جلد 28، شماره 97 - ( دی 1394 )                   جلد 28 شماره 97 صفحات 41-34 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi M, Moatari M, Pourahmad S. Patients' Satisfaction of Nursing Care: Reflection of Clinical Governance. IJN 2015; 28 (97) :34-41
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2232-fa.html
عباسی میترا، معطری مرضیه، پور احمد سعیده. رضایتمندی بیماران از مراقبت‌های پرستاری بازتابی از اجرای نظام حاکمیت خدمات بالینی. نشریه پرستاری ایران. 1394; 28 (97) :34-41

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2232-fa.html


1- کارشناس ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس :09017584997 Mitra_abassi@yahoo.com: Email:
2- اﻧﺸﯿﺎر، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، ایﺮان.
3- اﺳﺘﺎدیﺎر ﮔﺮوه آﻣﺎر زیﺴﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﯿﺮاز، ﺷﯿﺮاز، ایﺮان
چکیده:   (7030 مشاهده)

چکیده

مقدمه و هدف: خدمات پرستاری یکی از مهمترین حوزه‌های موثر بر رضایتمندی بیمار است سازمان‌ها جهت بهبود کیفیت و ارتقاء رضایتمندی بیماران از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آنها نظام حاکمیت بالینی است. در این پژوهش تلاش شده است تاثیر اجرای نظام حاکمیت بالینی بر میزان رضایتمندی بیماران از عملکرد پرستاران بررسی شود.

روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه آماری آن کلیه بیمار بستری در دو بیمارستان مرکزی استان فارس بود. که از میان آنها 600 نفر با روش نمونه گیری در دسترس در سه مرحله (قبل از شروع اجرای طرح حاکمیت بالینی، 6 ماه بعد از اجرا و 1 سال بعد ) متناسب با حجم نمونه تعیین شده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه رضایتمندی بیمار از کیفیت کار پرستاران بود. داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 15 تجزیه و تحلیل و جهت مقایسه میانگین نمره رضایتمندی بین هر سه مرحله از آزمون ANOVA و جهت آزمون دو به دو مراحل از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. همچنین جهت بررسی همگنی بیمارن از نظر سن و جنس و طول مدت بستری بین مراحل از آزمون تی مستقل و کای دو استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین نمرات رضایتمندی بیماران از عملکرد پرستاران در مرحله اول (قبل از اجرای طرح حاکمیت بالینی) با میانگین نمرات 6 ماه بعد تفاوت معنی داری نداشت اما با میانگین نمرات 1 سال بعد از اجرای طرح حاکمیت بالینی تفاوت معنی داری داشت (P<0.05).

نتیجه گیری کلی: به نظر می‌رسد اجرای طرح حاکمیت بالینی در رضایتمندی بیماران از خدمات پرستاری موثر بوده است، هرچند که ارائه این برنامه به صرف وقت، هزینه، میزان درگیر شدن پرسنل در موسسه و ارزش نهادن مدیران ارشد به برنامه وابسته است. لذا جهت ایجاد یکپارچگی در مدیریت و موفقیت برنامه‌های بهبود کیفیت بهتر است علاوه بر پرستاران سایر کارکنان نیز در اجرای این برنامه مشارکت فعال داشته باشند.

متن کامل [PDF 542 kb]   (3367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1394/6/21 | پذیرش: 1394/9/24 | انتشار: 1394/9/24

فهرست منابع
1. Laschinger HS, Hall LM, Pedersen C, Almost J. A psychometric analysis of the patient satisfaction with nursing care quality questionnaire: an actionable approach to measuring patient satisfaction. J Nurs Care Qual. 2005;20(3):220-30 [DOI:10.1097/00001786-200507000-00006] [PMID]
2. Hadizade F. Clinical Governance and promotion of clinical care. Book home. 2008. P:65-90
3. Durai R. Patient satisfaction survey–a measure of quality of patient care and clinical governance. Int J Care Pathw. 2009;13(1):30-2. [DOI:10.1258/jicp.2008.009003]
4. Sofaer S, Firminger K. Patient perceptions of the quality of health services. Annu Rev Public Health. 2005;26:513-59. [DOI:10.1146/annurev.publhealth.25.050503.153958] [PMID]
5. Poulos GA, Brodell RT, Mostow EN. Improving quality and patient satisfaction in dermatology office practice. Arch Dermatol. 2008;144(2):263-5. [DOI:10.1001/archdermatol.2007.58] [PMID]
6. Zirwas MJ, Holder JL. Patient education strategies in dermatology-Part 2: Methods. [last accessed on 2009
7. Sciacovelli L, Secchiero S, Zardo L, Zaninotto M, Plebani M. External quality assessment: an effective tool for clinical governance in laboratory medicine. Clinical Chemical Laboratory Medicine. 2006;44(6):740-9. [DOI:10.1515/CCLM.2006.133] [PMID]
8. Hashemzehi A. Assess of patients' satisfaction improvement by using quality improvement systems in Tehran hospitals. Nursing journal of Esfehan Univercity. 2009
9. Campbell SM, Roland MO, Middleton E, Reeves D. Improvements in quality of clinical care in English general practice 1998-2003: longitudinal observational study. BMJ. 2005;331(7525):1121 [DOI:10.1136/bmj.38632.611123.AE] [PMID] [PMCID]
10. Prakash B. Patient satisfaction. J Cutan Aesthet Surg. 2010;3(3):151–5. [DOI:10.4103/0974-2077.74491] [PMID] [PMCID]
11. Zhang Y, Rohrer J, Borders T, Farrell T. Patient satisfaction, self-rated health status, and health confidence: an assessment of the utility of single-item questions. Am J Med Qual. 2007;22(1):42-9. [DOI:10.1177/1062860606296329] [PMID]
12. Bleich SN, Özaltin E, Murray CJ. How does satisfaction with the health-care system relate to patient experience? Bull World Health Organ. 2009;87(4):271-8. [DOI:10.2471/BLT.07.050401] [PMID] [PMCID]
13. ) Atkinson S, Haran D. Individual and district scale determinants of users' satisfaction with primary health care in developing countries. Soc Sci Med. 2005;60(3):501-13. [DOI:10.1016/j.socscimed.2004.05.019] [PMID]
14. Rashidian A. [clinical governance in Tehran University of Medical Science: Health services quality improvement, case study]. Hospital (Rio J). 2009;8(5):27-32.
15. Gill L, White L. A critical review of patient satisfaction. Leadersh Health Serv. 2009;22(1): 8-19. [DOI:10.1108/17511870910927994]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb