OTHERS_CITABLE افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار: یک مطالعه مقایسه‌ای چکیده زمینه و هدف: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی است که ممکن است در دانشجویان منجر به بروز اختلال در امور تحصیلی و شغلی، اشکال در انجام وظایف و کاهش انگیزه برای انجام فعالیت‌های جدید شود. فعالیت بدنی و ورزش را می‌توان به عنوان یکی از روش‌های پیشگیری و درمان افسردگی دانست. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه زابل بود. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل 375 نفر از دانشجویان دانشگاه زابل (ورزشکار و غیرورزشکار) بود. آزمودنی‌ها به صورت چندمرحله‌ای انتخاب شدند و پرسش‌نامه استاندارد افسردگی بک را تکمیل کردند. جهت بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان، میانگین معدل دو نیمسال گذشته آنها در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 به وسیله آمار توصیفی، آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون با سطح معنی داری 05/0P≤ مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 42% دانشجویان ورزشکار و 48% غیرورزشکاران دارای درجات مختلفی از افسردگی بودند. پس از مقایسه میانگین افسردگی دو گروه تفاوت معنی داری بین دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار یافت شد (05/0>P) اما در مقایسه پیشرفت تحصیلی آنها اختلاف معنی داری دیده نشد (05/0<P). همچنین نتایج آزمون همبستگی حاکی از ارتباط معکوس و معنی داری بین دو متغیر افسردگی و پیشرفت تحصیلی در گروه‌های مورد بررسی بود (05/0>P). نتیجه‌گیری کلی: با توجه به شیوع بالای افسردگی بین دانشجویان مورد مطالعه و کاهش معنی دار افسردگی در دانشجویان ورزشکار، ترغیب دانشجویان به شرکت در برنامه های ورزشی پیشنهاد می شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2200-fa.pdf 2015-10-03 1 10 10.29252/ijn.28.96.1 افسردگی پیشرفت تحصیلی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار Depression and Academic Achievements in Athletes and Non-athletes University Students: A Comparative Study Abstract Background & Aims: Depression is a common mental disorder and physical activity and exercise are the most important ways to prevent and treat it. The aim of this study was to compare depression and academic achievement in athlete and non-athlete university students. Material & Methods: The present study was a comparative cross-sectional study. The population consisted of 375 students (athletes and non-athletes). Participants were selected by multistage sampling and completed the standard Beck Depression Inventory questionnaire. The academic achievement of students evaluated with the average of their scores in past two semester Data analyzed using SPSS software, version18, through descriptive statistics, t-test and Pearson's correlation coefficient with a significance level of P≤0/05. Results: The results showed that 42% of athletes and 48% of non-athletes students had a various degrees of depression. Significant difference was found between depression in athletes and non-athletes student (P<0/05) but there was no significant difference between academic achievement of these groups (P>0/05). Significant inverse correlation was found also between depression and academic achievement of students (P<0/05). Conclusion: Given the relatively high prevalence of depression among students and the undeniable positive effects of exercise, it is necessary to consider exercise as a strategy for preventing mental illness, decrease the healthcare costs and improve students' academic achievement. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2200-en.pdf 2015-10-03 1 10 10.29252/ijn.28.96.1 Depression Academic Achievement Students Athletes and Non-Athletes MS Azarniveh 1 Academic Instructor, Department of Physical Training, University of Zabol, Zabol, Iran. AUTHOR SA Tavakoli Khormizi 2 Academic Instructor, Department of Physical Training, University of Zabol, Zabol, Iran.(*Corresponding author) Tel: 09124951642 Email: tavakoliali26@uoz.ac.ir AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر طب فشاری بر دفع روده‌ای بیماران تحت کشش استخوانی چکیده زمینه و هدف: یبوست و تغییر دفع روده‌ای یکی از شایعترین و آزار دهنده ترین عوارض در بیماران بی حرکت است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر طب فشاری بر دفع روده‌ای بیماران تحت کشش استخوانی انجام شد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی نیمه تجربی با گروه کنترل است. نمونه پژوهش شامل 120 بیمار تحت کشش استخوانی بستری در بیمارستان‌های سینا و شریعتی از فروردین 1393 تا آذر 1393 بود که به روش در دسترس انتخاب شده و در دو گروه تحت طب فشاری (60 نفر) و کنترل (60 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله طب فشاری بر نقاط LI4 و SJ6 و ST25 برای 2 دقیقه، 2 بار در روز و به مدت 3 روز انجام شد. بعد از اولین دفع روده‌ای جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته بررسی وضعیت دفع روده‌ای استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون های آماری فیشر، تی مستقل و کای دو در نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: آزمون تی مستقل نشان داد که پس از انجام مداخله دو گروه کنترل و طب فشاری از نظر میانگین وضعیت دفع روده‌ای تفاوت آماری معنی داری دارند (05/0p<) و دفع روده‌ای در بیشتر افراد گروه مداخله نسبتا آسان بوده است. آزمون کای دو تفاوت آماری معنی داری بین دو گروه بعد از مداخله از نظر زمان اولین اجابت مزاج نشان داد (05/0p<) و گروه مداخله زودتر دفع روده‌ای داشتند. نتیجه گیری کلی: با توجه به نتایج، طب فشاری به عنوان یک روش درمانی غیر تهاجمی و غیر دارویی در بهبود دفع روده‌ای بیماران بی حرکت توصیه می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2202-fa.pdf 2015-10-05 11 21 10.29252/ijn.28.96.11 طب فشاری دفع روده‌ای کشش استخوانی بی‌حرکتی Effect of Acupressure on Bowel Elimination in Patients with Skeletal Traction Abstract Background & Aim: Constipation and change in bowel elimination is one of the most common and irritating complications in immobile patients. The aim of this study was to investigate the effect of acupressure on bowel elimination in patients with skeletal traction. Material & Methods: This study is a quasi-experimental study. The study sample consisted of 120 patients with skeletal traction hospitalized in Sina and Shariati hospitals from late March, 2014 to late December, 2014 who were selected according to convenience sampling and then assigned to an experimental group (n: 60) and a control group (n: 60). In the experimental group acupressure was performed on LI4, SJ6, and ST25 points for two min, twice a day for 3 days. After the first bowel elimination to collect the data a researcher-developed questionnaire of bowel elimination was used. The data were analyzed by Fisher’s exact test, independent t-test, and chi-square test in SPSS 21. Conclusion: According to the results, acupressure as a noninvasive and non-pharmacological therapy is recommended to improve bowel elimination in immobile patients.Results: The independent t-test indicated a significant difference between the control and acupressure groups in the mean score of bowel elimination (P<0/05) and the majority of the experimental group had a relatively easy bowel elimination. The chi-square test indicated a significant difference between the two groups in the first defecation time (P<0/05) and the experimental group had an earlier bowel elimination. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2202-en.pdf 2015-10-05 11 21 10.29252/ijn.28.96.11 Acupressure Bowel elimination Skeletal traction Immobility SH Ghiyasvandian 1 Associate Professor, Dept of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran AUTHOR F Jalali niya 2 Dept of Medical Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran. AUTHOR M Fadaei Dehcheshme 3 Master student of Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: 0982166420739 Email: Maryam Fadaei0@gmail.com AUTHOR A Mehran 4 Bio-statistics, School of Nursing and Midwifery ,Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran. AUTHOR K Saatchi 5 Acupuncture Specialists AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر استفاده از شکم ‌بند برشدت درد و رضایتمندی بیماران پس از عمل جراحی شکم چکیده زمینه و هدف: سالیانه بیش از صدها میلیون نفر تحت جراحی قرار میگیرند و درد پس از عمل جراحی را تجربه می‌کنند. بی حرکتی و درد پس از جراحی از عوامل خطر قابل تعدیل ترومبوآمبولی و عوارض ریوی هستند. بر اساس مطالعات اندکی که انجام شده است، استفاده از شکم‌بند، درد بعد از عمل، تشکیل سرم، دیسترس روانی و ناراحتی بعد از عمل را کاهش می‌دهد. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی تاثیراستفاده از شکم‌بند بر درد و رضایتمندی بیماران تحت عمل جراحی شکم انجام شد. روش بررسی: در این کارآزمایی بالینی شاهد دار تصادفی، 48 بیمارکاندید جراحی لاپاراتومی درمانی با برش خط وسط به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. سه روز اول بعد از عمل جراحی بیماران گروه مداخله قبل از اولین حرکت در صبح شکم‌بند بسته و راه می‌رفتند و به محض قرار گرفتن روی تخت، پرسشنامه درد و رضایتمندی تکمیل می‌شد. در گروه کنترل نیز بدون هیچ مداخله‌ای، درد و رضایتمندی شرکت کنندگان بعد از راه رفتن و قرار گرفتن روی تخت اندازه‌گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی (کای دو، فریدمن و تی‌تست) استفاده شد. یافته‌ها: درگروه مداخله شدت درد به طور معنی‌داری کمتر (05/0p<) و رضایتمندی به طور معنی‌داری بیشتر (05/0p<) از گروه کنترل بود. نتیجه گیری کلی: نتایج نشان داد که شکم‌بند به عنوان یک روش مداخله غیر دارویی منجر به کاهش درد و افزایش رضایتمندی بیماران بعد از جراحی شکم می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2207-fa.pdf 2015-10-07 22 29 10.29252/ijn.28.96.22 شکم‌بند درد رضایتمندی جراحی شکم The Impact of Abdominal Binder on the Pain Intensity and Satisfaction of the Hospitalized Patients after Abdominal Surgery Abstract Background & Aims: Each year over a hundred million people are undergoing surgery and experience the postoperative pain. Immobility and pain are modifiable risk factors for development of venous thromboembolism and pulmonary morbidity after major abdominal surgery. Documentation from a few studies implies that abdominal binders diminish post-operative pain, seroma formation, psychological distress and post-operative discomfort. Thus the purpose of this study is to investigate the impact of using abdominal binder on the pain intensity of patients after abdominal surgery. Material & Methods: In a randomized controlled clinical trial, 48 patients who underwent therapeutic laparotomy surgery with abdomen midline incision allocated to intervention and control group randomly. In the first three days after surgery patients in the intervention group used the abdominal binder before the first movement in the morning, then come down the bed and walked. The pain and satisfaction questionnaire completed as soon as they go back to bed. The pain intensity and satisfaction of control group measured after walking and when they go back to bed in the morning. For data analysis, descriptive and inferential statistics (chi-square, t-test, and Friedman) were used. Results:Patients in the intervention group experienced a significant decrease in pain intensity (p<0.05). Patients' satisfaction was significantly higher in the intervention group (p<0.05). Conclusion:The results of the study showed that abdominal binder, as a non-pharmacologic method of pain management decreased the patients’ pain and increased the patients’ satisfaction in abdominal surgery.  http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2207-en.pdf 2015-10-07 22 29 10.29252/ijn.28.96.22 Binder Pain Abdominal Surgery Satisfaction F Ghani Dehkordi 1 PhD student in nursing, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran. AUTHOR Z Amirian 2 MS. in nursing, Shahr-e-kord University of medical sciences, Shahr-e-kord. Iran. (*Corresponding author) Tel: 09133840310 Email: zeinab_amirian@yahoo.com AUTHOR
OTHERS_CITABLE پاسخ‌های فیزیولوژیک نوزادان نارس به مراقبت خوشه‌ای سه و پنج مرحله‌ای : یک کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی چکیده زمینه و هدف: زندگی نوزادان نارس بستری در بخش مراقبت‌های وی‍‍ژه نوزادان، از لحظه‌ی تولد پراسترس است. در راستای کاهش استرس تحمیلی بر این نوزادان مراقبت خوشه‌ای توصیه می‌گردد. هدف از این مطالعه، تعیین و مقایسه پاسخ‌های فیزیولوژیک نوزادان نارس به مراقبت خوشه‌ای با سه و پنج پروسیجر غیرتهاجمی می‌باشد. روش ‌بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی متقاطع تصادفی بود. جامعه پژوهش شامل 31 نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان در سن 32 هفتگی بودند که تحت مراقبت خوشه‌ای سه مرحله‌ای و پنج مرحله‌ای قرار گرفتند و تعداد ضربان قلب، تعداد تنفس و میزان اشباع اکسیژن خون اندازه‌گیری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار STATA10 در سطح معنی داری 05/0 انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین میزان اشباع اکسیژن در قبل، حین و بعد از مراقبت خوشه‌ای در گروه مراقبت خوشه‌ای سه مرحله‌ای به ترتیب 52/97، 32/97، 84/97 و پنج مرحله‌ای 68/97، 94/97، 65/97، ضربان قلب به ترتیب 26/146، 90/149، 97/149 و پنج مرحله‌ای 61/150، 77/154، 65/154و تعداد تنفس در مراقبت خوشه‌ای سه مرحله‌ای به ترتیب 68/51، 87/48، 71/47 و پنج مرحله‌ای 10/49، 61/48، 48/49 بوده است که تمامی موارد در محدوده طبیعی قرار داشتند. تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین پاسخ‌های فیزیولوژیک دو مداخله یافت نشد (05/0 P>) و در مجموع می‌توان هر دو مراقبت خوشه‌ای را قابل قبول قلمداد نمود. نتیجه‌گیری کلی : با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان مراقبت خوشه‌ای متشکل از پنج مرحله را همانند مراقبت خوشه‌ای سه مرحله‌ای برای نوزادان نارس 32 هفته‌ای که وضعیت پایداری دارند، پیشنهاد نمود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2209-fa.pdf 2015-10-10 30 39 10.29252/ijn.28.96.30 نوزاد نارس مراقبت کردن خوشه‌بندی کردن علایم فیزیولوژیک The Physiological Responses of Preterm Infants to Clustered Care with Three and Five Procedures: A Randomized Crossover Clinical Trial Abstract Background & Aims: The life of preterm infants admitted to a Neonatal Intensive Care Unit (NICU) is stressful from the moment of birth. In order to reduce the stress imposed on these infants clustered care is recommended. The aim of present study was to compare the physiological responses of preterm infants to clustered care with three and five noninvasive procedures. Material & Methods: This study was a randomized crossover clinical trial. Thirty one preterm infants were studied at 32 weeks age by clustered care with three and five procedures. Primary outcomes such as heart rate, respiratory rate and blood oxygen saturation were assessed. Data analysis conducted with a mixed model method at 0.05 significant level. Results: The findings showed that the mean of oxygen saturation on before, during and after clustered care with three procedures were respectively 97.52, 97.32, 97.84 and in clustered care with five procedures were 97.68, 97.94, 97.65. Heart rate of three procedures were 146.26, 149.90, 149.97 and five procedures were 150.61, 154.77, 154.65. Respiratory rate of three procedures were respectively 51.68, 48.87, 47.71 and five procedures were 49.10, 48.61, 49.48. All of these physiological responses were at normal range. Significant differences were not found between physiological responses of two groups (P>0.05). Conclusion: Clustered care with three procedures is as same as clustered care with five procedures and both of them could be recommended for stable premature infants in 32 weeks. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2209-en.pdf 2015-10-10 30 39 10.29252/ijn.28.96.30 Premature infant Physiological Caring Clustering L Valizadeh 1 Associate professor, Nursing & Midwifery faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. AUTHOR M Avazeh 2 Postgraduate student of Nursing, Nursing & Midwifery faculty, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. Tel; 00984134796770 Email: Mnn656194@yahoo.com AUTHOR N Babaei 3 MS of Nursing, Meshkin Higher Institute of Health, Ardabil University of Medical Sciences, Ardabil, Iran. AUTHOR MB Hosseini 4 Associate professor, Faculty of Medicine, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. AUTHOR M Asghari Jafarabadi 5 Assistant Professor, Road Traffic Injury Prevention Research Center, Faculty of Health, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر شرکت در گروه حمایتی همتایان بر سلامت روان بیماران تحت درمان با همودیالیز چکیده زمینه و هدف: بیماران تحت درمان با همودیالیز با طیف وسیعی از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی روبرو شده و در نهایت در معرض ناتوانی قرار می‌گیرند. در گروه‌های حمایتی همتایان افراد با تجربه‌های مشابه، راهبردهایی را ارایه می‌دهند که منجر به بهبود کیفیت زندگی بیماران گردد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر شرکت در گروه حمایتی همتایان بر سلامت روان بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده با گروه مداخله و کنترل بر روی 64 بیمار تحت همودیالیز در بیمارستان شهر سبزوار در سال 1392 انجام گرفت. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده بوده و شرکت کنندگان با استفاده از بلوک‌های جایگشتی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. بیماران گروه کنترل مراقبت روتین بخش دیالیز را دریافت می‌کردند. جلسات حمایتی همتایان به مدت 8 هفته به صورت 2 ساعت در هفته جهت گروه مداخله برگزار شد و موضوع جلسات بر اساس مشکلات به‌دست آمده از نیاز و علاقه بیماران بود. در هر دو گروه داده‌ها با استفاده از بخش عملکرد روانی پرسشنامه‌ی کیفیّت زندگی مرتبط با سلامت بیماران دیالیزی قبل و بعد از مداخله جمع آوری شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون تی زوجی و تی مستقل در نرم افزار SPSS نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین دو گروه مداخله و کنترل از نظر امتیازهای وضعیت سلامت روان بعد از اتمام مطالعه اختلاف معناداری وجود داشت (05/0P<). در گروه مداخله قبل و بعد از شرکت در گروه حمایتی همتایان، اختلاف آماری معناداری از نظر امتیازهای وضعیّت سلامت روان وجود داشت (05/0P<) و سلامت روان بیمارن تحت همودیالیز در گروه مداخله افزایش یافت. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به این که شرکت در گروه حمایتی همتایان موجب ارتقاء سلامت روان بیماران تحت همودیالیز می‌شود، نتایج این پژوهش می‌تواند در آموزش و مدیریت پرستاری کاربرد داشته باشد و توسط مدرسین پرستاری در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و طراحی فرایند پرستاری در بیماران تحت همودیالیز مورد استفاده قرار گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2215-fa.pdf 2015-10-12 40 49 10.29252/ijn.28.96.40 همودیالیز نارسایی مزمن کلیه سلامت روانی گروه حمایتی همتایان The Effects of Peer Support Groups on Mental Health of Hemodialysis Patients Abstract Background & Aims: Patients treated through hemodialysis experience a great deal of psychological trauma that could lead to a reduction in their quality of life. Peer support groups could offer assistance to patients with similar experiences and thus enhance their quality of life. The aim of the present study is to determine the effects of peer support groups on mental health of patients treated with hemodialysis. Meterial & Methods: A clinical trial research conducted in to hemodialysis patients in Vasei Hospital in Sabzevar in 2013. A total of 64 Patients were divided randomly into two groups of intervention and control using block permutation. Participants in the control group received routine care of hemodialysis ward. The intervention group participated in 8 weekly peer support sessions each lasting 2 hours. Topics discussed at meetings were based on the needs and interest of patients. Research tools were the demographic and mental function part of the Kidney Disease Quality of Life- Short Form questionnaire. For data analysis, SPSS v.18 software and descriptive and analytic methods (paired t-test and independent t-test) were used. Results: Results show a significant difference between the mental health condition scores of the intervention and control groups (p value Conclusions: The results indicate that participating in the peer support groups will improve the mental health of hemodialysis patients. Therefore, the results of the present study could be useful in nursing education and nursing management and designing the nursing process for taking better care of hemodialysis patients. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2215-en.pdf 2015-10-12 40 49 10.29252/ijn.28.96.40 Hemodialysis Chronic kidney failure Mental health Peer group A Malek khahi 1 Master of Science in Heshmatieh Hospital. Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran AUTHOR M Jadid Milani 2 Assistant Professor. Faculty of Nursing and Midwifery, Shahed University,Tehran, Iran AUTHOR P Amiri 3 Community Medicine Specialist, Iranian Research on Healthy Aging (IRCHA) Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran. (٭Corresponding author). Tel: 05144221991-09151702919 Email: Amiri.Parasto@gmail.com AUTHOR
OTHERS_CITABLE اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران چکیده زمینه و هدف: استدلال مسائل اخلاقی یکی از معیارهای صلاحیت حرفه‌ای پرستاران محسوب می‌شود. ترویج اصول عملکرد حرفه‌ای از طریق تأکید بر مبانی اخلاقی یکی از روش‌های تقویت استدلال اخلاقی پرستاران به شمار می‌آید؛ به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل) می‌باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 30 پرستار بود که از میان پرستاران بیمارستان‌ شهید مدنی شهر تبریز در سال 1393 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه استدلال اخلاقی "Inventory Moral Reasoning" به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره 4 جلسه‌ای (هفته‌ای یک جلسه گروهی 90 دقیقه‌ای به مدت یک ماه) آموزش اصول اخلاق پرستاری در گروه مداخله، مجدداً پرسشنامه استدلال اخلاقی به عنوان پس‌آزمون در هر دو گروه تکمیل شد. سپس داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس در نرم‌افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از اجرای مداخله، افزایش معناداری در میانگین نمرات استدلال اخلاقی در گروه مداخله مشاهده شده است (001/0 P=)؛ به طوری که آموزش اصول اخلاق پرستاری در حد معنی داری استدلال اخلاقی پرستاران در گروه مداخله را ارتقاء بخشیده است. نتیجه‌گیری کلی: به نظر می‌رسد آموزش اصول اخلاق پرستاری می‌تواند باعث افزایش استدلال اخلاقی پرستاران گردد؛ بنابراین این مداخله به عنوان برنامه‌ای موثر در جهت ارتقای استدلال اخلاقی توصیه می‌گردد و می‌توان با اجرای آن به بهبود صلاحیت حرفه‌ای پرستاران کمک کرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2218-fa.pdf 2015-10-14 50 57 10.29252/ijn.28.96.50 آموزش اخلاق استدلال پرستاری Effectiveness of Nursing Ethics Education on Ethical Reasoning Nurses Abstract Background & Aim: Ethical reasoning is one of the criteria for professional qualifications of nurses. Promoting the principles of professional performance through emphasis on ethics reinforce the ethical reasoning in nurses. Therefore, this study aimed to evaluate the impact of training on ethical reasoning among nurses. Material & Methods: This study is Quasi-experimental (pretest and posttest control group). The sample consisted of 30 nurses from Shahid madani hospital, Tabriz, Iran in 2014. Participants were selected by convenience sampling and randomly allocated to experimental and control groups (n=15 per group). Moral reasoning questionnaire was administered in both groups before and after intervention. Experimental group met weekly (four 90-minute sessions). The data were analyzed by analysis of covariance using SPSS v.20 software Results: The results of analysis of covariance showed that after intervention, a significant decrease in moral reasoning scores were observed in the experimental group (P = 0/001); so nursing ethics training enhanced moral reasoning significantly in experimental group . Conclusion: Nursing ethics education can increase the nurses' moral reasoning; so this intervention is recommended as an effective program to promote ethical reasoning and its implementation can improve the professional qualifications of nurses. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2218-en.pdf 2015-10-14 50 57 10.29252/ijn.28.96.50 Education Ethics Ethical Reasoning Nurses J Mohamadi 1 Ph.D Student of General Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran. AUTHOR A Azizi 2 Ph.D Student of General Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran. (*Corresponding author). Tel: +98 9141026058 E-mail: amir28144@gmail.com AUTHOR