مقدمه : بستری شدن باعث ترس در کودک میشود. برای کاهش ترس ناشی از بستری شدن کودک تکنیکهای زیادی بکار میرود که یکی از آنها بازی است. اما تأثیر بازی در کاهش ترس کودک طولانی مدت نیست.
هدف : تعیین تاثیر بازی بر ترس کودکان بستری در بیمارستان.
نوع پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی با گروه شاهد است. از ابزار اندازهگیری ترس کودکان بروم برای تعیین میزان ترس کودکان استفاده شد. در مرحله اول پژوهش (بدو پذیرش به کارآزمایی) میزان ترس کودکان هر دو گروه مورد و شاهد تعیین شد. سپس کودکان گروه مورد به مدت حدود نیم ساعت در اتاق بازی مشغول بازی شدند. یک ساعت بعد از پذیرش به کارآزمایی و پنج ساعت بعد از آن (مراحل دوم و سوم پژوهش) مجددا" میزان ترس هر دو گروه مشخص و تاثیر بازی بر ترس مشخص گردید.
نمونه : 92 کودک بستری در بخشهای داخلی کودکان بیمارستان مورد نظر که به روش غیراحتمالی مستمر نمونهگیری شده و به روش تصادفی ساده به دو گروه مورد و شاهد تقسیمبندی شدند نمونه پژوهش را تشکیل دادند (46 نفر در هر گروه).
نتایج: آزمون t مستقل نشان داد که بازی با اطمینان 4/97 % ترس کودکان گروه مورد را کاهش داده اما این تاثیر طولانیمدت نبوده است.
بحث و نتیجهگیری : از طریق راهاندازی اتاقهای بازی در بخشهای کودکان میتوان گام مهمی در کاهش ترس و اضطراب ناشی از بستری شدن کودکان برداشت. همچنین از آنجا که تاثیر بازی طولانی مدت نیست پیشنهاد میشود که اتاقهای بازی در تمام ساعات روز فعال باشند . تحقیقات بعدی در جهت سنجش نگرش پرستاران شاغل در بخشهای کودکان و والدین آنان در باره اهمیت بازی برای کودکان بستری در بیمارستان پیشنهاد میشود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |