جلد 25، شماره 76 - ( تیر 1391 )                   جلد 25 شماره 76 صفحات 28-41 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Parvan K, Hosseini F, Zamanzadeh V. Professional Values from Nursing Students’ Perspective in Tabriz University of Medical Sciences: a Pilot Study. IJN. 2012; 25 (76) :28-41
URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1282-fa.html
کبری پرون ، فهیمه السادات حسینی ، وحید زمان زاده . ارزش‌های حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز : مطالعه‌ی پایلوت. نشریه پرستاری ایران. 1391; 25 (76) :28-41

URL: http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1282-fa.html


دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران (*مؤلف مسئول). تلفن: 09177236082 ، fhoseini@sums.ac.ir
چکیده:   (4763 مشاهده)

  زمینه و هدف: ارزشهای حرفه ای، اساس توسعه هویت حرفه ای و تعهد به حرفه می باشد. با اینحال مطالعات در حیطه ارزشهای حرفه ای در دانشجویان پرستاری در ایران محدود است ، لذا مطالعه پایلوت حاضر با هدف تعیین ارزشهای حرفه ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تبریز صورت پذیرفت.

  روش بررسی: در این مطالعه پایلوت توصیفی مقطعی 56 دانشجوی کارشناسی پرستاری نیمسال آخر از طریق سرشماری انتخاب شدند و دیدگاه آنها نسبت به ارزشهای حرفه ای در سال تحصیلی 90-1389 بررسی شد. در این مطالعه از پرسشنامه ای دو قسمتی استفاده گردید که قسمت اول، مشخصات فردی- اجتماعی و قسمت دوم مقیاس بازنگری شده ارزشهای حرفه ای پرستاری( NPVS-R ) شانک و ویس در 5 بعد (مراقبت، عمل گرایی، حرفه ای شدن، اعتماد و عدالت) می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها با آزمونهای توصیفی، ناپارامتریک(کروسکال والیس و یومن ویتنی) و ضریب همبستگی اسپیرمن رو و در نرم افزار SPSS نسخه 13 صورت پذیرفت.

  یافته ها: میانگین نمرات ابعاد مراقبت، عمل گرایی، اعتماد، حرفه ای شدن، عدالت و نیز مجموع ابعاد به ترتیب 55/3، 34/3، 82/3، 63/3 ، 72/3 و 59/3 بود. حفظ اسرار بیمار و حفظ صلاحیت و شایستگی در محیط بالینی به ترتیب از مهمترین و نظارت بر عملکرد همکاران، مواجهه با کادر درمانی با عملکرد نامناسب، شرکت در تحقیقات پرستاری یا بکاربستن نتایج تحقیقات از کم اهمیت ترین مؤلفه ها بودند. بین سن با دیدگاه دانشجویان نسبت به بعد "اعتماد" ارتباط معناداری وجود داشت(05/0 P< ).

  نتیجه گیری کلی: هر چند میانگین نمرات دانشجویان در محدوده نسبتا مهم یا مهم قرار داشت، اما نیاز به برنامه ریزی های بیشتری به منظور بهبود آگاهی دانشجویان در برخی از وظایف حرفه ای و ارتقاء عملکرد حرفه ای آنان در گستره وسیعی از حیطه های حرفه ای، توأم با وظایف مراقبتی قابل توصیه است.

متن کامل [PDF 338 kb]   (1459 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۱/۵/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۳ | انتشار: ۱۳۹۳/۶/۳

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به {نشریه پرستاری ایران} می باشد.

Designed & Developed by : Yektaweb