جلد 28، شماره 97 - ( دی 1394 )                   جلد 28 شماره 97 صفحات 56-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouhi E, Mohamadi M, Abbaszadeh A. Barriers to Error Reporting and Preventive Strategies from Viewpoints of Nursing Staff in Social Security Hospitals in Kerman. IJN. 2015; 28 (97) :56-65
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2237-fa.html
نوحی عصمت، محمدی راوری مهدی، عباس زاده عباس. موانع گزارش خطا و راهکارهای کاهش آن از دید پرستاران بیمارستان‌های تامین اجتماعی استان کرمان. نشریه پرستاری ایران. 1394; 28 (97) :56-65

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2237-fa.html


استادیار، گروه پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری مامایی رازی، مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. (*نویسنده مسئول) تلفن تماس: 31325220-034 e_nuhi@kmu.ac.ir Email:
چکیده:   (1560 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: وقوع خطا در کار بالینی غیر قابل اجتناب است اما می‌توان آن را از نظر میزان و شدت به حداقل رساند. تأثیر ثبت موارد خطا و گزارش به موقع بر پیشگیری از آن و افزایش ایمنی بیمار، از اهمیت زیادی برخوردار است. مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین موانع گزارش خطا و راهکارهای کاهش آن در پرستاران بیمارستان‌های تامین اجتمایی استان کرمان انجام گردید.

روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه‌ی مقطعی توصیفی است. در این مطالعه از پرسشنامه‌ی 20 سؤالی موانع گزارش خطا مردانی و شهرکی واحد، پس از کسب روایی و پایایی مناسب استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر پرستاران (233 نفر) بودند که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (فراوانی و شاخص‌های مرکزی) و استنباطی (آزمون t، تحلیل واریانس یکراهه و ضریب همبستگی پیرسون) استفاده شد. داده‌ها با نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. همچنین برای دریافت راهکارهای کاهش موانع، از تحلیل محتوای متن سوالات باز استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین نمره‌ی موانع گزارش خطا در سطح متوسط (13 ± 69) بدست آمد. نگرانی از زدن برچسب بی لیاقتی به پرستار، تأثیر خطا در نمره‌ی ارزشیابی سالانه، نگرانی از انتشار خبر و وجود مسائل و پیگردهای قانونی از بیشترین موارد موانع گزارش خطا بودند. از راهکارهای مشترک و اصلی رفع موانع، ایجاد فضای امن و دوستانه برای گزارش‌دهی، فرایند مدیریت و پیشگیری از خطا بود.

نتیجه گیری کلی: ترس از پیامدهای گزارش‌دهی، از مهمترین موانع در گزارش‌دهی اشتباهات بود. از آنجا که گزارش‌دهی خطا همچنان با موانع جدی مدیریتی روبروست. لذا مسئولین سیستم‌های بهداشتی‌ـ درمانی، بایستی ضمن مدیریت فرایندهای تأثیرگذار در بروز و گزارش اشتباهات پرستاری، بر شناسایی راهکارهای کاهش اشتباهات، از جمله ارتقاء جو سازمانی و امنیت شغلی کارکنان پرستاری، تمرکز داشته باشند.

متن کامل [PDF 738 kb]   (548 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۹/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۴/۹/۲۸

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb