چکیده
یکی از مهم ترین شاخص های کیفیت ارائه خدمات بهداشتی رضایت مددجو می باشد. تأکید بر رضایت مراجعین از خدمات دوران بارداری به علت اثرات مثبتی است که بر رفتار آنان دارد و سبب می شود به استفاده از خدمات بهداشتی تشویق گردند . تامین رضایت زنان باردار حاصل پاسخگوئی به نیاز و انتظارات آن ها می باشد،که موجب بروز احساس خوشایندی در آن ها شده و سلامت روانی آنان را ارتقاء می دهد. مطالعه حاضر به هدف تعیین میزان رضایت زنان از مراقبت های دوران بارداری دریافت شده در مراجعین به خانه های بهداشت شهرستان شیروان چرداول در سال 1384 صورت گرفت.
این مطالعه مقطعی بود. محقق علاوه بر بررسی رضایت زنان از مراقبت های دریافت شده ارتباط بین متغیر اصلی و متغیرهای مداخله گر را نیز مورد بررسی قرار داد. تعداد نمونه پژوهش 460 نفر، بود که به روش سرشماری تعیین شد و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه، محیط پژوهش 54 خانه بهداشت شهرستان شیروان چرداول بود.
نتایج پژوهش نشان دادکه 8/89 درصد زنان از برنامه زمان بندی شده مراقبت های دوران بارداری، 8/79 درصد از سهولت دسترسی به مراقبت های دوران بارداری و 6/93 درصد زنان از چگونگی برقراری ارتباط در مراقبتهای دوران بارداری رضایت خیلی زیاد و زیا د داشتند و 2/60 درصد مادران از اطلاعات دریافت شده در مراقبت های دوران بارداری رضایت کم و خیلی کم را ابراز نمودند. زنان خانهدار و کارمند بیشتر از سایر گروه ها از برنامه زمان بندی شده مراقبتهای دوران بارداری رضایت داشتند (004/0=P). همچنین میزان رضایت در اولین بارداری بیشتر از سایر گروه ها بود (035/0=P) و زنان با سن کمتر از سهولت دسترسی به مراقبت ها راضی تر بودند (027/0=P). نتایج به طورکلی نشان داد 2/87 درصد از زنان از مراقبت های دوران بارداری به میزان زیاد و خیلی زیاد رضایت داشتند. با توجه به رضایت اندک مادران از اطلاعات دریافت شده در دوران بارداری لازم است اقدامات مناسب در جهت تشویق اعضاء تیم بهداشتی به انجام آموزش به مادران صورت پذیرد. پژوهشگران پیشنهاد انجام مطالعه در زمینه علل نارضایتی مادران از آموزش دریافت شده را مینماید.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |