جلد 27، شماره 90 و 91 - ( آبان و دی 1393 )                   جلد 27 شماره 90 و 91 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi Ashtiani A, Pirzadi H, Shokoohi-Yekta M, Tavallai S. The Influence of Teaching Program of Stress Management and Communication Skills on Improvement of Mental Health of Nurses and Hospital Staff: An Experimental Study. IJN 2014; 27 (90 and 91) :1-13
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1861-fa.html
فتحی‌آشتیانی علی، پیرزادی حجت، شکوهی‌یکتا محسن، تولایی سید عباس. تاثیر برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت‌های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان: یک مطالعه‌ی آزمایشی. نشریه پرستاری ایران. 1393; 27 (90 و 91) :1-13

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1861-fa.html


1- استاد روانشناسی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تهران، ایران
2- مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران (نویسنده مسئول). شماره تماس: 22451431-021 Email: h.pirzadi@ut.ac.ir
3- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
4- دانشیار روانپزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تهران، ایران
چکیده:   (10203 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: ماهیت شغلی حرفه­های بهداشتی به­گونه­ای است که کارکنان این مشاغل را در معرض عوامل استرس­زای گوناگونی قرار می­دهد و سلامت روانی آنان را تهدید می­کند. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی بر بهبود سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان بود.

  روش­ بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی و گروه نمونه شامل 32 نفر از پرستاران و کارکنان بیمارستان بقیه­الله (عج) شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری داوطلبانه انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه 16 نفره آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری به مدت 16 ساعت روی افراد گروه آزمایش اجرا شد. داده­های پژوهش با استفاده از مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی ( DASS ) پیش از شروع مداخله آموزشی و پس از آن از افراد هر دو گروه آزمایش و کنترل جمع­آوری شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از روش­های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چند متغیره و تک متغیره و آزمون های کای دو و تی مستقل در نرم­افزار آماری spss نسخه 18 انجام گرفت.

  یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی موجب کاهش معنی­دار میانگین نمره استرس و اضطراب در افراد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد (01/0> p) اما در متغیر افسردگی بین دو گروه تفاوت معنی­داری مشاهده نشد (861/0 = p).

نتیجه­گیری کلی: برنامه آموزش مدیریت استرس و مهارت­های ارتباطی مبتنی بر نظریه شناختی رفتاری از طریق کاهش نشانه­های استرس و اضطراب می­تواند سلامت روانی پرستاران و کارکنان بیمارستان را بهبود بخشد. بنابراین، به مدیران بهداشتی توصیه می­شود از این برنامه­ها به منظور بهبود سلامت روانی کارکنان استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 1376 kb]   (4216 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/4/7 | پذیرش: 1393/7/10 | انتشار: 1393/7/10

فهرست منابع
1. Torshizi L, Ahmadi F. [Job Stressors from Clinical Nurses'perspective]. IJN. 2011;24(70):49-60.
2. McGrath A, Reid N, Boore J. Occupational stress in nursing. Int J Nurs Stud. 2003;40(5):555-65 [DOI:10.1016/S0020-7489(03)00058-0]
3. Garrosa E, Moreno-jime B, Rodriguez A, Rodriguez C. Role stress and personal resources in nursing : A cross-sectional study of burnout and engagement. Int J Nurs Stud. 2011; 48, 479–89. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2010.08.004] [PMID]
4. Stathopoulou H, Karanikola MN, Panagiotopoulou F, Papathanassoglou ED. Anxiety levels and related symptoms in emergency nursing personnel in Greece. J Emerg Nurs. 2011;37(4):314-20. [DOI:10.1016/j.jen.2010.03.006] [PMID]
5. Nelson MC, Lust K, Story M, Ehlinger E. Credit card debt, stress and key health risk behaviors among college students. Am J Health Promot. 2008;22(6):400-7. [DOI:10.4278/ajhp.22.6.400] [PMID]
6. Smeltzer BGB, J L. Hinkle,K H. Cheever S. C. Brunner & Suddarth's Textbook of Medical Surgical Nursing (text only) 11th ed by S. C. Smeltzer,B. G. Bare,J. L. Hinkle,K. H. Cheever. 11th ed. Lippincott Williams & Wilkins; 2008.
7. Geiger-brown J, Muntaner C, Lipscomb J, Trinkoff A. Demanding work schedules and mental health in nursing assistants working in nursing homes. Work & Stress. 2004;18(4):292-304. [DOI:10.1080/02678370412331320044]
8. Näslindh‐Ylispangar A, Sihvonen M, Sarna S, Kekki P. Health status, symptoms and health counselling among middle‐aged men: comparison of men at low and high risk. Scand J Caring Sci. 2008;22(4):529-35. [DOI:10.1111/j.1471-6712.2007.00565.x] [PMID]
9. Beck DL, Srivastava R. Perceived level and sources of stress in baccalaureate nursing students. J Nurs Educ. 1991;30(3):127-33. [PMID]
10. Kaviani H, Khaghanizade M. [The relationship between burnout and mental health among nurses]. Tehran University Medical Journal. 2007;65(6):65-75.
11. Hirokawa K, Taniguchi T, Tsuchiya M, Kawakami N. Effects of a stress management program for hospital staffs on their coping strategies and interpersonal behaviors. Industrial Health. 2012;50(6):487-98. [DOI:10.2486/indhealth.MS1358] [PMID]
12. Sveinsdóttir H, Biering P, Ramel A. Occupational stress, job satisfaction, and working environment among Icelandic nurses: a cross-sectional questionnaire survey. Int J Nurs Stud. 2006;43(7):875-89. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2005.11.002] [PMID]
13. Harris G, Poertner J. Measurement of client satisfaction: The state of the art. Children and Family Research Center, University of Illinois. 1998.
14. Seaward BL. Managing stress in emergency medical services [Internet]. [cited 2015 Feb 15]. Available from: http://www.hkmj.org/article_pdfs/hkm0009p332b. .
15. Murphy E. improving interaction with client. A key to high quality service outlook, 1999; 17(2). Available at: http//www.Path.org/files/eof 17-2.
16. Kim Y, Putjuk F, Kols A, Basuki E. Improving provider-client communication: reinforcing IPC/C training in Indonesia with self-assessment and peer review. Oper Res Resu. 2000;1(6):1-17.
17. Lovibond PF, Lovibond SH. The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy. 1995;33(3):335-43. [DOI:10.1016/0005-7967(94)00075-U]
18. Samani S, Joukar B. [Validation and reliability of depression anxiety stress scales (DASS-21)]. Journal of Social and Human Sciences of Shiraz University. 2006;3(52):65-77.
19. Shokouhiyekta M, Parand A. [Strategies for stress management]. Sepidbarg Publication; 2012.
20. Hosseini Z, Moeini B, Hazavehei S, Aghamollai T, Moghimbeigi A. [Effect of educational stress management, based on Precede model, on job stress of nurses]. Bimonthly Journal of Hormozgan University of Medical Sciences. 2011;15(3):200-8.
21. Hasanpour Dehkordi A, SalehiTali S, Frouzandeh N, Naderipour A, Ganjei F, Kasiry K, et al. [The effect of progressive muscle relaxation on anxiety and stress in nursing students at the beginning of the internship program]. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences. 2009;11(1):71-7.
22. Milliken TF, Clements PT, Tillman HJ. The impact of stress management on nurse productivity and retention. Nursing economic$. 2006;25(4):203-10
23. Kivisto J, Couture RT, editors. Stress management for nurses: controlling the whirlwind. Nurs forum; 1997. [PMCID]
24. Pipe TB, Bortz JJ, Dueck A, Pendergast D, Buchda V, Summers J. Nurse leader mindfulness meditation program for stress management: a randomized controlled trial. J Nurs Adm. 2009;39(3):130-7. [DOI:10.1097/NNA.0b013e31819894a0] [PMID]
25. Tsai S-L, Crockett MS. Effects of relaxation training, combining imagery, and meditation the stress level of Chinese nurses working in modern hospitals in Taiwan. Issues Ment Health Nurs. 1993;14(1):51-66. [DOI:10.3109/01612849309006890]
26. Oman D, Hedberg J, Thoresen CE. Passage meditation reduces perceived stress in health professionals: A randomized, controlled trial. J Consult Clin Psychol. 2006;74(4):714. [DOI:10.1037/0022-006X.74.4.714] [PMID]
27. Yung P, Fung MY, Chan TM, Lau BW. Relaxation training methods for nurse managers in Hong Kong: a controlled study. Int J Ment Health Nurs. 2004;13(4):255-61. [DOI:10.1111/j.1445-8330.2004.00342.x] [PMID]
28. Vaghee S, Mirzaie O, Modarres Gharavi M, Ebrahim Zadeh S. [The effect of communicationskills education on nursing students' coping strategies in stressful situations of clinical courses]. Evid Basic Care 2012; 1(1): 91-102.
29. Watson J. A step in the right direction: relaxation training for psychiatric staff. Senior Nurse. 1986;5(4):12-3.
30. Kunkler J, Whittick J. Stress‐management groups for nurses: practical problems and possible solutions. J Adv nurs. 1991;16(2):172-6. [DOI:10.1111/j.1365-2648.1991.tb01621.x] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb