جلد 30، شماره 110 - ( اسفند 1396 )                   جلد 30 شماره 110 صفحات 32-21 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi P, Pouladi S, Yazdankhahfard M, Mirzaei K. Designing and Psychometric Assessment of the Questionnaire for Artificial Airway Patients’ Satisfaction with Nurse's Non-verbal Communication during Nursing Cares. IJN 2018; 30 (110) :21-32
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2579-fa.html
صالحی پروین، پولادی شهناز، یزدانخواه فرد محمد رضا، میرزایی کامران. طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبت‌های پرستاری. نشریه پرستاری ایران. 1396; 30 (110) :21-32

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2579-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، عضو کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
2- استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس:33450187- 077 pouladi2008@yahoo.com :Email
3- مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
4- دانشیار، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (6225 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: اختلال در ارتباط کلامی از مهمترین مشکلات بیماران تحت تهویه مکانیکی، است که اضطراب و کاهش رضایتمندی را در پی دارد. هدف از مطالعه حاضر طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبت‌های پرستاری می‌باشد.
روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش روش‌شناسی است که به روش (2010) walts طی چهار گام تعریف مدل مفهومی؛ تعیین اهداف طراحی ابزار؛ تدوین طرح اولیه؛ تعیین روایی و پایایی در سال 1395 طراحی گردید. جامعه پژوهش تمامی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی در سه بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نمونه پژوهش 240 بیمار بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ارزیابی روایی پرسشنامه با روایی صوری، روایی محتوا و روایی سازه انجام شد. ضریب همبستگی پیرسون برای محاسبه پایایی بیرونی و ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی درونی پرسشنامه استفاده شد. نرم‌افزار SPSS نسخه 19جهت تحلیل و تجزیه داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نسخه ابتدایی پرسشنامه با 27 گویه طراحی شد. پس از طی فرآیند روایی صوری و محتوی، نسخه دوم پرسشنامه با 24 گویه و با کسب امتیاز تأثیر بالاتر از5/1 برای تمامی گویه‌ها و نمره CVI معادل 89/0 وCVR  معادل 88/0 استخراج گردید. در روایی سازه بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تعداد گویه‌ها به 12گویه تقلیل یافت و پرسشنامه نهایی با 12 گویه در سه بعد رضایتمندی در رفع نیازهای فیزیولوژیک، اجتماعی و عاطفی- روانی با توان پیشگویی 706/47 استخراج شد. پایایی درونی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ 67/0 تأیید شد و ضریب همبستگی پیرسون نیز معادل 67/0 ثبات ابزار را نشان داد.
نتیجه‌گیری کلی: نظر به محدودیت دسترسی به ابزار اختصاصی سنجش رضایت بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط پرستاران، این پرسشنامه می‌تواند جهت شناخت خلاءهای ارتباطی بیمار- پرستار و شناخت نیازهای بیماران در حیطه‌های مختلف کارآمد باشد؛ همچنین می‌تواند در ارتقاء کیفیت خدمات مراقبتی کمک شایانی نماید.
متن کامل [PDF 972 kb]   (3437 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/8/17 | پذیرش: 1396/11/18 | انتشار: 1396/11/18

فهرست منابع
1. Happ MB, Garrett K, Thomas DD, Tate J, George E, Houze M, et al. Nurse-patient communication interactions in the intensive care unit. Am J Crit Care. 2011;20(2):e28-e40. [DOI:10.4037/ajcc2011433] [PMID] [PMCID]
2. Borzabadi farahani Z, Judaki M, Ashktorab T, Zayeri F, Atashzade shuride F. [The effect of three methods of communication on satisfaction of patients under mechanical ventilation in the intensive care unit of Arak]. Research journal of school of nursing and midwifery Shahid Beheshti University of medical science. 2012;22(77):46-51.
3. Samuelson KA. Adult intensive care patients' perception of endotracheal tube-related discomforts: a prospective evaluation. Heart & Lung: The Journal of Acute and Critical Care. 2011;40(1):49-55. [DOI:10.1016/j.hrtlng.2009.12.009] [PMID]
4. Patak L, Gawlinski A, Fung N, Doering L, Berg J. Patients' reports of frustrations and healthcare practitioner interventions during mechanical ventilation.(Poster Abstracts). Am J Crit Care. 2003;12(3):285-6.
5. Hafsteindóttir TB. Patient's experiences of communication during the respirator treatment period. Intensive Crit Care Nurs. 1996;12(5):261-71. [DOI:10.1016/S0964-3397(96)80693-8]
6. Charlton CR, Dearing KS, Berry JA, Johnson MJ. Nurse practitioners' communication styles and their impact on patient outcomes: an integrated literature review. Journal of the American Association of Nurse Practitioners. 2008;20(7):382-8. [DOI:10.1111/j.1745-7599.2008.00336.x] [PMID]
7. Hall JA, Roter DL, Blanch-Hartigan D, Mast MS, Pitegoff CA. How patient-centered do female physicians need to be? analogue patients' satisfaction with male and female physicians' identical behaviors. Health communication. 2015;30(9):894-900. [DOI:10.1080/10410236.2014.900892] [PMID]
8. Faridpour S, Aghlmand S, Feyzi J. [A Study on the Healthcare Service Elements Effects on Patients'satisfaction among the University, Social Security, and Private Hospitals in Urmia]. The Journal of Urmia Nursing and Midwifery Faculty. 2015;13(5):404-16.
9. Wong EL, Coulter A, Hewitson P, Cheung AW, Yam CH, fai Lui S, et al. Patient experience and satisfaction with inpatient service: development of short form survey instrument measuring the core aspect of inpatient experience. PLoS One. 2015;10(4):e0122299. [DOI:10.1371/journal.pone.0122299] [PMID] [PMCID]
10. Al-Abri R, Al-Balushi A. Patient satisfaction survey as a tool towards quality improvement. Oman Med J. 2014;29(1):3. [DOI:10.5001/omj.2014.02] [PMID] [PMCID]
11. Azoulay E, Pochard F, Chevret S, Lemaire F, Mokhtari M, LE GALL J-R, et al. Meeting the needs of intensive care unit patient families: a multicenter study. Am J Respir Crit Care Med. 2001;163(1):135-9. [DOI:10.1164/ajrccm.163.1.2005117] [PMID]
12. Happ MB. Interpretation of nonvocal behavior and the meaning of voicelessness in critical care. Soc Sci Med. 2000;50(9):1247-55. [DOI:10.1016/S0277-9536(99)00367-6]
13. Löf L, Berggren L, Ahlström G. ICU patients' recall of emotional reactions in the trajectory from falling critically ill to hospital discharge: follow-ups after 3 and 12 months. Intensive Crit Care Nurs. 2008;24(2):108-21. [DOI:10.1016/j.iccn.2007.08.001] [PMID]
14. Nelson JE, Meier DE, Litke A, Natale DA, Siegel RE, Morrison RS. The symptom burden of chronic critical illness. Crit Care Med. 2004;32(7):1527-34. [DOI:10.1097/01.CCM.0000129485.08835.5A] [PMID]
15. Arnetz JE, Arnetz BB. The development and application of a patient satisfaction measurement system for hospital-wide quality improvement. Int J Qual Health Care. 1996;8(6):555-66. [DOI:10.1093/intqhc/8.6.555]
16. Leiter MP, Harvie P, Frizzell C. The correspondence of patient satisfaction and nurse burnout. Soc Sci Med. 1998;47(10):1611-7. [DOI:10.1016/S0277-9536(98)00207-X]
17. Merkouris A, Papathanassoglou ED, Lemonidou C. Evaluation of patient satisfaction with nursing care: quantitative or qualitative approach? Int J Nurs Stud. 2004;41(4):355-67. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2003.10.006] [PMID]
18. Lin C-c. Patient satisfaction with nursing care as an outcome variable: Dilemmas for nursing evaluation researchers. J Prof Nurs. 1996;12(4):207-16. [DOI:10.1016/S8755-7223(96)80095-0]
19. Khan MH, Hassan R, Anwar S, Babar TS, Babar KS, Khan DI. Patient satisfaction with nursing care. Rawal Medical Journal. 2007;32(1):28-30.
20. Cleary PD, McNeil BJ. Patient satisfaction as an indicator of quality care. Inquiry. 1988:25-36. [PMID]
21. Quintana JM, González N, Bilbao A, Aizpuru F, Escobar A, Esteban C, et al. Predictors of patient satisfaction with hospital health care. BMC Health Serv Res. 2006;6(1):102. [DOI:10.1186/1472-6963-6-102] [PMID] [PMCID]
22. Myhren H, Ekeberg Ø, Stokland O. Satisfaction with communication in ICU patients and relatives: comparisons with medical staffs' expectations and the relationship with psychological distress. Patient Educ Couns. 2011;85(2):237-44. [DOI:10.1016/j.pec.2010.11.005] [PMID]
23. Risser NL. Development of an instrument to measure patient satisfaction with nurses and nursing care in primary care settings. Nurs Res. 1975. [DOI:10.1097/00006199-197501000-00011] [PMID]
24. Wolf MH, Putnam SM, James SA, Stiles WB. The Medical Interview Satisfaction Scale: development of a scale to measure patient perceptions of physician behavior. J Behav Med. 1978;1(4):391-401. [DOI:10.1007/BF00846695] [PMID]
25. Marshall G, Hays R. The Patient Satisfaction Questionnaire Short-Form (PSQ,-18) RAND; Santa Monica, CA: 1994. RAND publication no P-7865.
26. Patak L, Gawlinski A, Fung NI, Doering L, Berg J, Henneman EA. Communication boards in critical care: patients' views. Appl Nurs Res. 2006;19(4):182-90. [DOI:10.1016/j.apnr.2005.09.006] [PMID]
27. Pouladi S, Anoosheh M, Kazemnejad A, Zareiyan A. The various perspectives of Iranian families of elder care in family: A Q-methodology Study. 2014.
28. Waltz C, Strickland O, Lenz E. Measurement in Nursing and Health Research. Springer Publishing Company. New York, NY. 2010.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb