جلد 24، شماره 74 - ( اسفند 1390 )                   جلد 24 شماره 74 صفحات 19-8 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yamani N. PhD, Alizadeh M. MSc, Changiz T. PhD, Taleghani F. PhD. Need Assessment for Master of Science in Family Nursing Curriculum: Using Delphi Technique . IJN 2012; 24 (74) :8-19
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1050-fa.html
نیکو یمانی ، مریم علیزاده ، طاهره چنگیز ، فریبا طالقانی . نیازسنجی جهت برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری خانواده : کاربردی از تکنیک دلفی. نشریه پرستاری ایران. 1390; 24 (74) :8-19

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1050-fa.html


1- استادیار گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2- کارشناس ارشد آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشجوی دکترای آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09364213298 ، alizade.aban@gmail.com
چکیده:   (12692 مشاهده)

  زمینه و هدف: کشور ما نیازمند پرستاران متخصص در زمینه خانواده بوده و ما نیازمند تعریف وظایف حرفه ای به عنوان پایه ای جهت برنامه ریزی‌های آتی در خصوص رشته پرستاری خانواده در ایران می باشیم. به این منظور در این مطالعه به نیازسنجی برنامه درسی پرستاران خانواده با استفاده از نظرات متخصصین پرستاری پرداختیم.

  روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه نیازسنجی با استفاده از تکنیک دلفی بود. جامعه پژوهش شامل متخصصین پرستاری می باشد ( اعضای بورد پرستاری در بخش پرستاری خانواده در وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی و معاونین آموزشی و مدیران گروه های پرستاری در کلیه دانشکده‌های پرستاری- مامایی دانشگاه های علوم پزشکی کشور) . نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله‌ای انجام شد و 93 نمونه در مرحله اول مطالعه شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش دلفی و از طریق ارسال پرسشنامه‌ها از طریق پست در دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول 80 درصد و در مرحله دوم،90 درصد از پرسشنامه‌ها بازگشت. جهت تکمیل و نهایی سازی وظایف، از نظرات فوکوس گروپ استفاده شد. تحلیل داده‌ها توسط SPSS انجام و میانگین نمرات هر گویه محاسبه شد.

  یافته ها: در مرحله اول دلفی 56 آیتم در حیطه مراقبتی، 34 آیتم در حیطه آموزشی- مشاوره ای، 14 آیتم در حیطه پژوهشی و 15 آیتم در حیطه مدیریتی استخراج گردید. در مرحله دوم تمامی گویه ها میانگین امتیاز بالای 4 در یافت نمودند. در نهایت به منظور تعدیل وظایف در فوکوس گروپ های تشکیل شده تعداد 15 وظیفه در حیطه مراقبتی، 11 وظیفه در حیطه آموزشی- مشاوره ای، 5 وظیفه در حیطه پژوهشی و 5 وظیفه در حیطه مدیریتی استخراج و نهایی سازی شد.

نتیجه گیری کلی: یافته ها نشان دهنده اهمیت نقش پرستاران خانواده در حیطه مراقبتی درمانی به ویژه در قبال بیماران مزمن است. از یافته های این پژوهش جهت برنامه ریزی در خصوص سایر عناصر برنامه درسی در رشته پرستاری خانواده می توان استفاده نمود.
متن کامل [PDF 241 kb]   (6575 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1390/12/22 | پذیرش: 1393/6/3 | انتشار: 1393/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb