OTHERS_CITABLE «نامه به سردبیر» مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در نسل جدید پرستاران کار گروهی مؤثر عنصر اساسی محیط کار بهداشتی است و همواره چالش‌هایی برای برآوردن انتظارات کارفرمایان و کارکنان وجود دارد. با این وجود، مصرف کنندگان یا کاربران خدمات بهداشتی اغلب گمان می‌کنند که کار گروهی مؤثر در مراکز بهداشتی الزاما وجود دارد. وظیفه سیاست گذاران، کلینیسین‌‌ها و مدیران نظام بهداشتی این است که راه‌هایی برای بهبود شرایط کاری کارکنان و برآوردن انتظارات بیماران بیابند. در برخی کشورها، مدیران نظام بهداشتی، سیاست گذاران و آموزش دهندگان در تلاش هستند تا برای دستیابی به مراقبت ادغام یافته و با کیفیت، محیط کار بهداشتی را به محیط کار گروهی مؤثر تبدیل کنند. از سوی دیگر، توسعه‌ی سریع و مداوم تکنولوژی پزشکی و پیچیدگی ارایه مراقبت‌های بیمار- محور در قرن بیست و یکم، کار گروهی و همکاری بین حرفه‌های بهداشتی را می‌طلبد. این مقاله اهمیت توسعه مهارت‌های اجتماعی و کار گروهی در محیط‌های آموزشی و بالینی را بررسی می‌کند و به معرفی راهبردهایی برای ایجاد و تقویت کار گروهی مؤثر از طریق تغییر برنامه‌های آموزشی رشته پرستاری و سایر حرفه‌های بهداشتی می‌پردازد. 3 تحقیقات و نظرات متخصصین مروری اجمالی از مزایای کار گروهی و اجرای آن ارایه می‌کنند. برای تبدیل محیط کار بهداشتی به محیط کار گروهی مؤثر، به راهبردهای آموزشی جهت ترویج و ادغام همکاری‌های بین حرفه‌ای در برنامه‌های درسی حرفه‌های بهداشتی نیاز است. آموزش بین حرفه‌ای (Interprofessional education/ IPE) یک وسیله ایده آل برای معرفی تازه‌های دانش به دانشجویان و کارکنان مراقبت‌های بهداشتی است و به عنوان یک ابزار آموزشی مؤثر برای بهبود همکاری محسوب می‌شود. سازمان جهانی بهداشت(1) نیاز به همکاری بین حرفه‌های مراقبت‌های بهداشتی در هر دو زمینه آموزش و بالین را شناسایی کرده است. اقدامات مشارکتی همچنین شامل کار کردن نزدیک با بیماران، خانواده‌ها و جوامع برای ارایه بالاترین سطح مراقبت از بیمار است(2). با استفاده از ایفای نقش یا بیماران استاندارد در آزمایشگاه‌های شبیه سازی، دانشجویان می‌توانند مهارت‌های تصمیم گیری و ارتباطی لازم برای کار با بیماران را تمرین کنند و به آن‌ها در مسیر بهبودی خود کمک کنند. مدرسینی که تمایل دارند IPE را در راهبردهای آموزشی خود ادغام کنند، نظریه‌های متعددی در اختیار دارند. به عنوان مثال نظریه یادگیری اجتماعی- فرهنگی می‌تواند به عنوان یک لنز مورد استفاده قرار گیرد که از طریق آن می‌توان به آموزش و ارزیابی همکاری گروهی در طی آموزش بین حرفه‌ای دانشجویان در دوره های آموزش بالینی یا آزمایشگاه ‌ها شبیه سازی پرداخت. مربیان، رهبران و کارکنان پرستاری می‌توانند شیوه‌های تأثیرگذار را به کار گیرند و راهبردهای مبتنی بر تجربه را برای افزایش کار گروهی و همکاری در نسل جدید پرستاران توسعه دهند. شیوه‌های تأثیرگذار شامل فعالیت‌های کلاسی طراحی شده برای ارتقای یادگیری، تعامل و تکمیل این فعالیت‌ها در دوره‌های آموزشی و آنلاین است. همکاری و کار گروهی می‌تواند در گروه‌های سه نفره تعیین شده یا از طریق ترکیب تکلیف با یک عنصر یادگیری مبتنی بر جامعه تشویق شود، به طوری که دانشجویان موظف به تکمیل مصاحبه‌هایی با متخصصین عضو تیم مراقبت‌های بهداشتی بین رشته‌ای شوند. آموزش بین حرفه‌ای باید تمرکز اصلی برنامه‌های دانشگاهی برای آموزش متخصصین آینده باشد تا نهایتاّ کیفیت مراقبت از بیمار را افزایش دهد. دانشجویانی که در IPE مشارکت می‌کنند معتقدند که این آموزش به افزایش آگاهی از رشته‌های دیگر شده و منجر به ایجاد فرصت برای مشورت با اعضای حرفه‌های مختلف می‌شود(3). از آنجا که مراقبت‌های بهداشتی مدرن توسط نظام مراقبت‌های بهداشتی چند رشته‌ای ارایه می‌شود که متکی بر ارتباط مؤثر و کار گروهی به منظور ارایه مراقبت ایمن، مؤثر و باکیفیت اعلاء است، پرستاران در تمام زمینه‌های تخصصی از فرصت‌های بیشماری جهت استفاده از مهارت‌های بین فردی خود برای وارد شدن در همکاری و کار گروهی برخوردار می‌باشند. برای ارایه نگرش جامع، مبتنی بر شواهد و قابل احترام نسبت به حمایت و مراقبت بیمار- محور، آموزش و همکاری بین حرفه‌ای برای کارکنان بهداشتی با پیش زمینه‌های مختلف ضروری است. همچنین بسیار مهم است که مربیان و کارکنان پرستاری در ایجاد مهارت‌های اجتماعی، کار گروهی و ارزش همکاری بین حرفه‌ای در آموزش نسل جدید پرستاران موضع قوی داشته باشند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2834-fa.pdf 2019-02-02 1 4 10.29252/ijn.31.116.1 پرستاری آموزش کار گروهی مهارت‌های اجتماعی دانشجویان “Letter to Editor” Social Skills and Teamwork in New Generation of Nurses Effective teamwork is a critical element of a health workplace, but there are always challenges to meet the expectations of employers and workers. However, for the service-users in the health care setting is a requirement that they often presume to be in place. The duty of the policy makers, clinicians, and health system managers is to seek ways of improving the work conditions for workers and meeting patient expectations. In some countries, health system managers, policy makers, and educators are making major efforts to transform healthcare workplace into effective teamwork environments to achieve high-quality patient care with commitment toward integrative care. On the other hand, the continuous and rapid evolution of medical technology and the complexity of delivering patient-centered-care in the 21st century calls for teamwork and collaboration among healthcare professionals. This article explores the importance of fostering social skills and teamwork in both clinical and teaching environments, and proposes some strategies to guide pedagogical perspectives to promote and strengthen effective teamwork environments through curricular changes in nursing and other health professions. The research and expert opinions offer a comprehensive overview of the benefits of teamwork and its implementation. To transform health care workplaces into effective team-based environment requires educational strategies for incorporating and promoting interprofessional collaborations in the health professions’ curricula. Interprofessional education (IPE) is an ideal medium for introducing new knowledge to pre-professional students and healthcare professionals, and it is considered as an effective pedagogical means of improving collaboration. The World Health Organization (WHO)(1) recognizes the need for collaboration among healthcare professionals in both education and clinical practice. Collaborative practice also involves working closely with patients, families, and communities to provide the highest level of patient care(2). Using role-play or standardized patients in simulation labs allows pre-professional students to practice communication and decision-making skills necessary to work with patients and help them in their recovery journey. Educators wanting to incorporate IPE into their teaching and training strategies have several theories on which to draw. For example, sociocultural learning theory can be used as a lens through which to teach and evaluate team collaboration during students’ IPE in clinical rotations or simulation labs. Nurse educators, nurse leaders, and nursing professionals can utilize high-impact practices and develop experiential-based strategies for enhancing teamwork and collaboration in new generation of nurses. High-impact practices encompasses classroom activities designed to promote learning, engagement, and completion of those activities in didactic and online courses. Collaboration and teamwork can be encouraged within assigned three-person study groups or through incorporating assignments with a community-based learning element requiring students to complete interviews with experts in the interdisciplinary healthcare team. Interprofessional education should be a major focus of university programs training future professionals to ultimately enhance the quality of patient care. Students who have participated in IPE, say it leads to increased knowledge of other disciplines and creates opportunities to consult with members of different professions(3). As modern healthcare is delivered by multidisciplinary healthcare systems who rely on effective communication and teamwork to provide safe, efficient, and high- quality patient care, nurses in all specialty areas have countless opportunities to use their interpersonal skills to engage in collaboration and teamwork. To provide holistic, evidence-based, respectful attitudes toward patient-centered care and support, interprofessional education and collaboration are essential for health practitioners from different discipline backgrounds. It is crucial that nurse educators and nursing professionals take a firm stance in fostering social skills, teamwork, and the value of interprofessional collaboration in educating new generation of nurses.   http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2834-en.pdf 2019-02-02 1 4 10.29252/ijn.31.116.1 Nursing Education Teamwork Social Skills Students A Ebrahimi Ghassemi 1 Associate Professor, Department of Nursing, Hartwick College, New York, United States. (*Corresponding author) Email:aghassemi11@gmail.com AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7970-3096
OTHERS_CITABLE دانش و نگرش پرستاران مراقبت‌های ویژه در مورد پیشگیری از زخم فشاری زمینه و هدف: زخم فشاری یکی از شاخص‌های کیفیت مراقبت‌های سلامت محسوب می‌شود. پرستاران به عنوان یکی از اعضای اصلی تیم سلامت نقش مهمی در پیشگیری از زخم فشاری در مراکز مراقبت سلامت دارند؛ بنابراین این مطالعه با هدف تعیین دانش و نگرش پرستاران در مورد پیشگیری از زخم فشاری انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی است که در سال 1397 انجام گردید. پرستاران مراقبت ویژه شاغل در مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران به صورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. از مجموعه 328 پرسشنامه، 308 پرسشنامه توسط مشارکت کنندگان تکمیل و بازگردانده شد. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه  سنجش دانش زخم فشاریPieper Pressure Ulcer Knowledge Test (PPUKT) و نگرش در مورد زخم فشاری Beeckman و همکاران استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و با آزمون‌های آماری t مستقل، کای دو، دقیق فیشر، و آنالیز واریانس یک طرفه انجام شد. یافته‌ها: بر اساس نتایج، میانگین نمره دانش و نگرش پرستاران در مورد پیشگیری از زخم فشاری به ترتیب 31/47 ± 10/63 و 22/10 ± 40/39 بود و دانش و نگرش بیشتر پرستاران در زمینه پیشگیری از زخم فشاری در سطح نامطلوب قرار داشت. بین نمره دانش پرستاران در گروه‌های مختلف از نظر جنسیت، سابقه آموزش مداوم، سابقه کاری و سابقه خدمت در بخش مراقبت ویژه تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت. همچنین تفاوت نمره نگرش پرستاران در گروه‌های مختلف از نظر جنسیت، ساعت کاری در هفته، سابقه کاری و سابقه کاری در بخش مراقبت ویژه معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به سطح نامطلوب دانش و نگرش پرستاران در زمینه استانداردهای پیشگیری از زخم فشاری و اهمیت ارتقای ایمنی بیماران بستری در بخش مراقبت ویژه، پیشنهاد می‌شود برنامه ریزی آموزشی مناسب برای ارتقای سطح دانش و نگرش مراقبین سلامت به ویژه پرستاران در زمینه پیشگیری از زخم فشاری صورت گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2835-fa.pdf 2019-02-04 5 17 10.29252/ijn.31.116.5 زخم فشاری زخم بستر نگرش دانش پرستار پیشگیری بخش مراقبت ویژه Knowledge and Attitude of Intensive Care Nurses regarding the Prevention of Pressure Ulcer Background & Aim: Pressure ulcers are one of the indicators of the quality of nursing and health care. Nurses, as one of the main members of the health team, play an important role in the prevention of pressure ulcer in health care centers. Therefore, this study aimed to determine the knowledge, attitude, and practice of nurses in preventing pressure ulcer. Materials & Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in 2018. Through complete enumeration, all the employed intensive care unit nurses in the educational centers of Iran University of Medical Sciences were studied. Out of the 328 questionnaires, 308 questionnaires were completed by the participants. For data collection, Pieper Pressure Ulcer Knowledge Test (PPUKT) and Beeckman et al’s attitude toward pressure ulcer questionnaire were used. Data were analyzed by SPSS software version 16, using independent t-test, Chi-square, Fisher’s exact, and one-way ANOVA. Results: According to the results, the mean score of knowledge and attitude of nurses regarding the prevention of pressure ulcer were 63.10 ± 47.31, 39.39 ± 10.22, respectively. The knowledge and attitude of the majority of nurses, regarding the prevention of pressure ulcer was at an undesirable level. Different groups of gender, background of continuous education, work experience, and experience in ICU had a significant difference in knowledge score. There were significant differences between different groups of gender, working hours per week, work experience, and work experience in ICU in terms of attitude score. Conclusion: Considering the undesirable level of knowledge and attitude of nurses about the standards of prevention of pressure ulcers and the importance of improving the safety of patients admitted to the intensive care unit, it is suggested to develop appropriate educational planning to improve the knowledge and attitude of health care providers, especially nurses, in the area of prevention of pressure ulcer. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2835-en.pdf 2019-02-04 5 17 10.29252/ijn.31.116.5 Attitude Bed sore Knowledge Nurse Pressure ulcer Prevention Intensive care unit SH Khojastehfar 1 MS. in Critical Care Nursing, Students Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7950-9632 T Najafi Ghezeljeh 2 Associate Professor, Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran; School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.‎ (*Corresponding author) ‏ ‏Tel:‎‎ ‎‎+‎982143651714‎‏‏‎ Email: ‎‏‏najafi.t@iums.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2779-2525 SH Haghani 3 MS. in Biostatistics, Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1334-9759
OTHERS_CITABLE تأثیر مصرف شربت خرما بر شدت درد زایمان و طول فاز فعال زایمان زنان نخست‌زا زمینه و هدف: زایمان واقعه‌ای دردناک است و مدیریت درد زایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مصرف خوراکی شربت خرما بر شدت درد زایمان و طول فاز فعال زایمان زنان نخست‌زا انجام شد. روش بررسی: این کارآزمایی بالینی تصادفی در مرکز آموزشی- درمانی عسلی شهر خرم آباد بر روی 64 زن نخست‌زای داوطلب سالم واجد معیارهای ورود به مطالعه (در هر گروه 32 نفر) به شیوه تصادفی بدون جایگزینی در دو گروه مداخله شربت خرما و گروه کنترل انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سه بخش پرسشنامه مشخصات فردی، ثبت معاینات واژینال در لیبر و ثبت شدت درد با استفاده از مقیاس دیداری درد بود. شدت درد طی مرحله فعال هر 30 دقیقه ثبت گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تحلیل شد. یافته‌ها: میانگین شدت درد در گروه مداخله شربت خرما به طور معنی‌داری کمتر از گروه کنترل بود (05/0>P). همچنین، میانگین طول فاز فعال زایمان در گروه مداخله به طور معنی‌داری کمتر از گروه کنترل بود (01/0>P). نتیجه‌گیری کلی: مصرف شربت خرما به طور معنی‌داری شدت درد و طول مدت زایمان را کاهش داده بود، به گونه‌ای که علیرغم کاهش درد زایمان، لیبر طولانی نشده بود و طول فاز فعال زایمان نیز بطور معنی‌داری کاهش یافته بود. بنابراین، با توجه به اهمیت پژوهش مبتنی بر شواهد و استفاده از آن در عملکرد، انجام مطالعات بیشتر در زمینه فوق ضروری به نظر می‌رسد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2842-fa.pdf 2020-02-07 18 27 10.29252/ijn.31.116.18 خرما درد زایمان فاز فعال زایمان Effects of Phoenix dactylifera Syrup Consumption on the Severity of Labor Pain and Length of the Active Phase of Labor in Nulliparous Women Background & Aims: Delivery is a painful event, and the management of labor pain is of utmost importance. The present study aimed to assess the effects of the oral consumption of date palm (Phoenix dactylifera) syrup on labor pain and length of the active phase of labor in nulliparous women. Materials & Methods: This randomized clinical trial was conducted on 64 healthy volunteer nulliparous women who met the inclusion criteria at Asali Teaching Hospital in Khorramabad, Iran. The participants were selected randomly and assigned to two groups of intervention (date palm syrup) and control (32 subjects per group). Data were collected using a questionnaire with the domains of demographic characteristics and vaginal examinations in labor, and pain intensity was assessed using the visual analogue scale (VAS). Pain intensity was measured every 30 minutes during the active phase of labor. Data analysis was performed in SPSS version 16. Results: The mean score of pain intensity was significantly lower in the intervention group compared to the control group (P<0.05). Moreover, the mean length of the active phase of labor was significantly lower in the intervention group compared to the control group (P<0.01). Conclusion: According to the results, the consumption of date palm syrup significantly decreased pain intensity and the length of delivery, so that despite reducing the labor pain, labor was not prolonged, and the length of the active phase of labor significantly reduced as well. Considering the importance of evidence-based research and its use in practice, further investigations in this regard are required. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2842-en.pdf 2020-02-07 18 27 10.29252/ijn.31.116.18 Phoenix dactylifera Labor Pain Active Phase of Labor l Fathi 1 Lecturer, Department of Midwifery, School of Nursing and midwifery, Lorestan University of Medical Sciences, Khorramabad, Departement of Midwifery, School of Nursing and midwifery, Tehran University of medical Science, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8151-1229 k Amraei 2 Assistant Professor, Departement of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestam University, Khorramabad, Iran. (*Correspnding author) Tel: 06633120001 Email: amraei.k@lu.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6634-5261
OTHERS_CITABLE همبستگی عدالت سازمانی و تعهد حرفه‌ای و ارتباط آن‌ها با متغیرهای جمعیت‌شناختی در پرستاران زمینه و هدف: پرستاران از اصلی‌ترین عوامل مراقبت از بیمار می‌‌باشند که در تماس مستقیم با بیماران قرار دارند. تعهد حرفه‌ای علاوه بر ماندگاری افراد در حرفه پرستاری و رضایت شغلی آنان، سبب افزایش ایمنی بیمار و کیفیت مراقبت از بیمار می‌گردد. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی عدالت سازمانی و تعهد حرفه‌ای و ارتباط آن‌‌ها با متغیرهای جمعیت‌شناختی در پرستاران بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر زاهدان در سال 1397 انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 298 پرستار به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای از بیمارستان‌های شهر زاهدان انتخاب شدند. داده‌ها توسط پرسشنامه تعهد حرفه‌ای پرستاران  Linو پرسشنامه عدالت سازمانی Niehoff و Moorman جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 21 و آزمون‌های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی‌داری 05/0 P<تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمره تعهد حرفه‌ای و عدالت سازمانی به ترتیب 55/0 ± 68/3 و 52/1 ± 97/3 به دست آمد. نتیجه ضریب همبستگی پیرسون بین دو متغیر عدالت سازمانی و تعهد حرفه‌ای نشان‌دهنده وجود ارتباط آماری مثبت و معنی‌‌داری بین این دو متغیر بود (23/0, r=001/0P<). میانگین حیطه‌های درک پرستاری (01/0=P) و ابقاء در حرفه پرستاری (03/0=P) در پرستاران مرد به صورت معنی‌‌داری بیشتر از پرستاران زن بود. همچنین ابقاء در حرفه پرستاری در پرستاران متأهل بیشتر از پرستاران مجرد بود (02/0=P). میانگین نمره عدالت سازمانی کل و ابعاد عدالت توزیعی و تعاملی به صورت معنی‌‌داری در پرستاران مرد بیشتر از پرستاران زن بود (05/0P<). بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با وضعیت تأهل ارتباط معنی‌‌داری مشاهده نشد (05/0<P). نتیجه‌گیری کلی: مدیران در سیستم خدمات سلامت می‌توانند با طراحی مداخلاتی جهت افزایش عدالت سازمانی درک شده پرستاران به خصوص بعد عدالت توزیعی باعث بهبود تعهد حرفه‌ای پرستاران و در نهایت ارتقاء خدمات پرستاری گردند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2845-fa.pdf 2019-02-10 28 39 10.29252/ijn.31.116.28 تعهد حرفه‌ای عدالت سازمانی پرستاران Correlations of Organizational Justice and Professional Commitment with the Demographic Variables of Nurses Background & Aims: Nurses are the primary agents in patient care, who are in direct contact with patients. In addition to persistence in the nursing profession and job satisfaction, professional commitment could enhance patient safety and quality of patient care. The present study aimed to assess the correlations between organizational justice and professional commitment with the demographic variables of nurses in the teaching hospitals affiliated to Zahedan University of Medical Sciences, Iran in 2018. Materials & Methods: This descriptive-correlation study was conducted on 298 nurses, who were selected via stratified sampling from the hospitals in Zahedan, Iran. Data were collected using Lin's nurses' professional commitment scale and Moorman and Niehoff’s organizational justice questionnaires. Data analysis was performed in SPSS version 21 using one-way analysis of variance (ANOVA), independent t-test, and Pearson correlation-coefficient at the significance level of 0.05. Results: The mean scores of professional commitment and organizational justice were 3.68 ± 0.55 and 3.97 ± 1.52, respectively. In addition, the results of Pearson's correlation-coefficient showed a positive, significant correlation between the variables of organizational justice and nurses professional (P<0.001; r=0.23). The mean scores of nursing cognition (P=0.01) and persistence in the nursing professionals (P=0.03) were significantly higher in male nurses compared to the female nurses. Moreover, persistence in the nursing profession was significantly higher in married nurses compared to the single nurses (P=0.02). The mean score of total organizational justice and the dimensions of distributive justice and interactional justice were significantly higher in the male nurses compared to the female nurses (P<0.05). However, no significant correlation was observed between organizational justice and its dimensions with marital status (P>0.05). Conclusion: Healthcare system managers could develop and implement interventions to increase the perceived organizational justice of nurses, especially in the terms of distributive justice, in order to improve the professional commitment of these healthcare professionals and improve the quality of nursing care. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2845-en.pdf 2019-02-10 28 39 10.29252/ijn.31.116.28 Professional Commitment Organizational Justice Nurses F Rakhshany Zabol 1 MS in Health Education and Promotion, Social Determinants of Health Research Center, School of Health, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1793-6553 O Akbari 2 Lecturer, Department of Nursing, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran (*Corresponding author) Tel: 09153780821 Email: o.akbari@iauzah.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2937-6437 F Kiani 3 Lecturer, Community Nursing Research Center, Zahedan University of Medical Sciences, Zahedan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-2296-6289 F Sarhadi 4 BS Student in Nursing, School of Nursing, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-4051-1249
OTHERS_CITABLE ابعاد سرمایه روانشناختی در پرستاران شاغل در بیمارستان روانپزشکی و ارتباط آن با متغیرهای جمعیت شناختی زمینه و هدف: سرمایه روانشناختی یک حالت روانشناسی مثبت و رویکرد انعطاف پذیر و واقع‌گرا نسبت به زندگی است که به طور چشمگیری با پیامدهای عملکردی فرد در ارتباط است. با توجه به اهمیت ارتقاء ابعاد سرمایه روانشناختی پرستاران و نقش کلیدی آن بر کیفیت ارائه خدمات پرستاری، محققان بر آن شدند تا پژوهشی با هدف تعیین ابعاد سرمایه روانشناختی در پرستاران انجام دهند. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی مقطعی است که در سال 1397 انجام گردیده است. تعداد 95 پرستار واجد شرایط با روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. گردآوری داده‌ها توسط پرسشنامه جمعیت شناختی و سرمایه روانشناختی McGee انجام گرفت. جهت تجزیه و تحلیل از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل استفاده شد. تحلیل‌ها در سطح معنی‌داری پنج درصد و با استفاده از نسخه 22 نرم افزار SPSS انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمره کل سرمایه روانشناختی در افراد مورد بررسی 89/116 با انحراف معیار 86/17 به دست آمد که حاکی از بالا بودن سطح سرمایه روانشناختی است. یافته‌ها نشان داد که سرمایه روانشناختی 44 نفر از پرستاران (8/46%) در سطح متوسط و 50 نفر (2/53%) در سطح بالا بود. یافته‌ها ارتباط آماری معنی‌داری بین سرمایه روانشناختی و سن و سابقه کار را نشان نداد و نیز میانگین نمره سرمایه روانشناختی بین مردان و زنان اختلاف معنی‌دار نداشت (05/0P>). نتیجه‌گیری کلی: نتایج این پژوهش می‌تواند مسئولین را جهت شناسایی و درک بیشتر هر یک از مؤلفه‌های سرمایه روانشناختی و در نتیجه توجه به آن‌ها به عنوان راهکاری برای ارتقای کیفیت مراقبت بیماران بخش‌های روانپزشکی کمک نماید. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2846-fa.pdf 2019-02-13 40 48 10.29252/ijn.31.116.40 پرستار سرمایه روانشناختی بیمارستان بخش روانپزشکی Dimensions of Psychological Capital in the Nurses Employed in Psychiatric Hospitals and the Correlations with Demographical Variables which plays a key role in the outcomes of individual functions. Given the importance of improving the dimensions of psychological capital in nurses and its key role in the quality of nursing care, the present study aimed to assess the dimensions of psychological capital in nurses. Materials & Methods: This descriptive, cross-sectional study was conducted on 95 qualified nurses who were selected via convenience sampling in 2018. Data were collected using a demographic questionnaire and McGee psychological capital scale. Data analysis was performed in SPSS version 22 using Pearson's correlation-coefficient and independent t-test at the significance level of 5%. Results: The mean total score of psychological capital in the subjects was 116.89±17.86, which indicated the high level of psychological capital. Moreover, the findings showed that the level of psychological capital was moderate in 44 nurses (46.8%), while it was high in 50 nurses (53.2%). However, no significant correlations were observed between psychological capital, age, and job experience. In addition, the mean score of psychological capital had no significant difference between the male and female subjects (P>0.05). Conclusion: The findings of this research could help senior officials to identify and better recognize each component of psychological capital, so that they could use these elements as a strategy to improve the quality of patient care in psychiatric health sectors.   http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2846-en.pdf 2019-02-13 40 48 10.29252/ijn.31.116.40 Nurse Psychological Capital Hospital Psychiatric Ward R Jafarizadeh 1 MS Student in Psychiatric Nursing, Community Health Research Center, Islamic Azad University Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7273-9558 N Sadeghi 2 Assistant Professor, Community Health Research Center, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09131091715 Email: n45sadeghi@yahoo.com AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3580-0326 M Azarbarzin 3 Assistant Professor, Nursing and Midwifery Sciences Development Research Center, Najafabad Branch,Islamic Azad University, Najafabad, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-8824-8515
OTHERS_CITABLE ارتباط تاب‌آوری با کیفیت زندگی حرفه‌ای در پرستاران بخش‌های ویژه زمینه و هدف: مواجه مکرر پرستاران با شرایط دردناک و رنج‌آور بیماران در بخش‌های ویژه می‌تواند منجر به کاهش کیفیت زندگی حرفه‌ای در آنان گردد که خود می‌تواند زمینه‌ساز آسیب‌های روانی، همچون افت کیفیت مراقبت و برآیندهای مراقبت از بیماران شود. با توجه به اهمیت تاب‌آوری در تحمل شرایط دشوار، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاب‌آوری و ارتباط آن با کیفیت زندگی حرفه‌ای در پرستاران بخش‌های ویژه انجام شده است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- همبستگی است که در آن 200 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در استان خراسان جنوبی به روش سرشماری در سال 1397 وارد مطالعه شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تاب‌آوری Connor و Davidson و پرسشنامه کیفیت زندگی حرفه‌ای Stamm استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی شامل (تی تست، آنالیز واریانس و کروسکال‌والیس) در SPSS نسخه 16 انجام گرفت. یافته‌ها: میانگین نمره کل تاب‌آوری 39/20 ± 31/60 بود. میانگین نمره سه بعد کیفیت زندگی حرفه‌ای، خستگی از شفقت 13/9 ± 54/34، فرسودگی شغلی 70/5 ± 06/24 و استرس آسیب‌زای ثانویه 86/7 ± 49/26 بود. همچنین بین تاب‌آوری و خستگی از شفقت ارتباط معکوس و معنی‌داری مشاهده شد (44/0- = r، 001/0P=). نتیجه‌گیری کلی: با توجه به سطح متوسط ابعاد کیفیت زندگی حرفه‌ای، توجه بیشتر به عوامل مؤثر بر کیفیت زندگی حرفه‌ای ضروری است. همچنین نظر به ارتباط معنی‌دار بین تاب‌آوری و خستگی از شفقت کیفیت زندگی حرفه‌ای آموزش راهکارهای تقویت تاب‌آوری در برنامه آموزشی پرستاران و دانشجویان پرستاری توصیه می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2847-fa.pdf 2019-02-16 49 60 10.29252/ijn.31.116.49 تاب‌آوری کیفیت زندگی حرفه‌ای پرستار بخش مراقبت ویژه Association between Resilience and Professional Quality of Life among Nurses Working in Intensive Care Units units (ICUs) could decrease their professional quality of life, thereby leading to mental issues, such as the declined quality of patient care and other consequences. Given the importance of resilience in difficult situations, the present study aimed to determine the association of resilience with the professional quality of life of ICU nurses. Materials & Methods: This descriptive-correlational study was conducted on 200 nurses working in the ICUs of the teaching hospitals affiliated to Birjand University of Medical Sciences in South Khorasan province, Iran in 2018. The participants were selected via census sampling. Data were collected using Connor-Davidson resilience questionnaire and Stamm professional quality of life scale. Data analysis was performed in SPSS version 16 using descriptive and inferential statistics, including t-test, analysis of variance (ANOVA), and Kruskal-Wallis test. Results: The mean total score of resilience was 60.31±20.39. As for the three dimensions of the quality of professional life, the mean score of compassion fatigue was 34.54±9.13, the mean score of job burnout was 24.06±5.70, and the mean score of secondary trauma was 26.49±7.86. Moreover, an inverse, significant correlation was observed between resilience and compassion fatigue (r=-0.44; P=0.001). Conclusion: Considering the average level of the professional quality of life in the nurses, special attention must be paid to the influential factors in professional quality of life. In addition, due to the significant association between resilience and compassion fatigue, incorporating resilience-promoting strategies into the nursing curriculum is recommended. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2847-en.pdf 2019-02-16 49 60 10.29252/ijn.31.116.49 Resilience Professional Quality of Life Nurse Intensive Care Unit N Gerami Nejad 1 Lecturer, Department of Anesthesia, School of Paramedicine, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-8679-6585 M Hosseini 2 Lecturer, Department of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing & Midwifery, East Nursing and Midwifery Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9950-9488 SM Mousavi Mirzaei 3 Assistant Professor, Department of Neurology, School of Medicine, Medical Toxicology and Drug Abuse Research Center (MTDRC), Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-6851-6789 Z Ghorbani Moghaddam 4 MS Student in Nursing, School of Nursing & Midwifery, East Nursing and Midwifery Research Center, Birjand University of Medical Sciences, Birjand, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09158659751 Email: mahdi.hosseini@bums.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-4410-9505
OTHERS_CITABLE سالمندی موفق در بعد رضایت از زندگی و درک از سالمندی در سالمندان مراجعه کننده به مرکز بهداشت غرب تهران زمینه و هدف: یکی از مؤثرترین راهبردهای ارتقاء سلامت در سالمندان، رسیدن به اهداف "سالمندی موفق" است. مفهوم "سالمندی موفق و سالم" مؤلفه‌های مهمی نظیر رضایت از زندگی، ادراک مثبت از تغییرات دوران سالمندی، طول عمر، فقدان ناتوانی و استقلال در زندگی را شامل می‌شود. هدف این مطالعه تعیین وضعیت سالمندی موفق در بعد رضایت از زندگی و درک از سالمندی در سالمندان مراجعه کننده به مرکز بهداشت غرب تهران می‌باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه‌ی مقطعی- توصیفی می‌باشد. نمونه‌های پژوهش شامل 200 نفر از سالمندان مراجعه کننده به مرکز بهداشت غرب تهران در سال 1396 بودند که بر اساس معیارهای ورود و به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ای مشتمل بر فرم کوتاه آزمون شناختی AMT، فرم مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه رضایت از زندگی LSI-Z و پرسشنامه درک از سالمندی B_APQ بود. اطلاعات با آزمون‌های آماری تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS نسخه 20 و به روش آمار توصیفی و استنباطی در سطح معنی‌داری P≤0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: میانگین رضایت از زندگی سالمندان مورد پژوهش 2/2 ± 2/15 بود که حاکی از رضایت بالا از زندگی است. رضایت از زندگی با سن، جنس، تحصیلات، وضعیت اقتصادی، اشتغال، تأهل، ترکیب زندگی، استقلال در امور روزانه زندگی و وضعیت سلامتی و روانشناختی ارتباط آماری معنی‌داری داشت. میانگین ادراک از سالمندی در سالمندان مورد پژوهش 9/3 ± 08/53 بود. ادراک از سالمندی با سن، وضعیت تأهل، تحصیلات، وضعیت زندگی، وضعیت اقتصادی، وضعیت سلامتی و استقلال در امور روزانه‌ی زندگی ارتباط آماری معنی‌داری داشت (05/0>P). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به این که بیشتر نمونه‌های پژوهش حاضر از میان سالمندان جوان (60-75 سال) برگزیده شده بودند و درصد قابل توجهی از شرکت کنندگان از زندگی رضایت داشته و درک مثبت و مطلوبی از سالمندی خود داشتند، به نظر می‌رسد این امر با راهبردهای مدیریت زندگی به صورت مثبت به همراه سبک زندگی سالم ارتباط داشته و در راستای سالمندی سالم و موفق، شعار افزودن زندگی به تعداد سال‌ها و نه فقط افزودن تعداد سال‌ها به زندگی مورد تأکید قرار می‌گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2857-fa.pdf 2019-02-19 61 74 10.29252/ijn.31.116.61 سالمندی رضایت از زندگی درک Successful Ageing in the Dimensions of Life Satisfaction and Perception of Ageing in the Iranian Elderly Adults Referring to the Health Center in the West of Tehran, Iran Background & Aims: Achieving the goals of successful ageing is considered to be an effective strategy for the promotion of health in the elderly. The concept of healthy and successful ageing encompasses significant components, including life satisfaction, positive perception of the changes in old age, longevity, lack of disability, and independence in life. The present study aimed to assess successful ageing in terms of life satisfaction and perception of ageing in the elderly patients referring to the health center in the west of Tehran, Iran. Materials & Methods: This cross-sectional, descriptive study was conducted on 200 elderly individuals referring to the health center in the west of Tehran, Iran in 2017, who were selected via convenience sampling based on the inclusion criteria. Data were collected using the abbreviated mental test (AMT), a demographic questionnaire, LSI-Z life satisfaction inventory, and ageing perception questionnaire (B-APQ). The questionnaires were completed via face-to-face interviews (15 minutes). Data analysis was performed in SPSS version 20 using independent t-test and one-way analysis of variance (ANOVA), as well as descriptive and inferential statistics at the significance level of P≤0.05. Results: The mean score of life satisfaction in the participants was 15.2±2.2, which indicated the high level of life satisfaction. Significant correlations were observed between life satisfaction and age, gender, education level, economic status, occupation status, marriage, independence in daily tasks, and health and psychological status. In addition, the  mean score of the perception of ageing in the subjects was 53.08±3.9, and significant correlations were observed between this variable and age, marital status, education level, life status, economic status, health status, and independence in daily tasks (P<0.05). Conclusion: Considering that the participants in this research were mostly selected from the young elderly (age: 60-75 years) and had high life satisfaction and positive perceptions toward their ageing process, it seems that there is a positive association with life management strategies and healthy lifestyle. Therefore, the main slogan to achieve the goals of successful ageing would be to 'add life to the life year, rather than adding life years to life'.   http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2857-en.pdf 2019-02-19 61 74 10.29252/ijn.31.116.61 Aging Life Satisfaction Perception F Abolhasani 1 MS Student in Geriatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-4481-4199 F Bastani 2 Professor, Department of Public Health Nursing and Geriatrics, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding author) Tel: 02143651800 Email: bastani.f@iums.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2128-8045
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش پرستاران بر کاهش آلودگی صوتی در بخش‌های مراقبت ویژه زمینه و هدف: آلودگی صوتی در حال تبدیل شدن به یک مشکل جدی برای بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه است. توصیه‌ی پژوهشگران برای کاهش آلودگی صوتی در بیمارستان‌ها استفاده از راهکارهایی چون آموزش و استفاده از پروتکل‌ها است. هدف این مطالعه تعیین تأثیر آموزش پرستاران در بخش‌های مراقبت ویژه بر کاهش آلودگی صوتی است. روش بررسی: این مطالعه یک کار آزمایی بالینی بود. دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران به صورت تصادفی به ترتیب به عنوان گروه مداخله و گروه کنترل انتخاب شدند. قبل از انجام مداخله، شدت صدا در چهار مکان داخل بخش‌های مراقبت ویژه منتخب دو دانشگاه (درب ورود و خروج، ایستگاه پرستاری، مرکز بخش و در کنار بالین بیمار) اندازه‌گیری شد. سپس، آموزش روش‌های کنترل آلودگی صوتی برای پرستاران گروه مداخله به صورت کارگاه اجرا شد. دو ماه بعد از مداخله شدت صدا در بخش‌های گروه مداخله و گروه کنترل اندازه‌گیری شد. شدت صدا با استفاده از دستگاه صدا سنج، بر حسب دسی بل (Decibel)، تراز فشار صوت در شبکه وزنی A (صدای منطبق با شنوایی انسان) به مدت سه روز متوالی هر دو ساعت اندازه گیری شد. یافته‌ها: بررسی تأثیر آموزش با استفاده از آزمون تی زوجی در درون هر گروه در رابطه با میانگین و انحراف معیار تراز فشار صوت در شبکه وزنی A بر حسب دسی بل در گروه مداخله قبل از آموزش / ± / و بعد از آموزش / ± / بود که با اختلاف معنی‌داری همراه بود (/>P) و در گروه کنترل قبل از آموزش / ± / و بعد از آموزش / ± / بود که با اختلاف معنی‌داری همراه بود (/>P). برای بررسی مقایسه بین دو گروه مداخله و کنترل با انجام آزمون تی مستقل نتایج نشان داد که اختلاف معنی‌داری بین دو گروه قبل و بعد از آموزش نیز وجود داشت (/>P). همچنین نتیجه آزمون کواریانس در گروه مداخله و گروه کنترل معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری کلی: نتایج نشان داد آموزش کنترل آلودگی صوتی به پرستاران در کاهش آلودگی صوتی مؤثر است. پیشنهاد می‌شود جهت کاهش آلودگی صوتی، علاوه کارگاه‌های آموزش ضمن خدمت، از حضور پرستار ترویج سکوت و خواب، همچنین علامت سکوت در بخش‌های مراقبت ویژه بهره گرفته شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2872-fa.pdf 2019-02-21 75 85 10.29252/ijn.31.116.75 آموزش پرستار آلودگی صوتی بخش مراقبت ویژه Effect of the Training of Nurses on the Reduction of Noise Pollution in Intensive Care Units Background & Aims: Noise pollution is becoming a severe issue for the patients admitted in intensive care units (ICUs). For the reduction of noise pollution in hospitals, researchers recommend proper training and adherence to protocols. The present study aimed to assess the effect of the training of nurses on the reduction of noise pollution in ICUs. Materials & Methods: This clinical trial was conducted at Tehran University of Medical Sciences and Iran University of Medical Sciences, which were randomly selected as the intervention and control groups, respectively. Before the intervention, noise intensity was measured at four locations inside the ICUs of the selected universities (entrance and exit, nursing stations, center of the department, and patients' bedside). Afterwards, methods for the control of noise pollution were introduced to the nurses in the intervention group in the form of a training workshop. Two months after the intervention, noise intensity was measured in the selected locations in the intervention and control groups. Noise intensity was measured using a sound meter in decibels (dB), and the dB-scale sound pressure level in LA networks (corresponding to the hearing of humans) was measured every two hours for three consecutive days.  Results: According to the results of paired t-test, the intra-group effects of training regarding the correlation of the mean and standard deviation of the sound pressure level was estimated at 55.37±5.43 and 57.79±4.96 in the intervention group before and after the intervention, respectively, which indicated a significant difference in this regard (P<0.001). In addition, comparison of the intervention and control groups using independent t-test indicated a significant difference between the groups before and after the intervention (P<0.001). Also, the result of covariance test was not significant in intervention group and control group. Conclusion: According to the results, the training of nurses on the control of noise pollution was effective in the reduction of this issue. Therefore, it is recommended that noise pollution in hospitals be reduced through implementing in-service training workshops for nurses, asking nurses to be quite and promote sleep, and exploit silence signs in ICUs.  http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2872-en.pdf 2019-02-21 75 85 10.29252/ijn.31.116.75 Education Nurse Noise Pullotion Intensive Care Unit Z Godarzi 1 Lecturer, Department of Pediatrics and Neonatal Intensive Care, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR F Oskouie 2 Professor, Nursing Care Research Center, Department of Community Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding author) Tel: 021-88671613 Email: oskouie.f@iums.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7471-2794 K Azam 3 Professor, Department of Occupational Health, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR M Monazzam 4 Professor, Department of Occupational Health, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR T Loni 5 Head Nurse, Neonatal Intensive Care Unit, Hazrat Rassoul Hospital, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR J Ghasemi 6 Head Nurse, Emergency Pediatric Intensive Care Unit, Children's Medical Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR M Ahmadpoor 7 Head Nurse, General Intensive Care Unit, Valiasr Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR