جلد 30، شماره 109 - ( دی 1396 )                   جلد 30 شماره 109 صفحات 54-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabarsy B, Cheraghi M, Pashaeypoor S, Sadat Hoseini S. A Concept Analysis of Self-Concept in Street Child Laborers. IJN. 2017; 30 (109) :54-66
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2553-fa.html
طبرسی بهشته، چراغی محمد علی، پاشایی پور شهزاد، سادات حسینی اکرم السادات. تحلیل مفهوم "خود پنداری" در کودکان کار خیابانی. نشریه پرستاری ایران. 1396; 30 (109) :54-66

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2553-fa.html


استادیار، گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 02161054423 ashoseini@tums.ac.ir E mail:
چکیده:   (155 مشاهده)
چکیده
  • و هدف: پنداشت از خود یا خود پنداری درک و تصور فرد در مورد خود است. خود پنداری بر وضعیت روحی- روانی و آموزشی فرد تأثیر بسزایی داشته و می‌تواند موجب رشد و تعالی فرد و یا آسیب‌های متعدد گردد. خود پنداری کودکان کار عامل مهمی در پیشگیری از آسیب و ارائه خدمات مورد نیاز به آنان است. هدف از این تحلیل، واضح سازی مفهوم خود پنداری کودکان کار خیابانی در مقایسه با تعاریف کلاسیک آن است.
روش بررسی: در این مطالعه از روشWalker  و Avant برای تحلیل مفهوم استفاده شد. به همین منظور پس از مرور گسترده منابع، مقالات کمی و کیفی مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و بر آن اساس تعریف، کاربردها، ویژگی‌ها، مقدمات، پیامدها و ارجاعات تجربی مفهوم پنداشت از خود استخراج شد.
یافته ها: کودکان کار به دلیل شرایط خاص زندگی خود مجبور به کار کردن هستند و همین امر منجر به ایجاد تغییرات مثبت و منفی در خود پنداری آنها نسبت به سایر همسالان خود شده است. از جمله ویژگی‌های شاخص خود پنداری در این کودکان می‌توان به "آگاهی از توانمندی به صورت احساس مسئولیت در قبال خانواده و استقلال مالی"، "برقراری تعامل با دیگران و تشکیل گروه‌های حمایتی در عین رقابت با یکدیگر"، "تأثیر پذیری ابعاد درونی و بیرونی پنداشت از خود با متغیرهای مختلف"، "انعطاف‏پذیری و تأثیرپذیری با آموزش"، "پذیرش و سازگاری با وضعیت موجود" و همچنین "عدم شناخت راهکارهای مقابله با آسیب" اشاره کرد.
نتیجه‌گیری کلی: مفهوم خود پنداری در کودکان کار باید با توجه به تعاریف کلاسیک به شکل عمیق‌تری مورد مقایسه و بررسی قرار گیرد تا با ارائه حمایت های مورد نیاز و آموزش بر اساس نیازهای آنها، از آسیب‌های جسمی، روحی و اجتماعی پیشگیری گردد.




 
متن کامل [PDF 723 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۶/۶/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۶/۹/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۹/۲۲

فهرست منابع
1. Ramezankhani A, Yazdkhasti m, Abdi f. [Policy on Health of Street Children: Challenges and Solutions]. Razi Journal of Medical Sciences (RJMS) .2016; 23(145): 88-98. Persian
2. Shakoori A. [The Role of Ngos in the Empowerment of Street Labor Children in Tehran]. Quarterly Journal of Socio - Cultural Development Studies (SCDS). 2015; 3(3): p 33-60. Persian
3. Mamun R, Mondal NI, Islam R, Kabir M. Impact of Some Key Factors on Health Complication of the Child Laborers during Work: A Study on Rangpur, Bangladesh. Pakistan Journal of Social Sciences. 2008;5(3):262-7.
4. Kerfoot M, Koshyl V, Roganov O, Mikhailichenko K, Gorbova I, Pottage D. The health and well-being of neglected, abused and exploited children: The Kyiv Street Children Project. Child Abuse Negl. 2007;31(1):27-37. [DOI:10.1016/j.chiabu.2006.07.003]
5. Sturrock S, Hodes M. Child labour in low-and middle-income countries and its consequences for mental health: a systematic literature review of epidemiologic studies. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2016;25(12):1273-86. [DOI:10.1007/s00787-016-0864-z]
6. Liu M, Wu L, Ming Q. How does physical activity intervention improve self-esteem and self-concept in children and adolescents? Evidence from a meta-analysis. PLoS One. 2015;10(8): e0134804. Irmler M, Gebhard B. Psychomotor intervention to enhance self-and body-concept in children with Duchenne muscular dystrophy. Sci Sports. 2014;29: S43-S4.
7. Blakely-McClure SJ, Ostrov JM. Relational aggression, victimization and self-concept: Testing pathways from middle childhood to adolescence. Journal of youth and adolescence. 2016;45(2):376-90. [DOI:10.1007/s10964-015-0357-2]
8. Nolen-Hoeksema S, Fredrickson BL, Loftus GR, Wagenaar WA. Atkinson & Hilgard's introduction to psychology. 15thed. translation by: Rafiei H, Arjmand M. Tehran: Arjmand Publications; 2015.
9. Salmani-Barough N, Sharifi-Neiestanak N, Kazemnejad A, Pashaeypoor S. [Self-concept and influential factors on it in the street children aged 6-12 years]. Journal of hayat. 2003;9(2):6-13. Persian
10. Zahra MS. A Comparative Study of Perceptions of Runaway and Homeliving Children. American Journal of Applied Psychology (AJAP). 2015; 3(4): 100-8.
11. Khoshnavay Fomani F. [Exploring the Consequences of Philosophizing on Neglected Adolescents Resilience: A Mixed Method Study]. PhD Dissertation. Tehran University of Medical Sciences. School of Nursing and Midwifery; 2016. Available from: | WWW.TUMS.AC.IR. Persian
12. Vameghi M, Roshanfekr P, Dejman M, Rafie H, Forouzan A. [A Methodological Paper: Rapid Assessment and Response to High Risk Behaviors of Street Children in Tehran]. Iranian Journal of Social Problems (IJSP). 2014;6(2): 391-416. Persian Dousti M, Pourmohamadrezatajrishi M, Ghobari BB. [The Effectiveness of Resilience Training on Psychological Well-Being of Female Street Children with Externalizing Disorders. Developmental Psychology]. J. Iran. Psychol. 2014;11(41): 43-54. Persian
13. Walker LO, Avant KC. [Strategies for theory construction in nursing]. 5th ed. Boston: Prentice. Hall; 2011.
14. Coren E, Hossain R, Pardo JP, Veras M, Chakraborty K, Harris H, et al. Interventions for promoting reintegration and reducing harmful behaviour and lifestyles in street‐connected children and young people. Evidence‐Based Child Health: A Cochrane Review Journal. 2013;8(4):1140-272. [DOI:10.1002/ebch.1923]
15. McKenna H, Slevin O. Vital notes for nurses: Nursing models, theories and practice: John Wiley & Sons; 2011.
16. Ezazi S, Motamedi H, Hafezifar M, Sharifian SM. [Street Children-Round Table]. ‎Int. J. Soc. Welf. 2002; 1(3): 73-113. Persian
17. Hosseini H. [The conditions of work and street children in Iran]. Int. J. Soc. Welf. 2006, 5(19): 155-74. Persian
18. Afshani SA, Askari NA, Heidari M, Noorian NM. [An Analysis of the Street-Children Phenomenon in the City of Isfahan]. Journal of Applied Sociology .2013. 23(4):85-102. Persian
19. Rafii F, Parvizy S, Mehrdad N, Peyrovi H, Khoddam H. [Clarification of knowledge translation in health system]. Iran J Nurs Res. 2012;7(24):72-81. Persian
20. Dibajnia P. [Comparative investigation of self-concept between the freshman and senior students]. Research in Medicine. 2005;29(3):231-4. Persian
21. Rafat PM, Seif D. [Predicting Self Awareness Dimensions from Personality Traits among Gifted Students]. J. Iran. Psychol. 2014; 10(40):361-70. Persian Naami A, Peymannia B. [Analysis of the Family Emotional Climate on Self-Concept in Delinquent Adolescents]. Journal of Police Medicine. 2014;3(3):135-40. Persian
22. Tanner C. Nursing education: current themes, puzzles and paradoxes. Commun Nurs Res. 2007; 40:3-14.
23. Morrison-Valfre M. Foundations of Mental Health Care-E-Book: Elsevier Health Sciences; 2016.6th ed. St Louis: Mosby Co.
24. Pillitteri A. [Maternal and Child health nursing], 6th ed. Philadelphia: Lippincott Co; 1999-2009.
25. Guise K, Kelly K, Romanowski J, Vogeley K, Platek SM, Murray E, et al. The anatomical and evolutionary relationship between self-awareness and theory of mind. Human Nature. 2007;18(2):132-42. [DOI:10.1007/s12110-007-9009-x]
26. Stephenson S. Street children in Moscow: Using and creating social capital. The Sociological Review. 2001;49(4):530-47. [DOI:10.1111/1467-954X.00346]
27. Memarian R. [Application of nursing concepts and theories]. 2nd edition. Tarbiat Modares University; 2011. Persian
28. Zolfaghari M, Asadi Noghabi A. [Maternal newborn nursing]. Tehran: Hakim Hidegi Publication; 2011. Persian

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb