جلد 20، شماره 49 - ( 1-1386 )                   جلد 20 شماره 49 صفحات 27-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

S. Nikpour, F. Shahpourian, HajiKazemi E, F. Hosseini, M. Safdari. The Relationship Between Women’s Satisfaction With Prenatal Care Services and Characteristics of the Women and the Provision of Services. IJN 2007; 20 (49) :15-27
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-265-fa.html
نیکپور صغری، شاهپوریان فرنگیس، حاجی کاظمی افتخارالسادات، حسینی فاطمه، صفدری محمد تقی. ارتباط بین رضایت زنان از مراقبت های دریافت شده دوران بارداری با مشخصات آنان و نحوه ارائه خدمات. نشریه پرستاری ایران. 1386; 20 (49) :15-27

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-265-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (12739 مشاهده)

  زمینه و هدف: رضایت زنان از مراقبت های دوران بارداری موجب ارتقاء خدمات دوران بارداری خواهد شد . این تحقیق با هدف تعیین ارتباط بین رضایت زنان از مراقبت های دریافت شده دوران بارداری با مشخصات زنان و نحوه ارائه خدمات انجام شده است.

  روش بررسی: پژوهش حاضر مقطعی بوده، جامعه پژوهش شامل کلیه زنان ساکن تهران که زایمان طبیعی داشتند و 6 هفته بعد از زایمان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده بودند. سه درمانگاه از هر دانشگاه به طور تصادفی انتخاب گردید. تعداد نمونه 530 نفر و روش نمونه گیری چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود . که این ابزار با استفاده از پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی و ابزار Erci&Ivanov تهیه گردید .

  یافته ها: یافته ها نشان داد که 8/69 در صد از زنان از دریافت خدمات دوران بارداری در سطح خوب و 9/21 در صد در سطح عالی رضایت داشتند. زنان از نحوه ارتباط ارائه دهندگان، آموزش های دریافت شده، دسترسی به مراقبت ها، کیفیت مراقبت ها بیشتر رضایت داشتند. ارتباط معنی داری بین رضایت زنان از خدمات دوران بارداری با وضعیت اقتصادی،سطح تحصیلات، وضعیت سلامتی در دوران بارداری وجود داشت (05/0> P = ). یافته ها در ارتباط با میزان رضایت کلی زنان و ارتباط آن با مشخصات ارائه خدمات دوران بارداری نشان داد، بین رضایت زنان از خدمات دوران بارداری با تعداد دفعات مراجعه، زمان انتظار برای دریافت مراقبت ها ارتباط معنی دار وجود داشت (05/0> P= ). به طوری که هر چه تعداد دفعات مراجعه بیشتر، رضایت بیشتر وهرچه مدت زمان بیشتری برای دریافت خدمات انتظار کشیده بودند، نارضایتی بیشتر شده بود.

  نتیجه گیری: نتایج به طور کلی بیانگر آن بود که 7/90 در صد از زنان از مراقبت های دوران بارداری رضایت داشتند. این امر سبب می شود مراجعین به طور مداوم از خدمات بهداشتی استفاده کرده، دستورات و آموزش های ارائه شده را به صورت صحیح به کار گیرند و به توصیه های ارائه دهندگان خدمات بهداشتی با دقت بیشتری عمل کرده واستفاده از خدمات را به سایرین توصیه کنند.

 

متن کامل [PDF 146 kb]   (2673 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1386/9/5 | پذیرش: 1392/10/15 | انتشار: 1392/10/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb