fa
jalali
1390
7
1
gregorian
2011
10
1
24
72
online
1
fulltext
fa
کیفیت زندگی و رضایت از خدمات در مراقبین کودکان مبتلا به سرطان تحت پوشش بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی
Quality of life and satisfaction with services in caregivers of children with cancer
زمینه و هدف: کیفیت زندگی مجموعه ای از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی است که بوسیله شخص یا گروهی از افراد درک میشود این مقاله ضمن بیان وضعیت کیفیت زندگی مراقبین کودکان مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه محک به بررسی رابطه کیفیت زندگی آنان با رضایت از خدمات واحد مددکاری این مرکز می پردازد. روش بررسی : این پژوهش از نوع همبستگی توصیفی بود. 125 مراقب کودک مبتلا به سرطان تحت پوشش موسسه محک که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند در تابستان سال 1389مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار سنجش، ترکیب نسخه ایرانی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی WHO,QOL-BREF و پرسش های رضایت از خدمات واحد مددکاری است. متغیرهای دموگرافیک (جنسیت و سطح تحصیلات)، ازطریق چک لیست سنجیده شد. آزمونهای T-Test و ANOVA با استفاده از SPSS نسخه 17 جهت تحلیل دادهها به کار رفت. یافتهها : امتیاز کیفیت زندگی مراقبین در تمامی ابعاد از جمعیت عمومی پایین تر و در ابعاد سلامت جسمی (001/0 > p ) ، حیطه روانشناختی (000/0= p ) و سلامت محیط (001/0 > p ) این تفاوت معنادار بود. پایین ترین امتیاز و بیشترین تفاوت کیفیت زندگی مربوط به حیطه روانشناختی بود. بیشترین میزان رضایت مربوط حمایت داده شده به کودک و خانواده و بیشترین نارضایتی مربوط به خدمات ارائه شده به خانواده کودک بود. بیشترین میزان همبستگی مثبت بین رضایت از خدمات ارائه شده به کودک با حیطه روانشناختی کیفیت زندگی مراقبین وجود داشت.(001/0 > p ، 28/0= r ) نتیجه گیری کلی : در نظر گرفتن کیفیت زندگی مراقبین بیماران جهت بهبود سیر درمان و مراقبت و مداخلات موثر جهت بقا و بهبود کودکان مبتلا به سرطان اهمیت دارد. همچنین ارزشیابی از کیفیت ارائه خدمات توسط سنجش میزان رضایت گیرندگان خدمات موجب تحقق اهداف سازمانی و ارتقا فرآیند ارائه خدمات و نیز موجب ارتقا سطح توانمندی کارکنان می گردد.
Background & Aim: Quality of life has been defined in a variety of ways depending on the context and the orientation of scholars. The purpose of the this study was to evaluate caregivers ' quality of life and also to investigate the correlation between quality of life of caregivers and their satisfaction with social work section services. Material & Method s : The present study employed a correlational design, with 125 caregivers of Iranian children with cancer. It was conducted at hospitals covered by MAHAK. Quality of life in caregivers was measured by the Iranian version of WHO, QOL-BREF . Satisfaction of social work section services was measured by questioner including six services. Data was analyzed by t-Test and ANOVA using SPSS-PC (v.17). Results : The scores of all dimensions of caregivers’ quality of life were lower than general population. The difference was significant in physical (p<0.001), psychological (p=0.000) and environmental (p<0.001) dimensions. The lowest score and highest difference was found in psychological dimension of quality of life. The highest satisfaction rate was related to supporting the child and family and the highest dissatisfaction was related to services given to family. The highest positive correlation was found between satisfaction with services for child and psychological dimension of care givers’ quality of life (r=0.28, p<0.001). Conclusion: Understanding of factors that associate with caregivers’ quality of life is of central importance to the improvement of care, treatment process and for effective interventions for children with cancer. These findings provide useful information for managers to enhance quality of services and to enhance caregivers’ satisfaction.
Quality of Life, Satisfaction, Services, Caregivers, Children, Cancer
کیفیت زندگی، رضایت از خدمات، مراقب، کودک مبتلا به سرطان
8
17
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-686-2&slc_lang=fa&sid=1
2012/01/11
1390/10/21
2014/08/25
1393/6/3
Sajjadi H
Assistant Professor, Social Welfare Management Dept., Social Determinants of Health Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran(*Corresponding Author)
حمیرا سجادی
00319475328460010004
00319475328460010004
Yes
استادیار و عضو گروه مدیریت رفاه اجتماعی, مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،تهران، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 11180048-021 Email: safaneh_s@yahoo.com
Roshanfekr P
MSc In Social Welfare, Tehran Municipality Urban Planning Research Center, Tehran, Iran
پیام روشنفکر
00319475328460010005
00319475328460010005
No
کارشناس ارشد رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، گروه اجتماعی و حقوق شهروندی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، تهران، ایران
Asangari B
BA in Clinical Psychology, Social Work Section, Society To Support Children Suffering From Cancer MAHAK, Tehran, Iran
بهناز آسنگری
00319475328460010006
00319475328460010006
No
کارشناس روانشناسی بالینی، بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، تهران، ایران
Zeinali Maraghe M
BA Social Science, Social Work Section, Society To Support Children Suffering From Cancer MAHAK, Tehran, Iran
مهشید زینعلی مراغه
00319475328460010007
00319475328460010007
No
کارشناس علوم اجتماعی( شاخه خدمات اجتماعی)، بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، تهران، ایران
Gharai N
BA Social Work, Social Work Section, Society To Support Children Suffering From Cancer MAHAK, Tehran, Iran
نرگس قرایی
00319475328460010008
00319475328460010008
No
کارشناس مددکاری اجتماعی بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، تهران، ایران
Torabi F
BA Social Science, Social Work Section, Society To Support Children Suffering From Cancer MAHAK, Tehran, Iran
فاطمه ترابی
00319475328460010009
00319475328460010009
No
کارشناس علوم اجتماعی( شاخه خدمات اجتماعی)، بخش مددکاری موسسه خیریه حمایت از کودکان سرطانی محک، تهران، ایران
fa
دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد اولویت های ارزشیابی اساتید
Nursing Student and Teachers' Viewpoints toward Priorities in Teachers Evaluation
زمینه و هدف : شناخت نقاط قوت و ضعف محتوای ارزشیابی، به مدیران آموزشی کمک می کند تا امکان اصلاح وارتقاء کیفیت ارزشیابی را فراهم کنند. هدف از این مطالعه تعیین مهم ترین اولویت های ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان و اساتید است که در عملکرد یک مدرس باید مورد توجه قرار گیرد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در نیمه دوم سال تحصیلی 88- 87 روی کلیه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زاهدان (245 نفر) و اساتید دانشکده (26 نفر) انجام شد. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه پژوهشگر ساخته که در زمینه مهارت های تدریس، ویژگی های فردی استاد، مهارت های ارتباطی، مهارت های ارزشیابی و رعایت اصول و قوانین آموزشی تنظیم شده بود جمع آوری شد. برای بیان یافته ها از توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل داده ها از آزمون های t و نرم افزار SPSS نسخه شماره 13 استفاده شد. یافته ها: مهم ترین اولویت از دیدگاه اساتید و دانشجویان به ترتیب در حیطه مهارت های تدریس، تسلط استاد و ایجاد انگیزه و مشارکت دانشجویان در مباحث درسی بوده است. میانگین نمرات دو گروه در برخی از گزینه ها از جمله تسلط استاد (02/0= P )، مشارکت دانشجویان (01/0= P ) و ارائه مطالب جدید (007/0= P ) تفاوت آماری معنی داری داشته است. در بخش ویژگی های فردی، شیوه بیان و تفهیم مطالب، در بخش مهارت های ارتباطی، احترام به دانشجو، در بخش مهارت های ارزشیابی، برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم، در بخش اصول و قوانین آموزشی، رعایت موضوع درس طبق برنامه و منابع و شروع و اتمام درس بر اساس برنامه زمانی مدون بیشترین میانگین را کسب نمودند. میانگین نمرات در حیطه های مهارت های تدریس، ویژگی های فردی و مهارت های ارزشیابی در دو گروه تفاوت معنی داری داشته است (01/0= P ). نتیجه گیری کلی: با توجه به این که نظرات اساتید و دانشجویان در خصوص برخی از ملاک های ارزشیابی اساتید، تفاوت معنی داری داشته است به نظر می رسد طراحی یک فرم منطبق با نظرات اساتید و دانشجویان ضروری است. بعلاوه توجه اساتید پرستاری به اولویتهای تعیین شده میتواند کیفیت تدریس و رضایت دانشجویان را ارتقاء دهد.
Background & Aim: Recognition of strengths and weaknesses of evaluation content will help the educational manager to provide the possibility of evaluation quality improvement. The aim of this study was to determine the most important priorities of teacher performance evaluation from within students’ and faculties’ perspective. Material & Methods: It was a descriptive cross- sectional study. All of the students (n=245) and faculty members (n=26) of the School of Nursing and Midwifery affiliated with Zahedan University of Medical Sciences were recruited during the academic year 2008-2009. Data was collected using questionnaire with five subscales including teaching skills, individual characteristics of teachers, communication skills, evaluation skills, and educational principles and rules and analyzed by SPSS-PC (v.13). Results: The most important priorities from the teachers’ and students’ perspective were related to the domains of teaching skills, teacher mastery, creating motivation and students’ participation respectively. There were significant difference in the mean scores of teachers mastery (p=0.02), students’ participation (p=0.01), and presentation of new subjects (p= 0.007) between the two groups. There was also significant difference in the mean scores of teaching skills domains, individual characteristics domain and evaluation skills domain between two groups (p=0.01). Conclusion: considering the difference between the teachers’ and students’ perspective regarding some criteria of teachers evaluation, designing an evaluation tool according to the viewpoints of the two groups is recommended. Teachers’ attention to the students’ priorities in teachers’ evaluation would help to promote teaching quality and students’ satisfaction.
Students, Teachers, Evaluation, Priorities, Nursing & Midwifery
دانشجو، استاد، اولویتهای ارزشیابی، پرستاری و مامایی، دیدگاه
18
28
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-46&slc_lang=fa&sid=1
2012/01/112012/01/23
1390/11/3
2014/08/252014/08/25
1393/6/3
Kerman Saravi F
MSC of Community Health Nursing, Health promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences and Health Services,Zahedan,Iran (*Corresponding author)
فتیحه کرمان ساروی
Fkermansaravi@yahoo.com
00319475328460010010
00319475328460010010
Yes
کارشناس ارشد پرستاری بهداشت جامعه، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران(*نویسنده مسئول)
Navidian A
PHD of Family counseling, Health promotion Research Center, Zahedan University of Medical Science and Health Services,Zahedan,Iran
علی نویدیان
00319475328460010011
00319475328460010011
No
دکترای مشاوره خانواده، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
Navabi Rigi Sh.D
MSC of Midwifery, Health promotion Research Center, Zahedan University of Medical Sciences and Health Services,Zahedan,Iran
شهین دخت نوابی ریگی
00319475328460010012
00319475328460010012
No
کارشناس ارشد مامایی، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
fa
عوامل فردی- اجتماعی موثر بر تصمیم گیری بالینی پرستاران
Demographic Factors Involved in Nurses’ Clinical Decision Making
زمینه و هدف: تصمیم گیری بالینی جزئی اساسی عملکرد حرفه ایی پرستاران و متمایز کننده پرستاران حرفه ای از پرسنل مراقبتی غیرحرفه ای است. تصمیم گیری بالینی پرستاران بیش از هر عاملی بر کیفیت مراقبت تأثیر داشته و فرایند تصمیم گیری بالینی به شناسایی نیازهای بیماران و تعیین بهترین اقدام پرستاری کمک می کند. هدف از این مطالعه بررسی عوامل فردی و اجتماعی مؤثر بر نحوه شرکت پرستاران در تصمیم گیری بالینی میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی است که بصورت مقطعی بر روی 285 پرستار مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شده بودند انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها یک چک لیست اطلاعات فردی و پرسشنامه مشارکت در فعالیت های تصمیم گیر PDAQ( Participation in Decision Activities Questionnaire ) بود. داده ها با استفاده از SPSS نسخه 15 و آزمون های توصیفی و مقایسه میانگین ها و همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که تصمیم گیری بالینی با سن (003/0 p= )، جنس (001/0= p )، بخش کاری (002/0= p )، نوع استخدام (005/0= p ) و سابقه کاری (025/0= p ) ارتباط آماری معنی داری داشته، اما با میزان تحصیلات ارتباط آماری معنی داری بدست نیامد. نتیجه گیری کلی: با در نظر گرفتن متغیرهای تاثیر گذار میتوان نحوه شرکت پرستاران در تصمیم گیری های بالینی را بهبود بخشید لذا بکارگیری شیوههای مدیریتی صحیح و راهبردهای آموزشی در این راستا، پیشنهاد میگردد.
Background & Aims: clinical decision making as the pillar of professional nursing practice sets nurses apart from other non- professional health care staff. Clinical decisions made by nurses affect quality care more than other factors and contribute to identification of patients’ needs and the best nursing interventions. This study aims to determine demographic factors involved in nurses clinical decision making. Material & methods: it was a descriptive cross- sectional study. The sample consisted of 285 nurses working in selected wards of hospitals affiliated to Tabriz University of Medical Sciences. They were recruited by stratified random sampling. Data was collected by a check list and Participation in Decision Activities Questionnaire (PDAQ) and analyzed by SPSS-PC (v.15). Results: there were significant relationships between nurses clinical decision making and their age (p= o.oo3) sex (p=o.oo1) ward (p=o.oo2) employment status (p=o.oo5) and years in work (p=o.o25). Conclusion: considering the factors involved in nurse’s clinical decision making, nurse manager could facilitate their participation in this process.
Demographic Factors, Clinical Decision Making, Nurses
عوامل فردی-اجتماعی، تصمیم گیری، بالینی، پرستاران
29
36
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-47&slc_lang=fa&sid=1
2012/01/112012/01/232012/01/23
1390/11/3
2014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Mirsaeedi G
Senior Lecturer of Nursing, Medical Dept. Azad Islamic University, Tehran branch, Tehran, Iran
گلنوش میر سعیدی
00319475328460010013
00319475328460010013
No
کارشناسی ارشد پرستاری- مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایران
Lackdizagi S
Senior Lecturer, Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, East Azarbyjan, Iran (*Corresponding Author) Tell: +98-04114770648 Email: laks@tbzmed.ac.ir
سیما لک دیزجی
00319475328460010014
00319475328460010014
Yes
کارشناسی ارشد پرستاری- مربی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ایران (*نویسنده مسئول)
Ghoojazadeh M
Assistant Professor, PhD. In Physiology, Faculty of Medicine, Tabriz University of Medical Sciences, East Azarbyjan, Iran
مرتضی قوجازاده
00319475328460010015
00319475328460010015
No
دکترای فیزیولوژی، استاد یار دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ایران
fa
خستگی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران بخش های انکولوژی
Fatigue and Its Related Factors in Pediatric and Adult Oncology Nurses
زمینه و هدف: بخش های انکولوژی بزرگسالان و کودکان هر یک مشخصه های خاص خود دارد که می تواند باعث بروز خستگی در ابعاد متفاوت در پرستاران شاغل در این بخش ها شود. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه خستگی و عوامل مرتبط با آن، در پرستاران شاغل در بخش های انکولوژی کودکان و بزرگسالان است. روش بررسی: این پژوهش توصیفی- مقایسه ای بر 215 پرستار شاغل در بخش های انکولوژی کودکان(97 نفر)و بزرگسالان(118 نفر)بیمارستان های منتخب تهران که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند انجام شد. ابزارهای گردآوری داده ها شامل "پرسش نامه عوامل روانی و اجتماعی مربوط به کار" ، "پرسش نامه عوامل تنش زای شغلی پرستاری" و "مقیاس خستگی پرستاران انکولوژی" بوده است. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه شماره 16و آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میان تمامی ابعاد خستگی در دو گروه پرستاران، اختلاف معنا دار آماری وجود داشت (001/0 ≥ P ). بین نمرات عوامل محیطی و عوامل سازمانی اجتماعی مرتبط با خستگی در دو گروه پرستاران ، تفاوت معنی دار آماری وجود نداشت. ولی بین نمرات عوامل عاطفی مرتبط با خستگی در هر دو گروه پرستاران شاغل در بخش های انکولوژی ، تفاوت معنی دار آماری وجود داشته است (001/0 ≥ P ) . نتیجه گیری کلی: با عنایت به وجود تفاوت میان عوامل عاطفی مرتبط با خستگی، در دو گروه پرستاران شاغل در بخش های انکولوژی کودکان و بزرگسالان، توجه بیشتر به شرایط خاص بخش های انکولوژی که ممکن است منجر به بروز خستگی در پرستاران شاغل در این بخش ها گردد توصیه میشود.
Background & Aim: Pediatric and adult oncology wards have special characteristics which may lead to different levels of fatigue in nurses. The aim of this study was to compare fatigue and its related factors in pediatric and adult oncology nurses. Materials & Methods: This descriptive comparative study was conducted with a sample of 215 nurses working in pediatric and adult oncology wards in selected educational hospitals of Tehran. Nurses were recruited by convenience sampling. Data was collected by "Questionnaire for Psychological & Social factors at work", "The Nursing Stress Scale", and "Oncology Nurses Fatigue Scale". Data analysis was performed using SPSS and T-test. Results: There were significant statistical differences in all three dimensions of fatigue between the two groups of nurses (p<0.001). There were also a significant difference between the mean scores of emotional factors related to nurses’ fatigue (p0.05). Conclusion: Regarding the differences between emotional factors related to fatigue in pediatric and adult oncology nurses, it is recommended to pay more attention to the special features of pediatric and adult oncology wards that may lead to nurses’ fatigue.
Oncology Nurse, Fatigue, Related Factors
پرستار انکولوژی، خستگی، عوامل مرتبط
37
47
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-48&slc_lang=fa&sid=1
2012/01/112012/01/232012/01/232012/01/29
1390/11/9
2014/08/252014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Rassouli M
Assistant Professor; Department of Pediatrics, Nursing & Midwifery School,ShahidBeheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran (*Corresponding Author) Tell:88655372 E.mail: Rassouli.m@gmail.com
مریم رسولی
00319475328460010016
00319475328460010016
Yes
استادیار گروه کودکان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران (*مؤلف مسئول) شماره تماس: 88655372 E.mail: Rassouli.m@gmail.com
Zandiye S
MSc in Nursing; Nursing & Midwifery School, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran
سمیه زندیه
00319475328460010017
00319475328460010017
No
Noorian M
Lecturer; Department of Pediatrics, Nursing & Midwifery School, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran
منیژه نوریان
00319475328460010018
00319475328460010018
No
Zayeri F
Assistant Professor; Department of Biostatistics, Paramedicine School, Shahid Beheshti Medical Sciences University, Tehran, Iran
فرید زایری
00319475328460010019
00319475328460010019
No
fa
بررسی ارتباط بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک
The Relationship between Spiritual Well-Being and Quality of Life among Elderly People Residing in Kahrizak Senior House
زمینه و هدف: با توجه به افزایش شمار سالمندان، لزوم توجه به کیفیت زندگی آنها بیش از پیش اهمیت می یابد. یکی از عوامل موثر بر کیفیت زندگی، وضعیت سلامتی است و سلامت معنوی ازابعاد مهم آن بشمار می رود که اغلب مورد غفلت واقع می شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین ارتباط بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی در سالمندان مقیم سرای سالمندان کهریزک می باشد. روش بررسی: این مطالعه بصورت مقطعی و از نوع همبستگی بوده و 141 سالمند مقیم آسایشگاه کهریزک با استفاده از نمونه گیری در دسترس در این مطالعه شرکت کردند. سلامت معنوی با استفاده از پرسشنامه سلامت معنوی SWB) ) Palutzian و Ellison و کیفیت زندگی نیز با فرم کوتاه پرسشنامه کیفیت زندگی ( SF36 ) مورد سنجش قرار گرفت. داده ها توسط نسخه 16 نرم افزار SPSS مورد تجزیه-تحلیل قرار گرفت. از آمار توصیفی و نیز از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون، تی تست و آنالیز واریانس، جهت رسیدن به اهداف و پاسخ به سوالات پژوهش استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان دادند میانگین نمره کیفیت زندگی سالمندان، در حد متوسط بوده (3/11 ± 36/50) و نمره کیفیت زندگی مردان بطور معنیداری بیش از زنان می باشد (000/0= P ). همچنین سطح سلامت معنوی اکثر افراد، بالا و متوسط و میانگین نمره سلامت معنوی آنها هم در سطح متوسط بود (93/17 ± 26/96). بعلاوه نتایج نشان داد سلامت معنوی همبستگی معنی داری با کیفیت زندگی سالمندان دارد (008/0= P ). نتیجهگیری کلی: با توجه به نتایج این مطالعه لازم است عوامل مرتبط با کبفیت زندگی سالمندان در مراقبت از این گروه مد نظر قرار گیرد. وجود ارتباط بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی لزوم توجه به این امر در مراقبت از سالمندان را مشخص می کند.
Background & Aim: Regarding the increasing number of elderly people, their quality of life becomes more important. Spiritual health is one of the important aspects of health status that is often neglected. This study aims to identify the relationship between spiritual well-being and quality of life among elderly people residing in Kahrizak Senior House. Material & Methods : It was a descriptive, correlational study. The sample included 141 elderly people residing in Kahrizak Senior House who recruited by convenience sampling . Data was collected by Spiritual Well-Being Index (SWBI) and Short Form Quality of Life (SF36)and analyzed by Pearson correlation coficient, ANOVA, and t-test using SPSS-PC (v-16) Results: The mean score of quality of life was (50.36±11.3). Women’s quality of life was significantly lower than men (P=0.000). The mean score of spiritual well-being was (96.26±17.93). There was a positive correlation between spiritual well-being and quality of life (P=0.008). Conclusion: regarding the lower levels of quality of life especially in women elderly, more attention should be paid to this group of society .Awareness of the importance of spiritual well-being in caring of these people is recommended.
Spiritual Well-Being, Quality of Life, Elderly People, Senior House
سلامت معنوی، کیفیت زندگی، سالمندان، سرای سالمندان
48
56
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-49&slc_lang=fa&sid=1
2012/01/112012/01/232012/01/232012/01/292012/02/1
1390/11/12
2014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Jadidi A
Senior Lecturer, School of Nursing and Midwifery, Arak University of Medical Sciences and Health Services, Markazi, Iran
علی جدیدی
00319475328460010020
00319475328460010020
No
مربی، گروه پرستاری، بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، مرکزی، ایران
Farahaninia M
Senior Lecturer ,School of Nursing and Midwifery ,Tehran University of Medical Sciences and Health Services, Tehran, Iran, (Corresponding Author)- Email: m-farahaninia@tums.ac.ir Tel:02161045207
مرحمت فراهانی نیا
00319475328460010021
00319475328460010021
Yes
عضو هیئت علمی، گروه بهداشت دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران(*مؤلف مسئول)
Janmohammadi S
Senior Lecturer, School of Nursing and Midwifery ,Tehran University of Medical Sciences and Health Services, Tehran, Iran
سارا جان محمدی
00319475328460010022
00319475328460010022
No
Haghani H
Senior Lecturer, School of Management and Medical Information, Tehran University of Medical Sciences and Health Services, Tehran, Iran
حمید حقانی
00319475328460010023
00319475328460010023
No
fa
نگرانی ها و نیازهای مادران کودکان بستری و میزان حمایت پرستاری از آنان
Fears, Needs and Nursing Support of Mothers during Their Child's Hospitalization
زمینه و هدف: بیماری و بستری شدن کودک، یکی از منابع اصلی تنش و اضطراب برای خانواده است . والدین جهت ارائه مراقبت و حمایت کافی از کودک ، باید از آرامش روحی برخوردار بوده و نیازهایشان برآورده شود. هدف از این تحقیق بررسی نگرانی و نیازهای مادران در طول بستری کودک در بیمارستان و حمایت پرستاران از آن ها است. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 100 نفر از مادران کودکان بستری در بخش کودکان بیمارستان امام خمینی (ره) مهابادکه حداقل 24 ساعت در بیمارستان حضور داشته اند، به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و بررسی شدند. نگرانی های والدین، با پرسشنامه ای پژوهشگر ساخت، نیازهای مادران با پرسشنامه «نیازهای والدین کودکان بستری» و حمایت پرستاران از مادران با ابزار «حمایت پرستار از والدین به صورت مصاحبه انفرادی مورد ارزیابی قرار گرفت. دادهها با استفاده از SPSS نسخه 5/11 تحلیل شد. یافته ها: براساس نظرات مادران، عوامل محیطی بیشترین استرس و فقدان برنامه های پیش از بستری کمترین استرس را ایجاد کرد . نیازهای مربوط به کودک بیمار از بالاترین اهمیت برخوردار بوده و نیازهای مربوط به صداقت به میزان زیادی برآورده شد. نیازهای دیگر اعضای خانواده هم از کمترین اهمیت برخوردار بود و هم به میزان کمتری در این بخش محقق شد. همچنین مادران بیشترین حمایت مراقبتی (39/0 ± 37/2 ) و کمترین حمایت اطلاعاتی ( 69/0 ± 44/1 ) را از سوی پرسنل دریافت کردند. میانگین کل حمایت پرستار از مادران نیز 82/0 ± 73/1 بود. نتیجه گیری کلی: شناسایی عوامل تنش زا جهت کاهش نگرانی های والدین و برآورده کردن نیازهای مادران در کنار نیازهای کودک و فراهم کردن امکانات لازم جهت تامین رفاه و آسایش والدین در بیمارستان بایستی مورد توجه برنامه ریزان و مدیران بیمارستان ها قرار گیرد.
Background & Aims: Child illness and hospitalization is considered as one of the main sources of stress and anxiety for family . Parents should have the peace of spirit to provide adequate care and protection of children. This study investigates the fears and needs of mothers during their child hospitalization and their received nursing support. Material & Methods: It was a descriptive, cross-sectional study. One hundred of mothers of children who were hospitalized at least for 24 hours in a pediatric ward in Mahabad city were recruited by random sampling. The mothers’ fears were assessed by a researcher- made questionnaire. parental needs were assessed by “parents’ needs of hospitalized children” questionnaire. Data related to nursing support of mothers were collected by the Nurse Parent Support Tool (NPST). SPSS-PC (v.11.5) was used for data analysis. Results: Environmental factors and lack of pre-hospitalization programs were ranked as the most and least stress provoking factors by the mothers respectively. The needs related to sick child was ranked as the most important need from mothers’ point of view and the trust needs were ranked as highly met. The needs for other family members ranked as the least important need and also were met at the lowest level. Mothers received the most caring support (2.37 ± 0.39) and the least informational support (1.44 ± 0.69) from nurses. The mean score of total nurse support was 1.73 ± 0.82. Conclusion: Identification of stress factors in order to reduce the concerns of parents, meeting mother's needs along with the needs of children and providing the necessary facilities to provide parent's comfort should be considered by hospital planners and their managers .
Parent\'s needs, Parent\'s fears, Nurse-Parent Support, Hospitalized child
نگرانی های والدین، نیازهای والدین، حمایت پرستاری از والدین، کودکان بستری
57
66
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-367-37&slc_lang=fa&sid=1
2012/01/112012/01/232012/01/232012/01/292012/02/12012/02/7
1390/11/18
2014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Seyedamini B MSc
Lecturer, Faculty of Nursing & Midwifery, Islamic Azad University-Mahabad branch, Mahabad, Iran.(*corresponding author) Tell: 09141468418 Email: Seidaminib@yahoo.com
بهیانه سیدامینی
00319475328460010024
00319475328460010024
Yes
مربی و عضو هیئت علمی گروه پرستاری کودکان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد ، آذربایجان غربی، ایران (مولف مسئول) شماره تماس: 09141468418 Email: Seyedaminibayanah@yahoo.com
fa
بررسی عوامل خطر و شایع ترین تظاهرات بالینی شروع لوسمی لنفوبلاستیک حاد در کودکان
Risk Factors andthe Most Common Initial Symptoms of Acute Lymphoblastic Leukemia in Children
زمینه وهدف: سرطان خون گروهی از اختلالات نئوپلاستیک است که علت ایجاد دقیق آن مشخص نیست و تحقیقات ارتباط برخی از عوامل خطر با ایجاد این بیماری را نشان داده است. در این مطالعه عوامل خطر مؤثر در ایجاد لوسمی لنفوبلاستیک حاد و همچنین شایع ترین تظاهرات بالینی هنگام شروع این بیماری در کودکان استان خراسان مورد بررسی قرار گرفت. روش بررسی: این یک مطالعه مورد- شاهد ی بود که بر100 کودک بستری مبتلا(مورد) و 400 کودک مراجعه کننده به درمانگاه (شاهد) بیمارستان فوق تخصصی کودکان دکتر شیخ مشهد صورت گرفت. روش نمونه گیری غیر احتمالی و نمونه ها از نظر سن و جنس و محل سکونت همگون شدند. روش جمعآوری اطلاعات، مصاحبه رو در رو با مادران بیماران و پر کردن پرسشنامه توسط پژوهشگر بود. دادهها با استفاده از روش رگرسیون لجستیک و نرمافزار SPSS نسخه 14 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: بر اساس این مطالعه متغیرهای تماس با اشعه ایکس در دوران جنینی، وجود فرد سیگاری در خانواده، سابقه مصرف قرص ضد بارداری توسط مادر، تماس شغلی پدر با مواد شیمیایی ونزدیکی منزل تا خطوط فشار برق قوی از مهم ترین عوامل ایجاد سرطان خون محسوب می شد (05/0 > P ) . همچنین شایع ترین تظاهرات بالینی به ترتیب اولویت شامل بی حالی و ضعف، تب، درد پا، لنفادنوپاتی گردنی، خونریزی، درد در ناحیه شکم وعلایم سرماخوردگی بود. نتیجهگیری کلی: عوامل موثر در ایجاد این بیماری میتواند به میزان بالایی مربوط به عوامل محیطی باشد وآگاهی از این امر و آموزش در این زمینه گام مهمی در پیشگیری است.
Background: The factors involve in Leukemia are not fully understood. However, research has shown the relationship between this disorder and some risk factors. The aim of this study was to determine risk factors involved in acute lymphoblastic leukemia and its most prevalent clinical manifestations in children residing in Khorasan province. Materials and Methods: It was a case – control study. The adequate sample size was 100 cases and 400 controls. Controls were matched with cases regarding their sex, age and habitation. Data was collected by face to face interview with patients' mothers and the questionnaires were completed by the investigator. Data was analyzed by conditional logistic regression using SPSS-PC (v.14). Results: According to the findings of this study, maternal use of oral contraceptives, living in proximity to high voltage power lines, in-utero ionizing radiation exposure, pesticide exposure in fathers and paternal occupation and parental smoking had a significant relation with this type of cancer (p<0.05).the most prevalent mitial clinical manifestations were lethargy and weakness, fever, leg pain, cervical lymphadenopathy, bleeding, abdominal pain and cold symptoms respectively Conclusion: According to the results of this study, it seems that environmental factors play an important role in etiology of this kind of cancer. Knowledge abort this fact helps us to find appropriate ways to prevent this disease in children.
Acute Lymphoblastic Leukemia, Risk Factors, Initial Symptoms,Children
لوسمی لنفوبلاستیک حاد، عوامل خطر، تظاهرات بالینی، کودکان
67
77
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-50&slc_lang=fa&sid=1
2012/01/112012/01/232012/01/232012/01/292012/02/12012/02/72012/02/13
1390/11/24
2014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Hashemizadeh H
Senior Lecturer, Medical- Surgical Department, Quchan Branch, Islamic Azad University, Khorasan, Iran (*Corresponding Author) Tell: +98-0581-2201214 Email: Haydeh_h_z@yahoo.com
هایده هاشمی زاده
00319475328460010025
00319475328460010025
Yes
کارشناس ارشد پرستاری گرایش داخلی-جراحی ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قوچان، خراسان، ایران (*مولف مسئول)
Jafarzadeh A
MSc in Pediatric Nursing, Omolbanin Hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Khorasan, Iran
اکرم جعفرزاده
00319475328460010026
00319475328460010026
No
کارشناس ارشدپرستاریگرایش کودکان،بیمارستان ام البنین، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خراسان، ایران
Broumand H
MSc in Basic Psychology, Doctor Sheykh Hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Khorasan, Iran
هاله برومند
00319475328460010027
00319475328460010027
No
کارشناس پرستاری و کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، بیمارستان دکتر شیخ ،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خراسان، ایران
fa
عوامل مستعد کننده افسردگی پس از زایمان
Predisposing Factors of Postpartum Depression
زمینه و هدف: افسردگی پس از زایمان یکی از مشکلات اصلی بهداشتی به شمار میرود که عوارض سویی آن بر مادر و خانواده به جای میگذارد و میتواند با عوامل متعددی ارتباط داشته باشد. این پژوهش به هدف تعیین برخی عوامل مستعد کننده افسردگی پس از زایمان انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بوده که در آن 560 نفر زن مراجعهکننده به مراکز بهداشتی-درمانی تبریز دو ماه پس از زایمان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد افسردگی ادینبرگ بود که به آن سه بخش مشخصات فردی، عوامل مادر-نوزادی و حمایتهای اجتماعی اضافه گردید. دادهها در نرم افزار آماری SPSS-16 با استفاده از آزمونهای آماری کای دو، تحلیل واریانس یکطرفه، تی مستقل و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج آزمون کای دو نشان داد که بین سن مادر، نوع زایمان، وضعیت تحصیلات مادر، بیماری مادر در دوران حاملگی، تعداد زایمان و دلخواه بودن جنس نوزاد با افسردگی پس از زایمان ارتباط آماری معنیداری وجود دارد (05/0> P ). همچنین نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین بیماری نوزاد بهنگام تولد و ناخواسته بودن حاملگی اخیر با افسردگی پس از زایمان ارتباط آماری معنیداری وجود دارد (05/0> P ). نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که بین آمادگی مادر برای پذیرش مسئولیت نوزاد و احساس همسر در مورد حاملگی اخیر با افسردگی پس از زایمان ارتباط آماری معنیداری وجود دارد (05/0> P ). نتایج آزمون رگرسیون خطی نیز نشان داد که وضعیت اقتصادی، میزان تحصیلات، ناخواسته بودن بارداری، سطح استرس، بیمار بودن نوزاد و عدم آمادگی مادر برای پذیرش مسئولیت از مهمترین عوامل مرتبط با افسردگی پس از زایمان است(05/0> P ). نتیجهگیری کلی: تأکید بیشتر بر لزوم افزایش آمادگی مادران و مراقبین آنها در زمینه عوامل خطر این اختلال و جلب حمایت خانوادگی و اجتماعی توسط مراقبین بهداشتی شامل پرستاران و ماماها میتواند در پیشگیری از اختلال افسردگی پس از زایمان مؤثر باشد.
Background & Aims : Postnatal depression is a major public health problem. With due attention to potential side effects of it on mother and family, determining and reduction of any of the factors can decrease prevalence of this disorder. This study was done to determine the predisposing factors of postpartum depression. Material & Methods: It was a cross- sectional study with multistage cluster random sampling of 560 women referred to Tabriz health centers 2 mounts after delivery. Data was collected by Edinburgh Postnatal Depression Scale. Data related to demographic characteristics, mother- newborn characteristics and social support was also gathered by a research- made tool. Data was analyzed by SPSS version 16 by using descriptive statistics, Chi square, one way ANOVA, independent T test and logistic regression. Results: The results of chi square test showed a significant association between mother age, education, illness of mother during pregnancy, type and number of delivery and desired fetal sex and postpartum depression (P<0/05). The results of independent T test also showed a significant relationship between illness of newborn, unplanned pregnancy and postpartum depression (P<0/05). The results of one-way ANOVA indicated that the relation between lack of mother’s readiness to accept the responsibility of newborn and husband’s feelings about recent pregnancy and postpartum depression was significant (P<0/05). Linear regression showed the most important risk factors of postpartum depression as financial status, educational level, unwanted pregnancy, stress level, newborn illness, and mother’s lack of willingness to accept responsibility (p<0.05). Conclusion: Approaches that will lead to increased willingness of mothers to realize the predisposing factors of this disorder, as well as family support and also social support by health care providers can be effective in preventing postpartum depression.
Postpartum Depression, Social Support, Predisposing Factors
افسردگی پس از زایمان، حمایت اجتماعی، عوامل مستعد کننده
78
87
http://ijn.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-672-2&slc_lang=fa&sid=1
2012/01/112012/01/232012/01/232012/01/292012/02/12012/02/72012/02/132012/02/14
1390/11/25
2014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/252014/08/25
1393/6/3
Rahmani F
Senior Lecturer, psychiatric Nursing Dept., Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, East Azarbijan, Iran (*Corresponding Author) Tell: 09143002439 Email: frahmani@tbzmed.ac.ir
فرناز رحمانی
00319475328460010028
00319475328460010028
Yes
مربی گروه روانپرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران (*نویسنده مسئول) شماره تماس: 09143002439 Email: frahmani@tbzmed.ac.ir
Seyedfatemi N
Associate Professor, Center for Nursing Care Research, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
نعیمه سید فاطمی
00319475328460010029
00319475328460010029
No
دانشیار گروه روانپرستاری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی تهران، تهران، ایران
Asadollahi M
Lecturer, Pediatric Nursing Dept., Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, East Azarbijan, Iran
ملیحه اسدالهی
00319475328460010030
00319475328460010030
No
مربی گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
Seyedrasooli A
Lecturer, Pediatric Medical- Surgical Dept., Faculty of Nursing and Midwifery, Tabriz University of Medical Sciences, East Azarbijan, Iran
آلهه سید رسولی
00319475328460010031
00319475328460010031
No
مربی گروه داخلی-جراحی دانشکده پرستاری-مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، آذربایجان شرقی، ایران