعات مراجعه بیشتر، رضایت بیشتر وهرچه مدت زمان بیشتری برای دریافت خدمات انتظار کشیده بودند، نارضایتی بیشتر شده بود.
نتیجه گیری: نتایج به طور کلی بیانگر آن بود که 7/90 در صد از زنان از مراقبت های دوران بارداری رضایت داشتند. این امر سبب می شود مراجعین به طور مداوم از خدمات بهداشتی استفاده کرده، دستورات و آموزش های ارائه شده را به صورت صحیح به کار گیرند و به توصیه های ارائه دهندگان خدمات بهداشتی با دقت بیشتری عمل کرده واستفاده از خدمات را به سایرین توصیه کنند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |