جلد 30، شماره 108 - ( آبان 1396 )                   جلد 30 شماره 108 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshvar Ameri Z, Taghavi Larijani T, Kazem Nejad A, Jafari S. The Effectiveness of Partners’ Learning Method on Anxiety and Stress in Mothers of Children with Cystic Fibrosis. IJN 2017; 30 (108) :23-32
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2507-fa.html
دانشور عامری زهرا، تقوی لاریجانی ترانه، کاظم نژاد انوشیروان، جعفری ثریا. اثر بخشی شیوه‌ی آموزشی یاران در یادگیری بر سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک. نشریه پرستاری ایران. 1396; 30 (108) :23-32

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2507-fa.html


1- مربی، کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، تهران، ایران
2- استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، تهران، ایران
3- استاد، گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- کارشناس ارشد پرستاری کودکان، دانشکده‌ی پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09104100611 Email: pleiades611@gmail.com
چکیده:   (5494 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: تشخیص فیبروز کیستیک و بستری شدن یک کودک می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و استرس شدید در والدین، به ویژه برای مادر شود. اضطراب و استرس در نهایت در دوره درمان کودک تاثیر می‌گذارد. هدف از این مطالعه با هدف تعیین اثر بخشی شیوه‌ی آموزشی یاران در یادگیری بر سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک در سال 1395 انجام گردید.
روش بررسی: در این مطالعه‌ی نیمه تجربی، 86 نفر از مادران کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. مادران به طور تصادفی به دو گروه آزمون (44 نفر) و کنترل (42 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله، سه جلسه در طول یک هفته، آموزش‌های لازم را دریافت نمودند. گروه کنترل، مراقبت‌های روزانه را دریافت نمود. داده‌ها با پرسشنامه‌ی اضطراب Spielberger و فرم کوتاه استرس والدینی جمع‌آوری و با نرم افزار SPSS نسخه‌ی 16 و آزمون‌های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای دو تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که سطح اضطراب و استرس مادران در دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله، تفاوت معنی‌داری با یکدیگر نداشتند (05/0<P). پس از مداخله، سطح اضطراب و استرس مادران در گروه آزمون، کاهش یافته و تفاوت معنی‌داری با گروه کنترل داشت (05/0>P).
نتیجه‌گیری کلی: بر اساس یافته‌ها، شیوه‌ی آموزشی یاران در یادگیری، در کاهش سطح اضطراب و استرس مادران کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک موثر بود. بنابراین می‌توان از این روش آموزشی به منظور کاهش سطح اضطراب و استرس مادران استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: اضطراب، استرس، فیبروز کیستیک
متن کامل [PDF 815 kb]   (1434 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1396/4/17 | پذیرش: 1396/7/18 | انتشار: 1396/7/18

فهرست منابع
1. Hockenberry MJ, Wilson D. Wong's Nursing Care of Infants and Children-E-Book: Elsevier Health Sciences; 2014.
2. Brucefors AB, Hochwälder J, Sjövall J, Hjelte L. Depression and Anxiety among Parents of Children with Cystic Fibrosis Related to the Children's Health Related Quality of Life. Open Journal of Nursing. 2015;5(05):482. [DOI:10.4236/ojn.2015.55051]
3. Dellon EP, Chen E, Goggin J, Homa K, Marshall BC, Sabadosa KA, et al. Advance care planning in cystic fibrosis: current practices, challenges, and opportunities. Journal of Cystic Fibrosis. 2016;15(1):96-101. [DOI:10.1016/j.jcf.2015.08.004] [PMID]
4. Harun SN, Wainwright C, Klein K, Hennig S. A systematic review of studies examining the rate of lung function decline in patients with cystic fibrosis. Paediatr Respir Rev. 2016;20:55-66. [DOI:10.1016/j.prrv.2016.03.002]
5. Coyne IT. Chronic illness: the importance of support for families caring for a child with cystic fibrosis. J Clin Nurs. 1997;6(2):121-9. https://doi.org/10.1111/j.1365-2702.1997.tb00294.x [DOI:10.1046/j.1365-2702.1997.00351.x] [PMID]
6. Besier T, Born A, Henrich G, Hinz A, Quittner AL, Goldbeck L. Anxiety, depression, and life satisfaction in parents caring for children with cystic fibrosis. Pediatr Pulmonol. 2011;46(7):672-82. [DOI:10.1002/ppul.21423] [PMID]
7. Commodari E. Children staying in hospital: a research on psychological stress of caregivers. Ital J Pediatr. 2010;36(1):40. [DOI:10.1186/1824-7288-36-40] [PMID] [PMCID]
8. Besier T, Goldbeck L. Anxiety and depression in adolescents with CF and their caregivers. Journal of cystic fibrosis. 2011;10(6):435-42. [DOI:10.1016/j.jcf.2011.06.012] [PMID]
9. Modaresi M, Faghihinia J, Baharzadeh F. [Cystic Fibrosis Prevalence among a Group of High-Risk Iranian Children]. Journal of Isfahan Medical School. 2012;30(180).
10. Potter DR, Fogel J. Nurse caring: A review of the literature. International Journal of Advanced Nursing Studies. 2013;2(1):40. [DOI:10.14419/ijans.v2i1.644]
11. Hodgkinson R, Lester H. Stresses and coping strategies of mothers living with a child with cystic fibrosis: implications for nursing professionals. J Adv Nurs. 2002;39(4):377-83. [DOI:10.1046/j.1365-2648.2002.02299.x] [PMID]
12. Jafari Mianaei S, Alaei Karahroudi F, Rasouli M. [Study of the impacts of rehabilitation program on mothers with premature hospitalized infants]. Journal Of Ethics In Education. 2013;1(1):29-37.
13. Ebrahimi H, Sadeghi M, Vahedi H, Kavousi Pouya J. [Comparison of patient-centered and family-centered teaching methods (based on empowerment model) on the laboratory variables of patients with type II diabetes]. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2016;5(1):87-97.
14. Mohammadi N, Tizhoosh M, Seyedoshohadaei M, Haghani H. [Face-to-Face Education vs. Group education on knowledge and anxiety of patients undergoing coronary angiography]. Journal of hayat. 2012;18(3):44-53.
15. Safavi A. General method and techniques of teaching Tehran: moaser; 2014.
16. Enadi M, Ahmadi A, Mousavi A. [Effects of training on anxiety in mothers of hospitalized children with urinary tract infection]. J Qazvin Univ Med Sci. 2015; 19 (3): 64-7.
17. Mahram B. [The manual anxiety inventory (Spiel Berger Stat-Trait)]. Journal of Mashhad University of Psychology Sciences. 1995;34:4-9 .
18. Fadaei Z, Dehghani M, Tahmasian K, Farhadei M. [Investigating reliability, validity and factor structure of parenting stress-short form in mothers of 7-12 year-old children]. 2010.
19. Kazemi Z, Parvizy S. [The effect of self-care program education trough group discussion method on stress of parent's of children with type 1 diabetes]. Tehran: Tehran university of medical science 2013.
20. Tseng Y-S. The impact of a child's unexpected hospitalization upon Taiwanese parents' situational anxiety. 2009.
21. Diaz-Caneja A, Gledhill J, Weaver T, Nadel S, Garralda E. A child's admission to hospital: a qualitative study examining the experiences of parents. Intensive Care Med. 2005;31(9):1248-54. [DOI:10.1007/s00134-005-2728-8] [PMID]
22. Bavarian ZMB. Parents'fear and Distress During Child Inpatient Care. Acta Med Iran. 2005;43(5):355-8.
23. Rabiee A, Shahrivar Z. [A pilot study on efficacy of group educational training on knowledge level, stress, anxiety and depression in parents of children with autistic disorder]. 2011.;7(1)

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb