fa
jalali
1395
9
1
gregorian
2016
12
1
29
103
online
1
fulltext
fa
سقوط و مشخصههای آن در بیماران بستری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران
Assessing the Patient Falls in Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences
چکیده
زمینه وهدف: سقوط بیمار از عوامل تهدید کننده ایمنی جسمی و روحی بیماران محسوب میشود و یکی از عوامل افزایش مدت زمان بستری بیماران و هزینههای درمانی است. مطالعه حاضر با هدف بررسی انواع سقوط در بیماران جهت شناسایی عوامل خطر در بیماران بستری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی، پرونده و برگه گزارش سقوط تعداد 285 بیمار که با روش نمونه گیری خوشهای در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شده بودند، بررسی شد. دادهها از طریق پرسشنامه استاندارد حاوی ویژگیهای جمعیت شناختی و مشخصات سقوط جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 و جداول فراوانی انجام شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد سقوط بیشتر در مردان و در رده سنی بالای 60 سال رخ داده است. همچنین بیشترین موارد شامل سقوط از تخت (6/58 %) در هنگام شب (هفت بعداظهر تا چهار صبح) بود. در 8/35 درصد موارد کسی شاهد سقوط بیمار نبوده و 8/75 درصد از بیماران پس از سقوط به تنهائی قادر به برخاستن نبودند. خراشیدگی، صدمه به سر، صدمات بافت نرم و شکستگی از عوارض سقوط بیماران بوده است.
نتیجهگیری کلی: با توجه به شیوع بالای وقوع سقوط بیماران ضروری است تا مدیران با ارائه راهکارهای موثر و پیش بینی عوامل مهم در سقوط بیماران، زمینه مراقبت ایمن در بیماران را فراهم آورند.
Abstract
Background & Aims: Falling is one of the most common events that threats physical and psychological safety in patients, as well a factor that increases duration of hospitalization and treatment costs. The aim of the study was to investigate patient fallings kinds, characteristics and related factors to reduce risk factors in patients admitted to hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences.
Material & Methods: In this descriptive study, 285 patients’ records were selected by cluster sampling method. Data were collected through a standard form including demographic and patient fall characteristics. Then data were analyzed by using SPSS software (v.16), chi-square test, and frequency tables.
Results: Our results showed that the majority of fallen patients were male with a mean age of 60 years, also the most of cases had bed falling (58.6%) in night (4Am-7Pm). In 35.8% of falling cases, there were no witness and 75.8% of patients were not able to rise after falling. Scratches, head injury, soft tissue injuries and fractures were the reported complications of the patients falling.
Conclusion: Given the high rate of falling patients’ incidence, it is essential to offer effective management strategies to provide more safety situation for patients.
Patient safety, Falling, Nurse, Morse Fall Scale
ایمنی بیمار, سقوط, پرستار, مقیاس سقوط مورس
1
12
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1398-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/09/3
1395/6/13
2016/12/5
1395/9/15
M
Shali
PhD student in Nursing, Tehran University of Medical Sciences. Tehran, Iran
محبوبه
شالی
00319475328460018078
00319475328460018078
No
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮای ﺗﺨﺼﺼﯽ آﻣﻮزش ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
S
Joolaee
Associate Professor. Nursing Care Research Center. Iran University of Medical Sciences. Iranian Academy of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: 09122095002 Email: sjoolaee@yahoo.com
سودابه
جولائی
00319475328460018079
00319475328460018079
Yes
دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران. عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران. تهران، ایران (*نویسنده مسئول) تلفن تماس: 09122095002 Email: sjoolaee@yahoo.com
KH
Vaskooi
PhD student in Health service Management.Tehran University of Medical Sciences.Tehran. Iran
خورشید
وسکوئی اشکوری
00319475328460018080
00319475328460018080
No
داﻧﺸﺠﻮی دﮐﺘﺮای ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺳﻼﻣﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
N
Bahrani
MS in Applied Statistics. Tehran University of Medical Sciences. Tehran. Iran
ناصر
بحرانی
00319475328460018081
00319475328460018081
No
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ آﻣﺎر، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﯾﺮان
fa
رابطه حمایت اجتماعی درک شده، سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی با فرسودگی شغلی پرستاران
Relationship between Perceived Social Support, Social Capital and Quality of Life with Job Burnout among Nurses
چکیده
زمینه و هدف: متغیرهای روانشناختی نقش مهمی در فرسودگی شغلی پرستاران دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه برخی از این متغیرها همچون حمایت اجتماعی درک شده، سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی با فرسودگی شغلی پرستاران انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر ارومیه در سال 1394 بودند. برای انجام این پژوهش 290 پرستار (33 مرد و 257 زن) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای حمایت اجتماعی درک شده، سرمایه اجتماعی، کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی را تکمیل کردند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان و با استفاده از نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند.
یافتهها: حمایت اجتماعی درک شده (619/0- =r)، سرمایه اجتماعی (462/0- =r) و کیفیت زندگی (590/0- =r) با فرسودگی شغلی پرستاران رابطه معکوس و معنیدار داشتند (05/0P<). در یک مدل پیشبین متغیرهای حمایت اجتماعی درک شده، سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی به طور معنی داری توانستند 6/42 درصد از تغییرات فرسودگی شغلی پرستاران را پیشبینی کنند. سهم حمایت اجتماعی درک شده در پیشبینی فرسودگی شغلی پرستاران بیش از سایر متغیرها بود.
نتیجهگیری کلی: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر، متغیرهای حمایت اجتماعی درک شده، سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی با فرسودگی شغلی پرستاران رابطه معکوس و معنیدار داشتند. بنابراین پیشنهاد میشود برنامهریزان و مسئولان در طراحی برنامههایی برای کاهش فرسودگی شغلی پرستاران به این متغییرها توجه کنند.
Abstract
Background & Aim: Psychological variables play an important role in job burnout of nurses. This research aimed to investigate the relationship of some variables such as perceived social support, social capital and quality of life with job burnout of nurses.
Materials & Methods: This is a descriptive analytical study of correlation type. The statistical population of this research was include all nurses in hospitals Affiliated to Urmia University of Medical Sciences, Urmia, Iran in 2015. For this research, 290 nurses (33 male and 257 female) were selected using cluster randomly sampling method. All of them completed the questionnaires of perceived social support, social capital, quality of life and job burnout. Data were analyzed by method of Pearson correlation and multivariate regression with enter model methods and with using the SPSS-19 software.
Results: Perceived social support (r=-0/619), social capital (r=-0/462) and quality of life (r=-0/590) had a negative significant relationship with job burnout of nurses (P<0/05). In a predicted model the variables of perceived social support, social capital and quality of life significantly can predict 42/6 percent of variance of job burnout among nurses. The share of perceived social support was higher than other variables in predicting the job burnout of nurses.
Conclusion: According to the findings of present research the variables of perceived social support, social capital and quality of life had a negative significant relationship with job burnout of nurses. Therefore it is recommended that authorities focus on these variables in design of programs for decrease the job burnout of nurses.
Social Support, Social Capital, Quality of Life, Job Burnout, Nurses
حمایت اجتماعی, سرمایه اجتماعی, کیفیت زندگی, فرسودگی شغلی, پرستاران
13
23
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1536-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/09/32016/09/6
1395/6/16
2016/12/52016/12/8
1395/9/18
Y
Piri
MA of General Psychology, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran
یعقوب
پیری
00319475328460019440
00319475328460019440
No
کارﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﮔﺮوه رواﻧﺸﻨﺎﺳﯽ، واﺣﺪ اروﻣﯿﻪ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، اروﻣﯿﻪ، ایﺮان
A
Zeinali
Associate Professor, Department of Psychology, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran. (*Corresponding author). Tel: +98 914 3409171 E-mail: a.zeinali@iaurmia.ac.ir
علی
زینالی
00319475328460019441
00319475328460019441
Yes
دانشیار گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09143409171 Email: a.zeinali@iaurmia.ac.ir
fa
تاثیر تمرین تناوبی منتخب بر علائم سندرم پیش از قاعدگی
The Effect of a Selected Intermittent Training on Symptoms of Pre-Menstrual Syndrome
چکیده
زمینه و هدف: بسیاری از زنان سندرم پیش از قاعدگی را در سنین باروری تجربه میکنند. این سندرم یک رخداد دورهای بوده و ترکیبی از تغییرات فیزیکی، روانی و رفتاری را شامل میشود. هدف از این مطالعه بررسی یک دوره تمرین تناوبی منتخب بر علائم سندرم پیش از قاعدگی در دختران غیر ورزشکار بود.
روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل، ۳۰ دانشجوی غیرورزشکار دانشگاه آیت الله بروجردی (ره) شهر بروجرد با دامنهی سنی ۲۳-۱۸ سال در نیمسال دوم ۹۴-۱۳۹۳ ، با تشخیص سندرم پیش از قاعدگی به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تجربی (۱۵نفر) و شاهد (۱۵ نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی تمرینات را به مدت شش هفته و سه جلسه در هفته انجام دادند. آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه غربالگری علایم قبل از قاعدگی (گونه ایرانی)، در دوره پیش و پس آزمون مورد بررسی قرار گرفتند. از آزمون Tمستقل و وابسته به منظور تحلیل دادهها استفاده شد و سطح معنی داری(۰۵/۰>P) تعیین شد.
یافتهها : یافتهها نشان داد که قبل از مداخله، تفاوت معنی داری بین ۲ گروه وجود نداشت (۰۵/۰<P)، اما بعد از شش هفته تمرین، شدت علائم خلقی (۰۱/۰P=) و جسمی (۰۰۲/۰P=) و تاثیر این علائم بر زندگی فرد (۰۰۷/۰P=) کاهش معنی داری نسبت به گروه کنترل داشت.
نتیجهگیری کلی: انجام تمرینات تناوبی موجب کاهش شدت علائم سندرم پیش از قاعدگی در افراد شرکت کننده در این تحقیق شد.
Abstract
Background & Aim: Most of women experience premenstrual syndrome in their reproductive age. This syndrome has a periodic occurrence with combination of physical, psychological and behavioral symptoms. The purpose of this study was to evaluate the effect of a selected intermittent training on symptoms of pre-menstrual syndrome in non-athletes girls.
Material & Methods: This quasi-experimental study with pre-test/post-test control group design conducted in 2014-15. Participants were 30 non-athlete girls (18-23 years old) with premenstrual syndrome from Ayatollah Boroujerdi University, Broujerd, Iran that randomly assigned to experimental (15) and control (15) groups. The experimental group performed selected intermittent training three sessions per week for six weeks. The participants were assessed before and after training period, using a premenstrual symptoms screening tool (Iranian version). All data were analyzed using Independent Samples T test and Paired Samples T test (p≤0.05).
Results: Results showed that there were no significant differences between the groups before intervention, but after intervention, the severity of mood (p<0.05) and physical symptoms (p<0.05) and the impact of these symptoms on person’s life (p<0.05) was significantly lower in experimental group than those in control group.
Conclusion: Intermittent training improves the severity of premenstrual syndrome in participants of present study.
Premenstrual Syndrome, Student, Training
سندرم پیش از قاعدگی, دانشجو, تمرین
24
32
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1349-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/09/32016/09/62016/09/8
1395/6/18
2016/12/52016/12/82016/12/11
1395/9/21
Omidali
F
Instructor, MS in Sport Sciences Departmen, University of ayatollah Boroujerdi‚ Borujerd‚ Iran. )*Corresponding author (. Tel: +986642468320 Email: omidali.fatemeh@yahoo.com
فاطمه
امیدعلی
00319475328460019442
00319475328460019442
Yes
مربی، کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزش، گروه علوم ورزشی، دانشگاه آیت الله بروجردی (ره)، بروجرد، ایران.(*نویسنده مسئول) شماره تماس: 06642468320 omidali.fatemeh@yahoo.com:Email
Valipour Dehnou
V
Assistant Professor, PhD in Sport Sciences Department, University of Lorestan, Khorramabad, Iran
وحید
ولیپور دهنو
00319475328460019443
00319475328460019443
No
اﺳﺘﺎدیﺎر، دﮐﺘﺮای ﻓﯿﺰیﻮﻟﻮژی ورزش، ﮔﺮوه ﻋﻠﻮم ورزﺷﯽ ، داﻧﺸﮕﺎه ﻟﺮﺳﺘﺎن، ﺧﺮم آﺑﺎد، ایﺮان
fa
مقایسه تاثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپنداره نوجوانان دیابتی
The Effect of Group Training and E-learning on Self -Perception in Diabetes Adolescents
چکیده
زمینه و هدف: شکل گیری خودپندارهی مثبت در دوران نوجوانی میتواند تأثیر بسزایی در روند رشد و تکامل نوجوان داشته باشد. بیماری دیابت میتواند یک خطر جدی در ارتباط با خودپنداری نوجوان باشد. این مطالعه با هدف "تعیین و مقایسهی تأثیر آموزش گروهی و الکترونیکی بر خودپندارهی نوجوانان دیابتی" انجام شد.
روش بررسی: مطالعهی حاضر کارآزمایی بالینی بوده که 80 نفر از نوجوانان 19 -11سال مراجعه کننده به انجمن دیابت ایران در سال 1391 به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (40= n) و تجربه (40n =) تخصیص داده شدند. محتوای آموزشی در هر دو گروه یکسان بود. در گروه کنترل سه جلسهی 4 ساعته و در گروه تجربه محتوای آموزشی از طریق لوح فشرده توسط پژوهشگر آموزش داده شد. سپس نمرهی خودپندارهی آنها با کمک پرسشنامهی 80 سوالیPiers-Harris قبل و چهار هفته بعد از مداخله سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخهی 16 و از آزمونهای تی تست، مجذور کای و تی زوجی استفاده شد.
یافتهها: میانگین سنی نوجوانان در گروه تجربه 62/2 ± 87/15 و در گروه کنترل 51/2 ±85/15 بود. اختلاف آماری معنیداری بین خودپنداری دو گروه قبل از مداخله وجود نداشت درحالیکه اختلاف آماری معنیداری بین نمرهی آزمون خود پنداری Piers-Harris در دو گروه کنترل و تجربه پس از مداخله وجود داشت (05/0< P).
نتیجهگیری کلی: براساس یافتههای پژوهش، میانگین نمره خودپنداره نوجوانان از طریق آموزش الکترونیکی لوح فشرده بیشتر بوده است. آموزش از طریق لوح فشرده این امکان را برای نوجوان فراهم میآورد که بارها و بارها متن آموزشی را هر زمان که تمایل دارد، مشاهده کند و بنابراین میتواند در آموزش خودمراقبتی و متعاقباً تقویت خودپنداره، به نوجوانان کمک کند. توصیه میشود از این روش در آموزش و تقویت خودپندارهی نوجوانان دیابتی استفاده شود.
Abstract
Background & Aim: The formation of self-perception during this period can have a significant effect on adolescents’ growth and development; as such, diabetes can be a serious hazard for adolescents’ self-perception. This study aimed to investigate the effect of group training and e-learning on self -perception among adolescents with diabetes.
Material & Methods: This clinical trial study conducted. The study sample consisted of 80 teenagers between 11-19 years old in the Iran Diabetes Association .Patients randomly allocated in two groups, including a control group (n=40) and experimental groups (n=40) . The training content was similar in both groups. In the control group, the educational contents were trained in three sessions of 4 hours by researcher and in the experimental group, they were trained by a CD. Then the score of their self-concept was measured using the 80-item Piers-Harris questionnaire, both before and after intervention. For data analysis, t-test, X2 and paired t-test were used with the SPSS software Ver.16.
Results: Finding showed that adolescents with a mean age in the experimental group and the control group were 15.87 ± 2.62 15.85 ± 2.51, respectively. There were not significant differences regarding self-perception in two groups before the intervention. However, there was a significant difference between self-concept scores of the Piers-Harris test in two control and experience groups after the intervention (P=0.001).
Conclusion: According to the results of this study, the mean ± SD was more intended towards self-concept by e-learning CD. Using E-Learning, the self-concept of adolescents with diabetes can be increased and blood glucose levels reduce and diabetic complications will be reduced, too. It is recommended that this method be used to train and reinforce the self-perception of diabetes adolescents.
Adolescence, Diabetes, E-Learning, Self-perception
نوجوان, دیابت, خودپنداری, آموزش الکترونیکی
33
40
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1352-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/09/32016/09/62016/09/82016/09/11
1395/6/21
2016/12/52016/12/82016/12/112016/12/14
1395/9/24
Asgari
P
MS. in Nursing, Lecturer, School of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran
پروانه
عسکری
00319475328460019444
00319475328460019444
No
ﻣﺮﺑﯽ، ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﺋﺊ اراک،داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اراک، اراک،ایﺮان
Bahramnezhad
F
PhD in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding Author) Tel: 00989133974856 E-mail: Bahramnezhad@alumnus.tums.ac.ir
فاطمه
بهرام نژاد
00319475328460019445
00319475328460019445
Yes
دکتری آموزش پرستاری، دپارتمان پرستاری مراقبت ویژه، دانشکده پرستاری و مامائی تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران ،تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس:09133974856 E-mail: Bahramnezhad@alumnus.tums.ac.ir
Shiri
M
PhD student in Biomedical Engineering, Medical School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran,Iran
محمود
شیری کهنو
00319475328460019446
00319475328460019446
No
داﻧﺸﺠﻮ دﮐﺘﺮی ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺑﻬﺸﺘﯽ، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
Fathi
A
MS. in Nursing, School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
آرزو
فتحی
00319475328460019447
00319475328460019447
No
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، دﭘﺎرﺗﻤﺎن ﭘﺮﺳﺘﺎری ﮐﻮدﮐﺎن، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎﺋﯽ ﺗﻬﺮان، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
Afsharipour
G
MS. in Education Management, Faculty of Maagment, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
گیتی
افشاری پور
00319475328460019448
00319475328460019448
No
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪ ﻣﺪیﺮیﺖ آﻣﻮزﺷﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﻣﺪیﺮیﺖ، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ ﮐﺮﻣﺎن، ﮐﺮﻣﺎن، ایﺮان
fa
ارتباط سلامت معنوی و افسردگی در دانشجویان پرستاری
The Relationship between Spiritual Well-Being and Depression in Nursing Students
چکیده
زمینه و هدف: افسردگی چهارمین علت ناتوانی اجتماعی در جهان است و در بین دانشجویان از فراوانی بالایی برخوردار میباشد. از آنجا که معنویت، ارتباط مثبتی با سلامت جسمی و روانی دارد؛ این مطالعه با هدف تعیین ارتباط سلامت معنوی و افسردگی در بین دانشجویان پرستاری قم و کاشان انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی دانشجویان پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی قم و کاشان انجام شد. نمونهگیری به شیوه دو مرحلهای انجام گردید و در نهایت 250 دانشجوی پرستاری به صورت تصادفی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه افسردگی بک (Beck) و پرسشنامه سلامت معنوی Paloutzian و Ellison جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون، و آزمونهای t مستقل و ANOVA در نرم افزار SPSSنسخه 5/11 انجام شد.
یافتهها: میانگین نمره کلی سلامت معنوی دانشجویان 09/9 ± 62/71 بود. میانگین نمره افسردگی واحدهای پژوهش 93/9 ± 40/32 بود. 04/14 درصد دانشجویان افسردگی خفیف و 6/97 درصد از سلامت معنوی متوسط برخوردار بودند. ضریب همبستگی پیرسون، ارتباط معنیداری را بین نمره کلی سلامت معنوی و افسردگی نشان نداد (05/0 P< ).
نتیجهگیری کلی: بین سلامت معنوی و ابعاد آن با افسردگی در دانشجویان پرستاری ارتباطی وجود نداشت. بیشتر دانشجویان از سلامت معنوی متوسط برخوردار بودند. توجه متولیان آموزش و مدرسان پرستاری به سلامت معنوی دانشجویان ضروری است.
Abstract
Background & Aim: Depression is the fourth leading cause of community disability in the world and it has high prevalence among students. Since spirituality is positively associated to physical and mental health, this study aimed to determine the relationship of spiritual well-being and depression among nursing students in Qom and Kashan Universities of Medical Sciences.
Materials & Methods: This cross-sectional study was conducted on nursing students of Kashan and Qom Universities of Medical Sciences. Using a two-stage sampling method, 250 nursing students were randomly selected. Data were collected by Beck’s Depression questionnaire, and Paloutzian and Ellison’s spiritual well-being questionnaire. Data analysis was performed using SPSS 11.5. Descriptive statistics, Pearson correlation coefficient, independent samples t-test and ANOVA were used.
Results: The mean total score on the spiritual well-being of students was 71.62 ± 9.09. The mean depression score of the students was 32.40 ± 9.93. Overall, 14.04% of the students had mild depression, 97.6% had a moderate spiritual well-being. Pearson correlation coefficient showed no significant association between the scores of spiritual well-being and depression (P< 0.05).
Conclusion: No significant relationship was found between spiritual well-being and depression in nursing students. Most of the students had a moderate spiritual well-being. Educational authorities should pay more attention to the students’ spiritual well-being.
Spiritual Well-Being, Depression, Nursing Students
سلامت معنوی, افسردگی, دانشجویان پرستاری
41
50
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1256-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/09/32016/09/62016/09/82016/09/112016/09/14
1395/6/24
2016/12/52016/12/82016/12/112016/12/142016/12/18
1395/9/28
Z
Gharehboghlou
Faculty of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences, Kashan Iran
زهرا
قره بوقلو
00319475328460019449
00319475328460019449
No
ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری داﺧﻠﯽ ﺟﺮاﺣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﮐﺎﺷﺎن، ﮐﺎﺷﺎن، ایﺮان
M
Adib-Hajbaghery
Trauma Nursing Research Center, Faculty of Nursing and Midwifery, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran. (*Corresponding author) Tell: 03155540021 Email: adib1344@yahoo.com
محسن
ادیب حاج باقری
00319475328460019450
00319475328460019450
Yes
استاد، مرکز تحقیقات پرستاری تروما، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران. (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 03155540021 Email: adib1344@yahoo.com
M
Hajimohammad Hoseini
Faculty of Paramedical, Qom University of Medical Sciences, Qom, Iran
مهسا
حاجی محمد حسینی
00319475328460019451
00319475328460019451
No
ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارﺷﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری داﺧﻠﯽ ﺟﺮاﺣﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﯿﺮاﭘﺰﺷﮑﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻗﻢ، ﻗﻢ، ایﺮان
fa
ارتباط اضطراب و حمایت اجتماعی درک شده در زنان باردار شده با روشهای کمک باروری
Relationship between Perceived Social Support and Anxiety in Pregnant Women Conceived through Assisted Reproductive Technologies (ARTs).
چکیده
زمینه و هدف: بارداری پس از لقاح آزمایشگاهی، اغلب به عنوان پایان دوره ناباروری، ارزیابی و درمانهای آن تلقی میشود، اما برخی از زنان باردار شده با این روش سطوح بالایی از تنش و اضطراب را تجربه میکنند. هدف از انجام این مطالعه تعیین ارتباط اضطراب و حمایت اجتماعی درک شده در زنان باردار شده با روشهای کمک باروری است.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل 100 زن باردار شده با روشهای کمک باروری مراجعه کننده به سه مرکز منتخب ناباروری در شهر تهران بودند. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته عوامل جمعیت شناختی، ابزار اضطراب بک و پرسشنامه حمایت اجتماعی درک شده گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14 انجام شد.
یافتهها: پس از بررسی دادهها بین اضطراب و حمایت اجتماعی درک شده این گروه از زنان باردار رابطه معنیداری یافت نشد.
نتیجهگیری کلی: با توجه به یافتهها بیشترین فراوانی در گویههای حمایت اجتماعی درک شده، مربوط به گویه خانواده و فرد خاص بود. بنابراین حمایت قوی از جانب این دو منبع، میتواند اثرات مثبتی بر سلامت روان زنان باردار شده با روشهای کمک باروری داشته باشد.
Abstract
Background & Aims: Despite the fact that pregnancy after In Vitro Fertilization is often the end of infertility treatment and investigations, some of pregnant women experience high level of anxiety and stress. The aim of this study is to determine the relationship of perceived social support and anxiety in women conceived via Assisted Reproduction Technologies (ARTs).
Material & Methods: In this cross sectional study, a total number of 100 pregnant women conceived Assistedthrough ARTs in three infertility centers in Tehran were included. Data collected through Beck Anxiety Inventory (BAI), and Multidimensional perceived social support Questionnaire and analyzed statistically using the SPSS version 14.
Results: There was no significant relationship between anxiety and perceived social support.
Conclusion: According to the findings, "family" and "special person" were most frequent statements of perceived social support questionnaire. Therefore a strong support from these sources has positive effects on mental health of pregnant women conceived through ARTs.
Anxiety, Assisted Reproduction Technologies, perceived social support
اضطراب, روشهای کمک باروری, حمایت اجتماعی درک شده
51
59
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-850-1&slc_lang=fa&sid=1
2016/09/32016/09/62016/09/82016/09/112016/09/142016/09/17
1395/6/27
2016/12/52016/12/82016/12/112016/12/142016/12/182016/12/21
1395/10/1
L
Neisani Samani
Instructor, school of midwifery and nursing, Iran University of medical sciences, Tehran, Iran
لیلا
نیسانی سامانی
00319475328460019452
00319475328460019452
No
مرﺑﯽ، ﮔﺮوه ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ایﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
H
Chehreh
PhD candidate of reproductive health, Student Research Committee, School of Midwifery and Nursing, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding author) Tel: +98-9183450980 Email: hashemieh_chehreh@sbmu.ac.ir
هاشمیه
چهره
00319475328460019453
00319475328460019453
Yes
دانشجوی دکترای بهداشت باروری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. (*نویسنده مسئول)، شماره تماس: 09183450980 Hashemieh_chehreh@sbmu.ac.ir :Email
N
Seyed Fatemi
Professor, Nursing Care Research Center, Psychiatric Nursing Group, School of Nursing and Midwifery, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نعیمه
سیدفاطمی
00319475328460019454
00319475328460019454
No
اﺳﺘﺎد، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻣﺮاﻗﺒﺘﻬﺎی ﭘﺮﺳﺘﺎری، ﮔﺮوه روان ﭘﺮﺳﺘﺎری داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ایﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
F
Hosseini
Instructor ,Biostatistics Department, Public Health School, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
فاطمه
حسینی
00319475328460019455
00319475328460019455
No
مرﺑﯽ، ﮔﺮوه آﻣﺎر زیﺴﺘﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﺑﻬﺪاﺷﺖ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ایﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
Z
Karamelahi
Instructor, School of midwifery and Nursing, Ilam University of Medical Sciences, Ilam, Iran
ذلیخا
کرم اللهی
00319475328460019456
00319475328460019456
No
ﻣﺮﺑﯽ، ﮔﺮوه ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ایﻼم، ایﻼم، ایﺮان
fa
سلامت معنوی دربیماران تحت درمان با همودیالیز
Spiritual Health in Patients undergoing Hemodialysis
چکیده
زمینه و هدف: نارسایی مزمن کلیه یکی از بیماریهای مزمن و تهدید کننده زندگی است. اختلالات ناشی از بیماری و درمان نشان دهنده لزوم کمک به این بیماران در ابعاد مختلف سلامتی است. از آن جا که توجه به بعد سلامت معنوی انسانها تاثیر ویژهای در کسب سلامتی آنها دارد، این مطالعه به منظور بررسی وضعیت سلامت معنوی و رابطه آن با مشخصات زمینهای (مشخصات دموگرافیک و سابقه ابتلا به سایر بیماریها و دفعات بستری) بیماران تحت درمان با همودیالیز انجام شده است.
روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی و با مشارکت ۹۶ بیمار مراجعه کننده به سه مرکز همودیالیز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که از طریق سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه شامل دو قسمت مشخصات زمینهای و سلامت معنوی Palutzian & Ellison استفاده شد و نتایج با استفاده ازنرم افزار SPSS و استفاده از آزمونهای آماری ANOVA و t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاصل نشان داد ۲۵ درصد افراد از سطح سلامت معنوی بالا، ۷۴ درصد افراد از سطح سلامت معنوی متوسط و تنها یک درصد افراد از سطح سلامت معنوی پایین برخوردار بودند و بین سطح تحصیلات (۰۰۲/۰ P=) و وضعیت تاهل (۰۳۳/۰P=) با سطح سلامت معنوی رابطه معنیدار وجود داشت ولی بین جنس (۲۸/۰P=)، سن (۱۰۴/۰ P=)، تعداد فرزندان (۴۶۵/۰ P=)، سابقه ابتلا به سایر بیماریها (۵۶/۰ P=) و دفعات بستری (۴۰۷/۰ P=) رابطه معنیداری وجود نداشت.
نتیجهگیری کلی: یافتهها حاکی از آن بود که سطح سلامت معنوی در بیماران تحت درمان با همودیالیز در حد متوسط است و افراد با سطح تحصیلات بالاتر و افراد متاهل از سطح سلامت معنوی بالاتری برخوردار بودند. لذا به منظور ارتقا سطح سلامت معنوی بیماران انجام مداخلات مبتنی بر آموزههای دینی در افراد دارای سطح سلامت معنوی پایین پیشنهاد میشود.
Abstract
Background & Aims: End stage renal disease (ESRD) is one the chronic and threatening life disease. The disorders of the disease and its treatment reveal the need to help these patients in various dimension of health. As paying attention to spiritual dimension can have a great impact on health gain; this study was performed to examine the spiritual health in patients undergoing hemodialysis treatment.
Material & Methods: This descriptive analytical study was done in 96 patients selected by census sampling, from three hemodialysis centers of Isfahan University of medical science. Information collected through a questionnaire with two parts: demographics part & Palutzian and Ellison spiritual health questionnaire. The data analyzed by SPSS 16, ANOVA, independent t test, Spearman and Pearson correlation coefficient test.
Results: The results indicated that 25 % of patients had high level, 74% had moderate level and 1% had low level spirituality. There was a significant correlation between the level of education (P =0.002) and marital status (P =0.033) with the level of mental health, but it had no significant relationship with the sex (P=0.28), age (P =00104), the number of children (P =0/465), history of other diseases (P =0.56) and hospitalizations (P =00407).
Conclusion: Findings showed that the level of Spiritual health was moderate in hemodialysis patients and Spirituality health was higher in married and educated patients. As a result for promotion of spirituality health, it is suggested to provide religious-based interventions in people with lower spiritual health.
Health, Spirituality, Hemodialysis, Chronic Kidney Disease
سلامت, معنویت, همودیالیز, بیماری مزمن کلیه
60
67
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-804-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/09/32016/09/62016/09/82016/09/112016/09/142016/09/172016/09/21
1395/6/31
2016/12/52016/12/82016/12/112016/12/142016/12/182016/12/212016/12/24
1395/10/4
N
Shahgholian
Member of Isfahan Kidney Diseases Research Center, Department of Critical Care Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
ناهید
شاهقلیان
00319475328460019457
00319475328460019457
No
ﮐﺎرﺷﻨﺎس ارﺷﺪﭘﺮﺳﺘﺎری داﺧﻠﯽ ﺟﺮاﺣﯽ، ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﮐﻠﯿﻮی، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ اﺻﻔﻬﺎن، اﺻﻔﻬﺎن، ایﺮان
L
Mardanian Dehkordi
Department of Adult Health Nursing, School of Nursing and Midwifery, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. (٭Corresponding author). Tel: 03137927541 Email: mardanian@nm.mui.ac.ir
لیلا
مردانیان دهکردی
00319475328460019458
00319475328460019458
Yes
کارشناس ارشدپرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. (*نویسنده مسئول( شماره تماس : 03137927541 Email: mardanian@nm.mui.ac.ir
fa
تأثیر برنامه آموزشی چند رسانهای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن
The Effect of Multimedia Education Program on Knowledge and Practice of Nurses about Safe Injection
چکیده
زمینه و هدف :تزریقات یکی از رایجترین رویهها در حرفه پرستاری است که مستلزم رعایت معیارهای خاص ایمنی میباشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر برنامه آموزشی چند رسانهای بر دانش و عملکرد پرستاران در زمینه تزریق ایمن انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر مطالعهای نیمه تجربی، یک گروهی، با طراحی قبل و بعد بود. نمونهها شامل 50 نفر از پرستاران شاغل در شهرستان مینودشت، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گلستان بودند که به روش سر شماری، به مطالعه وارد شدند. ابزار گرد آوری دادهها پرسشنامه دانش و چک لیست مشاهده عملکرد پرستاران در مورد تزریق ایمن بود که پرسشنامه دانش قبل و شش هفته بعد از آموزش توسط پرستاران تکمیل شد و عملکردشان نیز با استفاده از چک لیست مورد مشاهده قرار گرفت. مداخله به صورت اجرای برنامه آموزشی چند رسانهای، به مدت 2 هفته، برای پرستاران بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16، آمار توصیفی و آزمون تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: میانگین نمره دانش پرستاران بعد از آموزش به طور معنی داری ارتقاء یافت (05/0 P<) و همچنین بین میانگین امتیاز عملکرد پرستاران قبل و بعد از مداخله آموزشی در سه سطح حین آماده سازی، حین تزریق و پس از تزریق اختلاف آماری معنا داری وجود داشت (05/0 P<).
نتیجهگیری کلی: نتایج این پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی چند رسانهای موجب افزایش دانش و بهبود عملکرد پرستاران در مورد تزریق ایمن شده است، بنابراین با توجه به اینکه تزریق ایمن یکی از وظایف خطیر پرستاران محسوب میشود، استفاده از این روشهای آموزشی جهت ارتقاء عملکرد بالینی آنان توصیه میشود.
Abstract
Background & Aims: Injection is one of the most common nursing procedures in nursing profession that requires compliance with specific standard of safety. The aim of this study is determination the effect of multi-media education program on knowledge and practice of nurses about injection safety.
Material & Methods: It was a quasi-experimental, one group (before and after) design. The census sample consisted of 50 nurses whom worked in Minoodasht, Hospital affiliated to Golestan University of Medical Sciences that had been. The tool for data gathering was knowledge questionnaire and observational practice checklist. The knowledge questionnaire completed by nurses before and six weeks after educational intervention and practice were observed using a checklist. The intervention was a two- week multimedia educational program. Data was analyzed by descriptive statistics and paired T test, using SPSS-PC (v.16).
Results: The results showed that, the mean knowledge score, after intervention was significantly increased (P<0.05). There was a statistically significant difference between the mean score of nurse's practice before and after the intervention at three levels of during preparation, during injection and after injection (P< 0/05).
Conclusion: The results showed that multimedia educational program increased the knowledge and improved the practice of nurses about safe injection. As regards, the safe injection is one of the most important duties of nurses, so it is recommended that they use these strategies to enhance their clinical practice.
Multimedia Education, Knowledge, Practice, Nurses, Injection, Safety
آموزش چند رسانهای, دانش, عملکرد, پرستار, تزریق, ایمن
68
77
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1175-2&slc_lang=fa&sid=1
2016/09/32016/09/62016/09/82016/09/112016/09/142016/09/172016/09/212016/09/24
1395/7/3
2016/12/52016/12/82016/12/112016/12/142016/12/182016/12/212016/12/242016/12/26
1395/10/6
SH
Varaei
Assistant Professor, faculty member, school of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
شکوه
ورعی
00319475328460019459
00319475328460019459
No
اﺳﺘﺎدیﺎر، ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
L
Mamashli
MS in medical surgical nursing, school of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran. (*Corresponding Author). Tel: 09308304911 Email: Mamashli3153@yahoo.com
لیلا
ممشلی
00319475328460019460
00319475328460019460
Yes
کارشناس ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی ،دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09308304911 Email: mamashli3153@yahoo.com
SH
Ghiyasvandian
Assistant Professor, faculty member, school of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
شهرزاد
غیاثوندیان
00319475328460019461
00319475328460019461
No
داﻧﺸﯿﺎر، ﻋﻀﻮ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، ایﺮان
N
Bahrani
lecturer, faculty member in Mathematics – Statistics department, University of Science and Technology military air force shahid Sattari , Tehran, Iran
ناصر
بحرانی
00319475328460019462
00319475328460019462
No
ﻣﺮﺑﯽ ﻫﯿﺌﺖ ﻋﻠﻤﯽ ﮔﺮوه آﻣﻮزﺷﯽ ریﺎﺿﯽ- آﻣﺎر، داﻧﺸﮑﺪه ﻋﻠﻮم ﭘﺎیﻪ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﻮن ﻫﻮایﯽ ﺷﻬﯿﺪ ﺳﺘﺎری، ﺗﻬﺮان، ایﺮان