چکیده
زمینه وهدف: ارزیابی رضایت بیمار و والدین از مراقبتهای پرستاری روشی برای ارزیابی کیفیت مراقبتها در بیمارستان محسوب می شود. هدف این مطالعه تعیین رضایت مادران کودکان بستری در بیمارستان از مراقبتهای پرستاری بود.
روش بررسی: از طریق یک مطالعه مقطعی تعداد 168 نفر از مادرانی که کودکان آنها در بیمارستان کودکان تبریز بستری بودند، با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده ها با مقیاس سنجش رضایت از مراقبتهای پرستاری Newcastle Satisfaction with Nursing Scales (NSNS)جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (تحلیل توزیع فراوانی)، آزمون ضریب رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون تی در SPSS نسخه 11 تحلیل شد.
یافته ها: میانگین رضایت کلی مادران از مراقبتهای پرستاری 65/18 ± 77/74 بود. مولفه هایی که کمترین سطح رضایت را داشتند، بترتیب به مولفه های "میزان کمک پرستاران در آرام کردن و اطمینان دادن به خانواده و خویشاوندان بیمار"، "نوع اطلاعاتی که پرستاران به مادران میدادند"، و "سرعت حضور پرستاران زمانیکه توسط مادران فراخوانده میشدند" مربوط بودند. مادران از "کمک و یاری پرستاران" با میانگین 81/0 ± 42/4، بیشترین رضایت را داشتند. رضایت مادران با سن، سطح تحصیلات و شغل آنها و نیز جنس، سن، تعداد دفعات بستری و وضعیت بهبودی کودک ارتباط آماری معنیداری نشان نداد (05/0 <P)؛ ولی بین رضایت مادران با دیدگاه آنان نسبت به مراقبتهای پرستاری ارتباط معنیدار، مستقیم و قوی مشاهده گردید (p<0/05).
نتیجه گیری کلی: نتایج پژوهش اهمیت حمایت ازاعضای خانواده بیماران و ارائه اطلاعات به والدین در خصوص مراقبت از کودکان بستری آنها را مورد تاکید قرار میدهد.بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |