جلد 34، شماره 129 - ( اردیبهشت 1400 )                   جلد 34 شماره 129 صفحات 15-26 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Latifi Shahandashti S, Kashaninia Z, Khachian A, Haghani H. Effects of the Teach-back Method of Self-care Education on the Pain Intensity and Sleep Quality of Rheumatoid Arthritis Patients. IJN. 2021; 34 (129) :15-26
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3363-fa.html
لطیفی شاهاندشتی سیده ربابه، کاشانی نیا زهرا، خاچیان آلیس، حقانی حمید. ارزشیابی اثر آموزش خود مراقبتی به روش بازخورد محور بر شدت درد و کیفیت خواب افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید. نشریه پرستاری ایران. 1400; 34 (129) :15-26

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3363-fa.html


مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651602 Email: kashaninia.za@iums.ac.ir
چکیده:   (286 مشاهده)
زمینه و هدف: آرتریت روماتوئید بیماری‌ مزمن، التهابی و خود ایمنی پیش‌رونده با علائم بالینی متغیراست، که می‌تواند علت اصلی ناتوانی، کوتاهی عمر و مرگ باشد. شایع‌ترین علامت آرتریت روماتوئید درد است. درد از عوامل تأثیر گذار بر الگوی خواب و استراحت است، و حدود 80 درصد افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید از اختلالات خواب شاکی هستند.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع ارزشیابی اثر، تک گروهی با انجام پیش آزمون و پس آزمون است، که طی آن اثر آموزش خود مراقبتی به روش بازخورد محور بر شدت درد و کیفیت خواب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید در درمانگاه روماتولوژی بیمارستان امام‌رضا (ع) شهرستان آمل بررسی شد. در این پژوهش نمونه‌ها به روش مستمر انتخاب شدند. آموزش به روش بازخورد محور داده شد. در مرحله قبل و یک ماه پس از آموزش، پرسشنامه‌های مقیاس دیداری درد و شاخص کیفیت خواب پیتزبرگ تکمیل شدند. سپس داده‌ها با استفاده از آمارهای توصیفی، آزمون تی زوجی و ویلکاکسون با بکارگیری نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شدند.
یافته‌ها: این مطالعه شامل 56 نمونه‌ با میانگین سنی 04/45 و جنسیت 3/89 درصد زن بودند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد. بطور خلاصه؛ میانگین نمره شدت درد و کیفیت خواب بعد از مداخله در نمونه‌ها بطور معنی‌داری کمتر از قبل از مداخله بود (001/0p<).
نتیجه‌گیری کلی: این مطالعه نشان داد که آموزش به روش بازخورد محور می‌تواند باعث کاهش شدت درد و بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید گردد. لذا پیشنهاد می‌شود، از رویکرد آموزشی بازخورد محور در کنار سایر روش‌های آموزشی جهت کاهش شدت درد، بهبود کیفیت خواب و افزایش رضایتمندی افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید استفاده کرد.
متن کامل [PDF 958 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/10/15 | پذیرش: 1400/1/16 | انتشار: 1400/1/16

فهرست منابع
1. Hinkle JL, Cheever KH. Brunner and Suddarth's textbook of medical-surgical nursing. Wolters kluwer india Pvt Ltd; 2018 Aug 30.
2. Sariyildiz MA, Batmaz I, Bozkurt M, Bez Y, Cetincakmak MG, Yazmalar L, Ucar D, Celepkolu T. Sleep quality in rheumatoid arthritis: relationship between the disease severity, depression, functional status and the quality of life. J Clin Medic Res. 2014;6(1):44. [DOI:10.4021/jocmr1648w] [PMID] [PMCID]
3. Chancay MG, Guendsechadze SN, Blanco I. Types of pain and their psychosocial impact in women with rheumatoid arthritis. Women's midlife health. 2019;5(1):1-9. [DOI:10.1186/s40695-019-0047-4] [PMID] [PMCID]
4. Krol B, Sanderman R, Suurmeijer TP. Social support, rheumatoid arthritis and quality of life: concepts, measurement and research. Patient Educ Counsel. 1993;20(2-3):101-20. [DOI:10.1016/0738-3991(93)90125-G]
5. Sullivan PW, Ghushchyan V, Huang XY, Globe DR. Influence of rheumatoid arthritis on employment, function, and productivity in a nationally representative sample in the United States. J Rheumatol. 2010;37(3):544-9. [DOI:10.3899/jrheum.081306] [PMID]
6. Harjacek M, editor. Challenges in Rheumatology. BoD-Books on Demand; 2011 Dec 22. [DOI:10.5772/1304]
7. Løppenthin K, Esbensen BA, Jennum P, Østergaard M, Christensen JF, Thomsen T, Bech JS, Midtgaard J. Effect of intermittent aerobic exercise on sleep quality and sleep disturbances in patients with rheumatoid arthritis-design of a randomized controlled trial. BMC musculoskeletal disorders. 2014;15(1):1-8. [DOI:10.1186/1471-2474-15-49] [PMID] [PMCID]
8. Saeedifar ES, Memarian R, Fatahi S, Ghelichkhani F. Use of the Orem self-care model on pain relief in women with rheumatoid arthritis: a randomized trial. Electronic physician. 2018;10(6):6884. [DOI:10.19082/6884] [PMID] [PMCID]
9. Bawa FL, Mercer SW, Atherton RJ, Clague F, Keen A, Scott NW, Bond CM. Does mindfulness improve outcomes in patients with chronic pain? Systematic review and meta-analysis. Br J General Practice. 2015;65(635):e387-400. [DOI:10.3399/bjgp15X685297] [PMID] [PMCID]
10. Sofat N, Hing CB. Pain sensitization in arthritis: cause or effect of chronic pain?. Int J Clin Rheumatol. 2015;10(3):143. [DOI:10.2217/ijr.15.10]
11. Grabovac I, Haider S, Berner C, Lamprecht T, Fenzl KH, Erlacher L, Quittan M, Dorner TE. Sleep quality in patients with rheumatoid arthritis and associations with pain, disability, disease duration, and activity. J clin medic. 2018;7(10):336. [DOI:10.3390/jcm7100336] [PMID] [PMCID]
12. Hinkle JL CK. Brunner & Suddarth's Textbook of Medical-Surgical Nursing. 2017.
13. Ndosi M, Adebajo A. Patient education in rheumatoid arthritis: is the needs-based approach the way forward ;2015. [DOI:10.1007/s10067-015-3063-2] [PMID]
14. Smith MC. Nursing theories and nursing practice. FA Davis; 2019 Oct 2.
15. Acob JR. Caring as Unending Expression of Nursing (CUEN): A theory of nursing. The Malaysian Journal of Nursing (MJN). 2018;10(2):52-7. [DOI:10.31674/mjn.2018.v10i02.006]
16. Mulford DL. Using the teach-back method to improve self-care behaviors. Hampton University; 2016.
17. Dinh TT, Bonner A, Clark R, Ramsbotham J, Hines S. The effectiveness of the teach-back method on adherence and self-management in health education for people with chronic disease: a systematic review. JBI Evidence Synthesis. 2016;14(1):210-47. [DOI:10.11124/jbisrir-2016-2296] [PMID]
18. Potter PA, Perry AG, Stockert PA, Hall A, Peterson V. Clinical Companion for Fundamentals of Nursing-E-Book: Just the Facts. Elsevier Health Sciences; 2016 Feb 5.
19. Irwin MR, Olmstead R, Carrillo C, Sadeghi N, FitzGerald JD, Ranganath VK, Nicassio PM. Sleep loss exacerbates fatigue, depression, and pain in rheumatoid arthritis. Sleep. 2012;35(4):537-43. [DOI:10.5665/sleep.1742] [PMID] [PMCID]
20. Purabdollah M, Lakdizaji S, Rahmani A, Hajalilu M, Ansarin K. Relationship between sleep disorders, pain and quality of life in patients with rheumatoid arthritis. J Car Sci. 2015;4(3):233. [DOI:10.15171/jcs.2015.024] [PMID] [PMCID]
21. Sariyildiz MA, Batmaz I, Bozkurt M, Bez Y, Cetincakmak MG, Yazmalar L, Ucar D, Celepkolu T. Sleep quality in rheumatoid arthritis: relationship between the disease severity, depression, functional status and the quality of life. J Clin Medic Res. 2014;6(1):44. [DOI:10.4021/jocmr1648w] [PMID] [PMCID]
22. Mustafa M, Bawazir Y, Merdad L, Wali S, Attar S, Fathaldin O, Bahlas S, Alhejaili F, Aljohaney A, Jan A, Jadu F. Frequency of sleep disorders in patients with rheumatoid arthritis. Open access rheumatology: Research and Reviews. 2019;11:163. [DOI:10.2147/OARRR.S201556] [PMID] [PMCID]
23. Austad C, Kvien TK, Olsen IC, Uhlig T. Sleep disturbance in patients with rheumatoid arthritis is related to fatigue, disease activity, and other patient-reported outcomes. Scandin J Rheumatol. 2017;46(2):95-103. [DOI:10.3109/03009742.2016.1168482] [PMID]
24. Rahnama N, Mazloum V. Effects of strengthening and aerobic exercises on pain severity and function in patients with knee rheumatoid arthritis. Int J Preven Medic. 2012;3(7):493-8.
25. Dalir Z, Reihani Z, Mazlom R, Vakilian F. Effect of training based on teach back method on self-care in patients with heart failure. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2016;25(134):209-20.
26. Taha NM, Ali ZH. Effect of reflexology on pain and quality of life in a patient with rheumatoid arthritis. Marsland Press. 2011;8:357-65

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb