جلد 13، شماره 27 - ( 4-1380 )                   جلد 13 شماره 27 صفحات 23-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Keighobady, S, Salemi, S, Resadi, M, Mahmoodi, M. STRESSORS OF NURSING THEORETICAL EDUCATION. IJN 2001; 13 (27) :19-23
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-232-fa.html
کیقبادی سیف الله، سالمی صدیقه، رصدی مریم، محمودی محمود. عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ نظری‌ پرستاری‌. نشریه پرستاری ایران. 1380; 13 (27) :19-23

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-232-fa.html


1- دانشکده پرستاری و مامائی دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:   (13900 مشاهده)

  مقدمه‌: موضوع‌ تنیدگی‌ در جهان‌ صنعتی‌ امروزه‌ توجه‌ زیادی‌ را به‌ خود جلب‌ نموده‌ است‌. در این‌ ارتباط‌ تنیدگی‌های‌ شغلی‌، کنترل‌، مهارت‌ و مدیریت‌ آن‌ اهمیتی‌ ویژه‌ دارد. آموزش‌ پرستاری‌ نیز یکی‌ از مشاغل‌ تنیدگی‌آور است‌.هدف‌: تعیین‌ درجه‌ تنش‌زایی‌عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ نظری‌ پرستاری‌ و روش‌های‌ مقابله‌ای‌ به‌ کار گرفته‌ شده‌ در مربیان‌ پرستاری‌.

  نوع‌ پژوهش‌ : این‌ پژوهش‌ یک‌ مطالعه‌ توصیفی‌ و یک‌ گروهی‌ است‌ و روش‌ گردآوری‌ اطلاعات‌، خود گزارش‌دهی‌ با استفاده‌ از پرسشنامه‌ بوده‌ است‌.

  نمونه ‌: تعداد 96 نفر از مربیان‌ پرستاری‌ زن‌ دانشکده‌های‌ پرستاری‌ و مامایی‌ به‌ روش‌ طبقه‌ای‌، انتخاب‌ و در پژوهش‌ شرکت‌ داده‌ شدند.

  نتایج ‌: در بین‌ عوامل‌ تنیدگی‌آور آموزش‌ نظری‌ «فقدان‌ آمادگی‌ تدریس‌ و تجربه‌ آموزشی‌»، «تعداد زیاد دانشجویان‌ در کلاس‌ درس‌»، «کار کردن‌ با کسانی‌ که‌ از نظر عادات‌ و ارزش‌های‌ کاری‌ متفاوت‌ هستند» و «حفظ‌ سطح‌ دانش‌ حرفه‌ای‌ مطابق‌ با علوم‌ جدید و پیشرفت‌ حرفه‌ای‌» به‌ ترتیب‌ بالاترین‌ درجه‌ تنش‌زایی‌ را به‌ خود اختصاص‌ داده‌اند. کمترین‌ درجه‌ تنش‌ زایی‌ مربوط‌ به‌ «ایجاد ابتکارو نوآوری‌ در ارائه‌ مطالب‌ درسی‌» و «مشاوره‌ با دانشجویان‌ در زمینه‌ علمی‌ / تحصیلی‌ فردی‌» بوده‌ است‌.

  بحث‌ و نتیجه‌گیری‌ : عنایت‌ به‌ عوامل‌ تنیدگی‌ آور آموزش‌ نظری‌ پرستاری‌ که‌ بعضا" تحقق‌ اهداف‌ آموزشی‌ را با مشکل‌ روبرو می‌کند ضروری‌ است‌.

 

متن کامل [PDF 84 kb]   (2249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1386/8/21 | انتشار: 1380/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb