زمینه وهدف: ارزشیابی آموزش بالینی رکن و اساس برنامه ریزیهای آموزشی است. دیدگاه دانشجویان در ارزشیابی یکی از عوامل بااهمیت است. پژوهش حاضر با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری ومامایی دانشگاه آزاد سمنان در رابطه با اولویت های فرایند ارزشیابی آموزش بالینی در سال 1387انجام شد.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- مقطعی 160 تن از دانشجویان پرستاری ومامایی دانشگاه آزاد سمنان به روش سرشماری شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته مرتبط با فرایند ارزشیابی آموزش بالینی بود. جهت تجزیه و تحلیل داد ه ها از آمار توصیفی و آزمون های آنالیز واریانس، T-test با استفاده از نرم افزار 13 . SPPS استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد آگاهی دانشجو از اهداف و نحوه ارزشیابی آموزش بالینی با میانگین و انحراف معیار 59/. ± 71/3 مهمترین اولویت و ارائه بازخورد و تلاش جهت رفع اشکالات با میانگین و انحراف معیار 87/0 ± 46/3 آخرین اولویت مرتبط با فرایند ارزشیابی بالینی از دیدگاه دانشجویان بوده است. بین رشته وترم تحصیلی، سن، وضعیت تاهل دانشجویان و ارزشیابی آموزش بالینی ارتباطی دیده نشد.
نتیجه گیری کلی : دادن آگاهی به دانشجویان در مورد فرآیند و اهداف ارزشیابی و توجه به دیدگاه های آنها در این مورد از ابتدای فعالیت بالینی توصیه می شود. درک دانشجویان از اهداف و فرایندهای ارزشیابی می تواند منجر به پذیرش آسان تر نتایج و ارتقاء انگیزه جهت یادگیری اثر بخش شود.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |