OTHERS_CITABLE «نامه به سردبیر» توسعه مراقبت تسکینی در بیماران سرطانی، ضرورتی مغفول مانده سرطان، یکی از چالش برانگیزترین بیماری‌های قرن حاضر در کل جهان بوده است(1) و در ایران نیز بر اساس آخرین بررسی‌های آماری و اپیدمیولوژیک بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و حوادث، سومین عامل مرگ را به خود اختصاص داده است(2). پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 در ایران بیش از 130 هزار مورد جدید سرطان خواهیم داشت که حداقل 35 درصد بیشتر از حال حاضر می‌باشد. حفظ وضعیت موجود و ارائه خدمات ضروری به افراد سرطانی، افزایش منابع را می‌طلبد که توجه به این مسأله در کشور از اهمیت زیادی برخوردار است(3). سازمان بهداشت جهانی مراقبت تسکینی را به عنوان راهکاری برای ارتقای کیفیت زنـدگی بیمـاران مبتلا به بیماری‌های صعب العلاج و خانواده آنها معرفی کرده است. بر اسـاس گزارش همین سازمان 34 درصد از بیمارانی که نیازمند مراقبت تسکینی هستند بیماران سرطانی هستند که تنها 14درصد از این مددجویان، مراقبت‌هـای تسـکینی را دریافـت مـی‌کننـد. حـدود 78 درصد از ایـن افـراد نیازمنـد، در کشورهایی با درآمد پایین و یا متوسط زندگی می‌کنند(4). مراقبت از بیماران سرطانی، تمام مراحل بیماری از زمان تشخیص سرطان تا مراحل پایان زندگی را شامل می‌شود و به این منظور مراقبت‌های تسکینی که مراقبتی همه جانبه از بیمار و خانواده می‌باشد مورد تأکید است(5). مرور مستندات حاکی از وجود شواهد محکم و قوی در تأیید اثرات مثبت خدمات مراقبت تسکینی در کـاهش بـار علایـم بیماری و بهبود رضایتمندی و افزایش کیفیت زندگی بیماران می‌باشد(6). تقریباّ تمام مطالعـاتی کـه هزینـه‌هـای خدمات سلامت را بررسی می‌کنند، برای ارائه مراقبت‌های تسکینی برای سیستم سلامت و بیمار مزایای اقتصادی یافته‌اند و این شواهد برای بیماران سرطانی واضح‌تر است، چرا که کاهش هزینه ناشی از بستری و سایر مراقبت‌هـای پـر هزینـه را نشان می‌دهد(7). در مطالعه‌ای که توسط مؤسسه بین المللی نظارت بـر مراقبـت‌هـای پایـان حیات (International Observatory on End of Life Care/ IOELOC) در کشور انگلستان در سال 2011 در مورد وضعیت ارائه مراقبت‌های تسکینی در دنیا صورت گرفت، کشور ما در گزارش 2006 در گروه دو قرار داشت یعنی هنوز هـیچ فعالیـت ساختارمندی در مورد مراقبت‌های تسکینی شکل نگرفته بود امـا در گـزارش سال 2011 به گروه a 3 ارتقاء یافته است یعنی ارائه مراقبت‌های تسکینی با تأمین خدمات به شکل محدود و مجزا از یکدیگر انجام می‌گیرد. رویکرد یکپارچه‌سازی و ادغام مراقبت‌ها در کشورهای توسعه‌یافته طوری است که در آن مراقبت‌های تسکینی به طور سراسری و نظام‌مند ارائه می‌گردد و در دسترس همه افراد جامعه می‌باشد(8). بررسی سیستم‌های پیشرفته سلامت نشان می‌دهد که برای بیماران سرطانی از مدل‌های گوناگون مراقبت تسکینی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به هاسپیس (Hospice)، مراقبت‌های تسکینی در منزل (home base palliative care)، بخش‌های مراقبت بستری (Hospital base palliative care)، کلینیک‌های سرپایی مراقبت تسکینی (Ambulatory based palliative care clinics)، مراقبت تسکینی در کودکان (Pediatric Palliative Care)، سرویس‌های مشاوره مراقبت‌های تسکینی (Palliative care consultation services)، مراقبت‌های تسکینی معنوی (model Spirituality palliative care)، مراقبت تسکینی مبتنی بر جامعه (model Community-Based Palliative Care) و مراقبت‌های تسکینی با شروع زود هنگام (Early Based Palliative Care) اشاره کرد(9). به عنوان مثال کشور انگلستان که در ارائه مراقبت‌های تسـکینی پیشرو اسـت دارای 1139 خدمت مراقبـت‌هـای تسـکینی بزرگسالان (شامل 356 تـیم مراقبـت در منـزل، 305 تـیم مشـاوره‌ای بیمارستانی، 257 کلینیک روزانه، 158 هاسپیس و 63 واحد بستری بیمارستانی) و 258 خدمت مراقبـت‌هـای تسکینی اطفال (شامل 112 تیم مشاوره‌ای بیمارستانی، 112 تیم مراقبت در منـزل و 34 هاسـپیس) است. در کشور ما مراقبت‌های تسکینی به صورت انسجام‌یافته برای بیماران سرطانی انجام نمی‌گیرد و اقدامات اساسی هم در این زمینه جهت راه‌اندازی این مدل‌ها صورت نگرفته است و با وجود اهمیت موضوع، مراقبت تسکینی به صورت یک چالش عمده برای نظام سلامت درآمده است(8). مراقبت‌های تسکینی معمولاّ به صورت تیمی بوده و یک کار بین رشته‌ای است و پرستاران نیز نقش مهمی در کمک به تیم مراقبت تسکینی در جهت بهبود بیمار ایفاء می‌کنند(10). با این حال بیشتر پرستاران، به ویژه در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، مراقبت از بیماران سرطانی را به روش عادی انجام می‌دهند و آشنایی کاملی با انواع مدل‌های مراقبت تسکینی ندارند(1). از سوی دیگر مراقبت تسکینی از پیچیدگی بالایی برخوردار است و دارای مفهومی چندبعدی می‌باشد ولی در کشور ما دانش موجود در زمینه مراقبت تسکینی به خوبی تبیین نشده و در متن برنامه آموزشی رشته پرستاری ، به طور جدی لحاظ نگردیده است(11). با توجه به اثربخش بودن مراقبت‌های تسکینی در افزایش کیفیت زندگی بیماران در پایان حیات و کاهش هزینه‌های درمانی در طولانی مدت، توجه به زیر ساخت‌ها و تأمین منابع مالی برای راه اندازی انواع مدل‌های مراقبـت تسـکینی در کشور امری ضروری و غیر قابل اجتناب است. جهت ارایه خدمات با کیفیت به بیماران مبتلا به سرطان در مراحل انتهایی و آشنایی پرستاران با انواع مدل‌های ارایه مراقبت‌های تسکینی در حیطه پرستاری و همچنین استفاده از این مدل‌ها در برنامه ریزی‌های مراقبتی، لازم است توجه به این مهم در دستور کار سیاست‌گذاران سلامت در سطوح مختلف قرار گیرد. در پایان انجام مطالعات جامع مروری و همچنین عملیاتی با رویکردهای کمی و کیفی برای زمینه‌سازی در این حوزه توصیه می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2778-fa.pdf 2018-12-02 1 5 10.29252/ijn.31.115.1 مراقبت تسکینی سرطان پرستاری “Letter to Editor” Development of Palliative Care in Cancer Patients: A Neglected Necessity Through the current century, cancer has been one of the most challenging diseases worldwide(1). According to the latest statistical and epidemiological surveys, cancer is the third leading cause of mortality in Iran following cardiovascular diseases and traffic accidents(2). It is expected to witness the emergence of 130 new cases of cancer in Iran by 2025, which is at least 35% higher than the current statistics. Maintaining the current situation and providing essential services to Iranian cancer patients require an increase in resources. Therefore, it is significantly crucial to focus on this issue in the country(3). The World Health Organization (WHO) has introduced palliative care as a solution for improving the life quality of patients with refractory diseases and their families. According to this organization, 34% of patients requiring palliative care are cancer patients, only14% of whom receive palliative care. It is notable that about 78% of these patients live in the low or middle-income countries(4). Caring for cancer patients includes all stages of the disease, from diagnosis to the end of patients’ life. Therefore, palliative care which provides comprehensive care for the patient and his/her family is emphasized for these patients(5). Review of the literature on this topic showed strong and definite evidence that confirmed the positive effect of palliative care services on the reduction of the symptoms of disease and improvement of satisfaction and the quality of life of patients(6). Almost all studies examining health care costs have found palliative care cost-effective for the health system and the patient, which is more evident for cancer patients due to causing a reduction in the cost of care and hospitalization(7). According to a study by the International Observatory on End of Life Care (IOELOC) in the UK in 2011 on the overall condition of providing palliative care in the world, Iran was in the group 2 based on 2006 annual report, which indicated the lack of formation of any structural activity regarding palliative care in this country. However, based on the 2011 annual report, Iran has been upgraded to the group 3a, which means providing palliative care in a limited and separate form. The approach to the integration of care in developed countries is such that palliative care is provided globally and systematically and is accessible to all people in the community(8). Evaluation of advanced health systems demonstrated that various models of palliative care are applied for cancer patients, including Hospice, home-based palliative care, hospital-based palliative care, ambulatory-based palliative care clinics, pediatric palliative care, palliative care consultation services, spirituality palliative care model, community-based palliative care model, and early based palliative care(9). For instance, as the leading country in terms of palliative care, England provides 1139 palliative cares for adults (including 356 home-based care, 305 hospital counseling teams, 257 daily clinics, 158 Hospice, and 63 hospital beds) and 258 pediatric palliative cares (including 112 hospital counseling teams, 112 home-care teams, and 34 Hospice). 4 In Iran, palliative care is not provided coherently for cancer patients, and no fundamental measures have been taken to establish such models. Despite the importance of this topic, palliative care has become a major challenge for the health system(8). In general, palliative care is often provided by a team as it is an interdisciplinary work, wherein nurses play an important role in helping the palliative care team improve the patient’s condition(10). Nonetheless, most nurses, especially in the underdeveloped countries, provide care to cancer patients through the typical means as they lack a thorough knowledge of different palliative care models(1). On the other hand, palliative care is a highly complex issue and a multi-dimensional concept. In Iran, the existing knowledge on palliative care has not been well-defined and has not been seriously addressed in the education curriculum of nurses(11). Considering the effectiveness of palliative care in improving the quality of life of patients at the end of life and reducing the treatment costs in long-term, paying attention to the contexts and providing funding for establishing various palliative care models in the country are essential and inevitable. In order to provide high-quality services to cancer patients in end stages, increase the familiarity of nurses with various palliative care models in the nursing field, and use such models in care planning, it is necessary to put attention to this issue on the agenda of health policymakers at various levels. In the end, it is recommended that comprehensive reviews and operational studies be carried out with quantitative and qualitative approaches to lay the foundation for this field. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2778-en.pdf 2018-12-02 1 5 10.29252/ijn.31.115.1 Palliative Care Cancer Nursing H Hassankhani 1 Associate professor, Faculty Member of the School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-6710-5582 A Rahmani 2 Associate professor, Faculty Member of the School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1022-9808 J Dehghannezhad 3 PhD Student in Nursing Education, School of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. (*Corresponding author) Tel:+989149163638 Email: jdehghannezhad@yahoo.com AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1304-4726
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش همتا بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در احیای قلبی ریوی پایه زمینه و هدف: ایست قلبی در خارج از بیمارستان یک معضل عمومی مهم در حیطه سلامتی می‌باشد. احیای قلبی ریوی، عملیات و تلاش برای حفظ ارگان‌های مهم بدن مثل قلب و ریه جهت برگرداندن حیات بیمار دچار ایست قلبی تنفسی می‌باشد که بر اساس پروتکل خاصی انجام می‌شود. اجرای صحیح آن مستلزم کسب دانش و مهارت فرد احیاء کننده می‌باشد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle بر دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه بزرگسالان صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1397 به روش پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد، 72 دانشجوی کارشناسی پرستاری دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران به روش سرشماری انتخاب و به دو گروه 36 نفری مداخله و کنترل تقسیم شدند. به هر دو گروه آموزش احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان به روش رایج داده شد و پس از آن به گروه مداخله آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle داده شد. دانش و عملکرد دانشجویان قبل، بلافاصله و سه ماه پس از مداخله در دو گروه با استفاده از پرسشنامه تعدیل شده سنجش دانش و چک لیست تعدیل شده سنجش عملکرد درباره احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان جمع آوری شدند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS نسخه 22 انجام گرفت. یافته‌ها: در مقایسه با گروه کنترل، دانش دانشجویان در گروه‌های مداخله و کنترل بلافاصله پس از مداخله (001/0P<) و همچنین سه ماه پس از آن (001/0P<) تفاوت معنی‌دار آماری نشان داد. بر اساس نتایج، نمرات دانش در هر سه زمان تفاوت آماری معنی‌داری داشتند (001/0P<). در مقایسه با گروه کنترل، عملکرد دانشجویان در گروه مداخله در زمان‌های بلافاصله پس از آموزش (001/0P<) و سه ماه پس از آن (001/0P<) افزایش معنی‌دار آماری داشت. براساس نتایج، نمرات عملکرد در گروه مداخله در هر سه زمان تفاوت آماری معنی‌داری داشت (001/0P<). نتیجه‌گیری کلی: آموزش احیاء قلبی ریوی پایه به روش همتا می‌تواند باعث افزایش دانش و عملکرد دانشجویان پرستاری در زمینه احیاء قلبی ریوی پایه شود. این مطالعه به اهمیت اجرای آموزش همتا به روش Jigsaw puzzle برای تمامی دانشجویان  تأکید می‌کند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2787-fa.pdf 2018-12-05 6 19 10.29252/ijn.31.115.6 آموزش همتا دانش عملکرد احیای قلبی ریوی پایه بزرگسالان Effects of Peer-assisted Education on the Knowledge and Performance of Nursing Students in Basic Cardiopulmonary Resuscitation Background & Aims: Cardiac arrest outside of a hospital is a major public health concern. Cardiopulmonary resuscitation (CPR) is an effort to protect the vital body organs (e.g., heart and lungs), which is performed based on a specific protocol. A proper CPR process depends on the acquisition of the required knowledge and skills by the resuscitator. The present study aimed to assess the effects of peer education based on the jigsaw puzzle method on the knowledge and performance of nursing students regarding basic CPR on adults. Materials & Methods: This quasi-experimental study was conducted in 2017 with a pretest-posttest design and a control group on 72 undergraduate nursing students, who were selected via census sampling from Tehran University of Medical Sciences and Iran University of Medical Sciences, Iran. The participants were divided into two groups of intervention and control (36 per each). Both groups received training on basic life support (BLS) skills conventionally, and peer-assisted education was provided to the intervention group based on the jigsaw puzzle method. The students were evaluated before, immediately after, and three months after the intervention using the modified questionnaire of knowledge and modified checklist of performance for adult BLS skills. Data analysis was performed in SPSS version 22 using descriptive and inferential statistics. Results: Compared to the control group, a statistically significant difference was observed in the knowledge of the students in the intervention and control groups immediately after (P<0.001) and three months after the intervention (P<0.001). In addition, significant differences were observed in the knowledge scores of the participants at the three intervals (P<0.001). Compared to the control group, the performance of the students in the intervention group significantly increased immediately after (P<0.001) and three months after the intervention (P<0.001). Moreover, significant differences were observed in the performance scores of the participants at the three intervals (P<0.001). Conclusion: According to the results, peer-assisted CPR training could enhance the knowledge and performance of nursing students regarding CPR. This study emphasizes on the importance of implementing peer-assisted education based on the jigsaw puzzle for all students. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2787-en.pdf 2018-12-05 6 19 10.29252/ijn.31.115.6 Peer Education Knowledge Performance Adult Basic CPR A Javaheri Arasteh 1 MS Student, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6970-9294 T Najafi Ghezeljeh 2 Associate Professor, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: 02143651714 Email: najafi.t@iums.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2779-2525 SH Haghani 3 MS in Biostatics, Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1334-9759
OTHERS_CITABLE تأثیر تمرین دایره‌ای با شدت بالا بر سطوح سرمی چربی‌ها و قند خون زنان سالمند زمینه و هدف: تمرین دایره‌ای با شدت بالا (High Intensity Circuit Training/ HICT) رویکردی برای ترکیب تمرین هوازی و مقاومتی در یک جلسه تمرینی است که نسبت به پروتکل‌های تمرینی سنتی نیازمند صرف زمان کمتری است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات دایره‌ای شدید بر روی سطوح سرمی چربی و قند خون در زنان سالمند دارای سندرم متابولیک در شهر خرم آباد بود. روش بررسی: در این مطالعۀ نیمه تجربی که در سال 1396 انجام شد، تعداد 18 زن سالمند دارای سندرم متابولیک به طور داوطلبانه شرکت کردند. آزمودنی‌ها ضمن انجام امور روزمره خود در یک پروتکل هشت هفته‌ای تمرین دایره‌ای با شدت بالا شرکت کردند که سه جلسه در هفته اجرا می‌شد. 24 ساعت قبل از اجرای پروتکل تمرینی و 48 ساعت پس از اتمام پروتکل تمرینی، توسط کارشناس آزمایشگاه از آزمودنی‌ها نمونه خونی در حالت ناشتا در ساعت 8-7:30 گرفته شد. سطوح سرمی کلسترول، تری گلیسرید، گلوکز، HDL و LDL و وزن بدن اندازه‌گیری شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون t زوجی از طریق نرم افزار SPSS نسخه 18 انجام شد و سطح معنی‌داری 05/0>P در نظر گرفته شد.   یافته‌ها: نتایج آنالیز آماری کاهش معنی‌داری در سطوح سرمی گلوکز (018/0 =P)، کلسترول (033/0 =P)، وزن بدن (001/0 =P)، HDL (05/0 =P)، تری‌گلیسرید (015/0 =P) و LDL (043/0 =P) نشان داد. نتیجه‌گیری کلی: با توجه به نتایج پژوهش به نظر می‌رسد تمرینات دایره‌ای با شدت بالا با استفاده از وزن بدن با توجه به سهولت و اثرات مفیدی که بر روی سطوح سرمی چربی‌ها، گلوکز و وزن بدن زنان سالمند دارای سندرم متابولیک دارند، می‌توانند به عنوان یک عامل مؤثر در بهبود سلامتی مد نظر قرار گیرند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2795-fa.pdf 2018-12-08 20 28 10.29252/ijn.31.115.20 زنان سالمند سندرم متابولیک گلوکز کلسترول تری‌گلیسرید Effects of HICT on Serum Lipids and Glucose Levels in Elderly Women Background & Aims: High-intensity circuit training (HICT) combines aerobic and resistance training into a single exercise bout as a less time-consuming approach compared to traditional training protocols. The present study aimed to investigate the effects of HICT on the serum levels of lipids and glucose in the elderly women with metabolic syndrome in Khorramabad city, Iran. Materials & Methods: This quasi-experimental study was conducted on 18 women with metabolic syndrome, who voluntarily participated in the research in 2017. During their daily routine, the subjects participated in an eight-week HICT protocol, which was performed in three sessions per week. Fasting blood samples were obtained from the subjects by a laboratory expert at 7:30-8 AM 24 hours before and 48 hours after the training protocol. In addition, serum levels of cholesterol, high-density lipoprotein (HDL), low-density lipoprotein (LDL), triglyceride, and glucose, and body weight were measured. Data analysis was performed in SPSS version 18 using paired t-test at the significance level of P<0.05. Results: The results indicated a significant reduction in the serum levels of glucose (P=0.018), cholesterol (P=0.033), body weight (P=0.001), HDL (P=0.05), triglyceride (P=0.015), and LDL (P=0.043). Conclusion: According to the results, it seems that HICT with body weight are easily performed and have beneficial effects on serum lipids and glucose and body weight in the elderly women with metabolic syndrome and could be considered an influential factor in the improvement of their health. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2795-en.pdf 2018-12-08 20 28 10.29252/ijn.31.115.20 Elderly Women Metabolic Syndrome Glucose Cholesterol Triglyceride M Sepehrirad 1 MS Student, Department of Sports Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-7049-6580 V Valipour Dehnou 2 Assistant Professor, Department of Sports Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09166691874 Email: valipour.v@lu.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-7049-8164 M Fathi 3 Assistant Professor, Department of Sports Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran. AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7069-5887
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش به روش ایفای نقش بر دانش دانشجویان پرستاری در زمینه آموزش بیمار زمینه و هدف: آموزش بیمار به عنوان یکی از استانداردهای کیفیت مراقبت پرستاری به شمار می‌آید. برنامه‌های آموزشی نقش مهمی در افزایش آگاهی دانشجویان پرستاری دارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش به روش ایفای نقش بر میزان دانش دانشجویان پرستاری در زمینه آموزش بیمار انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به صورت نیمه تجربی بر روی 74 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گردید. نمونه‌گیری دانشجویان به روش سرشماری صورت گرفت و واحدهای مورد مطالعه به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. محتوای آموزش بیمار ابتدا در گروه کنترل به روش رایج در دانشکده و سپس در گروه آزمون به روش ایفای نقش ارائه شد. سپس با استفاده از پرسشنامه سنجش دانش محقق‌ساخته، دانش دانشجویان در زمینه آموزش بیمار در هر دو گروه مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که روش آموزشی ایفای نقش موجب بهبود سطح دانش دانشجویان در زمینه آموزش بیمار شده است. میانگین نمره دانش دانشجویان در گروه آزمون (85/63%) نسبت به گروه کنترل (41/46%) بالاتر بود و این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0> P). نتیجه‌گیری کلی: آموزش به روش ایفای نقش می‌تواند بر دانش دانشجویان پرستاری در زمینه آموزش بیمار تأثیرگذار باشد. پیشنهاد می‌شود ایفای نقش در بیش از یک نیمسال و به همراه کاربرد سایر روش‌های آموزش فعال در برنامه‌های آموزشی دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2797-fa.pdf 2018-12-10 29 40 10.29252/ijn.31.115.29 آموزش ایفای نقش دانش آموزش بیمار Effect of Role-play Training on the Knowledge of Nursing Students on Patient Education Background & Aims: Patient education is one of the main standards of quality of nursing care. Educational programs play a pivotal role in enhancing the knowledge of nursing students in this regard. The present study aimed to assess the effect of role-play training on the knowledge of nursing students regarding patient education. Materials & Methods: This quasi-experimental study was conducted on 74 nursing students at Iran University of Medical Sciences in Tehran, Iran. The participants were selected via census sampling and randomly divided into the experimental and control groups. Patient education contents were introduced in the control group based on routine university methods, while in the experimental group, the intervention was performed based on role-playing. The knowledge of students regarding patient education was evaluated using a researcher-made knowledge measurement questionnaire in the experimental and control groups. Results: The results indicated that role-play training improved the knowledge of the students regarding patient education. Moreover, the mean score of the knowledge of the students in the experimental group (63.85%) was higher compared to the control group (46.41%), and the difference in this regard was considered statistically significant (P<0.001). Conclusion: According to the results, role-play training could influence the knowledge of nursing students regarding patient education. Therefore, it is recommended that role-playing be used in more than one semester using other active teaching methods in student educational programs. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2797-en.pdf 2018-12-10 29 40 10.29252/ijn.31.115.29 Training Role Play Knowledge Patient Education M Ashghali Farahani 1 Associate Professor, Department of Medical-Surgical Nursing, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9361-9707 E Maserat Aghdam Arjestan 2 MS in Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09360133499 Email: e.maserat@gmail.com AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-4705-6189 H Haghani 3 Instructor, Department of Statistics, School of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2239-7139
OTHERS_CITABLE دانش پرستاران در رابطه با مدیریت درد بیماران مراجعه کننده به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران زمینه و هدف:  پرستاران نقش کلیدی در مدیریت درد بیماران دارند و لازم است در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند. این مطالعه با هدف تعیین دانش پرستاران در رابطه با مدیریت درد بیماران مراجعه کننده به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی- توصیفی است که به روش تمام شماری بر روی 150 پرستار شاغل در بخش‌های اورژانس بیمارستان‌های آموزشی و درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1397 انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه شامل دارا بودن تحصیلات کارشناسی و بالاتر و حداقل شش ماه سابقه کار در بخش اورژانس بودند. ابزار مطالعه پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه دانش در رابطه با مدیریت درد بود. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی، ضریب همبستگی پیرسون) و با نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌‌ها: میانگین سن واحدهای مورد پژوهش 98/31 و با انحراف معیار 52/5 بود. بیشتر واحدهای مورد پژوهش (9/82 درصد) سابقه دریافت آموزش در زمینه درد نداشتند. در ارتباط با مدیریت درد بیماران بخش اورژانس، میانگین نمرات دانش (53/11 ± 055/37) از 100 بود. نتیجه‌گیری کلی: پرستاران اورژانس سطح دانش پایینی نسبت به مدیریت درد بیماران داشتند. بنابراین پیشنهاد می‌شود جهت افزایش دانش پرستاران در ارتباط با ارزیابی و مدیریت درد، برگزاری کلاس‌های آموزشی ضمن خدمت مورد توجه مسولین قرار گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2803-fa.pdf 2018-12-12 41 50 10.29252/ijn.31.115.41 : دانش مدیریت درد پرستاران اورژانس Knowledge of Nurses Regarding Pain Management in the Patient Referring to the Emergency Departments of the Hospitals Affiliated to Iran University of Medical Sciences Background & Aims: Nurses play a key role in the pain management of patients and must have adequate knowledge in this regard. The present study aimed to assess the knowledge of nurses regarding pain management in the patients referring to the emergency departments of the hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences. Materials & Methods: This descriptive, cross-sectional study was conducted on 150 emergency department nurses who were selected via census sampling in the hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences in 2018. The inclusion criteria were the minimum education level of master's degree and six months of work experience in the emergency department. Data were collected using the demographic questionnaire and the questionnaire of knowledge of pain management. Data analysis was performed in SPSS version 16 using descriptive statistics (frequency tables, mean, and standard deviation) and inferential statistics (Pearson's correlation-coefficient). Results: Mean age of the participants was 31.98±5.52 years. The majority of the nurses (82.9%) had no prior experience of pain management training. Regarding pain management in the emergency department, the mean score of knowledge was 37.055±11.53 out of 100. Conclusion: According to the results, the emergency department nurses had a low knowledge level regarding pain management. Therefore, provision of periodic training and pain assessment facilities and implementation of proper policies and methods for pain assessment could be effective in this regard. Moreover, our findings highlighted the need for training programs and retraining courses for the staff. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2803-en.pdf 2018-12-12 41 50 10.29252/ijn.31.115.41 Knowledge Pain Management Emergency Department J Mohammad Aliha 1 Lecturer, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6269-9214 T Najafi Ghezeljeh 2 Associate Professor, Nursing Care Research Center, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-2779-2525 SH Haghani 3 MS, Department of Biostatistics, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-1334-9759 SH Nasrollah Nejhad 4 MS, Shohada-e Haftom-e Tir Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran (*Corresponding author) Tel: 09305803335 Email: nasrolahnejhad.sh@iums.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9544-2239
OTHERS_CITABLE شیوع و عوامل مرتبط با سقط جنین در میان زنان روستایی استان فارس در سال 1394 زمینه و هدف: سقط جنین پدیده‌ای پزشکی- اجتماعی است که با سلامت مادران در ارتباط است. هدف مطالعه حاضر بررسی شیوع و تعیین کننده‌های سقط جنین (القایی و خودبخودی) در میان زنان روستایی استان فارس است. روش بررسی: در پژوهش مقطعی حاضر تعداد 1247 نفر زن روستایی ساکن استان فارس با استفاده از پرسشنامه محقق‌ساخته و تکنیک نمونه‌گیری خوشه‌ای در مهر ماه سال 1394 پیمایش شدند. پرسشنامه مذکور شامل سه بخش یعنی مشخصات جمعیت شناختی زوجین، تاریخچه باروری و ایده‌آل‌ها و نگرش‌های باروری بوده است. برای تحلیل داده‌ها و بررسی روابط بین متغییرها از آزمون‌های کای اسکوئر، همبستگی پیرسون و رگرسیون لجستیک در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شده است. یافته‌ها: براساس یافته‌های تحقیق، حدود 22 درصد زنان روستایی مطالعه شده حداقل یکبار سقط را تجربه نموده‌اند. تحلیل دو متغیره نشان داد که تحصیلات زنان و همسران آنها و نیز مذهب با تجربه سقط جنین رابطه معنی‌داری دارد (05/0˂P). تحلیل رگرسیون لجستیک نیز نشان داد که احتمال تجربه سقط در بین زنان با تحصیلات دانشگاهی پایین‌تر از زنان با سطوح تحصیلی راهنمایی و کمتر و نیز زنان با تحصیلات متوسطه- دیپلم است. نتیجه‌گیری کلی: سقط جنین در میان زنان روستایی مورد مطالعه شیوع نسبتاً بالایی دارد. از آنجایی که ویژگی‌های اقتصادی اجتماعی زنان روستایی با سایر زنان متفاوت است، از این‌رو در سیاست‌های جمعیتی جدید زنان روستایی نیاز به توجهی ویژه دارند. توانمند سازی و آموزش زنان روستایی درباب وسایل پیشگیری مدرن می‌تواند سقط جنین در آنها را کاهش دهد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2809-fa.pdf 2018-12-15 51 61 10.29252/ijn.31.115.51 زنان باروری سقط جنین شیوع پیمایش The Prevalence and Influential Factors of Abortion in the Women in the Rural Areas of Fars Province, Iran (2015) Background & Aims: Abortion is a medico-social phenomenon, which is correlated with maternal health. The present study aimed to investigate the prevalence and influential factors of abortion (induced and spontaneous) in the women in the rural areas of Fars province, Iran. Materials & Methods: This cross-sectional study was conducted on 1,247 women living in the rural areas in Fars province, Iran, who were selected via cluster sampling and surveyed in October 2015. Data were collected using a researcher-made questionnaire, which consisted of three sections on demographic characteristics, history of fertility, and ideals and perceptions toward fertility. Data analysis was performed in SPSS version 22 using Chi-square, Pearson's correlation-coefficient, and logistic regression analysis. Results: Approximately 22% of the surveyed women experienced abortion at least once. The analysis of the two variables indicated that the education level of the women and their spouses and religion had significant correlations with experiencing abortion (P<0.05). In addition, logistic regression analysis showed that the risk of abortion was lower in the women with academic education compared to those with secondary education (or lower) and high school education (or diploma) in rural areas. Conclusion: According to the results, the prevalence of abortion was relatively high in the women in the studied rural areas. Considering that the socioeconomic features of rural women differ from other women, this population requires special attention in terms of the new demographic policies for the women living in rural areas. The empowerment and training of these women on modern contraceptive techniques could reduce the prevalence of abortion. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2809-en.pdf 2018-12-15 51 61 10.29252/ijn.31.115.51 Women Fertility Abortion Prevalence Survey S Mahmoudiani 1 Assistant Professor, Department of Sociology and Social Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-3686-1171 AY Ahmadi 2 Associate Professor, Department of Sociology and Social Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-6559-6009 A Javadi 3 M.A in Demography, Department of Statistics, Vice Chancellor of Health, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09171209934 Email: afshan.javadi@gmail.com AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-3145-7893
OTHERS_CITABLE ارزشیابی عملکرد مدیران پرستاری بیمارستان‌های شهر ساری زمینه و هدف: مدیران پرستاری نقش بسزایی در افزایش کیفیت زندگی کاری، رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران و رضایت بیماران دارند. عملکرد مدیران پرستاری برای حصول اطمینان از انجام صحیح وظایف، باید به‌صورت دوره‌ای ارزشیابی شود. این پژوهش با هدف ارزشیابی عملکرد سرپرستاران بیمارستان‌های شهر ساری انجام ‌شد. روش بررسی: پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی است که در سال 1396 انجام شد. در این پژوهش، 108 نفر از سرپرستاران هفت بیمارستان‌ شهر ساری به‌صورت سرشماری شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها یک پرسشنامه‌ محقق ساخته بوده که عملکرد سرپرستاران بیمارستان‌ها را در هشت حیطه تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هماهنگی، رهبری، ارتباطات، بودجه‌بندی و کنترل به‌صورت خوداظهاری می‌سنجد. از نسخه 21 نرم‌افزار SPSS برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: میانگین امتیاز عملکرد مدیران پرستاری بیمارستان‌های شهر ساری برابر با 84/3 از 5 امتیاز (خوب) بود. سرپرستاران در سازمان‌دهی (12/4)، رهبری (95/3) و تصمیم‌گیری (94/3) بیشترین و در بودجه‌بندی (26/3)، هماهنگی (79/3) و برنامه‌ریزی (81/3) کمترین امتیاز را کسب کردند. حدود 71 درصد موفقیت مدیران پرستاری در انجام وظایف مدیریتی به وظایف کنترلی آن‌ها بستگی داشت. در این مطالعه، بین عملکرد سرپرستاران با گذراندن دوره آموزشی مدیریتی (01/0P=) رابطه معنی‌دار مشاهده شد. نتیجه‌گیری کلی: مدیران پرستاری بیمارستان‌های شهر ساری در انجام وظایف مدیریتی از نظر خودشان عملکرد خوبی داشتند. ارزشیابی عملکرد مدیران پرستاری، شناسایی نقاط ضعف و قوت و ارائه بازخورد به آن‌ها نقش بسزایی در بهبود عملکرد بخش‌های بالینی بیمارستان‌ها دارد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2820-fa.pdf 2018-12-18 62 74 10.29252/ijn.31.115.62 عملکرد ارزشیابی مدیر پرستاری بیمارستان Performance of the Nursing Managers in the Hospitals in Sari, Iran Background & Aims: Nursing managers play a key role in the improvement of the quality of work life, job satisfaction, and organizational commitment in nurses, as well as patient satisfaction. The present study aimed to evaluate the performance of nursing managers in the hospitals in Sari, Iran. Materials & Methods: This cross-sectional, descriptive-analytical study was conducted in 2017 on 108 nursing managers employed in the hospitals in Sari, who were selected via census sampling. Data were collected using a researcher-made questionnaire to assess the nursing performance in eight domains of decision-making, planning, organization, coordination, leadership, communication, budgeting, and control. Data analysis was performed in SPSS version 21. Results: The mean score of nursing management performance was estimated at 3.84 out of five (favorable). The highest scores achieved by the nursing managers were in the domains of organization (4.12), leadership (3.95), and decision-making (3.94), whereas the lowest scores belonged to the domains of budgeting (3.26), coordination (3.79), and planning (3.81). In addition, 71% of the success of the nursing managers in managerial functions was associated with their controlling tasks. A significant correlation was observed between the performance of the nursing managers and receiving management training (P=0.01). Conclusion: According to the results, the nursing managers in the hospitals in Sari viewed their performance to be favorable. Evaluation of nursing management performance, identifying the strengths and weaknesses, and providing feedback to nurses play a pivotal role in improving performance in the clinical sections of hospitals.   http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2820-en.pdf 2018-12-18 62 74 10.29252/ijn.31.115.62 Performance Evaluation Nurse Managers Hospital AM Mosadeghrad 1 Associate Professor, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-7955-6292 M Abbasi 2 PhD Candidate in Healthcare Management, Health Economics and Management Department, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: 021-42933006 Email: mahdiabbasi365@yahoo.com AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-1155-1409
OTHERS_CITABLE تأثیر آموزش ایمنی دارویی سالمندان بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران زمینه و هدف: اصول ایمنی دارویی بخشی جدایی‌ناپذیر و ضروری مراقبت از بیمار است. عوارض دارویی در سالمندان و نقش مهم پرستاران و تیم سلامت در رعایت این اصول در مراقبت از بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش ایمنی دارویی بر دانش، نگرش و عملکرد پرستاران مراقب سالمند در مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1396 انجام گرفت. روش‌ بررسی: در این پژوهش تجربی، 100 نفر از پرستاران از دو بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با روش در دسترس انتخاب شدند و پس از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و اصول ایمنی دارویی، به روش غیرتصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرارگرفتند. گروه مداخله در یک برنامه آموزشی، اصول ایمنی دارویی را به صورت مبتنی بر وب از وب سایت بیمارستان به مدت دو هفته دریافت نمود. گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. دو هفته پس ازمداخله، پس آزمون برای هر دو گروه انجام گرفت. برای مقایسه متغیرها از آزمون آماری آنالیز واریانس، تی مستقل و تی زوجی در سطح معنی‌داری (05/0P <) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که دوگروه مداخله و کنترل از لحاظ مشخصات جمعیت شناختی کاملا همگن بوده‌اند. قبل از مداخله، بین دو گروه از لحاظ دانش، نگرش و عملکرد اختلاف آماری معنی‌داری وجود نداشت (05/0P >) اما پس از آموزش اصول ایمنی دارویی بین گروه مداخله و گروه کنترل، از نظر میزان دانش (33/0P =)، نگرش (003/0P =) و عملکرد (027/0P =) تفاوت معنی‌داری وجود داشت. همچنین در گروه مداخله، نمرات دانش (001/0P <) و نگرش (001/0P <) به صورت معنی‌داری نسبت به قبل از مداخله افزایش یافت اما افزایش در عملکرد معنی‌دار نبود (34/0P =). نتیجه‌گیری کلی: با توجه به مثبت بودن اثر آموزش اصول ایمنی دارویی مبتنی بر وب در افزایش دانش و نگرش پرستاران و از آنجایی که مهارت در انجام فعالیت عملی مستلزم درک و شناخت بهتر و علاقه به مفهوم و موقعیت است، پیشنهاد می‌شود روش‌های آموزشی نوین در مراقبت از بیمار سالمند در رشته های پرستاری گنجانده شود.   http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2825-fa.pdf 2018-12-22 75 84 10.29252/ijn.31.115.75 ایمنی دارویی آگاهی نگرش عملکرد پرستار مراقب سالمند Effects of Pharmacovigilance Training in the Elderly on the Knowledge, Attitude, and Performance of Nurses Background & Aims: Pharmacovigilance is an integral part of patient care. Medication side-effects in the elderly and the key role of nurses and healthcare team in the safety of these patients are of utmost importance. The present study aimed to investigate the effects of pharmacovigilance training on the knowledge, attitude, and performance of geriatric nurses in the health centers affiliated to Iran University of Medical Sciences in 2017. Materials & Methods: This experimental study was conducted on 100 nurses employed in two teaching hospitals affiliated to Iran University of Medical Sciences, who were selected via convenience sampling. After the pretest, the nurses were non-randomly divided into two groups of intervention and control using the demographic and principles of drug safety questionnaires. The nurses in the intervention group received training on the principles of drug safety for the elderly for two weeks using a web-based program obtained from the website of the hospital, and the control group received no intervention. Two weeks after the intervention, posttest was performed on both groups. Data analysis was performed using the analysis of variance (ANOVA), independent t-test, and paired t-test at the significance level of P<0.05. Results: The intervention and control groups were completely homogenous in terms of the demographic characteristics. Before the intervention, no significant differences were observed in the knowledge, attitude, and performance between the groups (P>0.05). After training on the principles of drug safety, significant differences were observed between the intervention and control groups regarding the level of knowledge (P=0.33), attitude (P=0.003), and performance (P=0.027). In addition, the scores of knowledge (P<0.001) and attitude (P<0.001) significantly increased in the intervention group after the training, while the improvement in the performance was not considered significant (P=0.34). Conclusion: Considering the positive effects of web-based training on the principles of drug safety on improving the knowledge and attitude of nurses and since skilled performance is essential to the recognition of concepts and situations, it is recommended that novel educational methods for the care of elderly patients be incorporated into the curriculum of nursing education. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2825-en.pdf 2018-12-22 75 84 10.29252/ijn.31.115.75 Pharmacovigilance Knowledge Attitude Performance Elderly Geriatric Nurse M Boozari 1 MS in Geriatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0001-9524-3731 E Jafar Jalal 2 Lecturer, Department of Nursing Management, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09123907046 Email: jafarjalal.e@iums.ac.ir AUTHOR https://orcid.org/0000-0002-6064-9974 H Haghani 3 Assistant Professor, Department of Biostatistics, School of Health, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR https://orcid.org/0000-0003-5056-9865