@article{ author = {Borimnezhad, L and Seyedfatemi, N and MardaniHamooleh, M}, title = {Concept Analysis of Palliative Care Using Rodgers\' Evolutionary Method}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Palliative care appears to be an important concept in nursing practice. A number of definitions of this concept are available in the literature. The aim of present study was to analyze the concept of palliative care to identify its attributes, antecedents and consequences in the context of nursing.   Material & Methods: Rodgers' evolutionary method of concept analysis was used to clarify the meaning of palliative care. Data bases of PubMed, CINAHL, Science direct and Google scholar were searched to retrieve the related literature. The main inclusion criteria were, the literature published in English language in the discipline of nursing. Literature search was limited to 2004-2013 with the keywords of “palliative care” and “nursing care” in the title and abstract of articles. The initial search resulted in 410 articles, 105 of them deemed relevant to our study. Then 25 articles were selected and reviewed.   Results: In this study, the attributes of palliative care were identified in two categories of end of life approach and general approach. The antecedents included necessities and facilitators, and the consequences were positive and negative outcomes.  Conclusion: The results of the study identified the concept of palliative care. The findings, also, show that palliative care is an important aspect of clinical practice in nursing.   Received: 5 Dec 2013   Accepted: 11 Feb 2014}, Keywords = {Palliative care, Concept analysis, Rodgers' evolutionary method}, volume = {26}, Number = {86}, pages = {1-15}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {مراقبت تسکینی: تحلیل مفهوم به روش تکاملی راجرز}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: مراقبت تسکینی یک مفهوم مهم در پرستاری بالینی است که تعاریف متفاوتی از آن در متون موجود است. هدف مطالعه حاضر، تحلیل مفهوم مراقبت تسکینی و شناسایی ویژگی ها، پیشایندها و پیامدهای آن در بافت پرستاری بوده است.   روش بررسی: در این مطالعه از رویکرد تکاملی راجرز برای شفاف سازی مفهوم مراقبت تسکینی استفاده شد. به این منظور پایگاه های اطلاعاتی PubMed, CINAHL, Sciencedirect و Google scholar مورد جستجو قرار گرفتند. معیار اصلی جهت ورود، مقالات چاپی تمام متن به زبان انگلیسی در محدوده سال های 2004 تا 2013 میلادی بود. جهت جستجو از واژه های" Palliative care " و " Nursing care " در عنوان و چکیده مقالات استفاده شد. در کل از 410 مقاله، 105 مقاله با پژوهش حاضر مرتبط بودند که در نهایت 25 مقاله جهت بررسی انتخاب شدند.   یافته ها: در این مطالعه، ویژگی های مفهوم مراقبت تسکینی در دو بعد رویکرد پایان زندگی و رویکرد همگانی شناسایی شدند. پیشایندها مشتمل بر الزامات و تسهیل کننده ها بودند و پیامدها نیز دربردارنده پیامدهای مثبت و منفی بودند.    نتیجه گیری کلی: یافته های مطالعه، مفهوم مراقبت تسکینی را مورد شناسایی قرار داده است. همچنین یافته ها نشان می دهد که مراقبت تسکینی جنبه مهمی در پرستاری بالینی به شمار می آید.}, keywords_fa = {مراقبت تسکینی, تحلیل مفهوم, رویکرد تکاملی راجرز}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1703-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1703-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Navidian, A and Sarhadi, M and Kykhaie, A and Kykhah, R}, title = {Psychological Reactions of Family Members of Patients Hospitalized in Critical Care and General Units Compared with General Population}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Family members of hospitalized patients experience a lot of stress. This study was performed to determine the psychological reactions of family members of patients hospitalized in critical care and general units compare with general population.   Material & Methods: It was a descriptive, cross-sectional study. The sample consisted of family members of patients in critical care unit, and general units of Zahedan Khatam Alanbia hospital (each= 135) and 135 family members from general population recruiting by convenience sampling in 2012. Psychological reactions including stress, anxiety and depression were assessed by DASS- 21 standard questionnaire. Data was analyzed by ANOVA and Independent T tests using SPSS-PC (v. 16).   Results: The mean score of stress, anxiety and depression of family members of patients in critical units was 12.8 ± 5.5, 14.33 ± 5.19 and 12.29 ± 5.76 respectively that was significantly more than family members of patients in general units and general population (p< 0.001). The post hoc tests showed that paired tests of the mean score of anxiety, stress and depression in all three groups were significant α) = 0/05). So that the mean score of all three variables in family members of patients in critical care units were more than the family members of patients in general units and in family members of patients in general units was more than the general population. The finding also indicated that there are significant differences between the mean score of stress, anxiety and depression in spouses, mothers, unemployed, house keepers and women of family members of patients in critical care units and family members of patients in general units and general population (p<0.05).  Conclusion: Hospitalization of one family member leads to stress, anxiety and depression in family members. Therefore designing and performing family-centered interventions to reduce stress, anxiety and depression in these populations is recommended. Future research to study the factors related to these psychological reactions is also recommended.   Received: 8 Dec 2013   Accepted: 15 Feb 2014}, Keywords = {Stress, Anxiety, Depression, Family members, Critical care units, General units}, volume = {26}, Number = {86}, pages = {16-28}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {واکنش های روانشناختی اعضای خانواده نسبت به بستری بیمار در بخش های ویژه و عمومی و مقایسه آن با افراد عادی}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: اعضای خانواده بیماران بستری در بخش های بیمارستانی استرس های زیادی را تجربه می کنند. این مطالعه با هدف تعیین واکنش های روانشناختی اعضای خانواده ی بیماران بستری در بخش های ویژه و عمومی و مقایسه ی آن با افراد عادی جامعه انجام گردید.   روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. نمونه پژوهش اعضای خانواده بیماران بستری در بخش های ویژه (135 نفر) و عمومی (135 نفر) بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) زاهدان و 135 نفر از افراد عادی جامعه بود که با روش نمونه گیری در دسترس در سال 1392 انتخاب شدند. واکنش های روانشناختی اضطراب، افسردگی و استرس به وسیله پرسشنامه استاندارد DASS-21 جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 و به کمک آزمون های آنالیز واریانس و تی مستقل و با سطح معناداری 05/0 = α مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.   یافته ها  میانگین نمره اضطراب، استرس و افسردگی اعضای خانواده بیماران بستری در بخش های ویژه بترتیب 5/5 ± 8/12 و 19/5 ± 33/14 و 76/5 ± 29/12 و بطور معناداری بیش از اعضای خانواده بیماران بستری در بخش های عمومی و افراد عادی جامعه بود (001/0 p<). آزمون های تعقیبی توکی نشان داد که مقایسه های زوجی میانگین نمرات اضطراب، افسردگی و استرس در گروه های سه گانه همه معنادار بوده اند ( 05/0 = α). بطوری که میانگین نمرات هر سه متغیر اضطراب، استرس و افسردگی در اعضای خانواده بیماران بستری در بخش های ویژه بیشتر از بخش های عمومی و در بخش های عمومی بیش از افراد جمعیت عادی بود. همچنین میانگین نمره اضطراب، افسردگی و استرس در گروه زنان، افراد بیکار، بیسواد، زنان خانه دار، همسران و مادران بیماران بستری در بخش های ویژه بطور معناداری بیش از دو گروه دیگر بود (05/0 p<). نتیجه گیری کلی: بستری شدن یکی از اعضای خانواده باعث بروز اضطراب، افسردگی و استرس در سایر اعضای خانواده می گردد. بنابراین طراحی و اجرای مداخلات مراقبتی خانواده محور برای کاهش واکنش های روان شناختی ضرورت دارد. همچنین مطالعه عوامل موثر در بروز این واکتش های روانشناختی توصیه می شود.}, keywords_fa = {استرس, اضطراب, افسردگی, عضو خانواده, بخش ویژه, بخش عمومی }, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1715-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1715-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Rahmanzade, E and ParsaYekta, Z and Farahani, M and YekaniNejad, S}, title = {Nurses’ Organizational Commitment in Hospitals Affiliated to Tehran University of Medical Sciences}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: lack of organizational commitment of nurses would lead to low job performance and consequently result in deterioration of hospital care . The aim of this study is to determine the level of organizational commitment of nurses in the hospitals of Tehran University of Medical Sciences in 2014.   Material & Methods: It was a descriptive, cross- sectional study. The sample consisted of 262 nurses working in hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences recruited by random stratified proportion to size sampling. Data was collected by demographic information form and the 24-item organizational commitment questionnaire of Allen and Meyer and analyzed by SPSS-PC (v. 17) using independent t-test, chi-square and ANOVA.   Results: Organizational commitment of most of the nurses (%80.9) was moderate. Among dimensions of commitment , the lowest score was related to normative commitment (%38.9) and the highest score was given to continuance commitment (%42.4). Organizational commitment was significantly correlated with age, work experience, employment and marital status (p<0.001).  Conclusion: Recognizing the dimensions and levels of organizational commitment of nurses to the organization provides an appropriate base for the decisions of organizations’ managers in different levels of human resource management process.   Received: 10 Dec 2013   Accepted: 16 Feb 2014}, Keywords = {Organizational commitment, Affective commitment, Continuance commitment, Normative commitment, Nurses}, volume = {26}, Number = {86}, pages = {29-38}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {تعهد سازمانی پرستاران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: کمبود تعهد سازمانی پرستاران می تواند موجب عملکرد پایین پرستاران و نهایتا افت خدمات مراقبتی بیمارستانها شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران در ابعاد مختلف در سال 92 است.   روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- مقطعی بوده و 262 پرستار شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با تخصیص متناسب انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه 24 سؤالی تعهد سازمانی آلن و مایر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. جهت تعیین ارتباط تعهد سازمانی با مشخصات فردی از آزمونهای تی مستقل و کای دو و ANOVA استفاده شد.   یافته ها: تعهد سازمانی اغلب پرستاران (9/80 درصد) در حد متوسط بود و از ابعاد تعهد، کمترین نمره مربوط به تعهد هنجاری (9/38 درصد) و بالاترین نمره به تعهد مستمر (4/42 درصد) تعلق داشت. همچنین بین تعهد سازمانی با سن، سابقه کار، نوع استخدام و وضعیت تأهل ارتباط معناداری مشاهده شد (p<001/0) نتیجه گیری کلی: آگاهی از نوع و میزان تعهد سازمانی پرستاران به سازمان می تواند مبنای مناسبی را برای تصمیمات مدیران سازمان در مراحل مختلف فرایند مدیریت منابع انسانی فراهم آورد.}, keywords_fa = {تعهد سازمانی, تعهد عاطفی, تعهد مستمر, تعهد هنجاری, پرستاران}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1717-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1717-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Mirzaie, T and Oskouie, F and Rafii, F and Ravari, A}, title = {Nursing Students’ Time Management: Unwanted Entry, Marginalization of Educational Tasks}, abstract ={  Abstract   Background & Aims: During the nursing education, students should acquire a wide range of knowledge and skills necessary for the nursing career. The main objective of this study is to explore time management in nursing students considering their obstacles and specific university education.   Material & Methods: Grounded theory was used as method. A total of 21 undergraduate nursing students were recruited by purposeful and theoretical sampling. Data was generated using semi-structured interviews and analyzed by constant comparison method of Corbin & Strauss (2008).   Results: in this study, “marginalization of the educational tasks” was one of the three behavioral patterns used by the nursing students. The properties of this pattern were: unwanted entry to the nursing major, stress and dissatisfaction with time pass, non-admission of the field, endeavor for stress reduction and getting satisfaction, and marginalization of educational tasks. According to this pattern, to cope their perceived stress, the students spent the main part of their time on non-academic tasks.   Conclusion: The finding of this study highlights the need for planning to increase nursing students’ motivation to spend more time for academic tasks.   Received: 12 Dec 2013   Accepted: 19 Feb 2014}, Keywords = {Time management, Nursing student, Grounded theory, Stress}, volume = {26}, Number = {86}, pages = {39-50}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {مدیریت زمان در دانشجویان پرستاری: ورود ناخواسته، در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی}, abstract_fa ={چکیده   زمینه و هدف: دانشجویان پرستاری در دورۀ آموزش بایستی دانش و مهارت های زیادی را بیاموزند که برای حرفه پرستاری ضروری هستند. هدف این مطالعه تبیین چگونگی مدیریت زمان توسط دانشجویان پرستاری با وجود موانع و شرایط ویژه تحصیلات دانشگاهی بود.   روش بررسی: این مطالعه با روش نظریه پایه انجام شد. تعداد21 نفر دانشجوی کارشناسی پرستاری به صورت هدفمند و نظری برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه نیمه ساختار یافته گرد آوری و تحلیل داده ها با روش کوربین و استراوس 2008 انجام شد.   یافته ها: الگوی رفتاری "در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی" یکی از سه الگوی رفتاری بود که دانشجویان پرستاری به کار می بردند. خصوصیات این الگو عبارت بودند از: ورود ناخواسته به رشته پرستاری، استرس و عدم رضایت از گذران اوقات، عدم پذیرش رشته، تلاش برای کاهش استرس و کسب رضایت و در حاشیه قرار دادن وظایف تحصیلی. بر اساس این الگو دانشجویان برای فائق آمدن بر استرس درک شده، عمده وقت خود را صرف وظایف غیر تحصیلی می کردند.    نتیجه گیری کلی: یافته های حاصل از این مطالعه لزوم برنامه ریزی در جهت افزایش انگیزه دانشجویان پرستاری جهت صرف وقت بیشتر برای وظایف تحصیلی را مشخص می کند.}, keywords_fa = {مدیریت زمان, دانشجوی پرستاری, نظریه پایه, استرس }, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1719-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1719-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Vakil, N and Mosayebi, M and Eslamirad, Z}, title = {Susceptibility to Toxoplasmosis and its Risk Factors during Prenatal Care}, abstract ={  Abstract   Background & Aims: Considering the physical and socio-economic consequences of Toxoplasmosis, survey of the disease in women, before and during pregnancy is very important. The aim of this study was to determine the susceptibility and risk factors of toxoplasmosis among pregnant women by scrutiny of anti-Toxoplasma gondii Immunoglobulins during prenatal care in the healthcare centers in Arak- 2010.   Material & Methods: It was a descriptive, cross-sectional study. A total of 308 women referring to 5 health care centers and during their prenatal care were selected by multistage cluster sampling. Data was collected by an epidemiological questionnaire and diagnostic techniques were done on blood specimens. IgM and IgG anti- T. Gondi were investigated using the immune-enzymatic assay (ELISA) technique. The study data was analyzed by chi-square test using SPSS-PC (v. 11).   Results: The seroprevalence of anti-Toxoplasma IgG and IgM of the women during their prenatal care was 38% and 1/7% respectively. The highest incidence was observed in 20-24 year old women. Significant relationship was seen between total positive cases of IgG and IgM and history of abortion, consumption of undercooked or raw foods (milk, meat and eggs) (P<0/05) . There was no significant relationship between the total positive cases of IgG and IgM and job, level of education, quality of vegetables washing, knowledge about disease, consumption of outdoor foods, and contact with cats.   Discussion: Considering the susceptibility of %64 of women to the disease in the early stages of their pregnancy, reducing the risk of possible complications by health education programs and increasing awareness to the disease and also assessing sensitivity to the disease for married or pregnant women during their prenatal period and doing more extensive research on this issue in the country is recommended.   Received: 14 Dec 2013   Accepted: 22 Feb 2014}, Keywords = {Pregnant women, Prenatal care, Toxoplasmosis}, volume = {26}, Number = {86}, pages = {51-60}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {حساسیت به توکسوپلاسموزیس و عوامل خطر زای آن در زنان تحت مراقبتهای بارداری}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: با توجه به عوارض جسمی، اجتماعی و اقتصادی توکسوپلاسموز، بررسی وضعیت حساسیت و مصونیت به این بیماری و عوامل خطرزای آن در زنان در دوران ازدواج و قبل و حین بارداری اهمیت زیادی دارد. هدف این مطالعه تعیین حساسیت به توکسو پلاسما گوندی و عوامل خطرزای آن در زنان تحت مراقبتهای دوران بارداری در مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک بود.   روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی- مقطعی 308 نفر از زنان تحت مراقبتهای دوران بارداری در 5 مرکز بهداشتی درمانی شهر اراک به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در سال 1388 بررسی شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه و نمونه مورد مطالعه سرم خون بود. سنجش IgG و IgM اختصاصی علیه توکسوپلاسما با روش ELISA انجام و تجزیه و تحلیل نتایج با آزمون کای دو با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 11 انجام شد.   یافته ها: تیتر IgG در 38% زنان باردار تحت مراقبت و تیتر IgM در 7/1% زنان آزمایش شده بالا بود. بیشترین میزان ابتلا در زنان 24-20 ساله دیده شد. ارتباط معنی دار بین وجود آلودگی ( IgG یا IgM ) و سابقه سقط، مصرف یا عدم مصرف مواد غذایی نیم پز، نپخته و نجوشیده (گوشت، تخم مرغ و شیر) مشاهده گردید (p<0/005) . ارتباط معنی دار بین وجود عفونت ( IgG یا IgM ) با شغل، میزان تحصیلات، نحوه شستشوی سبزیجات، آگاهی از بیماری، مصرف غذای خارج از منزل و تماس با گربه مشاهده نشد. نتیجه گیری کلی: با توجه به حساسیت حدود 64% زنان باردار در شروع بارداری در مقابل بیماری پیشنهاد می شود برای کاهش بروز و عوارض بیماری احتمالی، ضمن آموزش بهداشت و افزایش سطح آگاهی زنان، بررسی حساسیت به این بیماری در برنامه مراقبتهای دوران بارداری قرار گرفته و تحقیقات وسیعتری در این خصوص در سطح کشور انجام شود.}, keywords_fa = {زنان باردار, مراقبتهای بارداری, توکسو پلاسموز}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1722-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1722-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Aslanabadi, S and Shahbazi, SH}, title = {Mothers’ Satisfaction with Nursing Care in a Children’s Hospital}, abstract ={  Abstract   Background and Aims: Assessment of patient and parent satisfaction with nursing care is a method for evaluation of quality of care in hospitals. The aim of this study is to determine the level of mothers’ satisfaction with nursing care in Tabriz children hospital.   Material & Methods: It was a descriptive, cross-sectional study. A total of 168 mothers of children hospitalized in different wards of Tabriz children hospital were recruited by convenience sampling. Data was collected by Newcastle Satisfaction with Nursing Scales (NSNS) and analyzed by Regression coefficient, Pearson correlation coefficient, and T test using SPSS-PC (v. 11).   Results: The mean score of mothers’ overall satisfaction was 74.77±18.65. The items with lowest level of satisfaction were “nurses’ helping to calm and assure the parents and relatives”, “the kind of information given by nurses to the mothers”, and “nurses rapidity when they were called by mothers” respectively. Mothers were most satisfied with nurses’ helpfulness (4.41 ± 0.81). Mothers’ satisfaction was not significantly correlated to their age, level of education, job, Childs' gender, age, number of hospitalizations, and health status at the time of discharge (P> 0.05). Mothers’ satisfaction was significantly correlated with their experiences of nursing care (P<0.05).   Conclusion: The results emphasize the importance of supporting patients’ relatives and giving information to parents concerning caring for their hospitalized children.   Received: 17 Dec 2013   Accepted: 25 Feb 2014}, Keywords = {Satisfaction, Nursing care, Children, Parents}, volume = {26}, Number = {86}, pages = {61-70}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {رضایتمندی مادران از مراقبتهای پرستاری در بیمارستان کودکان}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه وهدف: ارزیابی رضایت بیمار و والدین از مراقبتهای پرستاری روشی برای ارزیابی کیفیت مراقبتها در بیمارستان محسوب می شود. هدف این مطالعه تعیین رضایت مادران کودکان بستری در بیمارستان از مراقبتهای پرستاری بود.   روش بررسی: از طریق یک مطالعه مقطعی تعداد 168 نفر از مادرانی که کودکان آنها در بیمارستان کودکان تبریز بستری بودند، با روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. داده ها با مقیاس سنجش رضایت از مراقبتهای پرستاری Newcastle Satisfaction with Nursing Scales (NSNS)جمع آوری شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (تحلیل توزیع فراوانی)، آزمون ضریب رگرسیون، ضریب همبستگی پیرسون، و آزمون تی در SPSS نسخه 11 تحلیل شد.   یافته ها: میانگین رضایت کلی مادران از مراقبتهای پرستاری 65/18 ± 77/74 بود. مولفه هایی که کمترین سطح رضایت را داشتند، بترتیب به مولفه های "میزان کمک پرستاران در آرام کردن و اطمینان دادن به خانواده و خویشاوندان بیمار"، "نوع اطلاعاتی که پرستاران به مادران می­دادند"، و "سرعت حضور پرستاران زمانیکه توسط مادران فراخوانده می­شدند" مربوط بودند. مادران از "کمک و یاری پرستاران" با میانگین 81/0 ± 42/4، بیشترین رضایت را داشتند. رضایت مادران با سن، سطح تحصیلات و شغل آنها و نیز جنس، سن، تعداد دفعات بستری و وضعیت بهبودی کودک ارتباط آماری معنی­داری نشان نداد (05/0 <P)؛ ولی بین رضایت مادران با دیدگاه آنان نسبت به مراقبتهای پرستاری ارتباط معنی­دار، مستقیم و قوی مشاهده گردید (p<0/05). نتیجه گیری کلی: نتایج پژوهش اهمیت حمایت ازاعضای خانواده بیماران و ارائه اطلاعات به والدین در خصوص مراقبت از کودکان بستری آنها را مورد تاکید قرار می­دهد.}, keywords_fa = {رضایت, مراقبت پرستاری, کودک, والدین}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1723-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1723-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Rafii, F and SajadiHezaveh, M and SeyedFatemi, N and Rezaei, M}, title = {Concept Analysis of Social Support of New Graduate Nurses in the Workplace: A Hybrid Model}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: Social support is a complex and ambiguous concept and also a critical element for new nursing graduates in the work environment. In this study, due to many uncertainties about this concept, the researchers decided to analyze the concept of social support of new nursing graduates in workplace to clarify its meaning using hybrid model.   Material & Methods: This study was done in three phases (theoretical, field work, and final analysis). In theoretical phase, the related articles in valid scientific databases such as PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWELL were assessed from 1990 to 2012. In field work phase, nine nurses were interviewed. Then the interviews were transcribed and thematic analysis was done. Total analysis and comparison was done in the final stage.   Results: Based on the theoretical phase, the best definition and characteristics of social support was selected. Considering doing interviews with Iranian nurses, in addition to attributes and characteristics found in the theoretical phase, four major themes were immerged in the field work phase including: " facilitator of adaptation with working life", "social support as a basic need", "the factor of stress reduction", and "a developing process". In final stage with the integration of the first two stages, more attributes of social support were manifested and the nature of this complex concept was discovered. Conclusion: This study showed that social support have been a multi-dimensional , complex, interactive, and reciprocal process between the new nursing graduates and their colleagues in the clinical work environment and have led to growth, skills enhancement, increasing confidence and flourishing new graduates and also feeling of satisfaction in supportive nurse. The findings of this study can be used to develop a tool t o assess the amount of social support in nursing work environment and would be a basis for further research in this area and to expand nursing knowledge.}, Keywords = {Social support, New Graduate Nurses, Concept Analysis, Hybrid Model}, volume = {26}, Number = {86}, pages = {71-89}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی از دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار: روش هیبرید}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: حمایت اجتماعی مفهومی پیچیده، مبهم و عنصری حیاتی برای دانش آموختگان جدید پرستاری در محیط کار است. به دلیل وجود ابهامات زیاد در زمینه این مفهوم، پژوهشگران بر آن شدند تا در این مقاله به تحلیل مفهوم حمایت اجتماعی و واضح سازی معنای آن در جمعیت دانش آموختگان جدید پرستاری به روش هیبرید بپردازند.   روش بررسی: این پژوهش، در سه مرحله (نظری، کار در عرصه و تحلیل نهایی) انجام شد . در مرحله نظری، مقالات مرتبط موجود در پایگاه های اطلاعاتی معتبر علمی در دسترس مانند PROQUEST, MEDLINE, CINAHL, SIENCEDIRECT, BLACKWEL در محدوده زمانی 1990 تا 2012 ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله کار در عرصه، مصاحبه با 9 نفر از پرستاران انجام شد. سپس متن مصاحبه ها، دستنویس شد و تحلیل درون مایه ای صورت گرفت . در مرحله نهایی تحلیل کلی انجام شد.   یافته ها: بر اساس مرحله نظری، بهترین تعریف و خصوصیات مفهوم حمایت اجتماعی انتخاب شد. در مرحله کار در عرصه با توجه به این که مصاحبه با پرستاران در بافت پرستاری ایران انجام گردید، علاوه بر ابعاد و خصوصیات آشکار شده در مرحله نظری، 4 درون مایه اصلی برای مفهوم حمایت اجتماعی شامل " تسهیل کننده تطابق با زندگی کاری"، "حمایت اجتماعی به عنوان یک نیاز اساسی"، "عامل کاهش دهنده استرس" و "فرایندی رشد دهنده " پدیدار شد. در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله اول ویژگی های بیشتری از حمایت اجتماعی به منصه ظهور رسیدند و ماهیت این مفهوم پیچیده کشف شد. نتیجه گیری کلی: این مطالعه نشان داد که حمایت اجتماعی، فرایندی چند بعدی، پیچیده، تعاملی و دو سویه بین دانش آموخته جدید پرستاری و همکاران در محیط کار بالینی بوده و منجر به رشد، ارتقای مهارت ها، افزایش اعتماد به نفس و شکوفایی استعدادهای دانش آموخته جدید و همچنین احساس خشنودی و رضایت در پرستار حمایت دهنده می شود. یافته های این مطالعه می تواند برای ایجاد و توسعه ابزاری به منظور بررسی میزان حمایت اجتماعی در محیط کار به کار رود و پایه ای برای تحقیقات بیشتر در این زمینه و گسترش بدنه دانش پرستاری باشد.}, keywords_fa = {حمایت اجتماعی, دانش آموختگان جدید پرستاری, تحلیل مفهوم, مدل هیبرید}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1736-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1736-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} } @article{ author = {Maleki, Z and Ashkan, S and Ashoori, J and Yosefi, N}, title = {Relationship between Personality Traits, Religiousity and Happiness with General Health among Nursing Students}, abstract ={  Abstract   Background & Aim: General health is not determined just by disease and its treatment, but it depends on other psychological and social conditions. Among these conditions, personality trait, religiosity and happiness could be considered as the most important. This study aimed to determine the relationship between personality trait, religiosity and happiness with general health among nursing students.   Material & Methods: It was a descriptive, correlational study. The research population included all nursing students of Islamic Azad University of Varamin-Pishva Branch in 2012-13 academic years. Totally 140 nursing students (96 females and 44 males) were selected by stratified random sampling. All of them completed the questionnaires including Costa and McCrae personality trait, Allport and Ross religiosity orientation, Argyle and Luo happiness and Goldberg and Hillier general health. Data was analyzed using Pearson correlation and stepwise regression using of SPSS-PC (v.19).   Results: neuroticism (r=-0/42) had a negative significant relationship with general health and extroversion (r=0/27), agreeableness (r=0/31), conscientiousness (r=0/22), internal religiosity orientations (r=0/36) and happiness (r=0/27) showed a positive significant relationship with general health (P<0/05). In a predictor model, only neuroticism, internal religiosity orientations, happiness and extroversion predicted 37 percent of general health. The share of neuroticism was higher compared to other variables.   Conclusion: According to the findings, neuroticism, internal religiosity orientations, happiness and extroversion were the most important predictors of general health. Therefore, it is suggested that planners, therapists and psychosocial counselors consider the symptoms of these variables and design appropriate programs to improve the general health of nursing students.}, Keywords = {Personality Trait, Religiosity, Happiness, General Health, Nursing Students}, volume = {26}, Number = {86}, pages = {90-100}, publisher = {دانشگاه علوم پزشکی ایران}, title_fa = {رابطه صفات شخصیت، جهت گیری مذهبی و شادکامی با سلامت عمومی دانشجویان پرستاری}, abstract_fa ={  چکیده   زمینه و هدف: سلامت عمومی تنها با بیماری و درمان آن تعیین نمی شود، بلکه به سایر شرایط روانی و اجتماعی وابسته است. از مهمترین آنها می توان به صفات شخصیت، جهت گیری مذهبی و شادکامی اشاره کرد. این پژوهش با هدف تعیین ارتباط صفات شخصیت، جهت گیری مذهبی و شادکامی با سلامت عمومی دانشجویان پرستاری انجام شد.   روش بررسی: این مطالعه توصیفی – تحلیلی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا در سال تحصیلی 92-1391 بودند. در کل 140 دانشجو (96 دختر و 44 پسر) به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامه های صفات شخصیت Costa & McCrae، جهت گیری مذهبی Allport & Ross، شادکامی Argyle & Luo، و سلامت عمومی Goldberg & Hillier را تکمیل کردند. داده ها با روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شدند.   یافته ها: روان رنجورخویی (42/0-=r) با سلامت عمومی رابطه منفی و معنادار و برون گرایی (27/0 =r) ، سازگاری (31/0 =r ) ، وظیفه شناسی (22/0 =r) ، جهت گیری مذهبی درونی (36/0 =r) و شادکامی (29/0 =r) با سلامت عمومی رابطه مثبت و معنادار داشتند (05/0  p≤) . در یک مدل پیش بین صرفا روان رنجورخویی، جهت گیری مذهبی درونی، شادکامی و برون گرایی توانستند 37 درصد از واریانس سلامت عمومی را پیش بینی کنند. سهم روان رنجورخویی بیش از سایر متغیرها بود. نتیجه گیری کلی: با توجه یافته های پژوهش حاضر، روان رنجورخویی، جهت گیری مذهبی درونی، شادکامی و برون گرایی مهمترین پیش بینی کننده های سلامت عمومی بودند. توصیه می شود برنامه ریزان، درمانگران و مشاوران روانی اجتماعی به نشانه های متغیرهای مذکور توجه کرده و بر اساس آنها برنامه هایی را برای بهبود سلامت عمومی دانشجویان پرستاری طراحی کنند.}, keywords_fa = {صفات شخصیت, جهت گیری مذهبی, شادکامی, سلامت عمومی, دانشجویان پرستاری}, url = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1740-en.html}, eprint = {http://ijn.iums.ac.ir/article-1-1740-en.pdf}, journal = {Iran Journal of Nursing}, issn = {2008-5931}, eissn = {2008-5931}, year = {2014} }