جلد 31، شماره 115 - ( دی 1397 )                   جلد 31 شماره 115 صفحات 6-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javaheri Arasteh A, Najafi Ghezeljeh T, Haghani S. Effects of Peer-assisted Education on the Knowledge and Performance of Nursing Students in Basic Cardiopulmonary Resuscitation. IJN. 2018; 31 (115) :6-19
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2787-fa.html
جواهری آراسته افسانه، نجفی قزلجه طاهره، حقانی شیما. تأثیر آموزش همتا بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در احیای قلبی ریوی پایه. نشریه پرستاری ایران. 1397; 31 (115) :6-19

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2787-fa.html


دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری،، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) شماره تماس: 02143651714 Najafi.t@iums.ac.ir Email:
چکیده:   (64 مشاهده)
زمینه و هدف: ایست قلبی در خارج از بیمارستان یک معضل عمومی مهم در حیطه سلامتی می‌باشد. احیای قلبی ریوی، عملیات و تلاش برای حفظ ارگان‌های مهم بدن مثل قلب و ریه جهت برگرداندن حیات بیمار دچار ایست قلبی تنفسی می‌باشد که بر اساس پروتکل خاصی انجام می‌شود. اجرای صحیح آن مستلزم کسب دانش و مهارت فرد احیاء کننده می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه بزرگسالان صورت گرفت.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد، 72 دانشجوی کارشناسی پرستاری دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران به روش سرشماری انتخاب و به دو گروه 36 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. به هر دو گروه آموزش احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان به روش رایج داده شد و پس از آن به گروه مداخله آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle داده شد. دانش و عملکرد دانشجویان قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله در دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده سنجش دانش و چک لیست تعدیل شده سنجش عملکرد درباره احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان جمع آوری شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت.
یافته‌ها: در مقایسه با گروه کنترل، دانش دانشجویان در گروه‌های مداخله و کنترل بلافاصله پس از مداخله (001/0P<) و همچنین سه ماه پس از آن (001/0P<) تفاوت معنی‌دار آماری نشان داد. بر اساس نتایج، نمرات دانش در هر سه زمان تفاوت آماری معنی‌داری داشتند (001/0P<). در مقایسه با گروه کنترل، عملکرد دانشجویان در گروه مداخله در زمان‌های بلافاصله پس از آموزش (001/0P<) و سه ماه پس از آن (001/0P<) افزایش معنی‌دار آماری داشت. براساس نتایج، نمرات عملکرد در گروه مداخله در هر سه زمان تفاوت آماری معنی‌داری داشت (001/0P<).
نتیجه‌گیری کلی: آموزش احیاء قلبی ریوی پایه به روش همتا می‌تواند باعث افزایش دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه شود. این مطالعه به اهمیت اجرای آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle برای تمامی دانشجویان  تأکید می‌کند.
متن کامل [PDF 1154 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۴

فهرست منابع
1. Charlier N, Van Der Stock L, Iserbyt P. Peer-assisted learning in cardiopulmonary resuscitation: the jigsaw model. J Emerg Med. 2016;50(1):67-73. [DOI:10.1016/j.jemermed.2015.04.002] [PMID]
2. Müller MP, Poenicke C, Kurth M, Richter T, Koch T, Eisold C, et al. Quality of basic life support when using different commercially available public access defibrillators. Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 2015;23(1):48. [DOI:10.1186/s13049-015-0123-1] [PMID] [PMCID]
3. Travers AH, Perkins GD, Berg RA, Castren M, Considine J, Escalante R, et al. Part 3: adult basic life support and automated external defibrillation: 2015 international consensus on cardiopulmonary resuscitation and emergency cardiovascular care science with treatment recommendations. Circulation. 2015;132(16_suppl_1):S51-S83.
4. Khoshrang H, Heidarzadeh A, Asadi A. Assessment of the Effects of Education in Clinical Skills Center on cardiopulmonary Resuscitation Knowledge of Physicians and Nurses Working in Educational Therapeutic Centers of Guilan University of Medical Sciences in 2004. Res Med Educ. 2007:7-13.
5. Chamberlain D, Hazinski M. European Resuscitation Council; American Heart Association; Heart and Stroke Foundation of Canada; Resuscitation Council of Southern Africa; Australia and New Zealand Resuscitation Council; Consejo Latino-Americano de Resusucitación. Education in resuscitation: an ILCOR symposium: Utstein Abbey: Stavanger, Norway: June 22–24, 2001. Circulation. 2003;108:2575-7. [DOI:10.1161/01.CIR.0000099898.11954.3B] [PMID]
6. Hernández-Padilla JM, Granero-Molina J, Sao-Romao-Preto L, Füge K, Rosales R, Fernández-Sola C. Effects of two teaching strategies on the relationship between nursing students' self-efficacy and performance in BLS/AED. Resuscitation. 2016;106:e56-e7.
7. Oermann MH, Kardong-Edgren SE, Odom-Maryon T. Effects of monthly practice on nursing students' CPR psychomotor skill performance. Resuscitation. 2011;82(4):447-53. [DOI:10.1016/j.resuscitation.2010.11.022] [PMID]
8. Stenberg M, Carlson E. Swedish student nurses' perception of peer learning as an educational model during clinical practice in a hospital setting—an evaluation study. BMC Nurs. 2015;14(1):48. [DOI:10.1186/s12912-015-0098-2] [PMID] [PMCID]
9. Pulido‐Martos M, Augusto‐Landa JM, Lopez‐Zafra E. Sources of stress in nursing students: a systematic review of quantitative studies. Int Nurs Rev. 2012;59(1):15-25. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2011.00939.x]
10. Salehi S, Safavi M, Mashoof S, Parchebafieh S, Fesharaki M. Effects of peer education on clinical skills in nursing students, including interns and trainees. Medical Science Journal of Islamic Azad Univesity-Tehran Medical Branch. 2016;26(1):36-45.
11. Williams B, Reddy P. Does peer-assisted learning improve academic performance? A scoping review. Nurse Educ Today. 2016;42:23-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.03.024] [PMID]
12. Olaussen A, Reddy P, Irvine S, Williams B. Peer-assisted learning: time for nomenclature clarification. Med Educ Online. 2016;21(1):30974. [DOI:10.3402/meo.v21.30974] [PMID] [PMCID]
13. Blank WA, Blankenfeld H, Vogelmann R, Linde K, Schneider A. Can near-peer medical students effectively teach a new curriculum in physical examination? BMC Med Educ. 2013;13(1):165. [DOI:10.1186/1472-6920-13-165] [PMID] [PMCID]
14. Topping KJ, Ehly SW. Peer assisted learning: A framework for consultation. J Educ Psychol Consult. 2001;12(2):113-32. [DOI:10.1207/S1532768XJEPC1202_03]
15. Phillips J, Fusco J. Using the Jigsaw technique to teach clinical controversy in a clinical skills course. Am J Pharm Educ. 2015;79(6):90. [DOI:10.5688/ajpe79690] [PMID] [PMCID]
16. Hughes TC, Jiwaji Z, Lally K, Lloyd-Lavery A, Lota A, Dale A, et al. Advanced Cardiac Resuscitation Evaluation (ACRE): A randomised single-blind controlled trial of peer-led vs. expert-led advanced resuscitation training. Scand J Trauma Resusc Emerg Med. 2010;18(1):3. [DOI:10.1186/1757-7241-18-3] [PMID] [PMCID]
17. American Heart Association. Questions & Answers 2010 AHA (American Heart Association 2010.
18. Everett-Thomas R, Turnbull-Horton V, Valdes B, Valdes GR, Rosen LF, Birnbach DJ. The influence of high fidelity simulation on first responders retention of CPR knowledge. Appl Nurs Res. 2016;30:94-7. [DOI:10.1016/j.apnr.2015.11.005] [PMID]
19. American Heart Association. AHA CPR Guidelines: Test your knowledge of the 2015 updates to BLS 2015. Available from: https://www.ems1.
20. American Heart Association. Adult CPR and AED Skills Testing Checklist 2016.
21. American Hear Association. 1- and 2-Rescuer Adult BLS With AED Skills Testing Sheet 2015.
22. Henning JM, Weidner TG, Marty MC. Peer assisted learning in clinical education: Literature review. Athletic Training Education Journal. 2008;3(3):84-90.
23. Dal U, Sarpkaya D. Knowledge and psychomotor skills of nursing students in North Cyprus in the area of cardiopulmonary resuscitation. Pakistan journal of medical sciences. 2013;29(4):966. [DOI:10.12669/pjms.294.3450] [PMID] [PMCID]
24. Şener S, Güler V, Türkan H, Servisi MHA. The knowledge of nurses, staffed in a training hospital, about basic and advanced life support. Türkiye Acil Tıp Dergisi. 2004;4:155-9.
25. Knobe M, Münker R, Sellei RM, Holschen M, Mooij SC, Schmidt‐Rohlfing B, et al. Peer teaching: a randomised controlled trial using student‐teachers to teach musculoskeletal ultrasound. Med Educ. 2010;44(2):148-55. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03557.x] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb