OTHERS_CITABLE ارتباط بروز و شدت تهوع و استفراغ بارداری با اضطراب و افسردگی در زنان باردار چکیده زمینه و هدف: تهوع و استفراغ، شایع‌ترین شکایت زنان در نیمه اول بارداری می‌باشد که بر جنبه‌های مختلف سلامت زنان باردار تاثیر می‌گذارد. در زمینه نقش عوامل روانی در جهت ایجاد و تشدید تهوع و استفراغ بارداری تحقیقات بسیار کمی انجام شده است. مطالعه اخیر با هدف بررسی ارتباط بروز و شدت تهوع و استفراغ دوران بارداری با اضطراب و افسردگی زنان باردار انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع همبستگی ـ توصیفی است که بر روی 220 زن باردار سالم با سن بارداری 16- 6 هفته مراجعه کننده به واحد مراقبت‌های دوران بارداری دو مرکز بهداشتی درمانی منتخب شهر تهران انجام شده است. برای سنجش تهوع و استفراغ بارداری، اضطراب و افسردگی به ترتیب از ابزارهای سنجش تهوع و استفراغ بارداری (PUQE)، پرسشنامه اضطراب آشکار و پنهانSpielberger  و پرسشنامه افسردگی Edinburgh استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارSPSS  نسخه 16 و آزمون‌های آماری مجذور کای و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته‌ها: فراوانی تهوع و استفراغ بارداری در نمونه‌های مورد بررسی 6/83 درصد بود. همچنین رابطه مستقیم و معنی داری بین بروز و شدت تهوع و استفراغ بارداری با اضطراب و افسردگی (05/0P<) زنان باردار وجود داشت. نتیجه‌گیری کلی: یافته‌های حاصل از این مطالعه نشان دهنده وجود یک رابطه مستقیم و معنی دار بین بروز و شدت تهوع و استفراغ بارداری با اضطراب و افسردگی در زنان باردار است. بنابراین پیشنهاد می‌شود، در مراقبت‌های دوران بارداری، ارزیابی عوامل روانی نیز مورد توجه قرار گیرد.  http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2294-fa.pdf 2016-08-06 1 11 10.29252/ijn.29.101.1 تهوع و استفراغ بارداری اضطراب افسردگی عوامل روانی Incidence and Severity of Nausea and Vomiting during Pregnancy and its Association with Anxiety and Depression in Pregnant Women Abstract Background & Aims: Nausea and vomiting are common hard symptoms experienced by pregnant women in the first trimester. Nausea and vomiting of pregnancy (NVP) has adverse effects on the quality of a woman's life, social, relationship with family, and her general health. The aim of this study was determining the relationship between during pregnancy with anxiety and depression. Material & Methods: It was a descriptive, correlational study. Anxiety and depression scores of 220 women were investigated by using the Spielberger's state-trait anxiety questionnaire and the Edinburgh Depression Inventory. NVP were scored by using the pregnancy unique quantification of emesis and nausea (PUQE). Data was analyzed by SPSSver.16 and Chi-square, and spearman tests. Results: The frequency of nausea and vomiting in pregnancy was 83/6%. A significant correlation between incidence of nausea and vomiting of pregnancy and both anxiety and depression score (p<0.001) was found. Conclusion: There is an association between anxiety and depression early in pregnancy and severity of NVP. Furthermore, a psychological evaluation of the pregnant women in addition to other medical evaluation would be useful.  http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2294-en.pdf 2016-08-06 1 11 10.29252/ijn.29.101.1 Nausea and Vomiting Pregnancy Anxiety Depression Psychological Factors A Nikibakhsh 1 Master of Midwifery, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (٭Corresponding author). Tell : 021-66927171 Email: arezoonikibakhsh@yhahoo.com AUTHOR L Neisani samani 2 Instructor School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR M Keshavarz 3 Assistant Professor School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR F Hoseini 4 PhD in Biostatistics, Management and Information Sciences, University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE عملکرد پرستاران در مراقبت از دهان کودکان دارای تهویه مکانیکی: یک مطالعه مشاهده‌ای چکیده زمینه و هدف: کودکان دارای تهویه مکانیکی به دلیل نداشتن رفلکس سرفه، بلع و همچنین بی‌حرکتی، در معرض خطر ابتلا به پنومونی هستند. بسیاری از راهکارهایی که با هدف پیشگیری از پنومونی ناشی از دستگاه تهویه مکانیکی انجام می‌شود، از مسئولیت‌های مستقیم پرستاران در بالین است. این مطالعه با هدف بررسی عملکرد پرستاران در زمینه مراقبت از دهان کودکان دارای تهویه مکانیکی انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعه توصیفی بود که 100 پرستار شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه کودکان طی سال 1394 به صورت نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل فرم مشخصات جمعیت شناختی و سه نوع چک لیست بررسی عملکرد، بر اساس توصیه‌های مبتنی بر شواهد موجود در راهنمای بالینی بهداشت دهان در کودکان دارای تهویه مکانیکی بود. عملکرد هر پرستار توسط یکی از سه نوع چک لیست، سه مرتبه و در نوبت‌های کاری مختلف مشاهده و بررسی شد. نمره عملکرد پرستاران در سه سطح زیر 50 درصد، بین50 تا 9/74درصد و بالای 75 درصد طبقه بندی شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت. یافته‌ها: بیش از نیمی از پرستاران (67%) میانگین نمره عملکرد زیر 50 درصد، 24درصد میانگین نمره عملکرد 50 درصد تا 9/74 درصد و تنها 9 درصد از شرکت کنندگان میانگین نمره عملکرد بالای 75 درصد را کسب کردند. بالاترین نمره عملکرد پرستاران مربوط به پوشیدن دستکش (%980) و کمترین آن مسواک زدن (0%) بود. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به عملکرد ضعیف پرستاران در به کارگیری راهنمای بالینی، به نظر می‌رسد ارائه راهکارهای لازم جهت آموزش پرستاران، فراهم کردن امکانات مناسب اجرای پروتکل‌های مبتنی بر شواهد در زمینه بهبود کیفیت مراقبت‌های بالینی و نیز انجام پژوهش‌هایی جهت بررسی علل عملکرد پایین پرستاران امری ضروری است. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2297-fa.pdf 2016-08-09 12 22 10.29252/ijn.29.101.12 عملکرد پرستاران دهان مراقبت کودکان تهویه مکانیکی Nurses\' Performance for Oral Care in Children under Mechanical Ventilation: An Observational Study Abstract Background & Aim: Children under mechanical ventilation are at risk of developing pneumonia, due to the lack of cough reflex, swallowing and immobility. Many of the pneumonia preventing strategies related to ventilation are direct responsibilities of clinical nurses. The aim of the study was to evaluate the performance of nurses in the field of oral care in the children under mechanical ventilation. Method & Materials: The research was a cross-sectional- descriptive study and 100 nurses from pediatric intensive care unit were selected by using convenience sampling, during 2015. The instruments were including the demographic characteristics form and three types of performance checklist related to oral care guideline in the children under mechanical ventilation. The performance of each nurse was observed and examined by one of the three check lists for three times in different shifts. Then the performance of nurses was classified at three levels including less than 50%, between 50% - 74.9% and also 75% and above. Statistical analysis was performed using descriptive statistics. Results: More than half of nurses (67%) obtained below 50% of the mean performance score, 24% of them received 50% -74.9% of the mean and only 9% of them reached to 75% mean performance score. The most items related to wearing gloves (0.98) and the lowest was brushing (0%). Conclusion: The nurse’s performance in oral care was poor, hence it is necessary to design education course for nurses, provide proper facilities of evidence-based protocols in improvement of the quality of clinical care and conduct research about the causes of poor performance in nurses. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2297-en.pdf 2016-08-09 12 22 10.29252/ijn.29.101.12 Performance Nurses Oral Care Children Mechanical Ventilation S Khanjari 1 PhD, Nursing Care Research Center, Dept. of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR F Behzadi 2 MS. Pediatric Nursing School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (٭Corresponding author). Tell: 09129379533 Email: fatemebehzadi4@gmail.com AUTHOR H Haghani 3 Dept. of Biostatistics, School of Management and Information Technology, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE رضایت دانشجویان پرستاری از نظارت پرسپتور در آموزش بالینی چکیده زمینه و هدف: دانشجوی پرستاری زمانی از آموزش احساس رضایت می‌کند که در طی دوره بالینی درگیر مراقبت از بیمار ‌شود، خود را جزئی از تیم درمان بداند و همچنین تجربه مسئولیت‌پذیری و استقلال را کسب و در واقع به پیامدهای یادگیری دست پیدا کند. مطالعه‌ حاضر با هدف بررسی رضایت دانشجویان پرستاری از نظارت پرسپتور در آموزش بالینی انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مقطعی انجام شد. صد و دوازده دانشجوی کارشناسی پرستاری که برنامه آموزش بالینی پرسپتورشیپ را تجربه کرده بودند، در مطالعه شرکت کردند. جهت ارزیابی رضایت دانشجویان پرستاری از نظارت پرسپتور، از پرسشنامه تسهیل‌گری‌های بالینی استفاده شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون T-test،  ANOVAو ضریب همبستگی پیرسون تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین رضایت دانشجویان پرستاری از پرسپتور ۸۵.۱۸ ± ۲۵/۱۰۰ بود. بین رضایت دانشجویان از نظارت پرسپتور با سن، محل سکونت، ترم تحصیلی، طول دوره کارآموزی/ کارورزی و محل گذراندن کارآموزی و کارورزی ارتباط وجود داشت (05/0P<). نتیجه‌گیری کلی: یافته‌ها گویای رضایت بالای دانشجویان از نظارت پرسپتور در برنامه آموزش بالین بود. بنابراین انجام مطالعات بیشتر و تاثیر این برنامه در ارتقای توانمندی دانشجویان در مطالعات آتی پیشنهاد می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2300-fa.pdf 2016-08-13 23 32 10.29252/ijn.29.101.23 پرستاری پرسپتور رضایت دانشجو آموزش بالین Nursing Students\' Satisfaction with Supervision from Preceptors during Clinical Practice Abstract Background & Aims: Student satisfaction from preceptor is achieved when the student involves in patient care in clinical setting, he knows himself as part of the treatment team, experiences responsibility and authority, and in fact, encounters with learning outcomes. The aim of this study was to evaluate nursing students' satisfaction with supervision from preceptors during clinical practice. Material & Methods: It was a cross-sectional study. One hundred and twelve nursing students who had experienced preceptorship program participated in this study. To evaluate the nursing student satisfaction with supervision from preceptors “Nursing Facilitator Clinical Questionnaire” was used. Data were analyzed with t-test, ANOVA and Pearson correlation test by using SPSS version 16. Results: The mean score of nursing student satisfaction from preceptor was 100.25±18.85. There was correlation between nursing student satisfaction from preceptor and age, living place, academic semester, apprenticeship / internship duration, and apprenticeship / internship location (P<0.05). Conclusion: The study underlines that, the students had high satisfaction with supervision from preceptors. It seems that needs to more studies to evaluate effectiveness of this plan in nursing student’s competency improvement. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2300-en.pdf 2016-08-13 23 32 10.29252/ijn.29.101.23 Nursing Preceptor Satisfaction Student Preceptorship M Rambod 1 Assistant professor, Community Based Psychiatric Care Research Center. Student Research Committee of Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. (*Corresponding Author) Tel: (+98) 711 6474258 Email: rambodma@yahoo.com AUTHOR F Sharif 2 Full professor, Community Based Psychiatric Care Research Center, Faculty Member of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. AUTHOR Z Khademian 3 Assistant professor, Community Based Psychiatric Care Research Center, Faculty Member of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. AUTHOR S Javanmardi Fard 4 MS, School of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. AUTHOR H Raiesi 5 MS, Faculty of Nursing and Midwifery, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE خطاهای گزارش‌نویسی در پرستاران بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در سال 1393 چکیده زمینه و هدف :گزارش پرستاری یکی از اسناد مهم پرونده بیماران بوده و بهترین مدرکی است که می‌تواند فعالیت‌های 24 ساعته پرستاران را بصورت کامل و روشن بیان نماید. از این رو وجود خطا و اشکال در نگارش آن می‌تواند تبعاتی برای پرستار بدنبال داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت خطاهای گزارش نویسی در پرستاران انجام شد. روش بررسی: تحقیق حاضر مطالعه توصیفی- تحلیلی است که جامعه آماری آن شامل کلیه پرستاران (161 نفر) شاغل در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج در سال ۱۳۹۳ بودند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسش نامه‌ی محقق ساخته بود که توسط آن مشخصات جمعیت شناختی و خطاهای گزارش نویسی پرستاران در قالب 19 سؤال بررسی شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و شاخص‌های مرکزی و پراکندگی و همچنین آزمون‌های استنباطی t-test و ANOVA با نرم افزارSPSS  نسخه 16 انجام شد. یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، 71/85 درصد پرستاران خطای گزارش نویسی داشتند که بیشترین خطا مربوط به نوشتن گزارش نویسی خیلی طولانی با 247 مورد (02/21%) بوده است. میانگین خطای گزارش نویسی برای هر پرستار در یک ماه 22/1 مورد بوده و همچنین بین خطاها و جنس و سابقه کار پرستاران ارتباط معنی داری وجود داشته است . نتیجه‌گیری کلی: نتایج نشان داد گزارش‌های پرستاری دارای وضعیت مناسبی نیستند. به نظر می‌رسد ایجاد زیرساخت‌های قانونی و فرهنگی برای گزارش دهی خطاها، تدوین برنامه‌های آموزشی و پایش مداوم در ارتقای کیفیت گزارش نویسی پرستاران ضروری است. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2304-fa.pdf 2016-08-17 33 42 10.29252/ijn.29.101.33 پرستار خطا خطای گزارش نویسی ایمنی بیمار Error Reporting among Nurses Working at Yasuj Shahid Beheshti Hospital in 2014 Abstract Background & Aims: Nursing report is one of the important documents in a patients’ record and it is also the best tool which can help to evaluate the nurses’ activities in 24-hour periods. Therefore, committing error in report writing may have consequences for a nurse. This study aims to determine the status of error reporting among nurses. Materials & Methods: This study is a descriptive-analytic one and the participants were all the nurses (161 Nurse) working at Yasuj Shahid Beheshti hospital of Yasuj, Iran in 2014. The data collecting tool was a researcher-made questionnaire that contains 19 questions about the demographic characteristics of nurses and the reporting error among them. The data was analyzed using descriptive statistics, coefficient of dispersion, t-test and ANOVA and SPSS software version 16. Results: Based on the findings of study, only 85/71% of the nurses have committed reporting error and writing long reports was the most frequent error (247 cases, 21%). The mean of error reporting for each nurse was 1/22 in a one-month period. There were significant relationships among reporting errors and the sex and work experiences of the nurses. Conclusion: The results showed that nursing reports have a poor quality. It seems that creating legal and cultural infrastructures for error reporting, developing the training programs and continuous monitoring are necessary to improve the quality of nursing reports.  http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2304-en.pdf 2016-08-17 33 42 10.29252/ijn.29.101.33 Nurse Error Reporting Error Patient Safety E Nouhi 1 Assistant Professor in the Department of nursing, member of physiologic center, EDC Kerman university of medical sciences.Kerman, Iran. AUTHOR A Dehbanizadeh 2 Ms in Medical Surjical Nursing, Clinical Care and Skills research center, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran.(*Corresponding Author) Tell: 09176220185 Email: Abolfazl.dehbanizade@gmail.com AUTHOR M Zoladl 3 Assistant Professo, Social Determinants of Health Research Center, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran. AUTHOR KH Saeedi 4 MS in Psychology, Social Determinants of Health Research Center, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran. AUTHOR A Paghan 5 MS in Critical Care Nursing , Clinical Care and Skills research center, Yasuj University of Medical Sciences, Yasuj, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE سواد اطلاعاتی و نیازهای آموزشی مدیران پرستاری برای اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد چکیده زمینه و هدف: مدیران پرستاری نقش مهمی در اجرای مراقبت مبتنی بر شواهد در محیط‌های بالینی دارند. لذا سواد اطلاعاتی آنها از پیش نیازهای مهم اجرای این مراقبت می‌باشد. اهداف این مطالعه بررسی سواد اطلاعاتی مدیران پرستاری و نیازهای آموزشی آنها در زمینه مراقبت مبتنی بر شواهد بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی و مقطعی در چهار بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1393 انجام شد. داده‌ها با استفاده از یک پرسشنامه سه بخشی از 70 مدیر پرستاری جمع‌آوری شد. ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺠﺰیﻪ ﻭ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﺍﺯ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ  SPSSنسخه 16 و آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی) آزمون t  مستقل و آنالیز واریانس) ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ گردید. یافته‌ها: مشارکت‌کنندگان برای جستجوی اطلاعات پزشکی بیشتر از منابع چاپی و انسانی استفاده می‌کردند تا منابع الکترونیک (96/0±97/1). میانگین نمرات استفاده از امکانات مختلف جستجو در بانک‌های اطلاعاتی و موتور‌ های جستجو بسیار پایین بود (04/1±78/1). درصد کمی از شرکت‌کنندگان از عملکرد و هدف عملگرهای Boolean و نزدیک یابی آگاهی داشتند؛ بطوری که برای جستجوی اطلاعات در یک پایگاه داده فقط 17 درصد از آنها مناسبترین گزینه را از یک مثال فرضی انتخاب کردند. نیازسنجی آموزشی نشان داد تقاضای مشارکت‌کنندگان برای دریافت آموزش در حوزه‌های مراقبت مبتنی بر شواهد در حد متوسط بود (97/0±89/3). نتیجه‌گیری کلی: مدیران پرستاری سواد اطلاعاتی لازم برای جستجو و بازیابی اطلاعات از منابع الکترونیکی را ندارند و به ندرت از این منابع روزآمد استفاده می‌کنند. این امر موجب می‌شود که آنان نتوانند به خوبی کارکنان پرستاری را به استفاده از دانش و مهارت مورد نیاز و هم چنین تکنیک‌های نوآورانه جهت ارائه بهترین و موثر‌ترین مراقبت راهنمایی و تشویق نمایند. پیشنهاد می‌شود مطالعات آتی نقش کتابداران بالینی، متخصصین انفور‌ماتیک پزشکی و مربیان پرستاری بالینی را در ارتقای سواد اطلاعاتی ارائه‌دهندگان مراقبت سلامت بررسی نمایند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2309-fa.pdf 2016-08-21 43 56 10.29252/ijn.29.101.43 مراقبت مبتنی بر شواهد سواد اطلاعاتی منابع اطلاعات Information Literacy and Training Needs of Nursing Managers for Evidence-Based Practice Abstract Background & Aims: Nursing managers play an important role in the implementation of evidence-based practice (EBP) in clinical settings. Hence, their information literacy is an important prerequisite for providing this service. The objectives of this study were to examine information literacy of nursing managers  and to determine their training needs in the context of EBP. Materials & Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted in four hospitals affiliated with Kerman University of Medical Sciences in 2014. Data were collected from 70 nursing managers of these hospitals using a questionnaire. Data were analyzed in SPSS 16 using descriptive (percentage, mean, standard deviation) and analytic statistics (t-test, analysis of variance). Results: The participants used more printed and human resources (1.97±0.97) than electronic resources to seek information. The mean scores of using different search features in online databases and search engines was very low (1.78±1.04). A small percentage of participants were aware of the purpose and functions of Boolean and Proximity operators, so that only 17% of them chose the most appropriate option to search information from a database. Educational need assessment showed that participants demand for training in different fields of EBP was at a medium level (3.89±0.97). Conclusion: Nursing managers do not possess required skills to search and retrieve information from electronic resources and they use these up-to-date resources scarcely. Because of this, they can not guide and encourage nursing staffs to use the required knowledge and skills, as well as innovative techniques to provide a high quality care. It is recommended that future studies evaluate the role of clinical librarians, medical informaticians and clinical nurse educators for promoting information literacy of healthcare providers. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2309-en.pdf 2016-08-21 43 56 10.29252/ijn.29.101.43 Evidence Based Practice Information literacy Information Resources J Farokhzadian 1 Assistant Professor, Nursing Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. AUTHOR L Ahmadian 2 Associate Professor, Health Services Management Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. AUTHOR R Khajouei 3 Associate Professor, Medical Informatics Research Center, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.(*Corresponding Author), Tel: 0098 34 31325395 Email: r.khajouei@yahoo.com AUTHOR P Mangolian Shahrbabaki 4 Assistant Professor, Nursing Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE میزان رضایت شغلی پرستاران شاغل در بخش‌های کودکان و عوامل موثر بر آن چکیده زمینه و هدف: رضایت شغلی پرستاران جزء بسیار مهمی از زندگی کاری آنان است که می‌تواند بر امنیت بیمار، روحیه کارکنان، عملکرد و کیفیت مراقبت‌های پرستاری تأثیر بگذارد. کودکان بیمار، همواره برای برطرف کردن نیازهای خود وابسته به پرستاران هستند و پرستاران نقش عمده‌ای در کار با کودکان در بیمارستان‌ها دارند. مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین میزان و عوامل مؤثر بر رضایت شغلی پرستاران شاغل در بخش‌های کودکان بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 1391 انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش مطالعه‌ای توصیفی و از نظر زمانی مقطعی است که بر روی 80 پرستار شاغل در بخش‌های کودکان بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند، انجام گردید. به منظور جمع آوری داده‌ها در این مطالعه از پرسشنامه رضایت شغلی "مینه سوتا" استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها از طریق آمار توصیفی و آزمون‌های آماری تی مستقل و من ویتنی انجام شد. نرم افزار مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده‌هاSPSS  نسخه 16 بود. یافته‌ها: میزان رضایت شغلی 55 درصد از پرستاران در سطح متوسط و 45 درصد آنها در سطح بالا قرار داشت. میانگین رضایت شغلی پرستاران بخش کودکان 93/10± 86/72 بود. با استفاده از آزمون آماری تی مستقل ارتباط معنی‌دار آماری بین رضایت شغلی پرستاران و علاقه‌ی آنان به حرفه پرستاری به دست آمد (05/0>P). همچنین استفاده از آزمون من ویتنی نشان داد که بین اشتغال به کار در چند بیمارستان و رضایت شغلی پرستاران ارتباط معنی‌دار آماری وجود دارد (05/0>P). نتیجه‌گیری کلی: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر مبنی بر متوسط بودن رضایت شغلی پرستاران بخش کودکان که ناشی از مشکلات مختلف مانند نداشتن علاقه به حرفه پرستاری بوده است، لذا استفاده از راهبردهایی جهت افزایش علاقه و انگیزه پرستاران بخش کودکان توسط مسئولین و مدیران پرستاری ضروری است.  http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2314-fa.pdf 2016-08-24 57 66 10.29252/ijn.29.101.57 رضایت شغلی پرستاران کودکان Job Satisfaction and its Effective Factors among Nurses Working in Pediatric Wards Abstract Background & Aims: Nurses' job satisfaction forms an extremely crucial part of their work-lives which can affect the patient's safety, the staff morale and nursing care quality and functioning. Pediatric patients are dependent on nurses to have had their needs met and nurses have significant role in pediatric wards of hospitals. The purpose of this study was to determine the level and effective factors affecting pediatric nurses' job satisfaction in hospitals affiliated with Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences, Iran. Materials & Methods: This cross- sectional, descriptive study was conducted in 2012 on 80 nurses working in pediatric wards in hospitals affiliated with Ahwaz Jundishapur University of Medical Sciences that were selected by census. Data were collected by using “Minnesota” job satisfaction questionnaire and were analyzed by descriptive statistics and T-test and Mann Whitney test utilizing SPSS version 16. Results: The job satisfaction level turned out to be the average in 55 percent of the nurses and high in 45 percent of them. The mean score of pediatric nurses' job satisfaction was 72.86± 10.93. The findings showed that the relationship between the nurses' job satisfaction and their interest in nursing profession was significant (P<0.05). The relationship between the nurses' job satisfaction and their being employed in several hospitals was statistically significant (P<0.05). Conclusion: Considering the current research findings, different difficulties such as lack of interest in nursing profession have led to the average level of pediatric nurses' job satisfaction. Therefore, it is essential that the authorities and nursing managers utilize some strategies to boost the interest and motivation of pediatric nurses. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2314-en.pdf 2016-08-24 57 66 10.29252/ijn.29.101.57 Job Satisfaction Nurses Pediatric F Hajibabaee 1 PhD candidate in nursing, Department of nursing, School of Nursing and Midwifery,Tehran University of Medical science, Tehran, Iran. AUTHOR M Salehi kamboo 2 Instructor, Department of nursing, Shushtar Faculty of Medicine Science, Ahvaz Jundishapur University of medical Science, Ahvaz, Iran. (*Corresponding Author) Tel:(+98) 9163812811 Email: masoome_salehi@yahoo.com AUTHOR M Najafvandzadeh 3 Instructor, Department of nursing, Shushtar Faculty of Medicine Science ,Ahvaz Jundishapur University of medical Science, Ahvaz, Iran. AUTHOR MH Haghighizadeh 4 Instructor, Department of nursing, Ahvaz Jundishapur University of Medical Science, Ahvaz, Iran. AUTHOR