زمینه و هدف: تصمیم گیری بالینی جزئی اساسی عملکرد حرفه ایی پرستاران و متمایز کننده پرستاران حرفه ای از پرسنل مراقبتی غیرحرفه ای است. تصمیم گیری بالینی پرستاران بیش از هر عاملی بر کیفیت مراقبت تأثیر داشته و فرایند تصمیم گیری بالینی به شناسایی نیازهای بیماران و تعیین بهترین اقدام پرستاری کمک می کند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر نحوه شرکت پرستاران در تصمیم گیری بالینی میباشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بصورت مقطعی بر روی 285 پرستار مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها یک چک لیست اطلاعات فردی و پرسشنامه مشارکت در فعالیت های تصمیم گیر PDAQ( Participation in Decision Activities Questionnaire ) بود. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 15 و آزمون های توصیفی و مقایسه میانگین ها و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد که تصمیم گیری بالینی با سن (003/0 p= )، جنس (001/0= p )، بخش کاری (002/0= p )، نوع استخدام (005/0= p ) و سابقه کاری (025/0= p ) ارتباط آماری معنی داری داشته، اما با میزان تحصیلات ارتباط آماری معنی داری بدست نیامد.
نتیجه گیری کلی: با در نظر گرفتن متغیرهای تاثیر گذار میتوان نحوه شرکت پرستاران در تصمیم گیری های بالینی را بهبود بخشید لذا بکارگیری شیوههای مدیریتی صحیح و راهبردهای آموزشی در این راستا، پیشنهاد میگردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |