جلد 22، شماره 62 - ( 12-1388 )                   جلد 22 شماره 62 صفحات 75-84 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Seyed-Fatemi, Rahmani, Baradaran, Sedaghat. Relationship between Parenting Style and Autonomy among Adolescents Studying In Tabriz High Schools. IJN. 2010; 22 (62) :75-84
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-757-fa.html
سید فاطمی نعیمه، رحمانی فرناز، برادران رضایی مهین، صداقت کامران. بررسی ارتباط شیوه تربیتی والدین با میزان استقلال دانش آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز. نشریه پرستاری ایران. 1388; 22 (62) :75-84

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-757-fa.html


دانشيار ، nseyedfatemi@yahoo.com
چکیده:   (4592 مشاهده)

  زمینه و هدف: شیوه تربیتی والدین پیامدهای مهمی را برای رشد و نمو روانی- اجتماعی نوجوانان ، ارتباطات خانوادگی آن ها ، موفقیت‌های تحصیلی ، توانایی های تصمیم­گیری و کسب اعتماد به نفس به دنبال دارد. نتایج مطالعات درباره ارتباط شیوه تربیتی والدین با استقلال نوجوانان متفاوت بوده و بحث­انگیز می­باشد. پژوهش حاضر به منظور تعیین ارتباط شیوه تربیتی والدین با استقلال دانش­آموزان نوجوان مدارس شهر تبریز انجام شد.

  روش بررسی: در این مطالعه مقطعی تعداد 360 نفر دانش­آموز نوجوان از مدارس دولتی شهر تبریز به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها را پرسشنامه­های تعیین شیوه تربیتی والدین، استقلال عاطفی و استقلال رفتاری تشکیل داده است. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته­ها: بر اساس یافته­ها 7/39 درصد از دانش­آموزان نوجوان شیوه تربیتی والدین را اقتدارمنش گزارش کرده بودند. همچنین ارتباط آماری معنی­داری بین شیوه تربیتی والدین با استقلال عاطفی (05/0 < ‍ P ) و استقلال رفتاری دانش‌آموزان (05/0 < ‍ P ) وجود داشت.

  نتیجه­گیری: با توجه به این که اکثریت نوجوانان شیوه تربیتی اقتدارمنش را گزارش کرده بودند و این شیوه ارتباط معنی­داری با سایر متغیرها داشت، لذا آموزش والدین درباره پیامدهای شیوه تربیتی آن ها برای فرزندان و خصوصیات دوره نوجوانی موجب دستیابی صحیح نوجوانان به استقلال می­شود. این آموزش می تواند توسط پرستاران بهداشت روان در مدارس برای والدین صورت گیرد.

متن کامل [PDF 136 kb]   (1106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۸۹/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb