OTHERS_CITABLE پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مؤلفه‌های بخشودگی چکیده زمینه و هدف: شناسایی عوامل مرتبط با بهزیستی روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به نظر می‌رسد بخشودگی به عنوان فرایندی که به التیام رنجش‌ها، بهبود روابط بین فردی و کاهش هیجان‌های منفی کمک می‌کند می‌تواند در بهزیستی آنان مؤثر باشد. هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی براساس مؤلفه‌های بخشودگی بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود. تعداد 250 نفر از دانشجویان رشته‌های پزشکی و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 95-96 با روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای طبقه‌ای انتخاب شده و به مقیاس‌های بخشودگی بین فردی احتشام زاده و بهزیستی روانشناختی Ryff پاسخ دادند. داده‌ها با کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آزمون‌های آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی Pearson، و آزمون t برای گروه‌های مستقل و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین بخشودگی بین فردی در دانشجویان 14/9 ± 73/66 و بهزیستی روانشناختی 70/10 ± 32/76 بود. میانگین نمره کل بخشودگی بین فردی (01/0=P) و بهزیستی روانشناختی (01/0P<) دانشجویان دختر در مقایسه با پسران بطور معنی‌داری بالاتر بود. اما بین دانشجویان پزشکی و پرستاری در متغیرهای بخشودگی و بهزیستی روانشناختی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. بهزیستی روانشناختی با هر سه مؤلفه ارتباط مجدد و کنترل انتقام‌جویی (32 01/0P<)، کنترل رنجش (01/0P<) و درک و فهم واقع‌بینانه (01/0P<) رابطه معنی‌داری داشت و کنترل رنجش (001/0P<) و درک و فهم واقع‌بینانه (05/0P<) به ترتیب قوی‌ترین پیش‌بینی کننده‌های بهزیستی روانشناختی در دانشجویان علوم پزشکی بودند. نتیجه‌گیری کلی: بخشودگی موجب افزایش بهزیستی روانشناختی دانشجویان پرستاری و پزشکی می‌شود. بنابراین، تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی جهت افزایش ویژگی‌های مثبت اخلاقی مانند بخشودگی می‌تواند از طریق پیشگیری از رنجش و ارتقاء درک و فهم واقع‌بینانه به بهبود سلامت روانشناختی دانشجویان علوم پزشکی کمک نماید. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2570-fa.pdf 2018-02-03 1 10 10.29252/ijn.30.110.1 بخشودگی بهزیستی روانشناختی دانشجویان پرستاری دانشجویان پزشکی Predicting the Psychological Well-being of Kashan’s Medical Sciences Students Based on Forgiveness Components Abstract Background & Aim: Identifying the factors related to the psychological well-being of medical sciences students is very important. It seems that forgiveness as a process, helping individuals to reduce resentment, improve interpersonal relationships, and decrease negative emotions can play an vital role in their well-being. The present study aimed to predict the psychological well-being of medical sciences students based on forgiveness components. Material & Method: This was a descriptive, correlational study. In this study, 250 medical and nursing students from Kashan University of Medical Science, were selected via a multistage stratified sampling in 2016- 2017, and completed the Ehteshamzadeh Interpersonal Forgiveness Scale and the Ryff’s Psychological Well-being Scale. Data were analyzed by descriptive statistics (mean & standard deviation) and inferential statistics including Pearson correlation coefficient, independent t test and multiple stepwise regression analysis using the SPSS software version 22. Results: The mean scores for interpersonal forgiveness and psychological well-being were 66.73 ± 9.14, and 76.32 ± 10.70, respectively. The total mean scores for interpersonal forgiveness (t=2.59, P=0.01) and psychological well-being (t=3.31, P<0.01) were significantly higher in female students compared to male students but there was no statistically significant difference between medical students and nursing students in forgiveness (t=-0.55, P=0.58) and psychological well-being (t=0.56, P=0.57). Psychological well-being had a statistically significant relationship with the restructure of relationship and control of revenge (r=0.32, P<0.01), pain control (r=0.49, P<0.01), and realistic understanding (r=0.23, P<0.01). Moreover, pain control (β=0.49, P<0.001) and realistic understanding (β=0.13, P<0.05) were the strongest predictors of psychological well-being among the students of medical sciences. Conclusion: The psychological well-being of medical and nursing students could be enhanced by improving the level of forgiveness. Therefore, The development and implementation of educational programs to improve moral virtues such as forgiveness, can promote the psychological health of medical sciences students through preventing anger and promoting realistic understanding. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2570-en.pdf 2018-02-03 1 10 10.29252/ijn.30.110.1 Forgiveness Psychological well-being Nursing students Medical students M Sadoughi 1 Assistant Professor, Department of Psychology, University of Kashan, Kashan, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 03155913750 Email: sadoughi@kashanu.ac.ir AUTHOR F Hesampour 2 MA in Educational Psychology, Department of Psychology, University of Kashan, Kashan, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE تأثیر برنامه آموزشی- حمایتی بر استرس زنان مبتلا به سرطان اندومتر چکیده زمینه و هدف: سرطان اندومتر شایع ترین سرطان دستگاه تناسلی در زنان می­باشد. اگرچه پیشرفت های وسیع در زمینه درمان سرطان موجب افزایش طول عمر این بیمارن شده، اما تشخیص این بیماری و به دنبال آن روش های تهاجمی نظیر جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی منجر به پیدایش عوارض ناخوشایندی در زندگی آنان می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر برنامه آموزشی - حمایتی بر استرس زنان مبتلا به سرطان اندومتر می باشد. روش بررسی: در این مطالعه مداخله‌ای که در سال 1393 انجام شد، 140 زن مبتلا به سرطان اندومتر مراجعه کننده به مجتمع بیمارستانی امام خمینی تهران با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند. مداخله شامل برنامه‌ای آموزشی- حمایتی بود که طی سه جلسه در گروه مداخله انجام شد. گروه کنترل مراقبت‌های روتین را دریافت کرد. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استرس Hari گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون‌های تی تست، کای اسکوئر و واریانس با اندازه‌های مکرر با در نظر گرفتن حداکثر خطای نوع اول برابر با 05/0 انجام شد. یافته‌ها: در گروه مداخله میانگین نمره استرس بعد از برنامه آموزشی- حمایتی، یک ماه و دو ماه بعد به طور معنی‌داری کاهش یافته بود (001/0P<). نتیجه‌گیری کلی: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی- حمایتی در کاهش استرس بیماران مبتلا به سرطان اندومتر مؤثر است. پیشنهاد می‌شود محتوای برنامه به صورت نوشتاری مثل پمفلت، کتابچه و یا از طریق اینترنت در اختیار بیماران مبتلا قرار گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2571-fa.pdf 2018-02-05 11 20 10.29252/ijn.30.110.11 برنامه آموزشی استرس سرطان اندومتر Effect of a Supportive Educational Program on Stress in Women with Endometrial Cancer Abstract Background & Aims: Endometrial cancer is the most common cancer of the female reproductive organs. Although widespread advances in the treatment of cancer has led to an increase in  patients’ longevity, the cancer diagnosis and subsequently invasive procedures such as surgery, radiation therapy and chemotherapy often result in unpleasant complications in their life. The aim of this study is to determine the effect of a supportive educational program on stress in women with endometrial cancer. Material & Methods: In this interventional study which has been done in 2014, 140 women with endometrial cancer were randomly selected from Imam Khomeini Hospital Complex in Tehran. The intervention was a supportive educational program conducted in 3 sessions in the intervention group. The control group received routine care. Data were collected by the demographic form and the Hari’s stress Inventory. The SPSS software version 16 and the t test, Chi-square and repeated measure analysis of variance were used to analyze the data. The level of significance was considered 0.05. Results: The stress mean score after the intervention, one month and two months later was significantly less than before the intervention(P<0.001). Conclusion: The study demonstrated that the supportive educational program was effective in reducing stress in women with endometrial cancer. It is suggested that the content of the program be provided to the patients in writing, such as pamphlets, bulletins, or via the Internet. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2571-en.pdf 2018-02-05 11 20 10.29252/ijn.30.110.11 Educational program Stress Endometrial cancer L Neisani Samani 1 Instructor, school of nursing and midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR AF Hoseini 2 Instructor, school of Health Management and Information Sciences, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR M Modares Gilani 3 Professor, school of medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR S Niroomand 4 Instructor, school of nursing and midwifery, Zanjan University of Medical Sciences, Zanjan, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09383575172 Email: s.niroomand.1984@gmail.com AUTHOR
OTHERS_CITABLE طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبت‌های پرستاری چکیده زمینه و هدف: اختلال در ارتباط کلامی از مهمترین مشکلات بیماران تحت تهویه مکانیکی، است که اضطراب و کاهش رضایتمندی را در پی دارد. هدف از مطالعه حاضر طراحی و روانسنجی پرسشنامه رضایتمندی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط غیرکلامی پرستاران در حین مراقبت‌های پرستاری می‌باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر یک پژوهش روش‌شناسی است که به روش (2010) walts طی چهار گام تعریف مدل مفهومی؛ تعیین اهداف طراحی ابزار؛ تدوین طرح اولیه؛ تعیین روایی و پایایی در سال 1395 طراحی گردید. جامعه پژوهش تمامی بیماران دارای راه هوایی مصنوعی در سه بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نمونه پژوهش 240 بیمار بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ارزیابی روایی پرسشنامه با روایی صوری، روایی محتوا و روایی سازه انجام شد. ضریب همبستگی پیرسون برای محاسبه پایایی بیرونی و ضریب آلفای کرونباخ برای محاسبه پایایی درونی پرسشنامه استفاده شد. نرم‌افزار SPSS نسخه 19جهت تحلیل و تجزیه داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نسخه ابتدایی پرسشنامه با 27 گویه طراحی شد. پس از طی فرآیند روایی صوری و محتوی، نسخه دوم پرسشنامه با 24 گویه و با کسب امتیاز تأثیر بالاتر از5/1 برای تمامی گویه‌ها و نمره CVI معادل 89/0 وCVR  معادل 88/0 استخراج گردید. در روایی سازه بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی تعداد گویه‌ها به 12گویه تقلیل یافت و پرسشنامه نهایی با 12 گویه در سه بعد رضایتمندی در رفع نیازهای فیزیولوژیک، اجتماعی و عاطفی- روانی با توان پیشگویی 706/47 استخراج شد. پایایی درونی ابزار با محاسبه آلفای کرونباخ 67/0 تأیید شد و ضریب همبستگی پیرسون نیز معادل 67/0 ثبات ابزار را نشان داد. نتیجه‌گیری کلی: نظر به محدودیت دسترسی به ابزار اختصاصی سنجش رضایت بیماران دارای راه هوایی مصنوعی از ارتباط پرستاران، این پرسشنامه می‌تواند جهت شناخت خلاءهای ارتباطی بیمار- پرستار و شناخت نیازهای بیماران در حیطه‌های مختلف کارآمد باشد؛ همچنین می‌تواند در ارتقاء کیفیت خدمات مراقبتی کمک شایانی نماید. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2579-fa.pdf 2018-02-07 21 32 10.29252/ijn.30.110.21 طراحی پرسشنامه رضایتمندی بیمار ارتباط غیرکلامی Designing and Psychometric Assessment of the Questionnaire for Artificial Airway Patients’ Satisfaction with Nurse\'s Non-verbal Communication during Nursing Cares Abstract Background & Aim: Verbal communication disorder is one of the most important problems of mechanically ventilated patients which can lead to anxiety and decrease satisfaction. The purpose of this study is designing and psychometric assessment of the questionnaire for artificial airway patients’ satisfaction with nurses non-verbal communication during nursing cares. Materials & Methods: This is a methodological study which was performed using Waltz 2010 method in 4 steps, namely conceptual model definition, determination of goals and tools design, compiling initial plan, and determining reliability and validity in 2016. The study population includes all patients with artificial airway in 3 hospitals under the supervision of Shiraz University of Medical Sciences. Totally, 240 patients were selected for the study, using convenience sampling. The questionnaire validity was evaluated using face, construct, and content validities. Pearson correlation coefficient and Cronbach's alpha were used to evaluate the external and internal reliabilities. SPSS Software V.19 was used for data analysis.  Results: The initial version of questionnaire was designed with 27 items. After face and content validation process, the second version was designed in 24 items. The maximum score for all items was 1.5. The values of CVI and CVR were obtained at 0.89 and 0.88, respectively. For construct validity, the items were reduced to 12, based on explanatory factor analysis. The final questionnaire was obtained in 3 satisfaction dimensions namely providing physiologic, social, and emotional-psychological needs with predictive power of 47.706. The Cronbach's alpha value was calculated at 0.67. Pearson correlation coefficient was calculated at 0.67, which suggests the validity and reliability of the questionnaire.   Conclusion: Considering the limitation of data availability for evaluating the satisfaction of artificial airway patients with nursing communication, the questionnaire can be an efficient tool for detecting the patient-nurse communicational challenges and patients’ needs in different areas as well as improving care services quality. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2579-en.pdf 2018-02-07 21 32 10.29252/ijn.30.110.21 Questionnaire design Patient satisfaction Non-verbal communication P Salehi 1 Student Research Committee, Department of Nursing, Bushehr university of medical science, Bushehr, Iran AUTHOR SH Pouladi 2 Assistant Professor in Nursing, Bushehr University of Medical Sciences, Bushehr, Iran. (*Corresponding Author) Tel:077-33450187 Email: pouladi2008@yahoo.com AUTHOR M Yazdankhahfard 3 Department of Nursing, Bushehr University of medical science, Bushehr, Iran AUTHOR K Mirzaei 4 Department of Social Medicine, Bushehr University of medical science, Bushehr, Iran AUTHOR
OTHERS_CITABLE عجین شدن با شغل در پرستاران و تأثیر آن بر رفتار شهروندی سازمانی: نقش میانجی‌گری رضایتمندی شغلی چکیده زمینه و هدف: رفتار شهروندی سازمانی نقش مهمی در ارائه‌ی اثربخش کالاها و خدمات به ارباب رجوعان و مشتریان داخل و خارج سازمان دارد و از طریق بهبود در استفاده‌ی بهینه از منابع موجب بهبود عملکرد و افزایش بهره‌وری در سازمان می‌شود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عجین شدن با شغل بر رفتار شهروندی سازمانی با تبیین نقش میانجی‌گری رضایتمندی شغلی است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- همبستگی از نوع مقطعی است و از روش تحلیل مدل‌یابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار smart-pls7 بهره می‌برد. در این پژوهش از سه پرسشنامه‌ی استاندارد با مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت به منظور جمع آوری داده‌ها استفاده شد. نمونه‌ی آماری این تحقیق را 195 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهرستان سیرجان در سال 1395 تشکیل می‌دادند که این تعداد نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده و به کارگیری فرمول کوکران بدست آمد.   یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد که رابطه مستقیم و معنی‌داری به مقدار 44/0 در سطح خطای 01/0 میان عجین شدن با شغل و رفتار شهروندی سازمانی در میان پرستاران این پژوهش وجود دارد. همچنین نتایج از وجود اثر میانجی‌گری رضایتمندی شغلی در رابطه میان عجین شدن با شغل و رفتار شهروندی سازمانی حکایت دارد و رابطه میان رضایتمندی شغلی و رفتار شهروندی به مقدار 19/0 در سطح خطای 05/0 در جامعه آماری این پژوهش یافت شد.     نتیجه‌گیری کلی: عجین شدن پرستاران با شغل‌شان منجر به افزایش رضایتمندی شغلی از یک طرف و افزایش خود باوری آنها شده و بروز رفتارهای شهروندی سازمانی را در شغل‌شان موجب می‌شود. دغدغه دستیابی به اهداف و ارزش‌های سازمانی برای پرستاران و عجین شدن با شغل موجب می‌شود که آنها از شغل خود لذت ببرند و گذشت و ایثار بیشتری از خود بروز دهند. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2586-fa.pdf 2018-02-10 33 44 10.29252/ijn.30.110.33 پرستاری عجین شدن با شغل رفتار شهروندی سازمانی رضایتمندی شغلی Getting involved with The Job among nurses and its effect on Organizational Citizenship Behavior: the Mediating Role of Job Satisfaction Abstract Background & Aim: Organizational citizenship behavior has an important role in providing effective products and services for internal and external customers of the organization and by improving effective use of resources it may lead to the improvement of functions and the increase in productivity. The objective of this research is to study the impact of job involvement on the organizational citizenship behavior by exploring the mediating role of job satisfaction. Materials & Methods: The study is a cross-sectional and descriptive-correlational study, and uses a structural equation model by Smart-PLS-7 software. To collect the data, three standardized questionnaires with a five-point Likert scale were used. The Statistical sample included 195 nurses employed in Sirjan hospitals in 2016, selected by the stratified random sampling approach using Cochran’s sampling formula. Result: The results showed that there was a positive and significant relationship between job involvement and organizational citizenship behavior among the nurses at the error level of 0.01 and r=0.44. Furthermore, the results indicated a mediating effect of job satisfaction on the relationship between job involvement and organizational citizenship behavior. Moreover, a relationship between job satisfaction and citizenship behavior was found at the error level of 0.05 and r=0.19 in the study population. Conclusion: Nurses’ job involvement leads to their job satisfaction and the increase in their self-esteem and the emergence of organizational citizenship behaviors. The nurses’ concerns about achieving their goals and organizational values and their involvement in job lead them to enjoy their job and show more empathy. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2586-en.pdf 2018-02-10 33 44 10.29252/ijn.30.110.33 Nurses Job Syndrome Organizational Citizenship Behavior Job Satisfaction A Fathiizadeh 1 Assistant Professor, `Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 09131457649 Email: a_fathii@yahoo.com AUTHOR R Zare 2 Assistant Professor, Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran AUTHOR A Bahmani 3 Assistant Professor, Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تأثیر متابعت از درمان و گروه درمانی بر کیفیت زندگی، عملکرد کلی و پذیرش مراقبت‌های بعد از بیماری در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد افیونی تحت درمان متادون چکیده زمینه و هدف: امروزه نقش درمان‌های غیردارویی در درمان اعتیاد اهمیت بسیاری دارد. متابعت از درمان یکی از روش‌هایی است که در کاهش عوارض ناشی از درمان و هزینه‌های درمانی و از همه مهم‌تر در ارتقای سلامت افراد مبتلا به سوء مصرف مواد نقش مؤثری دارد. مطالعه حاضر به منظور تعیین تأثیر متابعت از درمان به همراه گروه درمانی بر کیفیت زندگی، عملکرد کلی و پذیرش مراقبت‌های بعد از بیماری در افراد مبتلا به سوء مصرف مواد افیونی تحت درمان متادون (Methadone Maintainance Therapy or MMT) طراحی شده است. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی بود که بر روی افراد مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر که در فاز بهبود قرار داشتند، در چهار مرکز ترک اعتیاد در شهر تهران در سال 1395 انجام گرفت. تعداد 120 نفر از افراد مبتلا به سوء مصرف مواد که در مرحله بهبود قرار داشتند به صورت تصادفی به چهار گروهِ شامل: گروه درمانی، گروه درمانی همراه با جلسات متابعت درمانی، گروه جلسات متابعت درمانی و گروه کنترل تقسیم شدند. متغیرهای مورد بررسی شامل کیفیت زندگی، عملکرد کلی و پذیرش درمان به ترتیب از طریق پرسشنامه‌های QLS- Global Assessment Function، مقیاس متابعت از درمان و مقیاس سنجش عملکرد کلی (GAF) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌های توصیفی و آزمون تحلیلی ANOVA و ANCOVA در نرم افزارSPSS  نسخه 22 استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که اختلاف معنی‌داری در زیر مقیاس‌های پرسشنامه کیفیت زندگی شامل ارتباطات بین فردی، فعالیت‌ها و اهداف مشترک، نمره کل کیفیت زندگی در بین چهار گروه وجود دارد (05/0 (P< اما این تفاوت در بین حیطه پایه‌های شخصیت و سودمندی نقش مشاهده نشد. نتیجه‌گیری کلی: نتایج مطالعه نشان داد که مراقبت‌های بعد از درمان نظیر گروه درمانی، متابعت از درمان یا هرگونه درمان روانشناختی در گروه مداخله بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی در درمان اعتیاد مؤثر بوده است. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2589-fa.pdf 2018-02-12 45 57 10.29252/ijn.30.110.45 کیفیت زندگی متابعت بیمار گروه درمانی متادون The Effect of Compliance with Group Therapy on Quality of Life, Global Function and Care after Treatment in Opium Addicted under MMT (Methadone Maintanence Therapy) Abstract Background & Aims: Today, the role of non-drug treatment is important in the treatment of addiction. Compliance therapy plays effective role in improvement of quality of life, reducing the effects sides of treatment and especially in mental health promotion. The present study has been designed to determine the effect of “compliance therapy “with group therapy on quality of life, general function, acceptance and care after illness in opioid addicted under Methadone Meintanance Therapy (MMT). Material & Method: The clinical trial methodology was done on the addicted persons who are in recovery phase, in 4 addiction treatment centers in Tehran city during 2016 year. Initially, 120 patients were selected randomly, they were devided in four groups (group therapy, group therapy and compliance therapy, compliance therapy and control group). The variables of study were quality of life (QOL), Global Function, treatment acceptance, this variables were assessed by Quality of Life Questionnaire, and Global Assessment Function and compliance therapy scale. To data analysis we used descriptive and inferential statistic (ANOVA) and ANCOVA via SPSS 20 software. Results: Based on ANOVA analysis, there are significant differences in sub scales of quality of life questionnaire (including interpersonal relationship, activities and Common goals), Global Function Assessment in Social, vocational and educational fields and score of compliance between 4 groups. (P-value<0.05), But there isn’t significant differences in “personality foundation” and “role effectiveness’ between 4 groups. Conclusion: The results showed that, care after treatment such as group therapy, compliance therapy or matrix therapy are effectiveness in treatment of addiction. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2589-en.pdf 2018-02-12 45 57 10.29252/ijn.30.110.45 Quality of life Patient Compliance Group Therapy Methadone H Peyravi 1 Professor, PhD of Nursing, Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR SS Alavi 2 PhD of Clinical Psychology, Psychiatry and Psychology Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding Author). Tel: 021554022002 E-mail:alavi@sdlrc.mui.ac.ir AUTHOR M Ghanizadeh 3 Ms of Psychology, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE تأثیر وضعیت قرار گرفتن بدن بر حجم باقیمانده مواد غذایی گاواژی معده در بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه چکیده زمینه و هدف: تعداد زیادی از بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه سوء تغذیه را تجربه می‌کنند که باعث وخامت بیماری و پیش‌آگهی نامطلوب آن می‌شود. حجم باقیمانده مواد غذایی در معده بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) نشان دهنده میزان تحمل غذایی این افراد است. با توجه به بحث انگیز بودن و کمبود اطلاعات در خصوص تأثیر وضعیت قرار گرفتن بدن بر این مسئله، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر وضعیت قرار گرفتن بدن بر حجم مواد غذایی گاواژی معده در بیماران بستری در بخش‌های مراقبت ویژه انجام گرفت. روش بررسی: در یک کار آزمایی بالینی در سال 1393، 90 بیمار دارای تغذیه روده‌ای در بخش‌های ICU بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمانشاه وارد مطالعه شدند. این بیماران بصورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند، و برای هر گروه گاواژ در سه وضعیت مختلف خوابیده به پشت، خوابیده به پهلوی راست و خوابیده به پهلوی چپ انجام شد. حجم باقیمانده معده قبل، دو و سه ساعت بعد از قرارگرفتن در سه وضعیت اندازه گیری شد. داده‌ها در یک چک لیست پژوهشگر- ساخته ثبت شدند و با استفاده از نرم افزارSPSS  نسخه 18و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: در این بررسی کمترین میانگین حجم باقیمانده معده در هر سه گروه مورد مطالعه، در دو ساعت بعد از مداخله 13/18 سی سی و سه ساعت بعد از مداخله 06/2 سی سی مربوط به وضعیت خوابیده به پهلوی راست بود و بین این وضعیت و دو وضعیت خوابیده به پشت و خوابیده به پهلوی چپ تفاوت معنی‌دار آماری وجود داشت (05/0P<). نتیجه‌گیری کلی: در این مطالعه بهترین وضعیت به دنبال گاواژ، وضعیت خوابیده به پهلوی راست بود. بنابراین توصیه می‌شود در بخش‌های مراقبت ویژه بعد از گاواژ برای کاهش سوء تغذیه و بالا بردن تحمل مواد غذایی، بیمار در وضعیت خوابیده به پهلوی راست قرار گیرد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2590-fa.pdf 2018-02-15 58 67 10.29252/ijn.30.110.58 حجم باقی مانده مراقبت ویژه تغذیه روده‌ای The Effect of Body Position on Gavage Residual Volume of Gastric in Intensive Care Units Patients Abstract Background & Aim: Malnutrition is experienced by most of the intensive care unit patients, which causes poor prognosis and worsens the disease. Gastric residual volume represents the status of food tolerate. Regarding some controversies and lack of information on the effect of body position on this issue, the current study was conducted to determine the effect of body position on gavage residual volume of gastric in patients of intensive care units. Materials & Methods: In a clinical trial study in 2014, 90 intensive care patients with enteral feeding were recruited to the study from educational hospital of Kermanshah University of Medical Sciences. The patients were allocated to three groups randomly. The gavage was done for each group in three positions, i.e. back, right, and left. Subsequently, gastric residual contents were measured before, two, and three hours after the three positions. The data were recorded in a researcher-provided checklist. They were analyzed by SPSS-18 software, using descriptive and inferential statistics. Results: In this study, the lowest rate of GRC among the three groups was related to right side position, which was measured at 18.3 cc and 2.06 cc in 2 and 3 hours after gavage, respectively; and there was a significant difference between the right side GRC in comparison with the left and back positions (P < 0.05). Conclusion: In this study, the best position after gavage was right. Hence, it is suggested this topic after gavage will be considered for reducing malnutrition and rising the food tolerance. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2590-en.pdf 2018-02-15 58 67 10.29252/ijn.30.110.58 Residual Volume Enteral Nutrition Critical Care J Rezae 1 Lecturer in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran AUTHOR H Kadivarian 2 MS in nursing, Students Research Committee, School of Nursing and Midwifery, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran. (*Corresponding author) Tel: 989183559728 Email: hkadivarian@gmail.com AUTHOR A Abdi 3 Assistant Professor in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran AUTHOR M Rezae 4 Associate Professor in Biostatistics, Health School, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran AUTHOR K Karimpour 5 Assistant Professor in Anesthesiology, Imam Reza Hospital, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran AUTHOR S Rezae 6 PhD Student of Veterinary, Student Research Center, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE ارتباط کیفیت زندگی زنان با افسردگی پس از زایمان چکیده زمینه و هدف: افسردگی پس از زایمان یکی از مشکلات پس از زایمان است که ممکن است بر کیفیت زندگی زنان تأثیر داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط کیفیت زندگی زنان با افسردگی پس از زایمان در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر گچساران انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 350 زن زایمان کرده افسرده و غیر افسرده به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. افسردگی پس از زایمان با پرسشنامهEdinburgh Postnatal Depression Scale  و کیفیت زندگی با پرسشنامه SF-36 اندازه گیری شد و میانگین نمرات کیفیت زندگی در زنان مبتلا و غیر مبتلا به افسردگی پس از زایمان و در داخل هر گروه از هفته چهار تا هفته 16 پس از زایمان مقایسه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی زوجی، تی مستقل و کای دو در سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه حاضر نشان داد که در شش حیطه از هشت حیطه کیفیت زندگی از جمله درد جسمانی، سلامت عمومی، نشاط و شادابی، عملکرد اجتماعی، محدودیت نقش عاطفی و سلامت روانی میانگین نمرات بین زنان افسرده و غیر افسرده به طور معنی‌داری متفاوت است (001/0P<). مقایسه میانگین نمرات کیفیت زندگی بین هفته چهارم تا هفته 16 بعد از زایمان نیز نشان داد که زنان افسرده در همه حیطه‌ها نمرات پایین‌تری را در مقایسه با زنان غیر افسرده کسب کردند و با وجود این که در زنان افسرده، نمرات کیفیت زندگی در هفته 16 در همه حیطه‌ها افزایش نشان داد اما این تفاوت‌ها به جز در حیطه درد جسمانی (043/0 P<) از نظر آماری معنی‌دار نبودند. نتیجه‌گیری کلی: افسردگی پس از زایمان با کاهش کیفیت زندگی زنان همراه است. بنابراین انجام غربالگری افسردگی پس از زایمان در مراقبت‌های روتین بعد از زایمان و تلاش جهت بهبود کیفیت زندگی زنان از اهمیت بسیاری برخوردار می‌باشد. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2591-fa.pdf 2018-02-19 68 77 10.29252/ijn.30.110.68 افسردگی پس از زایمان کیفیت زندگی زنان Women’s Quality of Life and Postpartum Depression Abstract Background & Aims: Postpartum depression (PPD) constitutes a major problem following childbirth that may affect women’s quality of life. The current study was performed to assess the relationship between women's quality of life and postpartum depression among women attending Gachsaran’s health care centers in 2013. Material & Methods: In this cross-sectional study, 350 postpartum women with and without PPD were selected using the convenience sampling method. PPD was measured by the Edinburg Postnatal Depression Scale and quality of life was assessed using SF-36 questionnaire. Mean scores of SF-36 were compared between postpartum depressed women and non-depressed women at fourth week and sixteenth week after childbirth and within groups. Data analysis was conducted using the paired t-test, independent t-test and Chi square. A P value less than .05 was considered significant. Results: The findings showed that there were significant differences in six out of eight mean scores of quality of life dimensions including bodily pain, general health, social functioning, role-emotional, vitality, and mental wellbeing, between postpartum depressed women and non-depressed women (p˂0.001). Comparison of mean scores of quality of life dimensions from fourth week to sixteenth week of postpartum revealed that postpartum depressed women scored lower on all of quality of life dimensions compared to non-depressed women. Despite the increased scores of quality of life in depressed women at the sixteenth week of postpartum, differences were not statistically significant except bodily pain. Conclusion: Postpartum depression is associated with poor quality of life. Thus, postpartum depression screening during routine postnatal care and efforts to improve women's quality of life is important. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2591-en.pdf 2018-02-19 68 77 10.29252/ijn.30.110.68 Postpartum Depression Quality of Life Women M Gharacheh 1 Assistant professor, Department of midwifery, Islamic Azad University, Gachsaran branch, Gachsaran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: +98 7432335910 Email: gharacheh.m@gmail.com AUTHOR F Ranjbar 2 Assistant professor, Nursing Care Research Center, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran AUTHOR S Azadi 3 Assistant professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Gachsaran branch, Gachsaran, Iran AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE اثربخشی مداخله مبتنی بر گریز- خاموشی بر اختلالات تغذیه‌ای کودکان با ناتوان‌ذهنی چکیده زمنیه و هدف: اختلالات تغذیه‌ای از جمله مسائل و مشکلات کودکان با ناتوانی‌ذهنی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله گریز- خاموشی بر اختلالات تغذیه‌ای کودکان با ناتوانی‌ذهنی انجام شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع نیمه ‌تجربی پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد بود. جامعه‌ آماری پژوهش کلیه‌ی کودکان 6 -3 سال با ناتوانی‌ذهنی را شامل می‌شد که در سال 1395 به مراکز توانبخشی شهرستان ایلام مراجعه کرده بودند. از جامعه‌ی مذکور، با روش تصادفی ساده 16 کودک به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه هشت نفره آزمون و شاهد قرار گرفتند. سپس گروه آزمون به مدت هشت جلسه و هر هفته سه جلسه تحت مداخله‌ی گریز- خاموشی قرار گرفت. در این زمان، گروه شاهد هیچ‌ گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه غربالگری مشکلات تغذیه‌ای (Matson و Kuhn، 2001) بود. داده‌های بدست آمده، با آزمون آماری تحلیل کوواریانس در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین مشکلات تغذیه‌ای پس از مداخله از 875/52 به 500/32 کاهش پیدا کرده است. همچنین تأثیر مداخله مبتنی بر گریز- خاموشی بر آسپراسیون (012/0=P و 391/8=F)، انتخابی بودن غذا (017/0=P و 445/7=F)، مهارت‌های تغذیه‌ای (006/0=P و 680/10=F)، امتناع از خوردن (030/0=P و 951/5=F) و مشکلات رفتاری هنگام غذا خوردن (028/0=P و 121/10=F) در سطح 05/0=α معنی‌دار می‌باشد. ‌نتیجه‌گیری کلی: مداخله‌ی مبتنی بر گریز- خاموشی می‌تواند باعث کاهش اختلالات تغذیه‌ای کودکان با ناتوانی‌ذهنی شود. لذا استفاده از این مداخله جهت کاهش اختلالات تغذیه‌ای کودکان با ناتوانی‌ذهنی در مراکز توانبخشی پیشنهاد می‌شود. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2596-fa.pdf 2018-02-24 78 87 10.29252/ijn.30.110.78 مداخله گریز- خاموشی اختلالات تغذیه‌ای ناتوانی‌ذهنی Efficacy of Intervention based of Escape- Extinction on Feeding Disorders in Children with Intellectual Disability Abstract Background & Aims: One of the problems in children with intellectual disability is Feeding Disorders. The Purpose of this study was evaluate the effectiveness of Intervention based of Escape-Extinction (EE) on Feeding Disorders in Children with Mild intellectual disabilities. Material & Methods: This study was a Quasi-experimental pretest-posttest control group. The Statistical Society of this study included all children with intellectual disability (3-6 years old) that visited to the Rehabilitation Center of Ilam city in 2016. The research sample included 16 children that were selected from this society with Simple Random Sampling, than they allocated in two groups of 8 people (Experimental and control groups). The experimental group received the Escape-Extinction intervention in 8 sessions and 3 sessions in per weeks. The data collection tools consisted the screening tool of feeding problems (STEP) (Matson & Kuhn, 2001). MONCOVA Analysis was used to analysis of data with SPSS 19 software. Results: The results showed that the mean score of Feeding Problems has reduced from 52/875 to 32/500. Also, the Effectiveness of intervention based of EE was significant on Aspiration Risk (P=0/012 & F=8/391), Selectivity (P=0/017 & F=7/445), Skills (P=0/006 & F=10/680), Refusal (P=0/030 & F=5/951) and Nutrition (P=0/028 & F=10/121). Conclusions: The Intervention Based of Escape-Extinction can be causes decrease Feeding Disorders in children with intellectual disability. Therefore, it is recommended to utilize of this intervention for decrease Feeding Disorders in the rehabilitation centers. http://ijn.iums.ac.ir/article-1-2596-en.pdf 2018-02-24 78 87 10.29252/ijn.30.110.78 Escape-extinction Intervention Feeding Disorders Intellectual Disability A Ghamarani 1 Assistant professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs group, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. AUTHOR A Mohamadzade 2 Master student of Psychology of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09902814016 Email: am.omid20@yahoo.com AUTHOR