جلد 29، شماره 99 و 100 - ( اردیبهشت و تیر 1395 )                   جلد 29 شماره 99 و 100 صفحات 66-75 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moladoost A, Farzi S, Farzi S, Shirazi M. Nurses' Awareness of Medical Waste Management in Teaching Hospitals Affiliated to Isfahan University of Medical Sciences at 2014. IJN. 2016; 29 (99 and 100) :66-75
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2291-fa.html
مولادوست اعظم، فرضی صبا، فرضی صدیقه، شیرازی مریم. آگاهی پرستاران از مدیریت پسماندهای پزشکی در مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1393. نشریه پرستاری ایران. 1395; 29 (99 و 100) :66-75

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2291-fa.html


دانشجوی دکترای پرستاری، مرکز تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.(*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09166611205 Email: Farzis24@gmail.com
چکیده:   (1056 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: افزایش رشد جمعیت و متعاقب آن تعداد مراکز مراقبت سلامتی منجر به استفاده از وسایل پزشکی قابل دفع و در نتیجه افزایش تولید پسماندهای پزشکی شده است. دفع ناصحیح پسماندهای پزشکی تهدید جدی برای محیط زیست و سلامت عمومی محسوب می‌شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی پرستاران از مدیریت پسماندهای پزشکی انجام شده است.

روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی تحلیلی است که با مشارکت 268 پرستار شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود و نمونه گیری با روش غیر تصادفی ساده انجام شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 14 و آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیلی صورت گرفت.

یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین نمره آگاهی پرستاران و سمت آن‌ها در مرحله تفکیک، بسته بندی و جمع آوری و مرحله حمل و نقل پسماند ارتباط معنی دار وجود داشت و سر پرستاران نمره آگاهی بالاتری داشتند. در مرحله نگهداری، بی خطر سازی، تصفیه و امحاء این ارتباط معنی دار نبود. همچنین میانگین نمره آگاهی پرستارانی که آموزش‌های ضمن خدمت در زمینه مدیریت پسماند را گذرانیده بودند در مرحله تفکیک، بسته بندی و جمع آوری، نگهداری و مرحله بی‌خطر سازی و امحاء بیشتر از پرستارانی بود که در این دوره‌ها شرکت نکرده بودند. در مرحله حمل و نقل تفاوت بین رده‌های مختلف معنی دار نبود.

نتیجه گیری کلی: تدوین و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم و ضمن خدمت در زمینه مدیریت پسماند موجب ترغیب پرستاران برای یادگیری مستمر در جهت افزایش دانش، نگرش و مهارت می‌شود که این امر می‌تواند در مدیریت صحیح دفع پسماند کمک کننده باشد. تشکیل کار گروه مدیریت دفع پسماند در مراکز مراقبت سلامت نیز می‌تواند گام موثری در این زمینه باشد.

متن کامل [PDF 493 kb]   (302 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۲/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۲/۲۰

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb