OTHERS_CITABLE زمینه‌های اجتماعی سلامت نوجوانان: پژوهش کیفی   زمینه و هدف: جامعه بستر زندگی و در بر گیرنده نهادهای اجتماعی است. نوجوانان یکی از گروه‌های مهم اجتماعی هستند که هم به دلیل ویژگی‌های اجتماعی کنونی و هم به دلیل ویژگی‌های نوجوانی، دشواری‌ها و آسیب‌های زیادی را تجربه می کنند. شیوه ی زندگی و عادات نوجوانی گاه تا پایان عمر به درازا می‌کشد و از این رو مشکلات حاصله بیش از آنکه تنها به یک دوره بازگردد، بر یک عمر موثر خواهد بود. شناخت عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نوجوانان به درک نوجوانی در بستر اجتماع کمک خواهد کرد.   هدف از انجام این پژوهش تبیین دیدگاه نوجوانان در مورد عوامل اجتماعی موثر برسلامت بوده است.   روش بررسی: این تحقیق کیفی و از نوع آنالیز محتوای کیفی بوده و با استفاده از مصاحبه‌های باز نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع داده‌ها صورت گرفته است. سپس مکالمات ضبط و دست نویس شده و مورد تجزیه و تحلیل محتوایی قرار گرفته است.   یافته‌ها: حاصل این تحلیل سه طبقه ی اصلی بوده است که هر یک دو و یا سه طبقه ی فرعی را نیز در بر می گرفته اند، که عبارت بوده اند از نشانه شناسی جامعه بیمار، انتظارات نوجوان از جامعه و پیش شرط‌های اجتماعی سلامت.   نتیجه گیری کلی: نقش مهم عوامل اجتماعی بر نوجوانان و سلامت آنان غیر قابل انکار است. پرداختن به بعد اجتماعی سلامت نوجوانان با زیر گروه‌هایی که با خانواده، اشتغال، رفاه و توسعه ارتباط دارد می تواند در طراحی زیر بنای سلامت آینده مفید باشد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-943-fa.pdf 2014-08-25 8 17 پژوهش کیفی - تحلیل محتوا – جامعه – سلامت – نوجوان A qualitative study on social predisposing factors of adolescents’ health Background and aim: society is the living context of adolescents’ health and includes social constitutions. Adolescents as an important social group experience many disturbances because of the characteristics of current society and special features of adolescence. The life style and habits of adolescence sometime lasts until death so the resulted problems would affect all the life. Material & Method: A qualitative content analysis has been used. Open semi structured Interviews were conducted until data saturation Result: These three categories have been emerged: the semiology of an unhealthy society, adolescents’ expectations from the society, social health prerequisites.Discussion: Both the adolescents and their health are affected by the essential role of social predisposing factors. To develop the social aspect of adolescents’ health is necessary. The social aspect of health which is related to the family, employment, welfare and communications could be useful in a healthy foundation of the future.Conclusion: Understanding adolescents’ perspectives is not only important but is useful for maintaining a healthy society. Therefore, families, teachers, health workers and policy makers should develop prevention and intervention programs based on adolescence developmental processes especially tending to social factors. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-943-en.pdf 2014-08-25 8 17 Adolescent – Health – Society - Qualitative Content Analysis Sorror Parvizi s_parvisy@yahoo.com 1 Associate Professor, Department of Public Health Nursing, School of Nursing & Midwifery, Tehran University of AUTHOR Fazlollah Ahmadi 2 Associate Professor in Nursing, Nursing Department, Medical Sciences School, Tarbiat ModaresUniversity, Tehran, Iran AUTHOR hosein pourasadi 3 Nursing Student, School of Nursing & Midwifery, Tehran University ofMedical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی و دانشگاه آزاد اسلامی‌شهر یزد   زمینه و هدف: تفکر انتقادی یک جزء ضروری در عملکرد پرستاری است؛ بنابراین دانش و فهم تفکر انتقادی دانشجویان برای آموزش دهندگان حرفه پرستاری مهم می باشد. لذا این پژوهش با هدف بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان مقطع کارشناسی پیوسته پرستاری انجام گردید.   روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان سال سوم و چهارم کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی و آزاد اسلامی‌شهر یزد شاغل به تحصیل در نیمسال دوم سال 87-1386 تشکیل دادند. نمونه‌های این مطالعه 170 نفر بودند که به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر دو بخش بود، که بخش اول آن شامل مشخصات دموگرافیک و بخش دوم آن پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که 8/81 درصد دانشجویان دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند و زیرگروه‌های جستجوگری در 6/57 درصد، قدرت تجزیه و تحلیل در 4/62 درصد و اعتماد به نفس در 8/51 درصد مثبت؛ و زیر گروه‌های انتقادپذیری در 5/76 درصد، قدرت سازماندهی در 6/60 درصد، و رشدیافتگی در 3/65 درصد متزلزل؛ و زیرگروه حقیقت‌جوئی در 1/67 درصد منفی بود.   نتیجه‌گیری کلی: با توجه به یافته‌های پژوهش که نشان داد گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان پرستاری متزلزل می باشد، بر لزوم استفاده از استراتژی‌های خاص جهت رشد گرایش به تفکر انتقادی تأکید می شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-944-fa.pdf 2014-08-25 18 25 تفکر انتقادی - دانشجویان پرستاری Critical Thinking Dispositions in baccalaureate nursing students of shahid sadooghi and Azad University of medical sciences in Yazd city   Background and Aims: Critical thinking is essential to nursing practice therefore, knowledge and understanding of nursing students' critical thinking is important to nurse educators. The purpose of this study was to determine critical thinking dispositions in baccalaureate nursing students.   Material and methods: It was a descriptive study. Research population was all baccalaurate nursing students in third and fourth year in Azad and Shahid Sadooghi University of Medical Sciences and were studying in second trimester of 2007-2008. The sample included 170 students and recruited randomly. Data was collected by questionnaire and had two parts. The first part included demographics and the second part was the California Critical Thinking Disposition Inventory   Results: It revealed that 81/8% of students' critical thinking disposition were ambivalent and inqisitiveness subscale in 57/6%, analyticity in 62/4% and self confidence in 51/8% were positive and open-indedness in 76/5%, systematicity in 80/6%, maturity in 65/3% were ambivalent, truth seeking subscale in 67/1% was negative.   Conclusion: regarding the findings which indicated critical thinking of baccalaureate nursing students is ambivalent, using special strategies to improve critical thinking disposition is emphasized. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-944-en.pdf 2014-08-25 18 25 Critical thinking – Nursing students Maasoumeh Barkhordary barkhordary.m@gmail.com 1 Instructor, Facaulty of Medical Sciences, Islamic Azad University of Yazd. Yazd. Iran (Corresponding Author) Tell: 0351-8210540-41 Email: barkhordary.m@gmail.com AUTHOR Shamsolmoluk.Jalalmanesh 2 Lucturer Facaulty of Nursing and Midwifery, Islamic Azad University, Tehran Medical Branch, Tehran, Iran AUTHOR Mahmoud.Mahmoudi 3 Professor, PhD in Biostatistics, Facaulty of Health, Tehran University of Medical Science, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی تاثیر آموزش گروهی مهارت کنترل خشم بر پرخاشگری دانش‌آموزان پسر15-12 سال   زمینه وهدف: بیش از یک سوم جمعیت کشور ایران را نوجوانان زیر 18 سال تشکیل می دهند و شیوع پرخاشگری در این سنین با لا است. از آنجا که کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند و پرخاشگری می تواند اثرات زیان آوری بر سلامت جسم و روان آنان داشته باشد، این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر 15-12 سال انجام شده است.   روش بررسی : این مطالعه تجربی بر روی 60 دانش آموز مدارس راهنمایی منطقه 2 کرج که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند انجام گرفته است. ابزار سنجش شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه پرخاشگری آیزنگ بود. داده‌های کسب شده تحت نرم افزار SPSS با آزمون‌های مختلف مورد تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: مقایسه میانگین پرخاشگری در دو گروه آزمون و کنترل قبل و بعد از مداخله به وسیله آزمون تی مستقل حاکی از آن است که بلافاصله پس از مداخله در دو گروه تفاوت آماری معنادار از نظر میانگین پرخاشگری مشاهده می شود.این تفاوت در مرحله پیگیری نیز وجود دارد. بین پرخاشگری و درآمد خانواده ارتباط معناداری مشاهده شد (p‹0/05) .   نتیجه گیری کلی: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش گروهی کنترل خشم بر پرخاشگری دانش آموزان پسر 15-12 سال موثر است و می‌توان از این مداخله در تمامی موقعیت‌هایی که با نوجوانان ارتباط دارد استفاده کرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-945-fa.pdf 2014-08-25 26 35 پرخاشگری - مهارت کنترل خشم - آموزش گروهی – نوجوان The effect of anger management training in groups on aggression of 12-15 years old male students   Background and aims: more than one third of Iran's population is under 18 and prevalence of aggression in this group is high Because of the important role of adolescents as the architects of the future of countries, aggression should be considered as a very serious matter as it can adversely affects their physical and mental health.   The aim of this study was to determine the effect of anger management training in groups on aggression of 12-15 years old male students.   Material and Methods: This study is a semi-experimental research and 60 male students, aged between 12 and 15 years old were selected based on multi-stage random sampling. Measurement tools of the research included: demographic data questionnaire and Eyscenk aggression questionnaire. The resulted data were analyzed by means of SPSS software.   Results: The comparison of mean aggression between both groups before and after intervention using independent T test showed that immediately after intervention a significant statistical difference appears between two groups (p= 0.000). There were also correlations between aggression and many of demographics.   Conclusion: The findings of this study indicates that anger management training in groups has an impact on the aggression of 12 - 15 years old male students and this intervention could by applied in other situations dealing with adolescents. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-945-en.pdf 2014-08-25 26 35 Anger management - Group training - Adolescence Sedighe Maleki 1 MS in Nursing Service Management, Mental health group, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran AUTHOR Masoud Fallahi Khoshknab fallahi@uswr.ac.ir 2 Assistant professor, Psychiatric Nursing & Rehabilitation Dept. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran( *Corresponding Author), Tell: 09125071144 Email: fallahi@uswr.ac.ir AUTHOR Abolfazl Rahgooi 3 Lecturer, Psychiatric Nursing Dept. University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran AUTHOR Mahdi Rahgozar 4 Associate professor, Biostatistics Dept., University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE سطح کفایت فعالیتی، اجتماعی و مدرسه‌ای در دختران چاق و دارای اضافه وزن مدارس ابتدایی شهر تبریز   زمینه و هدف: شیوع چاقی و اضافه وزن در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بطور چشمگیری افزایش یافته است. چاقی دوران کودکی روی جنبه های مختلف زندگی از جمله دستاوردهای تحصیلی، مهارتهای اجتماعی،کیفیت زندگی و کفایت اجتماعی اثر می گذارد . هدف از این مقاله مقایسه سطح کفایت فعالیتی، مدرسه ای و اجتماعی کودکان چاق، دارای اضافه وزن و دارای وزن طبیعی در مدارس ابتدایی دخترانه شهر تبریز بود.   روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی بود. نمونه پژوهش شامل 300 نفر دانش آموز دختر (11-7 ساله) از مدارس ابتدایی دخترانه تبریز بوده که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بر حسب پایه تحصیلی و نمایه توده بدن، در سه گروه چاق، دارای اضافه وزن و دارای وزن طبیعی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش چک لیست رفتاری کودک بود که دارای20 آیتم جهت ارزیابی کفایت فعالیتی، مدرسه ای و اجتماعی کودکان در خانه، مدرسه و جامعه می باشد. داده ها با استفاده از نسخه 5/11 نرم افزار SPSS ،ضریب همبستگی پیرسون و آزمون آماری ANOVA تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ها: نتایج نشان داد که هر چند میانگین نمره گروه دارای وزن طبیعی در مقیاس های کفایت (فعالیتی، اجتماعی، مدرسه ای و کفایت کلی) نسبت به گروه دارای اضافه وزن و چاق، بالاتر است اما نتیجه آزمون آنالیز واریانس میانگین نمرات کفایت فعالیتی و کفایت کل را معنی‌دار نشان داد. ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی معکوس و معنی داری را بین نمایه توده بدن و نمره کفایت مدرسه ای و کفایت کلی نشان داد (P<0.05) ولی نمایه توده بدن با کفایت فعالیتی و اجتماعی همبستگی معنی داری نداشت.   نتیجه گیری کلی: یافته های این مطالعه همبستگی معکوس بین نمایه توده بدن و نمره کفایت مدرسه ای و کفایت کلی کودکان را نمایان ساخت بنابراین پیشگیری از چاقی در کودکان می تواند در کاهش یا پیشگیری از مشکلات کفایتی موثر واقع گردد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-946-fa.pdf 2014-08-25 36 42 کفایت فعالیتی - کفایت مدرسه ای - کفایت اجتماعی – چاقی - اضافه وزن - چک لیست رفتاری کودکان Level of activity, social and school competency in obese and overweight girls of elementary schools in Tabriz city   Background and Aims: The prevalence of overweight and obesity among children has dramatically increased in many developing countries. Childhood obesity affects various aspects of life, including academic achievement, social skills, quality of life and social competency . The purpose of this paper is to investigate the level of activity, school and social competency in obese and overweight children of elementary girls’ schools in Tabriz city.   Material and Methods: This research is a comparative-cross sectional study .The sample was 300 students (7-11 years old) of girls elementary schools in Tabriz city, selected based on educational class grade and Body Mass Index (BMI) by random sampling in three groups including normal, overwieght and obese groups . Data were collected by Child Behavior Check List that has a 20 iteams for assessing the activity, school and social competency of children in home, school and society. Data was analyzed by SPSS –Pc (version 11.5).   Results : The results showed that normal group had greater scores on activity, social, school and total competence than overweight and obese groups ,it means that normal group had a favorite level of competency than others groups. The results proposed reverse correlation between BMI and school and total competency (P<0.05). Howeve, BMI had not significant correlation with activity and social competency.   Conclusion: The findings of this study indicated reversed correlation between BMI, school and total competency. So, prevention of obesity can prevent or decrease children's competency problems.   http://ijn.iums.ac.ir/article-1-946-en.pdf 2014-08-25 36 42 Activity Competency - School Competency - Social Competency – Obesity – Overweight - Child Behavior Check List. Bayanah Seyedamini Seidaminib@yahoo.com 1 Lecturer, Faculty of Nursing & Midwifery, Islamic Azad University-Mahabad branch, Mahabad, Iran.(*corresponding author) Tell: 09141468418 AUTHOR Ayyoub Malek 2 Associate Professor, Depatment of Psychiatry, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR Mehrangiz Ebrahimi Mamaghani 3 Assistant Professor, Department of Nutrition, Faculty of Health and Nutrition, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE بررسی رضایت‌مندی بیماران دارای استومی از مراقبت‌های پرستاری   زمینه و هدف: با بررسی میزان رضایت مراجعین و مطالعه درمورد انگیزه‌های نارضایتی آنان می‌توان گام‌های مؤثری در راه پیشگیری از عدم رضایت و ارتقاء کیفیت کار برداشت. با توجه به نیازهای خاص بیماران دارای استومی ، پژوهش حاضر با هدف تعیین درجه رضایت مندی بیماران دارای استومی از مراقبت‌های پرستاری دریافت شده انجام شد.   روش بررسی: در این پژوهش مقطعی، 300 بیمار دارای استومی با روش نمونه‌گیری در دسترس از بیمارستان‌های آموزشی شهر تهران انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده کیفیت مراقبت از دیدگاه بیمار طی سه ماه جمع‌آوری و با استفاده نسخه 16 نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.   یافته‌ها: گویه‌های مربوط به احترام پرستار همراه با ارائه مراقبت، ارتباط مناسب در زمان ارائه اطلاعات و اطلاعات ارائه شده درباره استحمام با استومی به ترتیب دارای بالاترین و اطلاعات ارائه شده درمورد انجمن استومی، انواع وسایل و نحوه تهیه وسایل استومی و نیز کافی بودن وقت جهت صحبت کردن با بیمار به ترتیب پایین‌ترین میانگین بودند.   نتیجه‌گیری کلی: گرچه رضایت‌مندی کلی بیماران از مراقبت‌های پرستاری مربوط به استومی زیاد بود ولی در برخی ابعاد مراقبت نیاز به بررسی بیشتر جهت ارتقاء رضایت مندی و کیفیت مراقبت وجود دارد.   http://ijn.iums.ac.ir/article-1-947-fa.pdf 2014-08-25 43 52 استومی – رضایت‌مندی - مراقبت پرستاری A survey of ostomy patient satisfaction with nursing care   Background and Aims: Effective steps towards prevention of dissatisfaction and promotion of care could be operationalized by assessing consumers’ satisfaction and studying the reasons of their dissatisfaction. Regarding the special needs of ostomy patients this study has been done with the aim of determining the ostomy patient’s satisfaction with nursing care.   Materials & Methods: In this cross- sectional study, 300 ostomy patients were recruited by convenience sampling from Educational Hospitals of Iran, Tehran & Shahied Beheshti University. Data was collected by Modified Quality from Patient perspective and was analyzed using SPSS –PC (ver.16)   Results: The mean for Items related to respect by nurse during care, good relationship during information giving, and information regarding bathing with ostomy were respectively high. The mean for items of information related to ostomy association, types of appliances and how to provide them and provision of time to talk to patients were respectively low.   Conclusion: although total satisfaction with ostomy nursing care was high, but some aspects of nursing care should be revised to promote satisfaction with care. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-947-en.pdf 2014-08-25 43 52 Ostomy – Satisfaction - Nursing care Nasrin Sarabi nasinsaraby06@gmail.com 1 Lecturer, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science and Health Services, Tehran, Iran (*Corresponding author). Tell: 09188720166 E- mail: nasinsaraby06@gmail.com AUTHOR Fariba Nasiri- Ziba 2 Senior lecturer, School of Nursing and Midwifery ,Tehran University of Medical Science and Health Services, Tehran, Iran AUTHOR Tahereh Safarabadi - Farahani 3 Senior lecturer, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Science and Health Services, Tehran, Iran AUTHOR Agha Fatemeh Hosseini 4 Senior lecturer, School of Management and Medical Information, Tehran University of Medical Science and Health Services, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارزیابی کارائی مدل بزنف در ارتقاء سلامت بیماران مبتلا به سرطان   زمینه و هدف : سرطان دسته ای از بیماری هاست که با رشد کنترل نشده سلولی وتهاجم به بافتهای موضعی و متاستاز سیستمیک مشخص می شود . میزان بروز سرطان طی 50 سال گذشته به طور یکنواخت افزایش پیدا کرده است. تغذیه، فعالیت بدنی و روحیه امید وارانه از عوامل بسیار مهم در پیش آگهی بیماری سرطان می باشد. هدف از این پژوهش ارزیابی کارائی مدل بزنف در ارتقاء سلامت بیماران (توانمندسازی بیماران برای کنترل بر سلامت و بهبود وضعیت خود) مبتلا به سرطان شهرستان سنندج سال 1386 است.   روش بررسی : این مطالعه یک کارآزمایی بالینی از نوع شاهددار تصادفی شده می باشد که در طی آن پرسشنامه سنجش آگاهی و نگرش در قالب مدل بزنف و پرسشنامه امید هرث قبل و بعد از مداخله دربیماران دو گروه آزمایش و شاهد ( هر گروه 25 نفر ) و پرسشنامه سنجش آگاهی و نگرش در خانواده بیمار به عنوان مراقبین اصلی در دو گروه مورد و شاهد( هر کدام 25 نفر) تکمیل شد. مداخله آموزشی برای بیماران و خانواده گروه مورد به صورت چهره به چهره و انفرادی و با روش PBL ( (Problem Based Learning انجام شد. داده ها با استفاده از نسخه 14 نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای Chi-square و آنالیز کوواریانس، در سطح معنی دار ی 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.   یافته ها : میانگین نمره آگاهی در بیماران گروه آزمایش به طور معنی داری بیش از گروه شاهد بود(001/0 P< ) همچنین انجام مداخله باعث مطلوبتر شدن وضعیت نگرش در گروه آزمایش شد(001/0 P< ). اختلاف معنی داری درمیانگین نمرات نرمهای انتزاعی(12/0 P= ) و فاکتورهای قادر سازی (08/0 (P= دو گروه مشاهده نشد. میانگین نمرات امید در بیماران گروه مورد به طور معنی داری بیش از گروه شاهد بود(008/0 (P= . همچنین میانگین نمره آگاهی در خانواده بیماران گروه آزمایش بیش از گروه شاهد بود(001/0 P< ) و انجام مداخله باعث بهبود وضعیت نگرش در خانواده گروه مورد شد(000/0 P< ).   نتیجه گیری کلی: مداخلات آموزشی در افزایش اگاهی و بهبود نگرش و افزایش امید بیماران و خانواده آنان موثر است ؛بنابرین شایسته است به منظور ارتقای کیفیت زندگی بیماران میتلا به سرطان، ارائه خدمات آموزشی با روشهای مناسبی مانند PBL(Problem Based Learning) با مشارکت فعال بیمار و خانواده در فرایند بحث با برنامه ریزی مدون انجام پذیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-948-fa.pdf 2014-08-25 52 61 سرطان – ارتقاء سلامت – مدل بزنف – تست مدل Performance assessment of Baznef model in health promotion of patients with cancer Background and Aims: Cancer occurs when cells divide uncontrollably. These abnormal cells can invade nearby tissues or travel to distant sites by entering the bloodstream or lymphatic system. Incidence rate of cancer during the last 50 years has increased constantly. Nutrition, physical activity and hope are important factors in cancer. However, patients do not have correct knowledge and proper attitude regarding these important factors. The aim of this study is performance assessment of basnef model in health promotion for pations with cancer in Sanandaj city.Material & Methods: This study is a randomized controlled trial. Knowledge and attitude questionnaires in basnef model and HHI questionnaire was completed before and after intervention in two case and control groups (n: 50) and knowledge and attitude questionnaire in patients family in two case and control groups (n: 50).The educational and promotional intervention for patients and their families in case groups as a face to face method and individually with PBL method was accomplished. Data was analyzed by use of spss and Chi –square tests and co-variance analysis.Results: The mean score for knowledge in case group patients was significantly more than controls group (P<o.ooo). Intervention also resulted in better attitude in case group patient) P<0.000).A significant difference was not found in subjective norms mean score (P<0.12) and enabling factors (P<0.08) in two groups. The hope mean scores in case group patients was significantly more than control group (P<0.008). The knowledge mean scores also in family case group was more than control group family (P<0.001) and intervention resulted in better attitude situation in case group family (P<0.000).  Conclusions: Educational intervention is effective in increasing knowledge and improvement of attitude and also promotion of hope in cancer patients and their families. So preper educational methods (e.g. PBL), with active participation of patients and families to promote quality of life is recommended. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-948-en.pdf 2014-08-25 52 61 Cancer – Health Promotion – Basnef model – Model testing Mohammad Hossein Taghdisi 1 Associate Professor, Medical services group, Faculty of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR Nasrin Abdi abdi_nasrin@yahoo.com 2 Doctoral student in health education & promotion, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding Author), Tell: 09183736328 Email: abdi_nasrin@yahoo.com AUTHOR Sirous Shahsavari 3 Senior Lecture, Kordestan University of Medical Sciences, Kordestan, Iran AUTHOR Maryam Khazaeipool 4 Doctoral student in health education & promotion, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE ارتباط فعالیت بدنی با ضخامت چربی زیر پوست پشت بازوی دختران دبیرستانی   زمینه و هدف : کاهش تحرک و افزایش فعالیت های نشسته طی دهه های اخیر یکی از مهمترین عوامل گسترش چاقی در همه گروهای سنی بویژه نوجوانان می‌باشد، مطالعه حاضر با هدف کلی تعیین ارتباط فعالیت بدنی و چربی زیر پوست پشت بازوی دختران دبیرستانی انجام گرفت.   روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی پیش‌گویی کننده بود. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر 18-14 ساله دبیرستان های منطقه غرب تهران بودند. 385 دانش آموز که بیماری شناخته شده جسمی- روانی نداشته و عضو تیم های حرفه ای ورزشی و تحت رژیم غذایی خاص نبودند وارد مطالعه شدند. نمونه گیری مرحله ای و تصادفی بود.   جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی (فرم کوتاه) و ابزار کالیپر استفاده شد. جهت تجزیه تحلیل داده ها آزمون های آماری ANOVA ، کای اسکوئر و ضریب همبستگی اسپیرمن با استفاده از نسخه 14 نرم افزار SPSS استفاده شد.   یافته ها: نتایج نشان داد که نزدیک به نیمی از دانش آموزان فعالیت بدنی کم داشته و بر اساس ضخامت چربی زیر پوست پشت بازو در گروه دارای اضافه وزن و چاق قرار می گرفتند، اما ارتباط معنی داری میان فعالیت بدنی و ضخامت چربی زیر پوست پشت بازو بدست نیامد، اگر چه کاهش فعالیت بدنی با ا فزایش وزن همراه بود.   نتیجه گیری کلی: نتایج مطالعه ارتباط معنی دار میان فعالیت بدنی و ضخامت چربی زیر پوست پشت بازو نشان نداد، ولی با توجه به تاثیر فعالیت بدنی در ارتقاء سلامتی نیاز به برنامه ریزی مناسب در جهت تشویق نوجوانان به تحرک و فعالیت بیشتر ضروری به نظر می رسد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-949-fa.pdf 2014-01-05 62 68 فعالیت بدنی - ضخامت چربی زیر پوست پشت بازو - دختران دبیرستانی Relationship between Physical Activity and Triceps Skin Fold Thickness in adolescent girl students   Background and Aims: In recent decades reduction in physical activity had become as one of important factors in increasing obesity in all people especially in adolescents. The aim of this study was to determine relationship between physical activity and triceps skin Fold Thickness in adolescent girls.   Material and Method: It was an anticipational correlational study. Three hundred eighty five girls in high school were selected randomly. They neither had known physical/mental diseases, nor were engaged in sport teams. They also had not special diets. Data collection was done by IPAQ (short form) and caliper. Analysis was done by ANOVA, Chi square, and Spearman correlation using SPSS - PC (14version).   Results: Data indicated that almost half of student had low physical activity and according to triceps skin fold thickness they were included in over weight and obess group. However, no significant correlation was seen between physical activity and skin fold thickness.   Conclusion: Although there was no correlation between Physical activity and obesity, but systematic programs to enhance adolescent’s activity and to promote their health could be commended.   http://ijn.iums.ac.ir/article-1-949-en.pdf 2014-01-05 62 68 Physical Activity - Triceps Skin Fold Thickness - Adolescent Girls Masoumeh Moghadam 1 Post graduated of public health Nursing, Faculty of Nursing & Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding Author), Tell: 09123417545 Email: masoumehmoghaddam@gmail.com AUTHOR ES Hajikazemi eftekharalsadat@hotmail.com 2 Assistant professor, Member of Center for Nursing Care Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR Farah RoozberM 3 Senior Lecture, Faculty of Nursing & Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR Anahita Hoshyar rad 4 Senior Lecture, Faculty of Nutrition & Food Industries, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR Agha Fatemeh Hosseini 5 Senior Lecture, Information group, Faculty of Management & Medical Information, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تاثیر برنامه آموزشی چند رسانه ای بر میزان بروز مواجهه با اجسام تیز و آلوده در کارکنان پرستاری   زمینه و هدف: کارکنان درمانی با تهدید جدی آسیب ناشی از فرو رفتن اجسام تیز آلوده به خون و مایعات بدن بیماران مواجه هستند. هدف این مطالعه تعیین تاثیر یک برنامه آموزشی چند رسانه ای بر میزان بروز مواجهه با اجسام تیز و آلوده در کارکنان پرستاری یک بیمارستان دانشگاهی شیراز (1388) بود.   روش بررسی: در مطالعه ای تجربی، 120 پرستار یک بیمارستان دانشگاهی، به روش تصادفی سیستماتیک به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش، یک دوره آموزشی چند رسانه ای پیشگیری از مواجهه با اجسام تیز و آلوده در دو هفته اجرا گردید ولی گروه کنترل در این زمینه آموزش ندیدند. همه نمونه ها پرسشنامه مواجهه شغلی و میزان آگاهی را در مدت 4 ماه قبل و 4 ماه بعد از آموزش تکمیل کردند. پس از جمع آوری داده ها، از میانگین، انحراف معیار، آزمون تی زوجی و مربع کای جهت تحلیل داده ها استفاده و سطح معنی داری05/0 تعیین گردید.   یافته ها: میزان بروز مواجهه با اجسام تیز و آلوده بعد از آموزش درگروه آزمایش به طور معنی داری کاهش یافت(05/0> p ) اما این تغییر در گروه کنترل معنی دار نبود (05/0 p > ). پس از آموزش، میانگین نمره آگاهی گروه آزمایش به طور معنی داری از 05/ 8 به 1/14 بهبود یافت (05/0> p ) اما افزایش نمره آگاهی گروه کنترل از 30/8 به 98/8 معنی دار نبود(33/0 p= ).   نتیجه گیری کلی: پس از آموزش، میزان بروز مواجهه با اجسام تیز و آلوده در گروه آزمایش کاهش یافت. بنابراین آموزش مداوم در این زمینه ضروری است. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-950-fa.pdf 2014-08-25 69 77 آموزش چند رسانه ای - اجسام تیز آلوده – پرستار The effectiveness of a multimedia training program on incidence of occupational exposure to contaminated sharp tools among nurses   Background and Aims: Health workers are threatened by injuries caused by the insertion of sharp medical devices (Needle Stick Injury) contaminated with patients َ ' blood and body fluids. The purpose of this study was to explore the effect of a multimedia training program on the incidence of occupational exposure of nurses to contaminated sharp tools in a university hospital in 2009.   Material and Methods: In an experimental study, 120 volunteer nurses, working in a university hospital was randomly assigned to either experimental group or control group. The experimental group received a multimedia training program for prevention of exposure during two weeks but the control group did not receive any training. All subjects completed the occupational exposure and knowledge questionnaires during 4 months before and 4 months after intervention. After data collection, mean standard deviation, paired t-test and chi-square were used for data analysis. Significant level of P< 0.05 was accepted.   Results: in the experimental group, the incidence of occupational exposure to contaminated sharp tools decreased (p0.05). Also the mean score for knowledge in the experimental group improved significantly from 8.05 to 14.1(p<0.05) but the increase in the mean score of knowledge in control group from 8.30 to 8.98 (p=0.33) was not significant.   Conclusion: The knowledge and performance of the experimental group regarding occupational exposure to contaminated sharp tools improved. Continuous education is recommended. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-950-en.pdf 2014-08-25 69 77 Training – Incidence - Contaminated sharp tools – Nurse Masoud Bahreini msdbahreini@yahoo.com 1 Assistant professor, School of Nursing, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran (*Corresponding Author), AUTHOR Mostafa Bijani 2 Lucturer, Fasa University of Medical Sciences, Kerman, Iran AUTHOR Hashem Rahmati 3 Lucturer, Shiraz University of Medical Sciences, Fars, Iran AUTHOR Shohreh Shahamat 4 MS Student in Organizational psychology, Azad Islamic University, Marvdash branch, Fars, Iran AUTHOR