جلد 26، شماره 83 - ( شهریور 1392 )                   جلد 26 شماره 83 صفحات 19-29 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheirkhah M, Mokarie H, Nisani Samani L, Hosseini A. Relationship between Anxiety and Self-concept in Female Adolescents. IJN. 2013; 26 (83) :19-29
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1595-fa.html
خیرخواه معصومه، مکاری هدی، نیسانی سامانی لیلا، حسینی آغا فاطمه. ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. نشریه پرستاری ایران. 1392; 26 (83) :19-29

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1595-fa.html


کارشناس ارشد مامایی – کارشناس پژوهشی دانشجویی مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران کارشناس ارشد مامایی – کارشناس پژوهشی دانشجویی مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری- دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (٭نویسنده مسئول). شماره تماس: 09122386045 -Email: hodamokari@gmail.com ، -Email: hodamokari@gmail.com
چکیده:   (2806 مشاهده)

  چکیده

  زمینه و هدف: نوجوانان در دوره بلوغ نوعی غافلگیری همراه اضطراب را تجربه می کنند و عدم توجه کافی به مسائل این دوران، تاثیر منفی بر سلامت، آگاهی و عزت نفس آنان خواهد داشت. مشکلات دختران در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک، نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان انجام شده است.

  روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سالهای 1390 تا 1391 در تهران انجام شد. تعداد 159 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه ی منطقه 4 آموزش و پرورش به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه ی اطلاعات جمعیت شناختی، پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه ی اضطراب اسپیل برگر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

  یافته ها: 5/53 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب متوسط و 5/63 درصد دارای عزت نفس متوسط بودند. 3/18 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب شدید و یا عزت نفس پایین بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معکوس و معناداری را بین اضطراب و عزت نفس دانش آموزان نشان داد ( 001/0<P ). آنالیز رگرسیون ارتباط معناداری را بین متغیرهای فردی و تحصیلی و شدت اضطراب نوجوانان دختر نشان نداد.

  نتیجه گیری کلی: با توجه به ارتباط اضطراب و عزت نفس و تاثیر آنها بر سلامت روان، انجام مداخلات آموزشی مناسب جهت ارتقای سطح سلامت روان دانش آموزان توصیه می شود.

واژه‌های کلیدی: اضطراب، عزت نفس، نوجوانان دختر
متن کامل [PDF 232 kb]   (2554 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۲/۱۱/۱ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۱

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb