چکیده زمینه وهدف: در سال های اخیراستفاده از رایانه در هر کاری ضروری شده و کمتر حرفه ای را می توان یافت که در آن برای انجام وظایف از رایانه استفاده نشود . یکی از شایع ترین شکایات کاربران رایانه، مشکلات چشمی است . هدف از این مطالعه تعیین فراوانی انواع شکایات چشمی در کاربران رایانه یکی از شرکت های نفتی آبادان است. روش بررسی: نوع مطالعه توصیفی مقطعی است که به صورت تصادفی ساده روی 199 نفر ازکاربران رایانه انجام شده است. داده ها ازطریق پرسشنام ه های دموگرافیک، خستگی چشمی و ارگونومی محیط کار با رایانه جمع آوری شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 19 و روش های آمار توصیفی و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نمونه ها شامل 78 زن و121مرد با دامنه سنی 30 - 40 سال بودند که به طور متوسط 21 تا 40 ساعت در هفته از رایانه استفاده می کردند . فراوانی شکایات چشمی در کاربران به ترتیب شامل تار دیدن مانیتور2/44 درصد، سرگیجه در هنگام نگاه کردن به مانیتور7/41 درصد، اشک آلود شدن و اشک ریزش چشمی در حین کار با مانیتور7/38 درصد، احساس سوزش چشم2/38 درصد و احساس خشکی چشم2/38 درصد می باشد. بین خستگی چشمی با سن (014/0=P-value)، ساعت کار با رایانه (004/0= P-value)، شرایط کار (001/0= P-value)، وضعیت صندلی (03/0= P-value) و وضعیت مانیتور (02/0= P-value) رابطه معنی دار آماری مشاهده شد. نتیجه گیری کلی: نتایج این مطالعه فراوانی بالای شکایات چشمی در کاربران رایانه را نشان می دهد و تأثیر شرایط نامناسب محیط کار را در بروز این شکایات مطرح ساخته و لزوم اصلاح شرایط ارگونومیک محیط کار را بیان می کند. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |