جلد 30، شماره 109 - ( دی 1396 )                   جلد 30 شماره 109 صفحات 80-87 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mir-Habibi F, Salsali M, Nasrabadi T. “Short Comunication” The Effect of Clinical Nursing Services Accreditation Training on the Knowledge and Attitude of Nurses . IJN. 2017; 30 (109) :80-87
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2558-fa.html
میرحبیبی فاطمه، صلصالی مهوش، نصرآبادی طاهره. "گزارش کوتاه" تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر آگاهی و نگرش پرستاران . نشریه پرستاری ایران. 1396; 30 (109) :80-87

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2558-fa.html


استاد، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران واحد پزشکی، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09123199223 Email: m_salsali@hotmail.com
چکیده:   (633 مشاهده)
چکیده
زمینه و هدف: سیستم اعتباربخشی در پرستاری یک سیستم ارزیابی است که به توانمندی پرستاران اعتبار می‌بخشد. با توجه به این که پرستاران توانایی منحصر به فردی برای اجرا و نظارت بر فرآیند اعتباربخشی دارند بنابراین فرآیندهای اعتباربخشی به وسیله عملکرد پرستاران تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این پژوهش به منظور بررسی تأثیر آموزش اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری بر نگرش و آگاهی پرستاران طراحی شده است.
روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی روی 30 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان علوی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری استفاده شد. در ابتدا نمونه‌ها از نظر میزان آگاهی و نگرش در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری مورد ارزیابی قرار گرفتند. سپس یک دوره آموزشی در مورد معیارها، ممیزی‌ها، چک لیستها و شاخص‌های اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری به آن‌ها آموزش داده شد و دو ماه بعد مجدداً آگاهی و نگرش آن‌ها ارزیابی شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین نمره آگاهی پرستاران از اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری قبل از مداخله 80/16 ± 23/121 بود که پس از مداخله آموزشی به 33/14 ± 53/141 افزایش یافت (001/0P=). مداخله آموزشی منجر به افزایش نمره تمامی ابعاد آگاهی به‌جز تجهیزات و امکانات شده بود (153/0P=). همچنین مداخله آموزشی بر روی نگرش پرستاران نسبت به اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری تاثیر معنی دار نداشت (219/0P=).
نتیجه‌گیری کلی: آموزش منجر به افزایش آگاهی در مورد اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری می‌شود. اجرای مداخلات خاص در جهت تغییر در نگرش و آگاهی پرستاران برای عملیاتی کردن اعتباربخشی خدمات بالینی پرستاری ضروری به نظر می‌رسد.
واژه‌های کلیدی: اعتباربخشی، آگاهی، نگرش، پرستار
متن کامل [PDF 807 kb]   (465 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۷/۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۸

فهرست منابع
1. Tourani S, Tabibi S, Shahbazi B. [Influencing factors on implementation of total quality management at teaching hospitals affiliated with Iran University of Medical Sciences]. Hakim Research Journal. 2008;11(2):22-32.
2. Azami-Aghdash S, Bazargani HS, Ghasemi B, Mirzaei A, Aghaie MH. [The Existing Barriers and Infrastructures to Implement Accreditation from the Perspective of Hospitals' Managers in East Azerbaijan Hospitals&58; A Mixed Method Study]. Taṣvīr-i salāmat. 2015;4(2):35-42.
3. Poortaghi S. Evaluation of clinical nursing services at the Hospital Accreditation Program. Salemi Publication, Tehran. 2016. [PMID]
4. Lutfiyya MN, Sikka A, Mehta S, Lipsky MS. Comparison of US accredited and non-accredited rural critical access hospitals. Int J Qual Health Care. 2009;21(2):112-8. [DOI:10.1093/intqhc/mzp003] [PMID]
5. Sekimoto M, Imanaka Y, Kobayashi H, Okubo T, Kizu J, Kobuse H, et al. Impact of hospital accreditation on infection control programs in teaching hospitals in Japan. Am J Infect Control. 2008;36(3):212-9. [DOI:10.1016/j.ajic.2007.04.276] [PMID]
6. Chaghary M, Ameryoun A, Ebadi A, Saffari M. [Training and Motivational Needs of Nursing Staffs about the Hospital Accreditation Standards]. Journal of Nurse and Physician within war. 2015;2(5):217-23.
7. Saeed K, Kamal G, Ayan K, Najmeh B, Azad S. [Impact Of Hospitals Accreditation On Service Delivery From The Perspective Views Of Experts: A Qualitative Study]. Payavard Salamat. 2013;7(4):337-53.
8. Manzo BF, Ribeiro HCTC, Brito MJM, Alves M. Nursing in the hospital accreditation process: practice and implications in the work quotidian. Rev Lat Am Enfermagem. 2012;20(1):151-8. [DOI:10.1590/S0104-11692012000100020] [PMID]
9. Sivasankar P. Employees attitude towards the implementation of quality management systems with special reference to KG Hospital Coimbatore,". International Journal of Management Research and Business Strategy. 2013;2(4). Bahrami AM, Akbari M, Emami M, Falahzadeh H. [Designing an administrative structure for Iranian hospitals" accreditation based on the stakeholders viewpoints"]. Tolooebehdasht, The Journal of Toloo-e-behdash. 2016;15(1):208-23.
10. Mousavi S, Zaeemipour M, Zali M. [Evaluate Nurses' Capability Based on Accreditation Standards by Nursing Administrators at AJA-Military Hospitals During 2011]. Journal of Nurse and Physician within War. 2012;19:14-9.
11. Nekuee Moghaddam M, Behzadi F, Keshavarz H. [Aspects of organizational cultures: Missionary, participatory, flexibility and bureaucratic in organizational success indexes flexibility, cohesiveness, speed and innovation in public hospitals in Kerman province, 2009]. Journal of Hospital. 2012;11(1):73-82.
12. Greenfield D, Braithwaite J. Health sector accreditation research: a systematic review. Int J Qual Health Care. 2008;20(3):172-83. [DOI:10.1093/intqhc/mzn005] [PMID]
13. Longo DR, Hewett JE, Ge B, Schubert S, Kiely RG. Hospital patient safety: characteristics of best-performing hospitals. J Healthc Manag. 2007;52(3):188. [DOI:10.1097/00115514-200705000-00009] [PMID]
14. Arab M, Mousavi SM. [The effect of accreditation system on the key performance indicators of hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences: an interrupted time series analysis in 2012-2014]. Journal of Hospital. 2017;16(1):17-26.
15. Sanders K. The effects of an action plan, staff training, management support and monitoring on restraint use and costs of work‐related injuries. Journal of applied research in intellectual disabilities. 2009;22(2):216-20. [DOI:10.1111/j.1468-3148.2008.00491.x]
16. Haghdoust Z, Safavi M, yahyavi h. [Effect of Triage Education on knowledge, attitude and practice of nurses in Poursina Educational and Therapeutic Emergency center in Rasht]. J Holist Nurs Midwifery. 2010;20(2):14-21.
17. Kalantarimeibidi M, Yadollahi A, Esfandiari S. [The effect of education on the knowledge and practice of emergency department's nurses regarding the patients' triage]. Ṭibb-i urzhāns-i Īrān. 2014;1(1):40-4.
18. Alkhenizan A, Shaw C. The attitude of health care professionals towards accreditation: A systematic review of the literature. J Family Community Med. 2012;19(2):74. [DOI:10.4103/2230-8229.98281] [PMID] [PMCID]
19. Hinchcliff R, Greenfield D, Moldovan M, Westbrook JI, Pawsey M, Mumford V, et al. Narrative synthesis of health service accreditation literature. BMJ Qual Saf. 2012:bmjqs-2012-000852

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb