جلد 31، شماره 112 - ( تیر 1397 )                   جلد 31 شماره 112 صفحات 20-31 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Neishabouri M, Ahmadi F, Kazemnejad A. Educational Purgatory; a Qualitative Study into the Main Barriers to the Formation of Professional Identity among Nursing Students. IJN. 2018; 31 (112) :20-31
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2644-fa.html
نیشابوری معصومه، احمدی فضل الله، کاظم نژاد انوشیروان. برزخ تحصیلی؛ اصلی‌ترین موانع کسب هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری: یک مطالعه کیفی. نشریه پرستاری ایران. 1397; 31 (112) :20-31

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2644-fa.html


استاد، گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران (*نویسنده مسئول). شماره تماس: 02182883585 ahmadif@modares.ac.irEmail:
چکیده:   (395 مشاهده)
زمینه و هدف: هویت حرفه‌ای شکلی از هویت اجتماعی است که به عنوان پیامد مهم برنامه‌های آموزش پرستاری مورد توجه قرار گرفته است. شکل‌گیری هویت حرفه‌ای فرایند تکاملی بلوغ و پختگی می‌باشد که از قبل از تحصیل در رشته پرستاری شروع و تا بعد از آن توسعه می‌یابد. با وجود اهمیت هویت حرفه‌ای در گسترش رشته پرستاری موانع شکل‌گیری آن در دانشجویان پرستاری به خوبی مشخص نشده است. این مطالعه با هدف تبیین موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه با رویکرد تحلیل محتوای کیفی قراردادی انجام شد. 32 دانشجوی پرستاری در مقطع کارشناسی در سال 1395 به صورت نمونه‌گیری هدفمند از سه دانشکده پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی واقع در شهر تهران انتخاب شدند. از مصاحبه‌های بدون ساختار عمیق برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. داده‌ها با روش تحلیل محتوای کیفی و به صورت مقایسه‌ای مداوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: طی تجزیه و تحلیل داده‌ها، برزخ تحصیلی به عنوان درون مایه اصلی از پنج درونمایه فرعی استخراج شد. درونمایه‌های فرعی شامل انتخاب و ادامه اجباری رشته پرستاری، احساس ناکامی در تحصیل، تقابل انتظار با واقعیت، تصویر کلیشه‌ای از پرستاران و شأن اجتماعی پایین حرفه‌ای بودند که موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری را تشکیل می‌دادند.
نتیجه‌گیری کلی: یافته‌ها بیانگر استیصال و بی رغبتی دانشجویان در تحصیل رشته پرستاری می‌باشد به طوری که تحصیل در این رشته برای آنها تبدیل به یک برزخ شده است. نتایج این مطالعه می‌تواند به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان آموزشی کمک کند تا راهبردهایی برای رفع موانع شکل‌گیری هویت حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری و به دنبال آن تسریع کسب هویت حرفه‌ای در آنها به کار گیرند.
متن کامل [PDF 716 kb]   (232 دریافت)    
نوع مطالعه: کیفی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ | پذیرش: ۱۳۹۷/۳/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۷

فهرست منابع
1. Worthington M, Salamonson Y, Weaver R, Cleary M. Predictive validity of the Macleod Clark Professional Identity Scale for undergraduate nursing students. Nurse Educ Today. 2013;33(3):187-91. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.01.012] [PMID]
2. Clements AJ, Kinman G, Leggetter S, Teoh K, Guppy A. Exploring commitment, professional identity, and support for student nurses. Nurse Educ Pract. 2016;16(1):20-6. [DOI:10.1016/j.nepr.2015.06.001] [PMID]
3. Price SL. Becoming a nurse: a meta‐study of early professional socialization and career choice in nursing. J Adv Nurs. 2009;65(1):11-9. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2008.04839.x] [PMID]
4. Deppoliti D. Exploring how new registered nurses construct professional identity in hospital settings. J Contin Educ Nurs. 2008;39(6):255-62. [DOI:10.3928/00220124-20080601-03] [PMID]
5. Johnson M, Cowin LS, Wilson I, Young H. Professional identity and nursing: contemporary theoretical developments and future research challenges. Int Nurs Rev. 2012;59(4):562-9. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2012.01013.x] [PMID]
6. Crigger N, Godfrey N. From the inside out: A new approach to teaching professional identity formation and professional ethics. J Prof Nurs. 2014;30(5):376-82. [DOI:10.1016/j.profnurs.2014.03.004] [PMID]
7. Yazdannik A, Yekta ZP, Soltani A. [Nursing professional identity: an infant or one with Alzheimer]. Iran J Nurs Midwifery Res. 2012;17(2 Suppl1):S178.
8. Serra MN. Learning to be a nurse. Professional identity in nursing students. Sísifo Educational Sciences Journal. 2008;5:65-76.
9. Cowin LS, Johnson M, Wilson I, Borgese K. The psychometric properties of five Professional Identity measures in a sample of nursing students. Nurse Educ Today. 2013;33(6):608-13. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.07.008] [PMID]
10. Stockhausen LJ. Learning to become a nurse: students' reflections on their clinical experiences. Aust J Adv Nurs. 2005;22(3):8. [PMID]
11. Fairfield-Artman P. Narratives of female ROTC student-cadets in the postmodern university: University of North Carolina at Greensboro; 2010. Chitty K, Black B. Professional nursing: Concepts and challenges. Maryland Heights, MO: Saunders; 2011.
12. Gregg MF, Magilvy JK. Professional identity of Japanese nurses: bonding into nursing. Nurs Health Sci. 2001;3(1):47-55. [DOI:10.1046/j.1442-2018.2001.00070.x]
13. Hardy EC, Koharchik LS, Dixon H. The professional nurse–student nurse academic partnership. Teaching and Learning in Nursing. 2015;10(2):71-5. [DOI:10.1016/j.teln.2014.11.002]
14. Shahidi LH, Vahidi M, Mahram B, Namdar H, Zarghi N. [Professional identity development in nursing students: Eisner's evaluation model]. Research and Development in Medical Education. 2014;3(1):37-43.
15. Mara-ón AA, Pera MPI. Theory and practice in the construction of professional identity in nursing students: a qualitative study. Nurse Educ Today. 2015;35(7):859-63. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.03.014] [PMID]
16. Gool Mohammadi A. [Globalization, culture, identity]. Tehran. Nashre ney; 2004.
17. Speziale HS, Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing: Advancing the humanistic imperative: Lippincott Williams & Wilkins; 2011.
18. Polit D, Beck C. Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice. 2013.
19. Graneheim UH, Lundman B. Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today. 2004;24(2):105-12. [DOI:10.1016/j.nedt.2003.10.001] [PMID]
20. Kroger J, Marcia JE. The identity statuses: Origins, meanings, and interpretations. Handbook of identity theory and research: Springer; 2011. p. 31-53. [DOI:10.1007/978-1-4419-7988-9_2]
21. Safadi R, Saleh M, Nassar O, Amre H, Froelicher E. Nursing students' perceptions of nursing: a descriptive study of four cohorts. Int Nurs Rev. 2011;58(4):420-7. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2011.00897.x] [PMID]
22. Bolton LB. The Obligation of Nursing Leaders to Implement the "Future of Nursing" Report. Nurse Leader. 2011;9(6):24. [DOI:10.1016/j.mnl.2011.09.003]
23. Guo J, Parker PD, Marsh HW, Morin AJ. Achievement, motivation, and educational choices: A longitudinal study of expectancy and value using a multiplicative perspective. Dev Psychol. 2015;51(8):1163. [DOI:10.1037/a0039440] [PMID]
24. Gallagher P. Preconceptions and learning to be a nurse. Nurse Educ Today. 2007;27(8):878-84. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.12.004] [PMID]
25. Andrew N, Ferguson D, Wilkie G, Corcoran T, Simpson L. Developing professional identity in nursing academics: The role of communities of practice. Nurse Educ Today. 2009;29(6):607-11. [DOI:10.1016/j.nedt.2009.01.012] [PMID]
26. Lúanaigh PÓ. Becoming a professional: what is the influence of registered nurses on nursing students' learning in the clinical environment? Nurse Educ Pract. 2015;15(6):450-6. [DOI:10.1016/j.nepr.2015.04.005] [PMID]
27. Vaismoradi M, Salsali M, Ahmadi F. Perspectives of Iranian male nursing students regarding the role of nursing education in developing a professional identity: a content analysis study. Jpn J Nurs Sci. 2011;8(2):174-83. [DOI:10.1111/j.1742-7924.2010.00172.x] [PMID]
28. Berry LE. Creating community: Strengthening education and practice partnerships through communities of practice. Int J Nurs Educ Scholarsh. 2011;8(1). [DOI:10.2202/1548-923X.2180]
29. Cheraghi MA, Salsali M, Safari M. Ambiguity in knowledge transfer: the role of theory-practice gap. Iran J Nurs Midwifery Res. 2010;15(4):155. [PMID] [PMCID]
30. Del Prato D. Students' voices: the lived experience of faculty incivility as a barrier to professional formation in associate degree nursing education. Nurse Educ Today. 2013;33(3):286-90. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.05.030] [PMID]
31. Brennan D, Timmins F. Changing institutional identities of the student nurse. Nurse Educ Today. 2012;32(7):747-51. [DOI:10.1016/j.nedt.2012.05.021] [PMID]
32. Pearcey P, Draper P. Exploring clinical nursing experiences: Listening to student nurses. Nurse Educ Today. 2008;28(5):595-601. [DOI:10.1016/j.nedt.2007.09.007] [PMID]
33. Hollup O. The impact of gender, culture, and sexuality on Mauritian nursing: Nursing as a non-gendered occupational identity or masculine field? Qualitative study. Int J Nurs Stud. 2014;51(5):752-60. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2013.09.013] [PMID]
34. O'Brien F, Mooney M, Glacken M. Impressions of nursing before exposure to the field. J Clin Nurs. 2008;17(14):1843-50. [DOI:10.1111/j.1365-2702.2007.02214.x] [PMID]
35. Cowin LS, Johnson M. Many paths lead to nursing: factors influencing students' perceptions of nursing. Int Nurs Rev. 2011;58(4):413-9. [DOI:10.1111/j.1466-7657.2011.00905.x] [PMID]
36. Skorikov VB, Vondracek FW. Occupational identity. Handbook of identity theory and research: Springer; 2011. p. 693-714 [DOI:10.1007/978-1-4419-7988-9_29]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb